Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-10, 16:50
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2
Bilisten gjorde fel.
Cykel är ett fordon, skillnaden är storleken på fordonet så cyklister kan lättare hjälpa andra vid omkörningar med sin placering.
Fordonstyp avsätter dock ingen ansvar att göra omkörningar på ett säkert sätt, här gjorde bilisten en direkt livsfarlig omkörning och borde inte räknas som olycka utan brott mot trafikförordningen.

Det cyklisten kan göra, som jag även gör är att tydligt visa sina avsikter inte bara med signalering utan också placering på vägbanan.
Cyklisten borde placera sig mitt i eller på vänster sida körbanan vid vänstersväng precis som alla andra fordon bör.

Någon flashbackare som tycker att det är ok att dräpa någon på cykel bara för att de är bög/neger/kvinna/barn eller vad man nu personligen hatar fungerar kanske här men inte i rätten.


Du behöver läsa inlägget direkt före ditt eget, och begrunda….

Dessutom är ditt tips om placering för cyklist vid vänstersväng inte är den säkraste eller den som rekommenderas.

Citat:
Vänstersväng ”stora svängen”
Du håller till höger på vägen och fortsätter genom korsningen till motsatta sidan. Där svänger du till vänster när vägen är fri. Är det en stor och besvärlig korsning kan det vara säkrast att leda cykeln eller mopeden. I en del korsningar kan det finnas vägmärken och markeringar som anger hur cyklister och mopedister ska köra. Det säkraste sättet att ta sig till vänster i en korsning är naturligtvis att leda cykeln eller mopeden i den. Följ då trafikreglerna för gående. Finns det ett övergångsställe så gå där och led cykeln eller mopeden bredvid övergångsstället.


Vänstersväng ”lilla svängen”
Eftersom den lilla vänstersvängen kan vara mycket riskfylld, rekommenderas den endast för erfarna cyklister och mopedförare. Den lilla svängen innebär att du följer grundregeln om val av körfält strax före och i korsning. Du använder det körfält som är avsett för vänstersväng och kör i högra delen av detta körfält och gör så en vanlig vänstersväng. Finns det inga körfält markerade på körbanan kör du ändå efter samma princip. Innan du byter körfält eller börjar svänga måste du noga kontrollera att du kan göra det utan fara. (3 kap 26 § Trafikförordningen)

Källa med bildexempel: https://ntf.se/konsumentupplysning/l...ykla-i-trafik/
Citera
2023-01-10, 16:54
  #14
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastby
okej! ja det hela låter ju rimligt. Det känns dock inte helt riskfritt att direkt efter högersvängen bromsa in och lägga sig vid sidan av vägen, har blivit tutad på av bilar förut när jag gjort detta istället.

Så sanningen är väl att det i allmänhet kan vara risky att cykla på bilvägar då man inte har samma slags skydd rent fysiskt samtidigt som man är ett långsammare fordon, hade man primärt brytt sig om livet hade man lett cykeln eller skaffat bil istället i denna situation.

Ska se om man kanske kan åstadkomma nåt på sikt genom att gnälla lite på kommunen, då det är en förortsmiljö i en större stad känns det rätt så idiotiskt att inte ha cykelbana där och på så vis tvinga cyklister att använda en 50-väg.

Ett alternativ så länge kanske hade varit att, efter högersvängen, hålla sig nära mitten av vägbanan (men fortfarande i högerfilen så klart) för att tydliggöra att man tänker svänga vänster samtidigt som det då blir betydligt svårare att genomföra en omkörning bakifrån? Man lär väl inte heller bryta mot någon regel då det som fordon är rimlig markera vart man är på väg genom positioneringen på vägbanan.
I en 30-miljö borde det finnas tid att undvika krock även om ena parten fattar dåligt beslut. Sträva inte efter fler smala krokiga cykelvägar. Ju fler cykelvägar desto mindre acceptans för cyklar på vanliga vägar
Citera
2023-01-10, 19:23
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Om man inte redan innan ligger till vänster i filen så borde man väl göra en sidoförflyttning till vänster innan man påbörjar själva vänstersvängen. D.v.s. i två steg och titta att det är fritt båda gångerna förstås.

Men om en vänstersväng känns farlig så kan man väl stanna på höger sida i närheten av korsningen (i korsningen kanske inte är lämpligt) och sedan korsa vägen, antingen gående eller cyklande.


Precis. Fordonets placering på väg har inte bockstyren någon vetskap om.

TS skall givetvis (förutom ge fan i att cykla på en bilväg när det uppenbart finns cykelvägar) hålla sig så långt HÖGER han kan, svänga höger och sedan svepa till MITTEN AV VÄGEN (då han skall svänga vänster) och SAKTA IN! Nu kan inte en bil överhuvudtaget ta den vägen utan kommer att köra om cykeln på högersidan som normalt.

Men är man bockstyre så ligger man höger, viftar ut armen och genar från högersidan av vägen, genom hela vägbredden och in på den vänsteranslutande vägen, mitt framför pågående omkörande bil.
Citera
2023-01-10, 19:55
  #16
Medlem
Ja det finns som sagt ett par alternativ här. Du kunde ha kollat bakåt, placerat dig vid högerkanten och saktat in efter din högersväng och låtit bilen passera innan du korsar vägen.
Alternativet hade varit att placera dig mitt i vägen direkt efter högersvängen för att tydligaremarkera att du tänker svänga vänster. Att plötsligt göra en vänstersväng direkt från högerkanten av vägen är inte shysst mot bilisten.
Är det mörkt ute så är det förresten inte självklart att bilen ser dina signaler även om du har lampor på cykeln. Hamnar du i situationer där du behöver använda handsignaler för att visa var du ska så är det vettigt att ha handskar i reflexmaterial eller reflexremmar runt handlederna.

Jag hamnade förresten i exakt den situationen vid infarten till mitt bostadsområde för ett par veckor sedan. Jag lade mig i mitten, handsignal till vänster med reflex runt handleden. Såg bara strålkastarna på bilen bakom mig men det skulle strax visa sig att bilen var en polisbil. Konstaplarna valde då att också göra vänstersväng, köra ikapp mig, veva ner rutan och ge mig lite beröm för mitt agerande och mina reflexer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback