2023-01-10, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
I tidigare uttalanden så är det de båda mgm telefoner som har gjort att dom har hittat fyndplatsen och idag sa Rullman att efter mycket arbete med att hämta information från telefonen så har de kunnat fastställa att 1 av de misstänktas telefon har varit på fyndplatsen den aktuella mordnatten.

Bådas telefoner ledde dom dit, men en har dom bevis på att den har varit aktiv på den exakta fyndplatsen vid den exakta tidpunkten.

Alltså har den andra mobilen gjort samma resa, att en av de misstänkta skulle ha hoppat ur bilen mitt i skogen och i dåligt väder för att sedan hoppa in igen en stund senare och att bara en har dumpat kroppen tycker nog vem som helst är osannolikt.
Alltså har båda varit medverkande under hela händelseförloppet.

Om båda telefonerna lett dem till fyndplatsen så förstår jag inte riktigt varför han uppger bara en?
Citera
2023-01-10, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Om båda telefonerna lett dem till fyndplatsen så förstår jag inte riktigt varför han uppger bara en?

För att han fortfarande inte vill avslöja mer än han behöver.
Och egentligen behöver han väl inte ens avslöja det för allmänheten..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Hade JJ varit normal i huvudet och dödat TT av misstag, alltså dräpt henne, hade hon naturligtvis kastat sej på mobilen, ringt 112, ambulans och polis. Men JJ är en iskall kallhamrad mördare. Hon hade säkert bestämt sej för att döda. Vänner talar också om att hon kan få våldsamma vredesutbrott ibland.
I 2 och 1/2 månad har hon hållit käften och hoppats på att man inte ska kunna hitta bevis. Men nu har man säkert konfronterat henne med ovedersägliga bevis. Nu inser hon att hon ovillkorligen blir dömd! Då kovänder hon och drar fram nån snyfthistoria att allt varit ett misstag, och att hon "aldrig menat" att döda..
Såna som JJ ska sitta inne!! Ju längr dess bättre.

Tänk också på att om MH talar sanning om att hon sov, lämnade JJ iskallt TTs lik kvar i lägenheten med MH medan hon själv åkte till McDonalds.

Jag är säker på att det blir Hinsan för henne, och där blir hon säkert bästa kompis med Johanna Möller och Jonna Henriksson.

Hennes utsaga tyder på att hon kommer försöka få det till dråp med lägre straff som följd.
Citera
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Ja glädjande. Men använd inte orden lågbegåvad och svagsint om dina meningsmotståndare. Det är ju lika illa som att håna funktionsnedsatta. Använd argument.

Och jag utbyter gärna argument med dig. Eftersom jag ofta tycker din logik angående själva brottshändelserna är bra.

Blir riktigt arg på generaliseringar där föräldrar med svepande ordalag beskylls utan några bevis. Vi vet ingenting om exvis MHs föräldrar. De kanske har gjort allt de kan för att hjälpa MH (vi vet ju def att MH fått mkt vård). Det finns massor exempel på där bra föräldraskap inte räcker.

Visst påverkar föräldraskapet och miljön. Men miljön är också omgivningen: vänner, normer. Och självklart diagnoser.

Men vi lämnar detta nu. Innan det spårar ur.
Citera
2023-01-10, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
JJ blev ju anhållen tämligen snabbt och jag inbillar mig att det då gjordes någon form av kroppsbesiktning. Man ser ju ofta på bild att misstänkta GM har påsar på händerna i avvaktan för analys av dna, textilier, hår etc.
JJ har gett uttryck för att misshandeln skett i samband med ett handgemäng. Då borde det ju finnas avvärjningsskador på JJ. Sen är det också mycket märkligt att ingen av grannarna hört höga skrik och röster om de var osams. Nej, jag tycker allt tyder på att TT blev överrumplad

Håller med. Mordet var säkerligen planerat av JJ och ev MH.
Citera
Medlem
Skaraborg2s avatar
De båda lögnhalsarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Hur ska MGM förklara att BO:s mobiltelefon följde med henne till McDonald's om BO fortfarande var vid liv?

Det kan man fråga sig.

Hur skall hon lyckas med det detta månntro på ett trovärdigt sätt? De båda MGM har ljugit hela tiden och gör så fortfarande. Även om JJ nu har ändrat sig något medans MH fortfarande menar att hon "sov" hela tiden. Om nu MH "sov" hur kunde hon då se TT lämna lägenheten?

Dessa båda damer förtjänar ett så långt straff som möjligt.
Citera
Medlem
Raven666s avatar
Obduktionensrapporten lär bli avgörande

Det vi fortfarande inte vet något om är vad obduktionen av Tove visat. Hur stor skada har kroppen tagit av vistelsen ute i naturen? Hur mycket har kroppen brutits ner?

