2023-01-10, 21:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja tänk att öst hade denna fantastiska tech på 80-talet. Samma med hjälmsikte i flygplanen. Väst var hopplöst efter redan då när det gäller krigensteknologi. Usa och andra satsade istället på tv-spel och liknande
Jag får faktiskt ge dig rätt om hjälmsikten, där var ruski före på den tiden men på samma gång var F-15 ändå överlägsen. Det efter att man testade ryska avhoppares kunnande i simulatorer.
Citera
2023-01-10, 21:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Haha, kolla din elräkning så förstår du kanske att vi får allt högre kostnader, sen att ryssen säljer till andra länder gör att de inte lider så mycket som vi... Glöm inte att jag skrev att vi för högre kostnader, det kan du inte blanda bort i att ryssen för mindre inkomst för det är vi som lider..

hahahaha.

Vår defintion av "skälig levnadsnivå" är mer än den genomsnittlige ryska inkomsten.

det gör våra socialfall till rysk medelklass, fast med toaletter och varmvatten.
Citera
2023-01-10, 21:51
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ukraina är inte viktigt för USA och lydstaterna i NATO.

Ryssland har inte en chans mot NATO med eller utan Ukraina.
Däremot är Ukraina viktigt för Ryssland och deras kärnvapenparaply.
Vi och länderna i väst är inga lydstater. Du är bara en rysk medlöpare som vill att människor inte ska får vara fria. Vilket man är i väst. Ryssland behöver inte alls Ukraina för sitt kärnvapenparaply. Det har aldrig påstått det heller. Varför påstår du saker som inte ens ryssarna påstår. Försöker du försvara ryssarna med lögner de själva inte har påstått.

<Jada jada>
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Vi för ett krig mot Ryssland
Bra att du fattar det. Vi för inte ett krig mot Ukraina eller väst.
Citera
2023-01-10, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ryssarna har absolut eskalerat kriget, flera gånger.

Måste ändå erkänna att jag är smått förvånad jämfört med dina tidigare inlägg i tråden. Kudos till dig psychicsailor, hädanefter ska jag bemöda mig att läsa dina inlägg!
Citera
2023-01-10, 21:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Spionen Girkin går nu typ "all in" mot Putain. Han säger även att om hans kritik bidrar till hans (Girkins) död så har han fullgjort sin plikt.

https://twitter.com/AndrewPerpetua/status/1612896795767754752
Citera
2023-01-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Oljepristaket har haft effekt:

https://www.dagensps.se/bors-finans/ravaror/budgetkollaps-hotar-ryssland-efter-oljeembargo/
”Om det blir klart att 45-50 dollar är en ny verklighet måste finansdepartementet byta till åtstramningsläge i år och från 2024 för att påbörja en strukturell omstrukturering av budgetpolitiken”

Fantastisk läsning, det går inte så bra nu även om det går enligt plan.
Att gå enligt plan innefattar också det faktum att det inte går enligt plan.
Citera
2023-01-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Det finns några rader här att läsa om den stölden.

Det räckte med att läsa första meningarna för att förstå vinklingen och att artikeln bara är propaganda utan någon fakta.

Presidentpalatset byggdes med hjälp av skattepengar - ja vad fan ska det annars byggas utav? Ska presidenten själv finansiera statliga byggnader?
Citera
2023-01-10, 21:55
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Fjollan Skabeyeva börjar bli trött på kriget och tycker att man ska "force the events" gulp!!

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1612910930416771083

Vilken kontrast mot de svenska proryssarnas/rysstrollens enormt positiva inlägg och analyser om situationen.

Citat:
"But it is hard not to see how absolutely everyone is being drained."
"No one doubts that we are exhausted."
"We are very much waiting for positive and joyful news from Soledar, Bakhmut to raise our morale."

