Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-10, 11:21
  #1
Medlem
Tjena, jag är en person som cyklar mycket och som just flyttat. Där vi bor finns väldigt många cyklister, men tyvärr ingen cykelbana som leder in till där vi bor. Därför måste man cykla på bilvägen, eller eventuellt leda cykeln någon kilometer. Eftersom man som cyklist har rätt att cykla på bilvägen gör vi ofta det, dock känns trafiklösningen väldigt dålig och smått farlig i korningen som ligger utanför boendet, inte minst på hemvägen. Har därför tänkt kolla här vad som egentligen gäller för respektive fordon, bilist som cyklist.
_____________________________________
Situation (se även bild i länk: https://imgur.com/a/V9JIXlj )
1.
Cyklist cyklar i ca 20 km/h på bilväg. Cyklisten ska svänga höger in på anslutande bilväg och signalierar med högra armen.

Bakom cyklisten ligger en bil på väg i samma färdriktning. Bilen har saktat ner men vill gärna köra om cyklisten. Även bilen ska svänga höger in på anslutande väg och signalblinkar.

2.
Strax efter högersvängen ska cyklisten svänga vänster in till innergård i bostadsområde och signalerar därför vänster.

Billisten, som ligger tätt bakom har dock just beslutat sig för att köra om cyklisten och börjar gasa på.

I samma ögonblick påbörjar cyklisten vänstersvängen, men blir då påkörd bakifrån av bilen.
________________________________________

Då undrar jag:

1. Vad gick fel i denna situation och vems ansvar vilar det på?

2. Vilka försiktighetsåtgärder bör man göra, som bilist och som cyklist, för att undvika detta? I området cyklar även många barn och ungdomar som använder just denna väg, har hänt liknande olyckor förut.
__________________
Senast redigerad av Eastby 2023-01-10 kl. 11:23.
Citera
2023-01-10, 11:28
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastby
Tjena, jag är en person som cyklar mycket och som just flyttat. Där vi bor finns väldigt många cyklister, men tyvärr ingen cykelbana som leder in till där vi bor. Därför måste man cykla på bilvägen, eller eventuellt leda cykeln någon kilometer. Eftersom man som cyklist har rätt att cykla på bilvägen gör vi ofta det, dock känns trafiklösningen väldigt dålig och smått farlig i korningen som ligger utanför boendet, inte minst på hemvägen. Har därför tänkt kolla här vad som egentligen gäller för respektive fordon, bilist som cyklist.
_____________________________________
Situation (se även bild i länk: https://imgur.com/a/V9JIXlj )
1.
Cyklist cyklar i ca 20 km/h på bilväg. Cyklisten ska svänga höger in på anslutande bilväg och signalierar med högra armen.

Bakom cyklisten ligger en bil på väg i samma färdriktning. Bilen har saktat ner men vill gärna köra om cyklisten. Även bilen ska svänga höger in på anslutande väg och signalblinkar.

2.
Strax efter högersvängen ska cyklisten svänga vänster in till innergård i bostadsområde och signalerar därför vänster.

Billisten, som ligger tätt bakom har dock just beslutat sig för att köra om cyklisten och börjar gasa på.

I samma ögonblick påbörjar cyklisten vänstersvängen, men blir då påkörd bakifrån av bilen.
________________________________________

Då undrar jag:

1. Vad gick fel i denna situation och vems ansvar vilar det på?

2. Vilka försiktighetsåtgärder bör man göra, som bilist och som cyklist, för att undvika detta? I området cyklar även många barn och ungdomar som använder just denna väg, har hänt liknande olyckor förut.

Ja, det är ju förstås bilisten som gjort fel. Precis som att det vore bilistens fel om han körde på en vänstersvängande bil på samma ställe och på samma sätt. Jag antar att cyklisten signalerade genom att sträcka ut vänsterhanden, och då är det ju oerhört klantigt av bilisten att påbörja en omkörning..

