2023-01-10, 21:48
Medlem
17-årig ägare till epatraktor blev dömd för hmf då han hade dekal med texten ”Gör som Hitler, full gas”

Är det ett hån mot offren? Får man inte alls skämta om förintelsen?
Vem är offer? När alla överlevare är döda är det ok då?

https://expo.se/2022/12/doms-for-antisemitisk-dekal
Citera
2023-01-10, 21:54
Moderator
blomvattnares avatar
Ändrad rubrik: "Hmf bildekal" -► "Värmland: 17-åring dömd för hets mot folkgrupp pga bildekal (juli 2022)".

Aktuella brott och kriminalfall --> Censur och yttrandefrihet
/Moderator
Citera
2023-01-10, 22:01
Medlem
Solklart fall av HMF, finns egentligen ingenting att diskutera.

Vill du diskutera lagens vara eller inte vara finns det gott om trådar för sådan diskussion redan.

Vad menar du ska diskuteras?
Citera
2023-01-10, 22:02
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
17-årig ägare till epatraktor blev dömd för hmf då han hade dekal med texten ”Gör som Hitler, full gas”

Är det ett hån mot offren? Får man inte alls skämta om förintelsen?
Vem är offer? När alla överlevare är döda är det ok då?

https://expo.se/2022/12/doms-for-antisemitisk-dekal
Helt otroligt vad skitnödiga vissa är. Dekalen var ju faktiskt lite kul och sen att den satt på vägsnigel ger ju en annan dimension. Självdistans skulle jag säga. Något som åklagare, polis och domstol helt saknar.
Patetisk dom.
Citera
2023-01-10, 22:03
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb

Vill du diskutera lagens vara eller inte vara finns det gott om trådar för sådan diskussion redan.

Vad är hetsen, att man ska köra fort?
Citera
2023-01-10, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Helt otroligt vad skitnödiga vissa är. Dekalen var ju faktiskt lite kul och sen att den satt på vägsnigel ger ju en annan dimension. Självdistans skulle jag säga. Något som åklagare, polis och domstol helt saknar.
Patetisk dom.

Domstolar dömer enligt rådande lag, inte utifrån din lösa definition av vad som är kul. Enligt rådande lag är detta helt uppenbart.

Citat:

Att du inte förstår lagen innebär naturligtvis inte att tillämpningen är felaktig. Detta är ett solklart fall.
Citera
2023-01-10, 22:09
Medlem
Citat:

Tingsrätten anser inte att 17-åringens berättelse är trovärdig och menar att han varit medveten vem Hitler var och hans gärningar.

Rätten menar att ”associationen” till Hitlerregimens koncentrationsläger är ”plågsamt tydlig” och konstaterar att offrens ”lidande har genom dekalen reducerats till ett skämt om att köra fort”.

Jag fetade det där med att köra fort.
Förstår du de nu kanske?
Citera
2023-01-10, 22:09
Medlem
che3s avatar
Citat:
Patetisk dom.
Hur man kan tycka att den dekalen kan vara "lite kul" övergår mitt förstånd, hur man överhuvudtaget kan åka omkring med en sådan dekal begriper jag heller inte, lite stryk borde han få istället.
Citera
2023-01-10, 22:12
Medlem
Vad betyder lagen? Den dagen då lagen säger att svenska män ska kastreras vid födseln, kommer du också att stödja det?

Om detta hade varit en riktig lag skulle hela landet sitta i fängelse för sina norska och danska skämt. Detta är uteslutande ett angrepp på det svenska kultursamhället. Regelbundet ett krigsattack på vårt sätt att leva.
Citera
2023-01-10, 22:13
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb

Tycker inte alls att den är så solklar. Det är inte alls självklart att uppfatta det som missaktning för någon folkgrupp. Jag uppfattar den bara som en ordvits.

Och även om det nu skulle vara missaktning, mot vem är den riktad? Det var ju inte direkt så att Hitler bara gasade judar. Homosexuella och handikappade låg också jävligt pyrt till. Och hade transsexualitet varit en grej på den tiden hade de också rykt. Polacker och Ryssar också om jag inte minns fel. Det är inte problemfritt att betrakta "de som Hitler ville döda" som en folkgrupp.
Citera
2023-01-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tycker inte alls att den är så solklar. Det är inte alls självklart att uppfatta det som missaktning för någon folkgrupp. Jag uppfattar den bara som en ordvits.

Och även om det nu skulle vara missaktning, mot vem är den riktad? Det var ju inte direkt så att Hitler bara gasade judar. Homosexuella och handikappade låg också jävligt pyrt till. Och hade transsexualitet varit en grej på den tiden hade de också rykt. Polacker och Ryssar också om jag inte minns fel. Det är inte problemfritt att betrakta "de som Hitler ville döda" som en folkgrupp.

Att nazistiska symboler och uttryck faller under HMF är väl utrett, se bl.a. NJA 1996 s. 577. Så i det avseendet finns det inte så mycket att diskutera.

I övrigt räcker det med att hänvisa till tingsrättens resonemang som återges ovan.

Avseende din fråga om vilken folkgrupp så är det fullt tillräckligt med hänvisningen till nazismens (och Hitlers) gaskammare. Vilket dekalen alldeles uppenbart avser. Huruvida flera olika folkgrupper blev utsatta för massmord saknar i sammanhanget betydelse.
Citera
2023-01-10, 22:23
Medlem
Ungjäveln skulle ha stryk... likaså hans föräldrar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in