2023-01-10, 21:44
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ryssland är också den enda kärnvapenmakten med USA som fiende på sin gräns. Men USA har inte Ryssland på sin gräns så det blir inte jämlikt eftersom USA får fördelarna med gränsen genom att ha den via NATOs lydstater.

Kina har taiwan men det skulle USA aldrig på allvar våga militarisera

Därmed är Ryssland i ett prekärt läge om dessutom Ukraina blir en sådan USA gräns
Vad pratar du om? Ryssland och USA har visst gräns. Den går vid Berings sund.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Fjollan Skabeyeva börjar bli trött på kriget och tycker att man ska "force the events" gulp!!

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1612910930416771083
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
På twitter och telegram cirkulerar detta dokument:

Det sägs beskriva ryssarnas nuvarande taktik i Soledar. (Jag vet inte om dokumentet är äkta, men informationen cirkulerar just nu i alla fall.)

Där kan man läsa vad tanken är när man använder små grupper med soldater vid attackerna.
Tack för info, synnerligen intressant artikel!
(https://m.dailykos.com/stories/2023/1/10/2146460/-Ukraine-update-Russia-is-probably-gaining-around-Soledar-but-to-no-real-end)

Men denna taktik för mig tillbaka till en annan frågeställning: hur ”intensivt” är det här kriget egentligen? Under normala infanteri-förhållanden vore det ju vansinne att skicka fram 8 man mot försvarare utspridda i ett antal hus som de vi ser här. Låt säga att Ukriana hade en pluton i de 2-3 fabriksbyggnaderna vi ser närmast den ryska gruppen. Det betyder minst 4 kulsprutor och om en av dem inte är tystad så dör de ju allihopa när de korsar järnvägsspåren i bild. Ryssarna har ju heller inget understöd av pansar eller artilleri som trycker ner försvararna det är i stället de som blir slarvsylta.

Om Ukraina hade säg en bataljon i Soledar, då förefaller det helt orimligt att de skulle ha mindre än en pluton i detta SÖ hörn av byn. Och i så fall, hur tar man sig in där i dagsljus utan artilleribeskjutning? Jag får inte ihop det.

Oavsett vad det är ryssarna i klippet ägnar sig åt så tror jag vi alla är glada att inte vara rysk infanterist. :-/
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Och glöm inte svenskarna i Gammalsvenskby
När jag tänker efter skulle nog Sverige kunna kliva in i Ukraina och ordna en "folkomröstning" och annektera Gammalsvenskby och låta våra Gripar skjuta ner ryska flygvapnet

De är dessutom under ständig attack av ryssarna:

Citat:
Ryssarna terrorbombar svenskarna i Gammalsvenskby:

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Här har vi allt vi behöver för en räddningsaktion, folkomröstning och annektering... Enligt rysk logik.
Citera
Medlem
Citat:
Ryssland är också den enda kärnvapenmakten med USA som fiende på sin gräns. Men USA har inte Ryssland på sin gräns så det blir inte jämlikt eftersom USA får fördelarna med gränsen genom att ha den via NATOs lydstater.

Därmed är Ryssland i ett prekärt läge om dessutom Ukraina blir en sådan USA gräns

Usa har inte Ryssland på sin gräns? Vilken slags idiot är nu du?
Citera
2023-01-10, 21:46
Medlem
Citat:

Har inte usa Ryssland "på sin gräns"? Har du hört talas om Alaska? Eller Berings sund? Eller ingick inte det i serbskolans mellanstadium?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja tänk att öst hade denna fantastiska tech på 80-talet. Samma med hjälmsikte i flygplanen. Väst var hopplöst efter redan då när det gäller krigensteknologi. Usa och andra satsade istället på tv-spel och liknande
Gäst problemet är dessa funktioner inte funkar mot moderna pansarskott mm längre sen typ 30 år om inte mer.

Det funkar inte med att försöka reflektera bort lasern eller lägga ut gas eller dylikt.
Robotarna är redan programmerade att träffa en förväntad punkt, dvs vart stridsvagnen kommer röra sig så fort laser träffar målet.
Ljuset är som bekant snabbt.

T90 mm är helt hopplösa när det gäller motmedel.
Citera
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Har nån av er funderat över att förra ÖB:n berätta att vi skulle klara av en veckas försvar, sen är vårt försvar tömt för vi har inte underhållstrupper som kan bidra med ammo till stridande förband....

När vi upphandla Archer systemet drog norge sig ur och vi fick bekosta det själva och vi har inte så många enheter.... Nu skall vi sända en del av dem till ukraina.... Okey jättebra tänker en del, men hur blir det med säkerheten av vårt eget land som vi med vår nya inställning gjort ryssen till fiende? Nä USA hjäper oss inte, de vill bara använda vårat land för sina baser så de kommer närmare ryska gränsen... Om sverige blir sönderbombat stör inte jänkarna, de sitter ju trygga i USA...
Jag fattar inte vad som är fel på dig- du säger att du varit försvarsanställd men synes totalt obildad kring frågor som rör samarbeten och och vårt försvar. Jag hade ett ex för många år sedan- väldigt många år sedan, som gjorde sin värnplikt och där blev väl skolad i hur försvaret jobbar samman med våra grannländer.

Jo, det skulle störa USA om Sverige blev bombat- det skulle störa dem något alldeles oerhört, de skulle nog bli aningen irriterade, kan man tänka. Det skulle också störa Finland, Norge och Danmark- de skulle nog göra dem aningen hetsiga, kan man tänka. Att Sverige bidrar till Ukrainas kamp mot en lögnaktig och tjuvnadslysten stormakt gagnar Sverige på många sätt som andra skribenter skrivit många, många meter om.
Citera
Avstängd
Citat:
Hade inte blivit något krig då.
självklart hade det blivit krig, fast folkmordsdelen kunde ryssarna köra ostört.

