2023-01-10, 19:46
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Skulle vara intressant att veta om den här nya inställningen går ut på att hon riktat en smäll eller två mot offret, och att hon skyller det dödande våldet på sin kumpan. Eller om hon vill säga att hon själv råkade döda henne men att det "bara" var en olyckshändelse.

Hon kommer säkert köra någon sån variant. Det ”uppstår misshandel” hon levde när jag åkte till McD var död när jag kom tillbaka.

Hon kommer aldrig erkänna att hon rent fysiskt var där och bevittnade Toves sista andetag.

Det är inte lätt att kväva eller strypa en människa som kämpar för sitt liv. Det om något skulle göra att man mådde dåligt. Men inte JJ. Hon mår dåligt över att hennes liv är förstört och ojojoj vad ska alla tro om mig!
Citera
2023-01-10, 19:46
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Det vet inte vi, vi har inte fått reda på några detaljer ifrån erkännandet.
Men att hon inte skulle nämna MH låter osannolikt, givetvis har förhörsledaren frågat henne om MHs inblandning.
Men att hon har erkänt gravfridsbrottet tyder ju på att hon har sagt att MH har varit med eftersom båda deras telefoner har varit med på den resan enligt polisen, vilket framkommit i media som båda mgm har tillgång till och vet om.

Fattar fortfarande inte hur JJ kastat MH framför bussen när MH inte nämndes.
Tvärtom, JJ har ju INTE skyllt på/anklagat MH idag. Det kunde hon gjort. Tänkte tvärtom: detta är en bra dag för MH.

Och kopplingen gravfridsbrott och MH-inblandning fattar jag inte heller.

Och vad som händer i förhör kan vi bara spekulera kring.
Citera
2023-01-10, 19:48
Medlem
Skibladners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Hade JJ varit normal i huvudet och dödat TT av misstag, alltså dräpt henne, hade hon naturligtvis kastat sej på mobilen, ringt 112, ambulans och polis. Men JJ är en iskall kallhamrad mördare. Hon hade säkert bestämt sej för att döda. Vänner talar också om att hon kan få våldsamma vredesutbrott ibland.
I 2 och 1/2 månad har hon hållit käften och hoppats på att man inte ska kunna hitta bevis. Men nu har man säkert konfronterat henne med ovedersägliga bevis. Nu inser hon att hon ovillkorligen blir dömd! Då kovänder hon och drar fram nån snyfthistoria att allt varit ett misstag, och att hon "aldrig menat" att döda..
Såna som JJ ska sitta inne!! Ju längr dess bättre.

Tänk också på att om MH talar sanning om att hon sov, lämnade JJ iskallt TTs lik kvar i lägenheten med MH medan hon själv åkte till McDonalds.

Jag är säker på att det blir Hinsan för henne, och där blir hon säkert bästa kompis med Johanna Möller och Jonna Henriksson.
Henningsson. No hard feelings, du har kanske autocorrect?😀
Johanna sitter väl stadigt och säkert i Ystad?
Senast redigerad av Skibladner 2023-01-10 kl. 19:50.
Citera
2023-01-10, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu hoppas jag innerligen att MH inte har berättat något runt detta, och örfilen, eller det som ska varit något som JJ sa i sin P7:a att Tove slog henne, stämmer det ens? Och vad föregick det slaget isf? MH berättar ju om bråk, och att polis/vakter inte ingrep efter det att JJ pratat med dom. Vad berättar vittnen?

Det är klart att bråket var det som "man" gick hem för att reda ut, men den omtalade örfilen ligger för långt tillbaka i tiden för att det ska kallas förmildrande. MH berättar ju även om att JJ och Tove satte sig i köket för att prata...så det låter inte som att MH iaf av det vi fått veta berättat om mer fysiskt bråk. Sen vet man ju föstås inte vad som sagts senare i förhör.

Tove har iaf följt med hem frivilligt till JJ.

Och jag tror som du; att JJs beteende efter mordet ligger henne i fatet.

Om det hade varit fortsatt bråk inne i lgh och JJ hade känt att hon had gått över gränsen i misstag, dödat Tove, då finns det ingen rim och reson i hennes beteende att verka "som det regnar", när hon kommer ut från lgh.

Inte ens när grannen frågar "blinkar hon", utan agaerr som inget har hänt.

Tror att detta vittnesmål blir jätteviktigt.
Hoppas MHs vittnesmål inte "hjälper" JJ så hon kommer undan.

Bråket på nöjet stämmer säkert då båda tjejerna plus andra vittnat om det.
När advokaten får frågan, Kan din klient förklara varför hon var så arg på Tove? Så svarar hon, – Det kan hon verkligen göra och har gjort det i förhör, men det är inget jag vill gå in på.

