2023-01-11, 10:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevenson
Och så lite siffror att backa upp dina lösa påhitt med. Långa texter gömmer inte dina falsarier....
Kommentar:
Jag föreslår att du slutar mata psychic. Han vill gärna att tråden handlar om hur Yanukovich störtades 2014 och Ukrainas olika tillkortakommanden, snarare än det erövringskrig av Ryssland som pågår nu. Han kommer att skriva i dagar och veckor om dessa, eller hur fredsförhandlingarna borde föras, trots att det rimliga är att Ukraina försöker driva ut inkräktaren med vår hjälp. Allt utom kritik mot Kreml och dess anfallskrig.
Citera
2023-01-11, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Dom är inte ute efter Bachmut området dom tror dom skall kunna ta sig till Kramatorsk som bla. är en viktig järnvägsknut den vägen , och på så sätt få en spjutspets in i Ukraina.
Och från Ukrainsk sida handlar det om att stoppa eller åtminstone fördröja ( Ivan ) i grind medans
man förbereder nästa offensiv
.

Du vet väl att för att försvara ett område behövs det i allmänhet mycket mindre resurser än att anfalla det?

Som Ukraina har förstärkt med nya förband, snabbt roterat undan försvagade och utslitna och ersatt dem med nya och mer välutrustade så undrar man snart vad Ukraina har kvar att sätta in?

Har de verkligen kvar välutrustade och välfungerande förband att planera offensiver med.

Ukraina samlade en ganska stor mängd bataljoner runt det ryska brohuvudet väster om Dnepr för att anfalla detta efter det att broarna över floden blivit sönderskjutna. Det blev ingen ukrainsk offensiv utan ryssarna gjorde en ordnad och frivillig reträtt.

Dessa förband som hade då för en offensiv verkar i huvudsak satts in vid Donbassfronten, särskilt runt Bahkmut, för försvar.

För mig verkar det inte finnas resurser kvar i ukrainska armen för anfall utan nu får man inrikta sig för försvar.

Ukrainske överbefälhavaren pratade för ett par veckor sedan att överbefälhavare kan komma i ett läge och bli tvungna att fatta beslut som Mannerheim i Finland gjorde under andra världskriget.

Ukrainska soldater och civila vet hur pass många liv och hur många förband som offrats för att försvara "obetydliga" Bahkmut och om nu Ukraina tvingas dra sig tillbaka så är nog det stor chans att krigsviljan kommer minska vid en reträtt.

För mig verkar reträtten från Soledar skett väl sent eller den kanske inte ens är genomförd? Om man genomför reträtt för sent och oordnat så förorsakar detta stora förluster. Sådant, om det nu varit så, kan orsaka stor vrede hos andra soldater, tex de som nu är i Bahkmut.
Citera
2023-01-11, 10:33
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är missvisande att säga "folket". Hälften var för, och hälften var emot, ungefär.
Du och jag har i tidigare diskussioner konstaterat att undersökningarna som gjordes efter och omkring Euromaidan visade en majoritet för väst i nästan hela Ukraina. Det enda området som jag kan tycka är 50/50 på är Krim. I övriga var det en majoritet för att närma sig EU och väst.

Gör inte detta till en osanning nu.

Citat:
Olyckligtvis för Ukraina var de flesta som var mot Yanukovich mer skrupellösa (drog sig inte ens för att skjuta sina egna) och mer koncentrerade till huvudstaden. Och väldigt kompetenta revolutionärer, jämfört med många andra revolutionsförsök i Europa.
Håller jag inte med om. Demonstrationer mot Yanukovich genomfördes över hela Ukraina inklusive fadäsen i Odessa som vi även den diskuterat tidigare.

Citat:
Egentligen är statskupp också lite missvisande, för där var tiotusentals civila "amatörer" involverade. Det beror på om man lägger tyngdpunkten på att Yanukovich flydde, eller på vad som hände i parlamentet. Jag har letat efter ett bra begrepp men har inte hittat något. Jag har sett ordet "stadsrevolution", men det är dels obskyrt och även det lite missvisande.
En majoritet var ändå emot Yanukovich och att närma sig Ryssland. Att närma sig Ryssland låg i princip bara runt 20% i hela Ukraina.
Citera
2023-01-11, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Du ser det som en match, ett spel.
Det handlar om en kriminell stat, ryzzland som invaderat sitt grannland Ukraina där ofattbart många just nu dör och lemlästas. Det är ett smutsigt krig där mängder av civila ukrainare, barn, äldre, mammor och pappor drabbas hårt och skoningslöst och ryzzland ställt till med en oerhörd förstörelse.
Och där Ryzzland begår dagligen grova krigsbrott. Och terrorbombar städer.

