2023-01-10, 16:04
Medlem
Jag är lite sugen på att skaffa ett hus/radhus inom en snar framtid! Kraven är att det ska ligga max 1 timme och 30 minuter från Stockholm och det ska gå att åka kollektivt och inte ligga mitt i skogen!
Med hänsyn till min budget har jag kommit fram till att Nyköping eller Strängnäs troligtvis är de bästa kandidaterna! Frågan är vilken av nämnda städer som är bäst att satsa på med en budget på ca 3 miljoner eller om det finns något bättre alternativ? Hur pass lätt/svårt är det att komma in rent socialt i såna städer?

Strängnäs ligger enligt mig lite bättre till rent geografiskt! Det är aningen närmare Stockholm (och även till Uppsala) men sen känns även vägen dit efter man passerat Södertälje lugnare och inte lika trafikerad! Vill man åka båt till Stockholm verkar Strängnäs vara att föredra med tanke på att det är mer skyddat i Mälaren från vind och vågor! Har dock lite svårt att få uppfattning om staden i sig! Det känns liksom tråkigt och charmigt på samma gång! Sen är det ju en ganska liten stad så det kanske blir jobbigt i längden?

Nyköping är ju bättre rent storleksmässigt men är osäker om det verkligen är så bra ändå! Finns ett stort problemområde där sen känns staden inte lika "sammanhängande" som exempelvis Strängnäs! Men utbudet av både bostäder och affärer är ju bättre där!

Egentligen hade jag nästan hellre bott i typ Visby då jag tycker att det är en fin och lagom stor stad men att hela tiden behöva åka båt för att ta sig därifrån blir nog lite jobbigt eller funkar det ni som bor där?

Ett sista alternativ skulle kunna vara Nynäshamn men är ju lite dyrare där så blir kanske svårt att få det att funka! Sen är ju stadskärnan i Nynäshamn inte det roligaste man sett!

Men vad säger ni om saken och de olika alternativen? Är alltså ute efter en lugn bostadsort som erbjuder det viktigaste utbudet av tjänster och affärer utan att behöva åka bil varje gång! Ifall man skaffar barn någon gång så är det såklart ett plus om det är ett barnvänligt ställe!

Sen ett stort plus om det är en trevlig lokalbefolkning som är lättsamma och öppna mot en fast man är "utsocknes"! Blir ju lite jobbigt om man typ blir utfryst av lokalbefolkningen bara för att man kommer utifrån även om det såklart delvis beror på hur man själv bemöter folk! Mvh!
Citera
2023-01-10, 17:02
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urtoken
Jag är lite sugen på att skaffa ett hus/radhus inom en snar framtid! Kraven är att det ska ligga max 1 timme och 30 minuter från Stockholm och det ska gå att åka kollektivt och inte ligga mitt i skogen!
Med hänsyn till min budget har jag kommit fram till att Nyköping eller Strängnäs troligtvis är de bästa kandidaterna! Frågan är vilken av nämnda städer som är bäst att satsa på med en budget på ca 3 miljoner eller om det finns något bättre alternativ? Hur pass lätt/svårt är det att komma in rent socialt i såna städer?

Strängnäs ligger enligt mig lite bättre till rent geografiskt! Det är aningen närmare Stockholm (och även till Uppsala) men sen känns även vägen dit efter man passerat Södertälje lugnare och inte lika trafikerad! Vill man åka båt till Stockholm verkar Strängnäs vara att föredra med tanke på att det är mer skyddat i Mälaren från vind och vågor! Har dock lite svårt att få uppfattning om staden i sig! Det känns liksom tråkigt och charmigt på samma gång! Sen är det ju en ganska liten stad så det kanske blir jobbigt i längden?

Nyköping är ju bättre rent storleksmässigt men är osäker om det verkligen är så bra ändå! Finns ett stort problemområde där sen känns staden inte lika "sammanhängande" som exempelvis Strängnäs! Men utbudet av både bostäder och affärer är ju bättre där!

Egentligen hade jag nästan hellre bott i typ Visby då jag tycker att det är en fin och lagom stor stad men att hela tiden behöva åka båt för att ta sig därifrån blir nog lite jobbigt eller funkar det ni som bor där?

Ett sista alternativ skulle kunna vara Nynäshamn men är ju lite dyrare där så blir kanske svårt att få det att funka! Sen är ju stadskärnan i Nynäshamn inte det roligaste man sett!

Men vad säger ni om saken och de olika alternativen? Är alltså ute efter en lugn bostadsort som erbjuder det viktigaste utbudet av tjänster och affärer utan att behöva åka bil varje gång! Ifall man skaffar barn någon gång så är det såklart ett plus om det är ett barnvänligt ställe!

