2023-01-10, 22:37
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Hur tänkte du nu?
1 tjej som är adopterad med svenska föräldrar och som är svensk medborgare.
1 tjej som är född med svenskt medborgarskap då hon har 1 svensk förälder.
Dom har dräpt 1 tjej född med svenskt medborgarskap då 1 förälder är svensk.
Så vart hade du tänkt att den utvisningen skulle genomföras egentligen?
Till Eslöv eller Borås kanske?
Dom där adoptivföräldrarna misslyckades totalt och kan själva emigrera. Har inga problem med det.
Den andra mördaren kan ta med sig sin utländska föräldrer till hans hemland. Har inga problem med det.
Den tredje blev ju mördad och dom föräldrarna har i alla fall klarat av att skaffa en fin dotter. Kunde dom utländska föräldrarna ta sig hit kan dom också ta sig härifrån. Hoppas du fick svar nog.
Citera
2023-01-10, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badasskickers
Hennes utsaga tyder på att hon kommer försöka få det till dråp med lägre straff som följd.
Det tror jag också
Det är troligtvis den rek och upplägget hon fått av sin advokat
Citera
2023-01-10, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Om båda telefonerna lett dem till fyndplatsen så förstår jag inte riktigt varför han uppger bara en?

Läs en gång till då? det står klart och tydligt.
Citera
2023-01-10, 22:45
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Blir riktigt arg på generaliseringar där föräldrar med svepande ordalag beskylls utan några bevis. Vi vet ingenting om exvis MHs föräldrar. De kanske har gjort allt de kan för att hjälpa MH (vi vet ju def att MH fått mkt vård). Det finns massor exempel på där bra föräldraskap inte räcker.

Visst påverkar föräldraskapet och miljön. Men miljön är också omgivningen: vänner, normer. Och självklart diagnoser.

Men vi lämnar detta nu. Innan det spårar ur.
Se där, jag respekterar dina argument. Och att du erkänner din ilska. Visste inte att det var så känsligt då det spekuleras och beskylls åt höger och vänster här. Jag får medge att jag blev förbannad också men mot de nedsättande orden du använde.
Som du säger vi släpper det.
Citera
2023-01-10, 22:45
Medlem
Efter att ha sett "Störst av allt" på Netflix så undrar jag om det är precis så det går till i häktet? Hade hela tiden JJ och MH i tanken när jag såg serien. HUR pallar man i månader att vara totalt isolerad från omvärlden och ändå inte flippa och börja snacka? Personligen får jag ångest bara jag ser att man låser dörren till det utrymmet med absolut INGENTING utom en kommunikation via en knapp på en "högtalartelefon".
Citera
2023-01-10, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Och nåt dygn efter dödsmisshandeln har polisen antagligen JJ’s mobil och kan undersöka den. Det är mycket tjafs inom polisen på alla nivåer numera läser man om och även i den här utredningsgruppen samt NOA och NFC.

Dagsfärskt om strul hos NFC:

https://svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-granskningsrapport-om-nfc-andrades-efter-patryckningar-revisorer-hoppade-av-i-protest

Om NFC och IT (problemet är genomgående ute i landet också får man anta):

https://svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-visar-mycket-allvarliga-it-brister-chefen-har-inte-last-den

Om det visar sig nu att någons dotter eller syster legat i skogen nån vecka för länge pga att polisen/NOA/NFC haft ”dålig koll” på det tekniska kommer nog media få en pedagogisk förklaring till det. Ska inte måla fan på väggen men nåt skaver med ”koordinaten”.

Polisen gör mycket bra och givetvis hoppas jag att ”koordinaten” och ”tårtbiten” är ett resultat av det som chefen där beskriver som ”gediget polisarbete” både ”dag” och ”natt”.

NFC har blivit hårt ansatta senaste tiden. Med rätta kanske, vad vet jag.

Jag har läst ett par FUP och följt telefontrafik på en kartbild som polisen så snällt sammanställt på ett någorlunda lättbegripligt sätt. Basmasterna och deras riktning har varit markerade på kartan. Varje aktivitet från x antal telefoner har sedan loggats med tidpunkt och typ av aktivitet vid en specifik mast.

Exakta positioneringar har inte varit med i dom fup ar jag läst. Man har väl kunnat lista ut på ett ungefär vart telefonen befunnit sig men när det blev glest med master blev området väldigt stort och det potentiella området betydligt större.

Är dessa uppgifter från en traditionell masttömning? Det verkar väldigt krångligt att få fram en exakt koordinat med detta sätt iaf. Misstänker du att det är så enkelt att en app i mgm telefon lämnat en exakt koordinat som inte hade behövt ta två veckor att luska fram?
Citera
2023-01-10, 22:47
Medlem
argusmaximuss avatar
Det här med telefonerna vid FP är komplicerat.

