2023-01-11, 08:00
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Lite nyfiken på vilket sorts ventilationssystem gubben hade som tydligen går att ”stänga av”.

I mitt hus så har vi en frånluftsfläkt på vinden som suger ut luften från badrummen, och ny ersättningsluft tas in i lägenheterna via tilluftsdon i sov- och vardagsrum. Enda sättet att stänga av ventilationen är att täppa för ventilen i badrummet med trasor eller liknande. Kanske var det gubben gjorde?

F.ö. så var det helt rätt att vräka gubben eftersom han uppenbarligen inte kunde ta vara på sig själv. Bättre att han får bo på ett äldreboende istället.

Du kan stänga frånluftsdon helt. Bara att ta ur väggen så du kommer åt muttern inuti som styr hur djupt plattan går, sen snurrar du tills den täpper igen.
Citera
2023-01-11, 08:09
Medlem
godboys avatar
Socialtjänsten har särskilt ansvar för äldre individer. Så förhoppningsvis så ordnar de plats på ett äldreboende. Men även om man är gammal så har man ett ansvar för lägenheten man bor i. Inte helt osannolikt att gubben är lite snurrig så äldreboende får vi hoppas på.
Citera
2023-01-11, 08:13
Medlem
Briasccas avatar
Först skulle jag vilja ändra beskrivningen "slängs ut på gatan" till att det här handlar om att man hyr något av någon, och så har man åtagit sig att sköta det. Ett avtal har ingåtts om en viss sak, och uppfylls inte avtalet så sägs det upp. Den som hyr ut en sak ska inte behöva få värdet av den fördärvat utan att få ersättning för det.

I sak behöver man också värdera helheten: Mögelangrepp försämrar mannens egen livs- och andningsmiljö, de fördärvar husets stomme och egendomens ekonomiska värde och de kan fördärva grannarnas livsmiljö och andningshälsa. Kort sagt; Mycket allvarligt och kräver åtgärd, så att inte andra hyresgästers avtal inte kan uppfyllas, och att det på sikt resulterar i att fler hyresgäster "slängs ut på gatan" för att de och deras barn inte kan leva i sina lägenheter eller att de utvecklar livslånga mögelallergier bara för att mannen inte "ska slängas ut på gatan".

Uppenbarligen är mannen, som nämnts ovan av Rouen, inte förmögen att ansvara för sin del av ett ingånget hyresavtal och bör tas om hand av sin familj, släkt eller socialtjänst för att inte fördärva för sig själv och andra. Antingen genom daglig tillsyn där mannens vana att sätta igen ventilationen (om det nu är det som har hänt) dagligen kontrolleras eller genom att han flyttar till sina barns familj och de tar hand om honom, eller till ett kommunal äldreboende.

Huruvida det är svartmögel eller ej på bilden kan jag inte avgöra, även om det ser ut som det. Det finns dock inget som säger att bilden och tidningstexten är desamma, utan det kan vara en illustrationsbild.
Citera
2023-01-11, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Du kan stänga frånluftsdon helt. Bara att ta ur väggen så du kommer åt muttern inuti som styr hur djupt plattan går, sen snurrar du tills den täpper igen.

Aha, där ser man. Det visste jag inte

Frågan är dock varför gubben ville stänga av ventilationen? För kallt i lägenheten kanske? Eller grannar som rökte?
Citera
2023-01-11, 08:57
Medlem
6stringlevins avatar
Jag behöver veta vad detta handlar om för att ge fastighetsägaren frikort.

I min förra lägenhet satte värden igen alla ventiler för att spara på värmekostnaden i ett 50-talshus.
Istället drog man in ett centralt luftintag. Luftkvaliten är mycket sämre och jag gissar rent av farlig (varit massa tjafs om värdena).
All luft skall nu blåsas ut med spisfläkten som skall vara på 24/7 (och vars elräkning hamnar på hyresgästen).

Hur mycket tjänar man på att riskera hyresgästernas hälsa?

50-talshusen med murade mellanväggar är de bästa husen som någonsin byggts i Sverige i alla avseenden inklusive ventilation. Man hade utvecklat byggtekniken samtidigt som man annu inte börjat rationalisera för att tjäna pengar (dvs fuska).

Men detta är bara ytterligare ett ämne (på universitetnivå) folk vet ingenting om men ändå känner att man kan uttala sig tvärsäkert.
Citera
2023-01-11, 08:59
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
En 85-åring är sannolikt inte alltid förmögen att ta ansvar för sina handlingar, nej.

Godag. Yxskaft.

Jag vet inte om du läser inläggen du svarar på, men jag skrev att jag hoppades att socialtjänsten tar sitt ansvar. Om de, som du svarade, låter honom hamna på gatan så är det motsatsen till att ta ansvar. Ansvaret jag syftade på var givetvis socialtjänstens, inte 85-åringens.

Att förlora förmågan att ta hand om sig är en naturlig del av åldrandet, och i vårt samhälle är det socialtjänsten som ansvarar för att äldre människor får det stöd de behöver.
Citera
2023-01-11, 09:51
Medlem
joceks avatar
Det där är ju bara påväxt på ytskiktet, spreja på lite Ajax och torka bort.
Sedan att gubben blivit senil och skulle behöva hjälp med städningen är inte konstigt om man är 85 ju.
Citera
2023-01-11, 09:58
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Aha, där ser man. Det visste jag inte

Frågan är dock varför gubben ville stänga av ventilationen? För kallt i lägenheten kanske? Eller grannar som rökte?

99% av fallen är det pga kyla, att frånluften drar för hårt så värmen följer med. Röklukt ska inte gå via ventilationen mellan lägenheter om det inte är stopp i nån kanal så det blir backströmning.
Citera
2023-01-11, 10:19
Medlem
Tropicalss avatar
Ut med gubbjäveln, fan att det ska vara så svårt att lyda för vissa människor?
Citera
2023-01-11, 11:28
Medlem
Om du hyr en personbil från ok, får du stoppa in en skock getter i den då och köra runt med? Självklart inte.

Man måste ta hand om lägenheten någorlunda och görs inte ska man självklart bli utkickad. Han verkar ju ha fått mer än nog med varning.
Citera
2023-01-11, 11:44
Medlem
PerniWhas avatar
Visserligen en hård åtgärd men gubben har ju vägrat använda ventilationen till den grad att det blivit skador och angrepp i badrummet.
Citera
2023-01-11, 12:00
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
En 85 årig man slängs ut på gatan.

Rätt eller fel?

Annat?

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyres...ks-85-aringen/
Bränn bilar, släng handgranater i trapphus, detonera bomber i entréer, skjut med automatvapen på fasader, råna barn och sälj knark-ingen grund för vräkning.

Men om du stänger av ventilationen, så slängs du ut på gatan.

Sverige levererar igen.

Man häpnar.

Boende lever i skräck. Gamla är isolerade i sina hem. Unga tjejer går inte ut på kvällen.

Rätt att vräka denne man?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in