2023-01-11, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om där är lite power i den ukrainska armén så kan de häva belägringen. Blir spännande att se.

Senast igår fick vi underrättelser i tråden från den ekonomiskt oberoende Hillsong om att Wagner kommer att kapitulera nästa vecka, från en av hans källor. Och Kenneth Grägg rapporterade att 400-800 Wagnersoldater dödades under en enda dag i förra veckan i Soledar efter ett genialisk taktisk manöver från Ukraina, så där är kanske knappt några kvar som omringar.
Att ryssar dör som flugor utesluter inte att de kan lyckas omringa en stad. Bara att pumpa in mer folk. Ingen hållbar strategi på längre sikt.
Citera
2023-01-11, 10:43
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du och jag har i tidigare diskussioner konstaterat att undersökningarna som gjordes efter och omkring Euromaidan visade en majoritet för väst i nästan hela Ukraina. Det enda området som jag kan tycka är 50/50 på är Krim. I övriga var det en majoritet för att närma sig EU och väst.

Gör inte detta till en osanning nu.

Håller jag inte med om. Demonstrationer mot Yanukovich genomfördes över hela Ukraina inklusive fadäsen i Odessa som vi även den diskuterat tidigare.

En majoritet var ändå emot Yanukovich och att närma sig Ryssland. Att närma sig Ryssland låg i princip bara runt 20% i hela Ukraina.

Där är en massa statistik på Euromaidan-uppslaget i Wikipedia. Där kommer du att se att det inte är som du minns.

Värt att notera är dock denna: https://en.wikipedia.org/wiki/Agreement_on_settlement_of_political_crisis_in_Ukr aine

De som var mot Yanukovich hade i och med detta fått sin politiska vilja. De skulle kunna rösta ut Yanukovich i val. Och sedan skulle rättvisan kunna ha sin gång.

Om du gjort en omröstning i landet om förfarandet med att jaga Yanukovich ut ur landet så skulle du knappast få majoritet för det.

Alla som höll på Yanukovich skulle naturligtvis vara emot detta.
Av de som var proväst, skulle väldigt många tycka att "Agreement on Settlemnet of Political crisis..." var tillräckligt.
Och sedan skulle du ha några högerextremister som tyckte det var en fantastisk idé.

Precis som i Donbass. Där var många som var arga, men de flesta av dessa ville ändå inte ta till väpnad seperatism i starten av året. De radikaliserades av striderna mellan Girkin och hans män, och ukrainska armén.
Citera
2023-01-11, 10:45
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Förtydligande: man skickar vapen ditt från Nato så indirekt krigar man.

Nej,Nato krigar inte indirekt, och nått proxy krig är det inte heller prat om. Det är ett invasionskrig Ryssland och Poopin startade mot Ukraina. Ukraina får hjälp från USA och Europa.
Citera
Medlem
Det är fortsatt mycket höga bögförluster för Förbrytarfederationen. 490 st eliminerade innebär för dom 321 dagarna en total av 112960 eliminerade pedofilfascister.

Snittet per dygn har ökat till goda 352 och med det bibehållna normtalet 460 per dygn kommer vi på årsdagen 24 februari vara uppe i 133200 befriade bögfascister men tendensen är stigande.

Drömgränsen 200.000 eliminerade kommer enligt kalkylen att nås den 19 juli men förhoppningsvis ännu tidigare.

Tyvärr har inga böghelikoptrar skjutits ned sista dygnet... ...men vi har bra siffror för övriga materiella förluster, 10 tanks är utmärkt, 5 bepansrade stridsfordon, 5 bögiga artilleripjäser, 3 st raketartillerisystem och 9 eliminerade last/tankbilar.
Ryssland är illa ute och det är självförvållat. Det håller till september, sedan är det slut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Att kanonmaten inte har något val är ju rätt solklart men jag tror fortfarande att Prigozhin har ekonomisk vinst i området och inte nöjer sig med patriotisk dö för Putin-anda för sin organisation.
Han ska ha valuta för sina pengar, på ett eller annat sätt, så är det.

Såklart är hela Donbass av intresse för Ryssland på grund av resurserna. Men att endast ta Soledar nu kommer inte att ge någon större kontroll över dessa resurser. Just nu är det främst i propagandasyfte och för att kunna stärka/rädda Organisation Wagner.
Citera
2023-01-11, 10:51
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Intessant text av ngn ryZk "tänkare". Google översättning:

Du vet att "Wagner" ständigt dödar tusentals av sitt folk i frontala attacker mot befästningarna i Soledar och Bakhmut, och avancerar 100-200 meter om dagen.
Det ser ut som rent galenskap, men det verkar för mig att det har ett eget system. Jag har den här teorin:
Om nu Wagner, efter att ha förlorat till och med tiotusentals människor, kan bryta igenom den ukrainska försvarslinjen (i en fruktansvärd frost och på en av de mest befästa platserna på hela fronten), då kommer Kreml att få vad det akut behöver nu - bevis på effektiviteten av sådan taktik.
Som en konsekvens kommer en mycket större verksamhet att få grönt ljus.
Prigozhin kommer att kunna komma till putler och säga: "Jag hade 70 tusen bajonetter och självförtroende. Mot mig är den allmänna övertygelsen att Bakhmut inte kan tas. Jag gjorde det. Om jag har 500 tusen, så ja, 300 tusen av dem stupar, men jag tar Kiev."
Ju längre, desto mer är jag säker på att det är just för detta som Wagner behöver Soledar och Bakhmut. Inte i gips- och saltgruvor, som västerländska medier tror. Och inte i någon av deras speciella strategiska betydelse (det är mycket relativt). Poängen är Prigozhins önskan att bevisa sin brutala effektivitet i praktiken.
Och du vet, om han nu lyckas fånga åtminstone Soledar, kommer putler att förse honom med en armé på en halv miljon. Dessutom kan han göra Prigozhin till (in)officiell chef för generalstaben och ställa till sitt förfogande resurserna inte bara från försvarsministeriet utan för hela Ryska federationen.
Putler kan göra detta pga snart har han inga andra val. .
Problemet är att i det här kriget kan ingen av de heltidsanställda generalerna på något sätt visa honom ett positivt resultat. Varken Gerasimov, Shoigu, Surovikin, Nationalgardet eller Kadyrov - ingen. De officiella säkerhetsstyrkorna visade sig vara helt maktlösa.
Om, under dessa förhållanden, Prigogin, som kom fr ingenstans (eller till och med dök upp från botten), ger det önskade resultatet, måste han lita på honom, eftersom det helt enkelt inte finns några andra alternativ kvar för honom.
Reträtt och nederlag är kategoriskt oacceptabla för putler. Det finns ingen väg tillbaka och kommer aldrig att finnas.
Ett förlorat krig för honom = förlust av makt = ett fängelse eller till och med en avrättningsplats, eller till och med Gaddafis öde. Därför kommer även en tillfällig seger, som för tillfället kommer att verka åtminstone delvis realistisk för honom, kan ge putler det stöd han behöver.
Här uppstår för honom förstås enorma politiska risker: överföringen av lejonparten av landets maktresurser i händerna på en extremt grym och makthungrig person från botten av den sociala botten är ett apriori farligt åtagande .
Men desperata tider kräver desperata lösningar. Dessutom betraktar putler Prigozhins infernaliska rykte i landet och världen som en försäkring mot den Wagnerska kuppen, som (som han tror) kommer att samla eliten mot honom och inte kommer att ge honom en chans att ta makten. (Jag skulle inte vara så säker, förresten.)
Dette innlegget tror jeg treffer ganske bra.
Beskriver bakgrunnen for hvorfor Wagner gruppens sjef er villig til å ofre så mange av sine fanger-i-uniform i Soledar.
Citera
2023-01-11, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Någon skarvar med sanningen och den här gången tror jag inte att det är ryssarna som ljuger.
https://i.imgur.com/WQoWq4N.jpg

En talesperson för östra militärdistriket Ukraina förnekar nu på morgonen att Soledar skulle ha fallit. Det är tydligen så att strider fortgår i den lilla staden.

Och saltgruvorna är utmärkta gömställen för streetfighters, glöm inte att Lots hustru enligt gamla testamentet förvandlades till en saltstod när hon vände sig åt fel håll.
Citera
2023-01-11, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Räknas säkert som "småort" i Ukraina. Tar man hänsyn till invånarantalet i Ukraina respektive Sverige så motsvarar Solidar en liten svensk köping på ca 3000 invånare. Synd bara att Wagnergruppen kan ta skydd och ha förråd i saltgruvorna där.

Slava Ukraini!

Så många soldater och förband Ukraina har offrat och offrar för att försvara Soledar och Bahmut är nog viktigt för andra soldater och människor i Ukrana om städerna faller.

Du sitter hemma i Nato-stugvärmen i Sverige och förklarar detta betydelselöst. Inte framstår du som någon vän av Ukraina eller ukrainska folket.
Citera
2023-01-11, 10:53
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Att ryssar dör som flugor utesluter inte att de kan lyckas omringa en stad. Bara att pumpa in mer folk. Ingen hållbar strategi på längre sikt.

Ukraina säger att ryssarna dör som flugor.
Ryssarna säger att ukrainarna dör som flugor.

Vi vet att bägge ljuger.
Det spelar ingen roll om den ene ljuger mest när vi ska utröna vilka som dör som flugor, om bägge ljuger.

Vem vi tror har rätt säger ofta mer om våra bias än om sanningen.
Citera
2023-01-11, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Glömt Navalnyj, eller?

Vad är det med Navalny? Menar du att han var populär? Hur mycket stöd hade han från folket? 3 %?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
NATO stupar vid Soledar. Tror ni NATO retirerar från Bakmut nu?
Nato krigar inte i Ukraina!
Ytterligare en idiot som sprider sin skit, försvinn!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Får se hur det är/går.., lär väl klarna snart.

Det känner jag inte till om. Har du några västerländska källor på de ?

Sedan så, för femte gången : Kom med lite fakta/källor om att Sve/Fin fått köpa "billig olja" ?
Är väl typ någon procent om ens det som kommer därifrån, är väl mest norsk brittisk och kuwaitisk olja vi köper... Nu är jag inte jätteinsatt i ämnet så rätta mig om jag har fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in