Det har nämnts olika saker hur man hittat FP i mediarapporteringen:
1. en telefon spårats
2. "minst en" spårats
3. MGMs (plural) rörelsemönster
4. Teknisk bevisning

För att komplicera ytterligare finns även risk att media felciterat av misstag. Och att polis/åklagare haft olika taktik i uttalandena beroende på var i utredningen man är.

Summering: vi vet inte hur många telefoner som spårats, men det är "minst en"
Citera
2023-01-10, 22:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag tolkade det som att det gällde just den osämjan. Alltså att vreden handlade om den. Men jag reagerade också på det där med ”verkligen”. Som att det var något allvarligt och verkligen inte himla konstigt att flickebarnet blev rasande och ”råkade” misshandla Tove.

Ja, det är såklart något ditåt.
Ska försöka läsa ikapp ikväll och se om jag kan hitta uttalandet. Inte för att det kommer att ge så mycket i sig, när man inte får veta VAD JJ sagt.

JJ framställer sig säkert som att det är hon själv som blivit utsatt, samtidigt ligger det henne i fatet. Det blir en väldig balansgång där på en lina.
Citera
2023-01-10, 22:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Modern svenska.

Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Dom där adoptivföräldrarna misslyckades totalt och kan själva emigrera. Har inga problem med det.
Den andra mördaren kan ta med sig sin utländska föräldrer till hans hemland. Har inga problem med det.
Den tredje blev ju mördad och dom föräldrarna har i alla fall klarat av att skaffa en fin dotter. Kunde dom utländska föräldrarna ta sig hit kan dom också ta sig härifrån. Hoppas du fick svar nog.

Där har du fel.

JJs pappa kommer från Israel medans hennes mamma är svenska.
Citera
2023-01-10, 22:53
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Precis. Dessutom så valde ju JJ att lämna lägenheten för att bråket inte skulle urarta ännu mer. Inte att undra på då att JJ fick panik när hon kom hem från Donken och det visade sig att T avlidit ...
Är detta en spekulation eller något som framkommit idag?.
Citera
2023-01-10, 22:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ok då hänger jag med i tankarna där lite bättre. Ok misshandelsbrottet sker men JJ beger sig till McD och åter i bostaden har Tove dött av sina skador. En förklaring så ”bra” som någon.

”Hon tog igen sig i soffan när jag åkte ett kort ärende för att köpa mat. Väl tillbaka skulle vi ta upp vårt fredssamtal trots att det präglats av inslag av handgemäng och tjejslagsmål. Jag trooor att MH var vaken när jag åkte förresten…”

Tragikomiskt så det förslår.

Det här blir definitivt inte spel mot öppet mål speciellt om åtalet går all in på mord. Även om det inte finns förmildrande omständigheter i realiteten så kan de utifrån det ”lilla” vi vet lätt konstrueras i efterhand. Får hoppas på nåt ess i rockärmen som blir svårt att komma runt försvarsmässigt.

Ja det skulle kunna bli något sådant upplägg. Men dödsorsaken spelar roll här, utrymmet minskar nog om det handlar om strypning/kvävning. Hur som, det skall bli intressant att följa.
Citera
2023-01-10, 22:57
Medlem
sybels avatar
Citat:
Nu verkar det inte bättre än att JJ medger att hon har med dödsfallet att göra. Om hon inte menar att ”misshandeln” som Tove dött av är utförd av MH under ja McD t/r då.
Men JJ verkar ha erkänt nån form av misshandel även om det inte finns som rubricering.

Men som sagt det vore väl rent av tjänstefel av försvaret att inte gå på den linje som redan börjat målas upp att det blev lite ”tjejslagsmål” och efter att JJ fredat sig med alla krafter så råkade nånting hända med Tove i tumultet.
Och vem ska säga emot henne?

MH sov.

Grannarna hörde dunsar (från ”tjejbråket” då).

Inga vittnen till själva ”fighten”.

Skador på Toves kropp blir avgörande men inte minst hur trovärdig rätten anser att JJ’s berättelse är.

Nu är inte juridik min starka sida men om bara mord och gravfridsbrott återstår som rubricering så kan väl bara rätten döma t.ex JJ på typ fyra sätt. Mord, gravfridsbrott, båda eller fria.

Så hur säker är åklagaren på bevisen och uppsåt mord kan man undra eller kommer han säkra upp med ”alternativt dråp” eller alternativt ”vållande till annans död” i åtalet?

Nån bättre bevandrad bland paragrafer får gärna försöka tolka vilka evtl utmaningar åtalet står inför.
Man får verkligen hoppas att Rullman garderar sig med hela registret och inte enbart åtalar för mord och gravfridsbrott för om advokaterna då kan så minsta tvivel om mord, så går de helt fria på den punkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in