Som det tidigare spekulerats i, tog nog den där örfilen väldigt hårt på J. Hon kände sig förmodligen kränkt och ville ha upprättelse, och ingen hjälp av vare sig vakter eller polis fick hon. Här tror jag hon bestämde sig för att hämnas på egen hand.

Det verkar ju tyvärr som att T slog J på Nöjet och det kommer väl J utnyttja till fullo. Hon kommer försöka få det till ett bråk som gick överstyr med olycklig utgång. Hennes berättelse om händelseförloppet kommer jämföras med T s skador.
Citera
2023-01-10, 19:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen hade en aning hur hon skulle utvecklas.

Citat:
Ursprungligen postat av slisktorsk
Snacka om att dra nitlotten när dom adoptera henne

I o f s kan man säga att denna familj drog "en nitlott" då de adopterade henne.

Fast detta kunde de förstås inte veta. MH adopterades då hon var 9 månader. Omöjligt att veta hur flickan skulle utvecklas.
Citera
2023-01-10, 19:54
Medlem
Citat:
Nu hoppas jag innerligen att MH inte har berättat något runt detta, och örfilen, eller det som ska varit något som JJ sa i sin P7:a att Tove slog henne, stämmer det ens? Och vad föregick det slaget isf? MH berättar ju om bråk, och att polis/vakter inte ingrep efter det att JJ pratat med dom. Vad berättar vittnen?

Det är klart att bråket var det som "man" gick hem för att reda ut, men den omtalade örfilen ligger för långt tillbaka i tiden för att det ska kallas förmildrande. MH berättar ju även om att JJ och Tove satte sig i köket för att prata...så det låter inte som att MH iaf av det vi fått veta berättat om mer fysiskt bråk. Sen vet man ju föstås inte vad som sagts senare i förhör.

Om det hade varit fortsatt bråk inne i lgh och JJ hade känt att hon had gått över gränsen i misstag, dödat Tove, då finns det ingen rim och reson i hennes beteende att verka "som det regnar", när hon kommer ut från lgh.

Man kan tänka sig att MH’s övriga vittnesmål kring ”misstankarna” om att JJ har något med Toves död att göra både banat väg för dagens erkännande och även trumfar evtl förmildrande vittnesmål kri g den eventuella örfilen.

Om man tänker att en örfil faktiskt utdelats så kan man nånstans inbilla sig att det triggat JJ att ge igen fysiskt. Ingen victim blaming på nåt sätt men det ska bli väldigt intressant att läsa just hur central den här evtl örfilen blir i JJ’s resonemang och försvar.
Citera
2023-01-10, 19:56
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikpwb
Hur vet du att hon tänkte döda henne med flit? Finns många fall där nån dödat nån av misstag

En normalt funtad människa borde rimligtvis inse att t.ex. strypgrepp kommer ofelbart leda till döden om man håller länge nog.
Jmf t.ex. att jag skjuter någon och träffar skallen. Sannolikheten är extremt hög att personen ifråga kommer avlida.
Det faller på sin egen orimlighet att man inte begriper att avlossa ett skott mot en människa har stor sannolikhet att leda till död eller mycket allvarliga skador.
Som lekman anser jag det borde åtminstone vara dråp om någon dör medan man stryper personen
Citera
2023-01-10, 19:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Har skrivit några inlägg tidigare för att försöka tolka just ”tårtbit” som nämnts i media.

Utan att rabbla allt igen så har en mobilmast där ute på landet ofta tre ”antenner” som sänder åt varsina tredjedelar av 360 grader runt masten.

I antennerna finns nåt som heter cellid/pci som i sig är ett avgränsat sändningsområde enkelt uttryckt som gärna inte ska kollidera med en annan masts cellid eller ”tårtbit” om man så vill.

Här en bild från en app som håller koll på ”master” och cellid m.m. där man ser resp cellid som ”tårtbitar”. Man kan kolla appar som Cellmapper.net o liknande för att fördjupa sig.

https://www.bildtagg.se/bild/n60opis0ono39e1vm1c0b30y

Både i det här fallet och i andra fall så svänger sig både media och poliser och åklagare t.ex med begreppet ”pejla” som man kan tycka är lika luddigt.

I det här fallet med ”tårtbit” så får man nog tänka att begreppet ”koordinater” är mera rättvis beskrivning av det som de hittat. Och isf via GPS. Men är det via masten och just cellid/pci så vore det väldigt mycket mer intressant från ett tekniskt perspektiv.

Som det framstod i media när polisen uttalade sig så hade de inte letat i exakt det området som hon hittades i men de hade varit väldigt nära. När de får fram koordinat sen så ser de att mobil varit i området där de inte letat och det området betecknas då som tårtbit då det är en kombination av det ej avsökta området och koordinaten.