Även om cyklisten gjorde rätt, så är ju ett alternativ att i högersvängen hålla sig intill högerkanten och sedan innan vänstersvängen istället stanna till på högerkanten, låta ev. bilar passera och därefter korsa gatan. Det är ju bättre att leva och vara oskadd än att ha rätt, men vara död..
Citera
2023-01-10, 11:42
  #3
Medlem
okej! ja det hela låter ju rimligt. Det känns dock inte helt riskfritt att direkt efter högersvängen bromsa in och lägga sig vid sidan av vägen, har blivit tutad på av bilar förut när jag gjort detta istället.

Så sanningen är väl att det i allmänhet kan vara risky att cykla på bilvägar då man inte har samma slags skydd rent fysiskt samtidigt som man är ett långsammare fordon, hade man primärt brytt sig om livet hade man lett cykeln eller skaffat bil istället i denna situation.

Ska se om man kanske kan åstadkomma nåt på sikt genom att gnälla lite på kommunen, då det är en förortsmiljö i en större stad känns det rätt så idiotiskt att inte ha cykelbana där och på så vis tvinga cyklister att använda en 50-väg.

Ett alternativ så länge kanske hade varit att, efter högersvängen, hålla sig nära mitten av vägbanan (men fortfarande i högerfilen så klart) för att tydliggöra att man tänker svänga vänster samtidigt som det då blir betydligt svårare att genomföra en omkörning bakifrån? Man lär väl inte heller bryta mot någon regel då det som fordon är rimlig markera vart man är på väg genom positioneringen på vägbanan.
__________________
Senast redigerad av Eastby 2023-01-10 kl. 11:54.
Citera
2023-01-10, 11:46
  #4
Medlem
En cykel på vägen är ett fordon.

Ställ dig frågan "vems hade felet vart om cykeln i det här fallet vart en bil".

Så har du svaret.
Citera
2023-01-10, 12:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastby
Ett alternativ så länge kanske hade varit att, efter högersvängen, hålla sig nära mitten av vägbanan (men fortfarande i högerfilen så klart) för att tydliggöra att man tänker svänga vänster samtidigt som det då blir betydligt svårare att genomföra en omkörning bakifrån? Man lär väl inte heller bryta mot någon regel då det som fordon är rimlig markera vart man är på väg genom positioneringen på vägbanan.

Om man inte redan innan ligger till vänster i filen så borde man väl göra en sidoförflyttning till vänster innan man påbörjar själva vänstersvängen. D.v.s. i två steg och titta att det är fritt båda gångerna förstås.

Men om en vänstersväng känns farlig så kan man väl stanna på höger sida i närheten av korsningen (i korsningen kanske inte är lämpligt) och sedan korsa vägen, antingen gående eller cyklande.
Citera
2023-01-10, 12:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastby
2.
Strax efter högersvängen ska cyklisten svänga vänster in till innergård i bostadsområde och signalerar därför vänster.

Billisten, som ligger tätt bakom har dock just beslutat sig för att köra om cyklisten och börjar gasa på.

I samma ögonblick påbörjar cyklisten vänstersvängen, men blir då påkörd bakifrån av bilen.
Du får ju inte, som cyklist, bara kasta ut vänsterarmen och svänga direkt. Du måste först se om det är fritt, sedan signalera vänstersväng och sedan först åter igen kontrollera att det är fritt innan du svänger.

Som bilist med en cykel framför ska man iakta försiktighet och även se var cykeln är placerad för att på så vis misstänka vart den ska. Här har det stor betydelse om cykeln är placerad till vänster eller höger. Man måste tydligt visa vad man tänker göra.

Så om cyklisten var placerad till höger och bara kastar ut armen samt svänger direkt så anser jag det vara vårdslöshet i trafik av cyklisten. Därtill speciellt om den inte först sett sig om. Har bilisten kört om trots tydlig placering för vänstersväng av cyklisten samtidigt som den tydligt markerat vänstersväng i god tid så är detta vårdslöshet i trafik av bilisten.