Citat:
Ukraina hade fått ge sig direkt utan ordentligt luftvärn och elförmåga. Men det hade inte ens kommit dit. Man hade förhandlat direkt om Krim och donbass.

? vilket luftvärn då. Var specefik, och gärna med datum för leverans....

Citat:
Eller du ligger sömnlös om natten för att Ukraina inte ägt krim dombass med tillhörande landremsa.

Nä, jag var rätt på det klara att Obama var en värdelös president och att hans eftergifter till putin och Usas mer isiolasinistiska ideer (America first ideer) skulle kosta förr eller senare, naiva ,feta och fredskadade svenskar är... ja naiva, fredskadade och feta....

Citat:
Du tycker att Ukraina ska ägas helt av USA och få landet förstört för decennier för det

Nej jag tycker att ukraina ska bestämma sitt eget öde, helt i enlighet med självständighetsförklaringen 91, den respekterades och sedamera ratificerdes av alla inblandade parter, och restena av världen.

Citat:
Balans är du inte något fan av.
det är bara ett temporärt tillstånd mellan ordning och kaos.
Citera
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du vet kanske inte vad repatriering betyder? Det är annars hett i alt-höger kretsar i Sverige vad jag förstår. Pengar för att flytta, ex ge alla i Rosengård pengar för att flytta till det land där deras kultur är i majoritet. Dvs man hade kunnat ge varje ryss i Donbass 500 lax om de packat och flyttar hem. Då spenderar de pengarna i Ryssland på att köpa ny bostad, m.m. Och det går inte så lätt för ryska eller ukrainska staten att sno en del av pengarna heller.

Jag menar inte det som ett seriöst förslag, det visar bara hur dumt detta kriget är, det är ännu dummare än förslaget att repatriera.

Det finns ingen seriös människa som inte tycker att det var oerhört dumt av Putin att starta kriget.

Eftersom du kom med ett extremt korkat förslag kanske jag kan locka dig med ett lite mindre korkat förslag. Vad sägs om att Putin och hans korrumperade kumpaner skulle lagt lite av de pengar de stulit från ryska folket på att repatriera separatister från Donbass istället för att starta ett krig.
Citera
2023-01-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jag vet redan nu att jag aldrig kommer få nån källa på ditt påstående. Men här är en källa. Han är alltså anklagad av Ukraina för att ha stulit pengar.

Får jag din källa nu eller?

https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Yanukovych

https://www.kyivpost.com/article/content/ukraine-politics/yanukovych-confirms-refusal-to-sign-deal-with-eu-332493.html

”Ukrainian President Viktor Yanukovych reaffirmed on Nov. 26 his refusal to sign a political association and free trade pact with the European Union until he gets a better deal.

Yanukovych, in an interview with several Ukrainian TV channels, said that he plans to attend the Eastern Partnership Summit in Vilnius, Lithuania, on Nov. 28-29, but is not ready to cement closer ties with the EU.

Reuters quoted him as saying th EU offer was humiliating. “We don’t have to be humiliated like this. We are a serious country. A European one,” the news service quoted him as saying.

According to Yanukovych’s official website, the president said Ukraine will need 20 billion euros annually “for the Ukrainian economy to switch to the European standards. Overall, about 160 billion euros are necessary until 2017.”

Anklagad av högerextrema kuppmakare ja, typ som när Trump anklagades för att ha rysskopplingar (som visade sig vara fabricerade av FBI).
Citera
2023-01-10, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nej, det kommer jag inte. Jag har läst det, och jag vet att du inte kan hitta ”sådana paragrafer”. Men gör ett försök.

Vad jag däremot vet är att fräckheten hos Kreml och dess megafoner inte vet några gränser. Lögnen kommer naturligt, med varje utandning. Således kan man 1994 skriva ett avtal med Ukraina om att skydda dess gränser i utbyte mot kärnvapen*, svekfullt bryta det, och sedan hänvisa till samma avtal när man bryter mot avtalet och annekterar dess territorium. Det är en så monstruös lögn att den skulle vara osannolik i en bok eller film, men inte för Kreml.

—————
*) Budapest memorandum innehöll bl.a. följande punkter som Ryssland svek redan 2014:

1. Respect the signatory's independence and sovereignty in the existing borders.[6]
2. Refrain from the threat or the use of force against the signatory.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Budapest_Memorandum
https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G94/652/92/PDF/G9465292.pdf?OpenElement

Ryssland har dessutom skrivit under ytterligsre två vänskapsavtal (!) med Ukraina: 1998 och 2010. Det senare avtalet gav Ryssland rätt till baser på Krim till 2042 (!), något de svekfullt utnyttjade vid annekteringen 2014.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kharkiv_Pact

Content

According to the three memoranda,[5] Russia, the US and the UK confirmed their recognition of Belarus, Kazakhstan and Ukraine becoming parties to the Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons and effectively abandoning their nuclear arsenal to Russia and that they agreed to the following:

Respect the signatory's independence and sovereignty in the existing borders.[6]
Refrain from the threat or the use of force against the signatory.
Refrain from economic coercion designed to subordinate to their own interest the exercise by the signatory of the rights inherent in its sovereignty and thus to secure advantages of any kind.
Seek immediate Security Council action to provide assistance to the signatory if they "should become a victim of an act of aggression or an object of a threat of aggression in which nuclear weapons are used".
Refrain from the use of nuclear arms against the signatory.
Consult with one another if questions arise regarding those commitments.[7][8]

Men nu var det inte det avtalet vi pratade om tror jag eller har jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in