Sen ett stort plus om det är en trevlig lokalbefolkning som är lättsamma och öppna mot en fast man är "utsocknes"! Blir ju lite jobbigt om man typ blir utfryst av lokalbefolkningen bara för att man kommer utifrån även om det såklart delvis beror på hur man själv bemöter folk! Mvh!

Nyköping alla dagar i veckan .. Havet.

Strängnäs suger getarsel i jämförelse. Tråkig stad .
Jobbade där och det var en misär att bara ta sig dit med bil.

Näe skulle jag välja så står Nyköping högst på listan.
Citera
2023-01-10, 19:14
Medlem
Vitiss avatar
Nyköping!
Är både trevligare och finare än Strängnäs.
Citera
2023-01-10, 19:15
Medlem
HVIT.s avatar
Nyköping! Bra förbindelser till övriga Sverige dessutom.
Citera
2023-01-10, 19:23
Medlem
Men bor det inte för många blattar i Nyköping?

Kanske inte spelar TS någon roll?
Citera
2023-01-10, 20:05
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termometern

Det finns ställen som jag inte skulle vilja bo på.
Brandkärr t.ex.
Men de.är lätta att se; som vanligt är det fula betongområden.

Men jag upplevde inte störningsmoment inne i centrum.
Citera
2023-01-10, 21:04
Medlem
MickeyMantles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termometern

Inte fler än annanstans i Sverige. Men upplever att problemen med dom är mindre än på andra ställen.

Väldigt sällan i min vardag jag berörs av dom.
Citera
2023-01-10, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Nyköping!
Är både trevligare och finare än Strängnäs.
Ja det kanske är bättre med Nyköping, beror väl på lite vad som dyker upp på bostadsfronten också vad man ska satsa på!
En sak som verkar tråkigt med Nyköping är att det inte verkar finnas någon badplats som ligger i anslutning till staden! I Strängnäs finns det en badplats precis vid citykärnan vilket inte är så dumt sommartid!

Nyköping är ju en större stad på gott och ont! Problemet med det är att det kanske blir svårare att bli bekant med folk eftersom det oftast blir mer "anonymt" ju större staden är! Strängnäs är ju lite mer en "stor by" i jämförelse så kanske är lättare att lära känna folk eftersom det typ blir lättare att känna igen och stöta på folk när det är en lite mindre stad!
Men kan ju också såklart vara bra med lite mer möjligheter som Nyköping erbjuder gällande tex skolor och arbetsplatser!
Senast redigerad av urtoken 2023-01-10 kl. 22:13.
Citera
2023-01-11, 03:39
Medlem
Citat:

Om du har barn ska du absolut INTE välja nyköping.
De förstörs redan i skolan med dåliga vanor och folk från orten.

Extremt stor pundarstad där även unga flickor börjat nöjesknarka pulver öppet.
Går du ner till centrum så tar de inte lång tid innan folk börjar fråga om du vill köpa nåt.
Senast redigerad av Blatteman 2023-01-11 kl. 03:41.
Citera
2023-01-12, 17:23
Medlem
Jag har landställe utanför Strängnäs. Brukar äta på Edsbacka bistro och handla mat på Den lokala maten. Tycker staden i de gamla kvarteren är rätt mysiga men har ingen koll på Nyköping. Kan tänka mig båda städerna är helt döda off season.
Citera
2023-01-14, 12:46
Medlem
Citat:

Jobbar du i "molnet" med jobb i Stockholm och inte behöver vara där så ofta kan du väl bo i Visby/på Gotland och flyga över dagen till Stockholm de dagar i veckan du behöver? Det är rätt många gotlänningar eller folk inom staten (tänk Svenska Spel, försvarsmakten och länsstyrelsen) som åker över dagen.

...
Av Strängnäs och Nyköping hade jag nog rekommenderat Nyköping. Både Strängnäs och Nyköping är städer med borgerliga gnällkärringar i mängder, och båda ligger i det självnedvärderande Sörmland, där självbilden annars präglas av att är du inte godsägare som åker till Teaterbaren på under timmen är du hunsad arbetarklass i någon bruksort/industristad.
Men med det sagt, Nyköping är inte bara en större stad utan du har också Skavsta flygplats i närheten. Tågen går kanske mer frekvent mot Stockholm från Strängnäs, men i det stora hela tror jag att tiderna jämnar ut sig.
Citera
2023-02-09, 17:48
Medlem
staticages avatar
Nyköping helt klart,vacker liten stad med allt nödvändigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in