Båda kan naturligtvis gjort fel men i detta fall tror jag nog att cyklisten inte varit tydlig nog i tid med vad den tänkte göra samt brustit i uppmärksamhet.
Citera
2023-01-10, 13:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastby

2.
Strax efter högersvängen ska cyklisten svänga vänster in till innergård i bostadsområde och signalerar därför vänster.

Billisten, som ligger tätt bakom har dock just beslutat sig för att köra om cyklisten och börjar gasa på.

I samma ögonblick påbörjar cyklisten vänstersvängen, men blir då påkörd bakifrån av bilen.
________________________________________

Då undrar jag:

1. Vad gick fel i denna situation och vems ansvar vilar det på?

2. Vilka försiktighetsåtgärder bör man göra, som bilist och som cyklist, för att undvika detta? I området cyklar även många barn och ungdomar som använder just denna väg, har hänt liknande olyckor förut.


Det är inte helt självklart, eftersom man varken får svänga vänster eller köra om, utan att kontrollera att det kan göras säkert. Hur det främre fordonet har träffats brukar undersökas.
  • Har det främre fordonet träffats på vänster sida, har det främre fordonet gjort en vänstersväng framför annat fordon, och därigenom orsakat en olycka.
  • Träffades det främre fordonet i baken, har det bakre fordonet orsakat en olycka genom att köra på framförvarande fordon.

Det är inte säkert att det uppfattas av andra att man tänkt svänga vänster, så innan man ändrar kursen måste man kolla att det är fritt. Samtidigt måste man hålla koll på andra fordon, så man definitivt inte kör på dem så länge de inte gör oväntade sidoförflyttningar.
__________________
Senast redigerad av mulpac 2023-01-10 kl. 14:39.
Citera
2023-01-10, 13:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastby
Tjena, jag är en person som cyklar mycket och som just flyttat. Där vi bor finns väldigt många cyklister, men tyvärr ingen cykelbana som leder in till där vi bor. Därför måste man cykla på bilvägen, eller eventuellt leda cykeln någon kilometer. Eftersom man som cyklist har rätt att cykla på bilvägen gör vi ofta det, dock känns trafiklösningen väldigt dålig och smått farlig i korningen som ligger utanför boendet, inte minst på hemvägen. Har därför tänkt kolla här vad som egentligen gäller för respektive fordon, bilist som cyklist.
_____________________________________
Situation (se även bild i länk: https://imgur.com/a/V9JIXlj )
1.
Cyklist cyklar i ca 20 km/h på bilväg. Cyklisten ska svänga höger in på anslutande bilväg och signalierar med högra armen.

Bakom cyklisten ligger en bil på väg i samma färdriktning. Bilen har saktat ner men vill gärna köra om cyklisten. Även bilen ska svänga höger in på anslutande väg och signalblinkar.

2.
Strax efter högersvängen ska cyklisten svänga vänster in till innergård i bostadsområde och signalerar därför vänster.

Billisten, som ligger tätt bakom har dock just beslutat sig för att köra om cyklisten och börjar gasa på.

I samma ögonblick påbörjar cyklisten vänstersvängen, men blir då påkörd bakifrån av bilen.
________________________________________

Då undrar jag:

1. Vad gick fel i denna situation och vems ansvar vilar det på?

2. Vilka försiktighetsåtgärder bör man göra, som bilist och som cyklist, för att undvika detta? I området cyklar även många barn och ungdomar som använder just denna väg, har hänt liknande olyckor förut.

Rekommenderar dig att läsa inlägget i nedersta citatet….

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, det är ju förstås bilisten som gjort fel. Precis som att det vore bilistens fel om han körde på en vänstersvängande bil på samma ställe och på samma sätt. Jag antar att cyklisten signalerade genom att sträcka ut vänsterhanden, och då är det ju oerhört klantigt av bilisten att påbörja en omkörning..

Även om cyklisten gjorde rätt, så är ju ett alternativ att i högersvängen hålla sig intill högerkanten och sedan innan vänstersvängen istället stanna till på högerkanten, låta ev. bilar passera och därefter korsa gatan. Det är ju bättre att leva och vara oskadd än att ha rätt, men vara död..

