Citat:
Ursprungligen postat av
hank1338
Titta noggrant på bilderna så syns det att grusbilen är en vanlig lastbil med grusflak och 3 spadar som är monterade på ena sidan. Alltså åker dom in på småvägar och kastar singel.
Exakt, de sandade inte den större vägen de körde på för den var inte hal, isen hade tinat på asfalten. Alla som kör bil på landet vet att det ligger kvar glashal is på småvägar som inte varit ordentligt plogade för att snön har packats ihop så isen ligger längre när plusgraderna kommer. Vore det blixthalka på själva olycksplatsen borde rimligen både chaffören och passageraren i lastbilen nämnt det.
Porsche Taycan 4S är en av de bästa vinterelbilarna, det är typ svårt att tappa väggreppet ens om man försöker. Den skulle aldrig kasta sig fram och tillbaka mellan vägbanor rakt in en lastbil pga någon lane assistance. Jag upplever den som mycket säkrare på vintern än de andra roliga jag provkört; tex Tesla Y, Jaguar I-pace, Ford Mustang Mach-E GT. Kan stämma med att lastbilsvittnena inte sagt något som sladd, utan ungefär ”vinglade” (passageraren) eller ”väglaget var fint och bilen bara kom emot mig” (chauffören)
Som sagt, svårt skylla på en bil som är den säkraste Porsche någonsin tillverkat med suveränt väggrepp, Forward Collision Warning och som automatiskt bromsar för hinder. Det enda jag kan komma på är att det är svårt att pilla i menyn och ha koll på vägen samtidigt men sånt gör man rimligen inte när man möter en lastbil 😳
Om PG ”bara” var en urusel våghalsig förare eller om han var påverkad av något (inkl sjukdom) vågar jag inte uttala mig om, men jag tror inte på bilen i sig som orsak. Det är ju ingen gammal Koenigsegg…