De borde kanske kontakta henne och muntra upp henne lite? Hon har haft en deppig ton ganska länge nu. Hon behöver goda nyheter!
Citera
2023-01-10, 21:55
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedbyus
Eftersom Ryssland var den som återtog Krim så var det rimligen dom som ansåg att Ukriana bröt avtalet, inte tvärtom

Hoppas du fattar bättre nu vilket såklart inte betyder att du behöver gilla det!

Du försöker bara flytta fokus från frågan vilken är vanligt för rySStroll när de inte kan svara. Du svarade inte på frågan. På vilket sätt bryter rySSlands invasion inte mot avtalat att rySSlands ska respektera Ukrainas gränser från 1991?
Citera
2023-01-10, 21:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedbyus
Content

According to the three memoranda,[5] Russia, the US and the UK confirmed their recognition of Belarus, Kazakhstan and Ukraine becoming parties to the Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons and effectively abandoning their nuclear arsenal to Russia and that they agreed to the following:

Respect the signatory's independence and sovereignty in the existing borders.[6]
Refrain from the threat or the use of force against the signatory.
Refrain from economic coercion designed to subordinate to their own interest the exercise by the signatory of the rights inherent in its sovereignty and thus to secure advantages of any kind.
Seek immediate Security Council action to provide assistance to the signatory if they "should become a victim of an act of aggression or an object of a threat of aggression in which nuclear weapons are used".
Refrain from the use of nuclear arms against the signatory.
Consult with one another if questions arise regarding those commitments.[7][8]

Men nu var det inte det avtalet vi pratade om tror jag eller har jag fel?
Jag kan inte veta vilket avtal du menade, med du har citerat det relevanta Budapest Memorandum från 1994.

Om du läser texten hittar du ingenting som ger Ryssland (eller USA och UK) rätt att kränka Ukrainas gränser eller självständighet för att en ANNAN part brutit mot avtalet. Och om du tänker efter inser du nog hur värdelöst ett sådant avtal hade varit för Ukraina 1994: utan kärnvapen ville de ha garantier att deras gränser och självständighet skulle respekteras och skyddas*. En bakdörr för Ryssland att invadera dess land had varit befängd.

*) skyddet är som du ser mycket svagt, endast ett löfte att ta upp brott mot avtalet i FN…
Citera
2023-01-10, 21:58
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Haha, kolla din elräkning så förstår du kanske att vi får allt högre kostnader, sen att ryssen säljer till andra länder gör att de inte lider så mycket som vi... Glöm inte att jag skrev att vi för högre kostnader, det kan du inte blanda bort i att ryssen för mindre inkomst för det är vi som lider..

Stämmer, högre energikostnader har det blivit. Dock har det inte blivit så illa som man befarade. Likaså ser framtiden ljusare ut inför nästa vinter än vad man trodde tidigare :

Under lång tid betraktades nästa vinter som en kritisk fas av energikrisen. Men operatörerna av gaslagringsanläggningarna har nu beräknat att reserverna kan fyllas på helt igen i år. Och nya utvecklingar dyker också upp i gaspriset.

https://www.welt.de/wirtschaft/article243132411/Gasversorgung-auch-fuer-den-naechsten-Winter-sicher-Unter-einer-Bedingung.html

Det var ju nästa vinter som det kunde krisa. Förresten.., den där "billiga oljan" till Fin/Sve.., var det bara lögn ifrån dig ? I.o.m att du inte svarar ?
Citera
2023-01-10, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag kan inte veta vilket avtal du menade, med du har citerat det relevanta Budapest Memorandum från 1994.

Om du läser texten hittar du ingenting som ger Ryssland (eller USA och UK) rätt att kränka Ukrainas gränser eller självständighet för att en ANNAN part brutit mot avtalet. Och om du tänker efter inser du nog hur värdelöst ett sådant avtal hade varit för Ukraina 1994: utan kärnvapen ville de ha garantier att deras gränser och självständighet skulle respekteras och skyddas*. En bakdörr för Ryssland att invadera dess land had varit befängd.

*) skyddet är som du ser mycket svagt, endast ett löfte att ta upp brott mot avtalet i FN…

Kan du länka till det jag citerade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in