Nej, det inte alls ”förstås bilen som gjort fel”…. Så enkelt är det inte…


Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du får ju inte, som cyklist, bara kasta ut vänsterarmen och svänga direkt. Du måste först se om det är fritt, sedan signalera vänstersväng och sedan först åter igen kontrollera att det är fritt innan du svänger.

Som bilist med en cykel framför ska man iakta försiktighet och även se var cykeln är placerad för att på så vis misstänka vart den ska. Här har det stor betydelse om cykeln är placerad till vänster eller höger. Man måste tydligt visa vad man tänker göra.

Så om cyklisten var placerad till höger och bara kastar ut armen samt svänger direkt så anser jag det vara vårdslöshet i trafik av cyklisten. Därtill speciellt om den inte först sett sig om. Har bilisten kört om trots tydlig placering för vänstersväng av cyklisten samtidigt som den tydligt markerat vänstersväng i god tid så är detta vårdslöshet i trafik av bilisten.

Båda kan naturligtvis gjort fel men i detta fall tror jag nog att cyklisten inte varit tydlig nog i tid med vad den tänkte göra samt brustit i uppmärksamhet.


Härmed nomineras du för en guldstjärna för ditt logiska tänkande….

Ja för det är ju så, att det inte bara är att veva med armarna och sekunden efter svänga som man vill. Inga fordon/förare, eller för all del fotgängare, får bete sig så. Man skall först förvissa sig om att det finns tid och plats nog för andra att hinna upptäcka signalen och anpassa sig. Gör det inte det så får man helt enkelt avstå sin egen tänkta manöver.
Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag som trafikant har tänkt mig att svänga eller göra annat i trafiken, men upptäckt att andra trafikanter varit för nära eller för ouppmärksamma, eller kanske haft för hög fart etc, för att jag skulle ha varit bekväm med att genomföra det jag tänkt mig, och istället avbrutit för att min och andras säkerhet går först.

En annan sak som nån i tråden nämnde är att det knappast hjälper de ömtåliga trafikanterna, mc-förare, cyklister, fotgängare, att envisas med att ha rätt om de ändå riskerar att dö på kuppen om en bilförare råkar göra fel. Självbevarelsedriften borde vara helig för dessa….
Citera
2023-01-10, 14:19
  #9
Medlem
Bilisten gjorde fel.
Cykel är ett fordon, skillnaden är storleken på fordonet så cyklister kan lättare hjälpa andra vid omkörningar med sin placering.
Fordonstyp avsätter dock ingen ansvar att göra omkörningar på ett säkert sätt, här gjorde bilisten en direkt livsfarlig omkörning och borde inte räknas som olycka utan brott mot trafikförordningen.

Det cyklisten kan göra, som jag även gör är att tydligt visa sina avsikter inte bara med signalering utan också placering på vägbanan.
Cyklisten borde placera sig mitt i eller på vänster sida körbanan vid vänstersväng precis som alla andra fordon bör.

Någon flashbackare som tycker att det är ok att dräpa någon på cykel bara för att de är bög/neger/kvinna/barn eller vad man nu personligen hatar fungerar kanske här men inte i rätten.
Citera
2023-01-10, 14:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du får ju inte, som cyklist, bara kasta ut vänsterarmen och svänga direkt. Du måste först se om det är fritt, sedan signalera vänstersväng och sedan först åter igen kontrollera att det är fritt innan du svänger.

Som bilist med en cykel framför ska man iakta försiktighet och även se var cykeln är placerad för att på så vis misstänka vart den ska. Här har det stor betydelse om cykeln är placerad till vänster eller höger. Man måste tydligt visa vad man tänker göra.

Så om cyklisten var placerad till höger och bara kastar ut armen samt svänger direkt så anser jag det vara vårdslöshet i trafik av cyklisten. Därtill speciellt om den inte först sett sig om. Har bilisten kört om trots tydlig placering för vänstersväng av cyklisten samtidigt som den tydligt markerat vänstersväng i god tid så är detta vårdslöshet i trafik av bilisten.