Och vad tror du får stopp på det?

Du vet att det kommer fortgå länge.
Citera
2023-01-11, 10:34
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
NATO kan inte ens kriga sig ur en blöt papperskasse.
Skulle NATO-länderna gå in i kriget så skulle Putin vara körd på nån dag. Är dock rätt säker på att det är en rätt stor chans att det inte kommer hända så länge Ukraina klarar av att försvara sig själva. Går NATO in så blir det storkrig och även om Ryssland kommer förlora så kommer massor med människor dö i onödan.
Citera
2023-01-11, 10:35
Medlem
Citat:
Där finns tyvärr i dagsläget inte mycket som tyder på förhandlingar i närtid. Men denna tråd är lika mycket till för spekulationer om framtiden som "hur det går just nu" eller "vem har gjort rätt och vem har gjort fel", enligt vad jag kan se utifrån trådstarten.

Tråden handlar om ryslands invasion. Står inget om önskade spekulationer, eller trådförstörande off topic i öppnandet av den samma....
Invasionen fortsätter och hela den friska världen gör motstånd tillsammans. Andra spenderar sina vakna timmar månad in och ut med att påtvingat åberopa sin existens ( inte så noga med innehållet i det som skrivs dock), på ett forum för hälsosamma diskusioner kring fakta.
Ingen vill ju ta den rätten ifrån någon. Så varför så desperat? Att kalla den tråd, man som individ tillför mest spaltmeter med nonsens, för skit säger en del.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Faktiskt så gör de!

Jag är inte dum och jag gör mig inte dum
Jaha, svara då på frågan, vilka Natotrupper krigar i Ukraina och visa belägg för det. Kan du inte det måst man nog utgå från att du har väldigt lite koll på verkligheten eller bara försöker trolla.
Citera
Medlem
Citat:
NATO stupar vid Soledar. Tror ni NATO retirerar från Bakmut nu?
Beror nog på om dom iranska, nordkoreanska och belarusiska trupperna inte får skrämselhicka när dom får tror sig se Natosoldater.
Citera
2023-01-11, 10:36
Medlem
Citat:
Wikipedia (Euromaidan). Har diskuterats många gånger i tråden.

Allra flest gånger av dig såklart. Men fakta kring den samma, kommer inte från dig.
Så håll dig till det dagsaktuella ämnet Invasionen som startade i februari 2022.
Citera
2023-01-11, 10:38
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Förtydligande: man skickar vapen ditt från Nato så indirekt krigar man.
Krigar gör man genom att skjuta på varandra. Nato har ingen trupp i Ukraina. Ska du också göra dig dummar än vad du är. Ska vi behöva gå ned på nån sorts barnnivå här. Förklara vad vapen och trupp är.
Edit: Du hann redigera ser jag.
Citera
2023-01-11, 10:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedbyus
Småort, tänk att clownen offrar så mycket folk för en småort...

fö så tror jag att det heter småstad i Ukraina men iallfall då kanske du är svenska i allafall.

Räknas säkert som "småort" i Ukraina. Tar man hänsyn till invånarantalet i Ukraina respektive Sverige så motsvarar Solidar en liten svensk köping på ca 3000 invånare. Synd bara att Wagnergruppen kan ta skydd och ha förråd i saltgruvorna där.

Slava Ukraini!
Citera
2023-01-11, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
Jag föreslår att du slutar mata psychic. Han vill gärna att tråden handlar om hur Yanukovich störtades 2014 och Ukrainas olika tillkortakommanden, snarare än det erövringskrig av Ryssland som pågår nu. Han kommer att skriva i dagar och veckor om dessa, eller hur fredsförhandlingarna borde föras, trots att det rimliga är att Ukraina försöker driva ut inkräktaren med vår hjälp. Allt utom kritik mot Kreml och dess anfallskrig.

Tack Barbro. Jag är inte ny i tråden.....
Att påpeka att hens påståenden inte innehållar några fakta, kan vara på sin plats ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in