Svaret på de frågorna kommer - som jag ser det - att vara ytterst avgörande.

Om JJ:s advokat kan driva linjen om att rör sig om något slags misshandelsbrott (det är det ord som tydligen använts) så måste ju åklagaren i så fall kunna bevisa att det rör sig om mord som ju är det som anförts i häktningsframställan. I annat kan det istället bli frågan om dråp eller (grovt) vållande till annans död.

Att de båda nekat så länge kommer inte att betyda något för påföljden. Inte heller att JJ har erkänt gravfridsbrott.

Jag tror emellertid inte att vi kommer att se någon av dem dömas till livstids fängelse även om de döms för mord. 10-18 år ju straffskalan om det blir ett tidsbestämt straff och jag gissar då på att det kommer att ligga närmare 10 än 18 år.

Om det det istället bedöms som dråp så är påföljden på 6-10 år. Om det kommer att räknas som grovt vållande till annans död är vi nere på en tid mellan 6 månader och 6 år. Skulle ordet grovt falla bort så är ett längsta fängelsestraff 2 år.

Med risk för att idiotförklaras som så många blir här... så dristar jag mig till att tro att JJ:s straff blir i mitten av skalan för dråp, alltså 8 år.

MH nekar ju fortfarande till brott. Så det blir intressant att se vad hennes roll i det här bedöms vara. Kanske kommer det att visa sig att hon samma skuld i det hela som JJ men det återstår som sagt att se.
Citera
2023-01-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tror att JJ och advokaten kommer att hävda att T levde när JJ valde att lämna lägenheten. Alltså erkänna vållande och brott mot gravfriden. Inte helt säkert att det blir spel mot öppet mål. JJ har en mer slipad advokat nu.

Ok då hänger jag med i tankarna där lite bättre. Ok misshandelsbrottet sker men JJ beger sig till McD och åter i bostaden har Tove dött av sina skador. En förklaring så ”bra” som någon.

”Hon tog igen sig i soffan när jag åkte ett kort ärende för att köpa mat. Väl tillbaka skulle vi ta upp vårt fredssamtal trots att det präglats av inslag av handgemäng och tjejslagsmål. Jag trooor att MH var vaken när jag åkte förresten…”

Tragikomiskt så det förslår.

Det här blir definitivt inte spel mot öppet mål speciellt om åtalet går all in på mord. Även om det inte finns förmildrande omständigheter i realiteten så kan de utifrån det ”lilla” vi vet lätt konstrueras i efterhand. Får hoppas på nåt ess i rockärmen som blir svårt att komma runt försvarsmässigt.
Citera
2023-01-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsnosse
För att han fortfarande inte vill avslöja mer än han behöver.
Och egentligen behöver han väl inte ens avslöja det för allmänheten..
Ok så kan det vara men han har tydligen avslöjat det tidigare för allmönnheten
Citera
2023-01-10, 22:36
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin

Minst en telefon har de sagt. Kom ihåg att Maja läser tidningar och hon kanske inte har blivit konfronterad på samma sätt som JJ.
Citera
2023-01-10, 22:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Känns som att jag missat något här.
Vad är det för bråk som försvarsadvokaten har berättat om?

Jag ligger efter som sjutton idag...
Kryss i taket! Jag hittade!
https://www.aftonbladet.se/a/eJ5K0a
Citera
2023-01-10, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, bråk tror jag det var förstås.
Men går det att visa vad som utlöste det?

Vet inte om du menar att advokaten sagt det du skriver eller om det är din egen hypotetiska mening som advokaten säger?

Jag tror som du, att JJ blev fruktansvärt kränkt av allt och det spädde på hennes tidigare ilska som grott där länge.

Jag tänker att det är lite tvärtom däremot vad gäller Toves skador; att JJ fått till sig i förhör vilka skador hon har, vilket JJ anpassat sin version till.

Det kan ju vara lite som jag skrev tidigare t ex, att någon stått på knä mot Toves bröstkorg/hals och hon inte fått luft. Tyvärr tror jag att de där sparkarna på väggen vr Toves sista ansträngning för att få luft.
Annars skulle det kunna vara att någon tar Toves huvud och bankar det mot väggen.

Usch...

Aftonbladets reporter ställde frågan till advokaten som lämnade det svaret.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eJ5K0a/20-aringen-andrar-installning

Det vore beklagligt om polisen gett information om T s skador innan J redogjort om det exakta händelseförloppet. Men eftersom hon erkänt förens alldeles nyligen finns väl tyvärr risken att hon fått till sig viss information som hon inte borde under förhören.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in