Båda kan naturligtvis gjort fel men i detta fall tror jag nog att cyklisten inte varit tydlig nog i tid med vad den tänkte göra samt brustit i uppmärksamhet.

Tack för bra svar. Ja det var nog lite båda i det här fallet. Situationen beskriven är delvis hypotetisk då den var tagen ur mitt fall men inte slutade med en olycka, även om det var farligt nära. I det fallet tittade jag bakåt efter högersvängen och såg att bilen låg nära men fortfarande bakom mig, samtidigt som jag signalerade vänster. Började sedan svänga, men utgick från en placering ganska långt till höger.

När jag började sidoförflyttningen hörde jag dock ett accelererande motorljud och tittade bakåt, såg att bilen började köra om och avbröt därmed svängen så det blev ingen olycka men det var alldeles för nära. Som tillägg var det mörkt ute så detta kan ju ha försämrat bilistens sikt även om jag hade fram- och baklyse. Dock var det inte fråga om att bara sträcka ut handen och svänga direkt utan signalen genomfördes direkt efter högersvängen.

I efterhand borde jag ha gjort en sidoförflyttning i högersvängen (med marginal bakåt) för att tydligare markera vart jag skulle. Och det hade kanske varit bra om jag försäkrat mig ytterligare om att bilisten inte tänkte köra om innan jag svängde.

___

Sen är det så klart en själv som cyklist som troligen riskerar mest en olycka så håller med vad som sägs om självbevarelsedrift. Det vill säga, man får vara försiktig och medveten om riskerna om man vistas i biltrafik och inte är skyddad. Samtidigt kan man ju dra detta argument hur långt som helst, dvs det är delvis ens eget fel om man tagit risken att ge sig ut i trafiken där det förekommer rattfyllerister och större fordon som åker dit mindre på det om de förorsakar en olycka. Det blir lite som ett snusförnuftigt sätt att hävda djungelns lag, det kan också vara dålig självbevarelsedrift att visa civilkurage i olika situationer eller att vistas utomhus sena kvällar mm... Minns lunchrummet på min förra arbetsplats där sånna här frågor inte gick att diskutera överhuvudtaget, eftersom blotta nämnandet av cyklister i trafiken fick gubbarna där att fullkomligt koka över av ilska och tycka att alla cyklister som hävdade nån typ av rätt eller ställde frågor om ansvar/trafikregler helt borde uteslutas ur trafiken eftersom de ju pga låg självbevarelsedrift inte hörde hemma där.

Men ja det skulle så klart bli färre olyckor om både cyklister och fotgängare påminde sig om sin egen utsatthet vid eventuell olycka men det rättfärdigar inte vårdslöshet i trafiken från den andra parten
__________________
Senast redigerad av Eastby 2023-01-10 kl. 14:37.
Citera
2023-01-10, 14:56
  #11
Medlem
hroobarbs avatar
Att framföra ett fordon är inte ett schackspel där poängen är att komma fram till vem som har mest rätt och fel. Det du kan göra som cyklist är att hålla dig längst till vänster i ditt körfält, hålla ut vänster arm, samt snegla bakåt över axeln ifall det kommer någon bakifrån, och sedan svänga. Riskfritt är det dock aldrig. Alla vet vi att det finns gott om galningar ute på vägarna.

P.S. Bra cykelbelysning är viktigt.
Citera
2023-01-10, 16:46
  #12
Medlem
Varför kör man inte över första korsningen med cykeln och svänger höger så att man kommer över till vänstra sidan och därefter fortsätter 50 meter på vänstra sidan till nästa korsning där man skall svänga vänster?

Som cyklist är det ju mycket säkrare att köra 50 meter på "fel" sida och ha uppsikt över trafiken framifrån än att efter 50 meter tvingas korsa trafiken för att göra en vänstersväng.
__________________
Senast redigerad av Bosun 2023-01-10 kl. 16:58.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback