2023-01-10, 22:05
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Hur ska MGM förklara att BO:s mobiltelefon följde med henne till McDonald's om BO fortfarande var vid liv?

Det är en mycket bra fråga. Inte omöjlig att fantisera ihop ett svar på, men svårt.
Citera
2023-01-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Precis. Dessutom så valde ju JJ att lämna lägenheten för att bråket inte skulle urarta ännu mer. Inte att undra på då att JJ fick panik när hon kom hem från Donken och det visade sig att T avlidit ...

Nu verkar det inte bättre än att JJ medger att hon har med dödsfallet att göra. Om hon inte menar att ”misshandeln” som Tove dött av är utförd av MH under ja McD t/r då.
Men JJ verkar ha erkänt nån form av misshandel även om det inte finns som rubricering.

Men som sagt det vore väl rent av tjänstefel av försvaret att inte gå på den linje som redan börjat målas upp att det blev lite ”tjejslagsmål” och efter att JJ fredat sig med alla krafter så råkade nånting hända med Tove i tumultet.
Och vem ska säga emot henne?

MH sov.

Grannarna hörde dunsar (från ”tjejbråket” då).

Inga vittnen till själva ”fighten”.

Skador på Toves kropp blir avgörande men inte minst hur trovärdig rätten anser att JJ’s berättelse är.

Nu är inte juridik min starka sida men om bara mord och gravfridsbrott återstår som rubricering så kan väl bara rätten döma t.ex JJ på typ fyra sätt. Mord, gravfridsbrott, båda eller fria.

Så hur säker är åklagaren på bevisen och uppsåt mord kan man undra eller kommer han säkra upp med ”alternativt dråp” eller alternativt ”vållande till annans död” i åtalet?

Nån bättre bevandrad bland paragrafer får gärna försöka tolka vilka evtl utmaningar åtalet står inför.
Citera
2023-01-10, 22:06
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Jag har vänt mig mot flera rasistiska inlägg, läs tråden. Men glädjande att vi har det gemensamt. På riktigt.

Ja glädjande. Men använd inte orden lågbegåvad och svagsint om dina meningsmotståndare. Det är ju lika illa som att håna funktionsnedsatta. Använd argument.

Och jag utbyter gärna argument med dig. Eftersom jag ofta tycker din logik angående själva brottshändelserna är bra.
Citera
2023-01-10, 22:07
Medlem
Trollsvanss avatar
Citat:
Hur ska MGM förklara att BO:s mobiltelefon följde med henne till McDonald's om BO fortfarande var vid liv?

Om du läst meddelandet som personen citerade. Så hade du inte missat ironin i det meddelandet du själv citerade.
Citera
2023-01-10, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Det är en mycket bra fråga. Inte omöjlig att fantisera ihop ett svar på, men svårt.

Om man ska försöka fantisera lite så har ju JJ medgivit att hon vet hur Tove dog nu senast idag och då i ”paniken” så tar hon med sig Toves mobil t/r McD efter den dödsmisshandel som hon ”verkligen” kan redogöra för.
Citera
2023-01-10, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Så dumt att inte J. polisanmälde i stället. Och sedan skickade polisanmälan till någon ansvarig på läkarprogrammet i Linköping. Det hade varit hämnd nog, för det är möjligt att T inte fått komma tillbaka till läkarutbildningen efter en sådan sak. Eller själva utredningen hade i alla fall skapat tillräckligt med obehag för T, för att det skulle har räckt som hämnd. Tycker man.

Vet man om T hade för vana att slå människor, eller var det en engångsföreteelse?

Ja arg på JJ måste TT varit eftersom hon gav JJ en smäll.. Båda var arga på varann pga något vi inte vet

Det hade vart bäst om TT hade kunnat släppa osämjan med JJ och åkt hem efter Nöjet
Vad var det som var så viktigt för TT som gjorde att hon följde med på natten till JJ som hon inte gillade.. De hade ju inte umgåtts direkt och vart vänner under en längre tid?
Senast redigerad av Anedin 2023-01-10 kl. 22:13.
Citera
2023-01-10, 22:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Bra fråga.. Vi får hoppas att även åklagaren ställer den om advokaten skulle gå på den linjen.
Citera
2023-01-10, 22:16
Medlem
Kommer den ena tjejen frikännas, hon har väl bara sovit och inte har något med mordet att göra?
Citera
2023-01-10, 22:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men om hon var sådan, dvs agerade rationellt i skarpt läge, då borde hon ju ringa 112, göra HLR? För det här som vi pratar om nu, är väl utifrån det JJ nu hävdar? Att hon "råkade" skada Tove så att hon dog.

Annars tror jag att hon är just rationell i skarpt läge, därför att hon saknar de där känslorna jag pratar om. Hon blir inte rädd som de flesta, hon bryr sig inte om vad andra tycker. Hon rycker på axlarna, enligt vänner.
J förefalla vara en doer, hon agerar. Om det vore ett misstag, tror jag säkert att hon ringt 112, men så stort misstag ansåg hon tydligen inte att det var.
Citera
2023-01-10, 22:21
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, om J fått skador har hon säkerligen villigt poserat så dessa kunnat dokumenterats. Rivsår på underarmar och hals borde hon vara lite mer orolig för att visa upp då dessa är vanliga avvärjningsskador vid strypning. Annars är nog alla andra typer av blåmärken och skador till hennes fördel.
JJ blev ju anhållen tämligen snabbt och jag inbillar mig att det då gjordes någon form av kroppsbesiktning. Man ser ju ofta på bild att misstänkta GM har påsar på händerna i avvaktan för analys av dna, textilier, hår etc.
JJ har gett uttryck för att misshandeln skett i samband med ett handgemäng. Då borde det ju finnas avvärjningsskador på JJ. Sen är det också mycket märkligt att ingen av grannarna hört höga skrik och röster om de var osams. Nej, jag tycker allt tyder på att TT blev överrumplad
Citera
2023-01-10, 22:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Nu verkar det inte bättre än att JJ medger att hon har med dödsfallet att göra. Om hon inte menar att ”misshandeln” som Tove dött av är utförd av MH under ja McD t/r då.
Men JJ verkar ha erkänt nån form av misshandel även om det inte finns som rubricering.

Men som sagt det vore väl rent av tjänstefel av försvaret att inte gå på den linje som redan börjat målas upp att det blev lite ”tjejslagsmål” och efter att JJ fredat sig med alla krafter så råkade nånting hända med Tove i tumultet.
Och vem ska säga emot henne?

MH sov.

Grannarna hörde dunsar (från ”tjejbråket” då).

Inga vittnen till själva ”fighten”.

Skador på Toves kropp blir avgörande men inte minst hur trovärdig rätten anser att JJ’s berättelse är.

Nu är inte juridik min starka sida men om bara mord och gravfridsbrott återstår som rubricering så kan väl bara rätten döma t.ex JJ på typ fyra sätt. Mord, gravfridsbrott, båda eller fria.

Så hur säker är åklagaren på bevisen och uppsåt mord kan man undra eller kommer han säkra upp med ”alternativt dråp” eller alternativt ”vållande till annans död” i åtalet?

Nån bättre bevandrad bland paragrafer får gärna försöka tolka vilka evtl utmaningar åtalet står inför.

Jag tror att JJ och advokaten kommer att hävda att T levde när JJ valde att lämna lägenheten. Alltså erkänna vållande och brott mot gravfriden. Inte helt säkert att det blir spel mot öppet mål. JJ har en mer slipad advokat nu.
Citera
2023-01-10, 22:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Känns som att jag missat något här.
Vad är det för bråk som försvarsadvokaten har berättat om?

Jag ligger efter som sjutton idag...
Ja, det har gått i ett rasande tempo.
Jag ska se om jag kan hitta igen artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in