Hade kunnat förklara i mer tekniska termer och fördjupat lite mer men ungefär där nånstans uppkom nog detta med ”tårtbit”.

Samma resonemang har förts i tråden vad gäller de olika uttryck som media och polis haft vad gäller Toves mobils sista koppling till mobilmasten vid Biltema. Den har pejlats och den har haft sista uppkoppling och en rad olika uttryck för ja vad det nu var som egentligen hände med den.

Tack, alltid välkommet med fackkunskap i tråden. Ja man skall nog inte hänga upp sig på hur journalister uttrycker sig, där ju både koordinater och tårtbit har används i samband med FP.
Citera
2023-01-10, 19:57
Medlem
sybels avatar
Citat:

Alla reagerar vi olika i "skarpt läge", en del brakar ihop, andra blir handlingsförlamade, några blir avstängt rationella o s v
Jag skulle kunna tänka mig att J hör till den tredje varianten, d v s själva händelsen stängs av och handlandet blir rationellt, man gör det som måste göras. Sedan kan det ta ett tag innan känslorna kommer i kapp - om man har några.
Citera
2023-01-10, 20:00
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Bråket på nöjet stämmer säkert då båda tjejerna plus andra vittnat om det.
När advokaten får frågan, Kan din klient förklara varför hon var så arg på Tove? Så svarar hon, – Det kan hon verkligen göra och har gjort det i förhör, men det är inget jag vill gå in på.

Som det tidigare spekulerats i, tog nog den där örfilen väldigt hårt på J. Hon kände sig förmodligen kränkt och ville ha upprättelse, och ingen hjälp av vare sig vakter eller polis fick hon. Här tror jag hon bestämde sig för att hämnas på egen hand.

Det verkar ju tyvärr som att T slog J på Nöjet och det kommer väl J utnyttja till fullo. Hon kommer försöka få det till ett bråk som gick överstyr med olycklig utgång. Hennes berättelse om händelseförloppet kommer jämföras med T s skador.
Tror du har rätt här. Försvaret kommer nog att satsa på den här varianten för att få det till olyckshändelse. JJ borde ju då åtminstone ha haft avvärjningsskador om handgemänget fortsatte i lägenheten.
JJ gjorde nog helt rätt i att byta ombud till den slipade Clea.
Citera
2023-01-10, 20:00
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
I o f s kan man säga att denna familj drog "en nitlott" då de adopterade henne.

Fast detta kunde de förstås inte veta. MH adopterades då hon var 9 månader. Omöjligt att veta hur flickan skulle utvecklas.

Jo, det borde de kunna veta:

Genetics matters

Med det sagt, verkar MH i stora drag varit en passiv spelare styrd av en narcissistisk psykopat (JJ) som inte verkar haft några som helst problem att försöka skjuta över skulden på en debil tjej.
Men som sagt det är bara mitt intryck av denna tråd.
Senast redigerad av vanartad 2023-01-10 kl. 20:06.
Citera
2023-01-10, 20:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Förstår frustrationen. De hade varit i en helt annan sits. Men nu hamnar man väl i panik både efter planerad eller ”oplanerad” dödsmisshandel.

JJ gör en del tabbar och det kan man ju skylla paniken på då. Är hon iskall som åker till McD eller vet hon inte vad hon gör liksom? Typ som att människor agerar olika vid traumatiska upplevelser så måste det vara nåt (fel…) i henne som gör att hon beter sig så här kallt. Samtidigt går det bara nåt dygn i chock som hon lyckas hålla ihop och sen har det varit fosterställning i cellen antagligen. Och det hade det antagligen varit i friheten hemma om hon inte anhållits också?

Hoppas åklagaren har ett bra fäste på uppsåtet där för det kan tyvärr bli den trixiga biten vad gäller rubriceringen mord.

jag hoppas verkligen att åklagren har annat på fötterna, så dina invändningar inte gör att hon undslipper. Jag hoppas att JJ t ex verkar typ glad och pratig med killarna. det visar ändå på att hon inte är i chocktillstånd.

Vi får väl se om inte själva rubriceringen människorov stod för något som gav åklagaren misstanke, men som sedan visat sig svårt att bevisa.

Kan handla om vad JJ sagt, skrivit eller på annat sätt visat vad hon hade i åtanke.

Ja, sällan jag blir arg. Inte heller vet jag om jag hatat någon gång.

Men nu blir jag mer än frustrerad, då jag ser en riktigt iskall person som dödat Tove, och som lika iskallt försöker slingra sig ur det.

Det är inte trovärdigt att det är hennes dåliga mående i cellen som gjort att hon hållit truten, och inte heller trovärdigt att hon nu mår bättre, trots att bevisen tornar upp sig och det närmar sig åtal.

Haha, sämsta förklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in