2023-01-10, 23:34
Medlem
Ja, från och med den 1 augusti 2022 måste alla nya kontantkort registreras för att fungera. Det gäller kontantkort till mobilen såväl som till mobilt bredband. Operatörerna får dock fortsätta erbjuda kontantkortsladdningar till kontantkort som är köpta före den 1 augusti 2022, men bara fram till och med den 1 februari 2023. Så för att du ska kunna fortsätta använda ditt kontantkort måste du registrera det innan dess.

Det går även inte att bara överlåta ett kontantkort till någon annan utan att först göra en omregistrering av kontantkortet. Använder en person som inte står som registrerad abonnent ditt kontantkort är operatören skyldig att stänga av tjänsten. Så "misstag" är straffbart.

Nu till min frågeställning kan man inte använda sig av nått grannland som impliterat skitreglerna tex om vill jag kunna fortsätta spendera 9.99 i minuten för att sexchatta med en telefonist med söt röst utan att det hamnar på fakturan så frugan blir fundersam. Skämt och sido så känns det hela läskigt att man måste registrera sig ala 1989 och det borde finnas nån slags motaktion

vet ni något konkret land där man kan köpa kontantkort och fylla på kontant typ nått baltiskt land eller annat nära land som man kan åka till när det behövs och fylla på kontantkortet utan att ugglorna i skuggorna suger åt sig informationen. simkortsvarjanter som bara ger internet fungerat bra med med kruxet är att det ska va diskret o inte abonmangsbundet skiter i IMEI triangulering och sånt utan mitt problem är bara aboneringen i ens namn. tack för allt slags hjälp i förhand alla tips e bra tips
2023-01-11, 00:03
Medlem
Stenballes avatar
"Nya SIM-kortslagen efter 1 februari 2023 så försvinner all möjlighet till privatliv."

Jodå, jag minns tiden innan kontantkorten började säljas 1997.
Ingen hade någon som helst möjlighet till privatliv!

Du känner inte själv att du överdramatiserar?
2023-01-11, 00:07
Medlem
Nnics avatar
Kontantkort får väl inte faktura bara för att du registrerar det? Så fortsätt du sexchatta.
2023-01-11, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
"Nya SIM-kortslagen efter 1 februari 2023 så försvinner all möjlighet till privatliv."

Jodå, jag minns tiden innan kontantkorten började säljas 1997.
Ingen hade någon som helst möjlighet till privatliv!

Du känner inte själv att du överdramatiserar?

JO självklart dramatiserar jag lite men har du läst boken 1989 så börjar det med sånnahär smågrejjer. dem gör detta som en aktion mot kriminella men kriminella använder sig knappt av GSM nät känner mig kränkt bara
2023-01-11, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nnic
Kontantkort får väl inte faktura bara för att du registrerar det? Så fortsätt du sexchatta.

alla kontantkort försvinner ju

https://www.kontantkort.se/vanliga-fragor/maste-jag-registrera-mitt-kontantkort
2023-01-11, 00:16
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loadedglizzy
JO självklart dramatiserar jag lite men har du läst boken 1989 så börjar det med sånnahär smågrejjer. dem gör detta som en aktion mot kriminella men kriminella använder sig knappt av GSM nät känner mig kränkt bara

1989 har jag inte läst, men 1984...
Tycker nog att du verkar lite lättkränkt och gör en storm i ett vattenglas av detta.
2023-01-11, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskalera
https://www.onesimcard.com/

nått såhär skulle vara finemang bara om det låg i närheten av oss så man privat kan betala med kontant så allt är helt annonymt tex tanka kortet i 1 år åt gången. så få ugglor i skuggorna ju bättre
2023-01-11, 00:18
Medlem
Nnics avatar
Citat:
alla kontantkort försvinner ju

https://www.kontantkort.se/vanliga-fragor/maste-jag-registrera-mitt-kontantkort
Det står inget om det i länken. Bara att de måste registreras.
2023-01-11, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
1989 har jag inte läst, men 1984...
Tycker nog att du verkar lite lättkränkt och gör en storm i ett vattenglas av detta.

det har du nog rätt i min käre vän men det börjar med små ändringar läs på om ipred lagen ipred 2 FRA o en rad andra lagar som dem inte upplyser oss om ju mer håller käft ju mer kommer dem ta ifrån oss
2023-01-11, 00:22
Medlem
Citat:
Det står inget om det i länken. Bara att de måste registreras.

ja dem försvinner ju inte fysiskt utan omvandlas till abonemangskort som måste vara registrerade på en person för att fungera
2023-01-11, 00:24
Medlem
Nnics avatar
Citat:
ja dem försvinner ju inte fysiskt utan omvandlas till abonemangskort som måste vara registrerade på en person för att fungera
Nej det är fortfarande kontantkort. Men ja de måste vara registrerad på person för att fungera. Det har inget med fakturering att göra och det betyder inte att det måste gå att söka upp vilken person som har ett visst nummer. Bara att operatörerna måste ha dessa uppgifter.
2023-01-11, 00:32
Medlem
Citat:
Nej det är fortfarande kontantkort. Men ja de måste vara registrerad på person för att fungera. Det har inget med fakturering att göra och det betyder inte att det måste gå att söka upp vilken person som har ett visst nummer. Bara att operatörerna måste ha dessa uppgifter.

Ja exakt så förlåt om jag varit otydlig. Man har fortfarande ett kontantkort men det är registrerat som ett abonnemangskort. skillnaden är ju tydlig att när nått är abbonerat på dig så är det onekligen du som tittat på tex saker som kanske inte är PK eller en sida som i framtiden kanske kommer räknas oetiskt.
allt det sparas o registreras i ditt namn och glöm inte att 98% av eljättarna är privata och får i princip göra vad dem vill med din data kanske inte i reel lag men i verkligheten.

det leder till en systematisk övervaknings som enkelt kan registreras och hållas i arkiven så länge dem vill.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in