2023-01-10, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag skulle kunna tänka mig att M är så psykiskt slut att hon varken orkar protestera eller tänka någorlunda klart och att det då är enklare att neka än att behöva utveckla några svar. Att hon är så less på FLs traggande om och om igen om samma sak att hon inte ens pallar lyssna.

Haha, hon kanske helt stängt av! Tänker på blommor och bin medans FL maler på med samma frågor om och om igen, för att det sitter ett stort frågetecken på andra sidan bordet.

Dessa förhör kommer bli väldigt intressanta att få ta del av!
Citera
2023-01-10, 18:10
Medlem
Jag har följt nyheterna hela dagen.
Jh har erkänt misshandel och gravfridsbrott men nekar till mord.
Försvaret vill att JH ska sättas på fri fot då de anser att de inte föreligger någon fara för pågående utredning.

MH omhäktas misstänkt för mord och gravfridsbrott. Ingen vidare information om hennes ord i förhandlingen, inte heller något erkännande.

Jag är väldigt kluven.
Citera
2023-01-10, 18:11
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Hade inte en av dom tänt eld på någons lägenhet också men klarade sig från skuld? Det är så djävla mycket som händer sen den stora massan kom så man hinner knappt med. Hoppas att båda får livstid och utvisas. Ta bort alla medborgarskap som dom inte gjort sig förtjänta av!

Det sägs att Johanna försökte sätta eld på en dörr när hon var sur på sitt ex. Undrar om hon plågade djur när hon var liten. Så instabil och iskall som hon är.
Citera
2023-01-10, 18:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vem är vem (ålder) av de två misstänkta och vad var det de hette? Är JJ den med afrikansk bakgrund, och den yngre?

Man kan väl misstänka att de har drivit på varann..?
18-åringen är MH (adopterad) och JJ är 20-åringen.
Citera
2023-01-10, 18:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Haha, hon kanske helt stängt av! Tänker på blommor och bin medans FL maler på med samma frågor om och om igen, för att det sitter ett stort frågetecken på andra sidan bordet.

Dessa förhör kommer bli väldigt intressanta att få ta del av!
Med tanke på hennes adhd och allmänna psykiska mående, ser jag inte det som otänkbart.
Citera
2023-01-10, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
I mitten av denna artikel står,
Den 18-åriga kvinnan som också är misstänkt för Toves död forsätter att neka till brott.
– Hon har inte ändrat sin inställning, säger advokat Mikael Svegfors.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/misstankt-for-mordet-pa-tove-erkanner-gravfridsbrott-och-misshandel
Ja hon är förmodligen oskyldig känns så
Citera
2023-01-10, 18:19
Medlem
Vilka mer tror på att MH sitter i sin cell ikväll och kollar nyheterna på sin tv och är riktigt förbannad över JJs "erkännande" och bestämmer sig för att berätta hela sanningen imorgon?

Jag tror att MH kommer berätta alla detaljer och att det kommer för mig vara trovärdiga uppgifter med tanke på att JJ precis slängt henne framför bussen.

Jag tror att Rullman är medveten om att det kommer att ske och därför går han ut med att det är i slutskedet utav utredningen.

Min teori: MH kommer avslöja allt och att hennes version kommer vara den rätta.
Citera
2023-01-10, 18:20
Medlem
Kan någon som känner till ”rättsystemet och som har erfarenhet av hur det fungerar med bevis, erkännande osv ”svara så bli jag väldigt tacksam!

1. Är det vanligt att personer först erkänner olyckshändelse ( även om de dödat någon med uppsåt ) fast de tex vet att de tex strypt personen ( finns ju bevis då)?
2. Kan det vara så att JJ är så korkad/sjuk att hon säger till sin advokat att det är en olyckshändelse för hon själv inte vet att det finns bevis på att hon tex strypt eller något annat och att hennes försvarare inte vet om bevis som finns? Är bevisen på dödsorsaken känt för försvararen och JJ?
3. Även om hon påstår det var en olyckshändelse att hon skulle dö … har ju hört någon nekat till mord o påstått olyckshändelse trots att de slagit någon i huvudet med en hammare, kan en försvarare/advokat ändå få dem att först erkänna att det ” inte var meningen ” lite samma fråga som ovan- eller har försvaret inte då fått veta dödsorsaken?
4. Säg att JJ förklarar hur det gått till, att de började slåss och att hon knuffade eller slog till Tove så hårt att hon ramlade i golvet o slog i huvudet att hon avled…. Kan hon ändå bli dömd till dråp eller mord just eftersom det var hennes slag som gjorde att hon dog?
5. Även om det finns tekniska bevis på att Tove dog av att hon föll o slog i huvudet…
Hur påverkar det domen med tanke på att JJ nekat och gömt henne?
Citera
2023-01-10, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om dödsorsaken är strypning landar det antagligen i lägst dråp. Kanske inte så lätt att hävda att det var en olyckshändelse. Möjligen hävda nödvärnsexcess.

Om dödsorsaken är upprepat våld mot huvudet, till exempel dunkat i golvet, blir det kanske svårt att hävda olyckshändelse?

Stämmer det att TT örfilat JJ på Nöjet (vittnen) så kan ju MGM spinna vidare på det nu. Att TT slagit henne igen osv och då skulle hon försvara sig och så knuffades det och stökades…

JJ har mått dåligt i häktet och inte orkat erkänna vad som hänt. Nu antagligen hyfsat överbevisad i vissa bitar så mår hon lite bättre helt plötsligt då och orkar berätta.

Hon kan ha fått ett väldigt klokt råd från sitt ”nya” ombud och det är att om hon inte börjar medge vad som hände den natten riskerar hon bli dömd för mord mot sitt nekande.

Ser redan framför mig hur försvaret argumenterar hur en 20-årings hjärna inte är färdigutvecklad och att hon är ”ostraffad” och annat förmildrande. TT hotade och misshandlade JJ i JJ’s egen bostaden som ska vara en trygg plats osv osv.

Och vem vet TT kanske flög på och skulle spöa JJ men för att bringa klarhet i sånt så måste båda MGM berätta precis allt som hände den kvällen för att få ihop en trovärdig berättelse.

Det är något som skaver med hur JJ beter sig efter ”mordet” och där blir det väl rätten som får värdera det bäst de kan åt oss.

Och tills dess kanske polisen fått klarhet i huruvida MH sov sig genom dödsmisshandeln eller ej.
Citera
2023-01-10, 18:31
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Ja rubriceringen på MH tror jag bara varit för att sätta press på henne, utredarna har aldrig trott att MH mördat TT.
Att MH inte berättat sanningen står ju iaf helt klart nu i och med att JJ erkänt att TT dog i lägenheten.
MH har ju tidigare hävdat att hon såg TT lämna lägenheten självmant
Citera
2023-01-10, 18:32
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Vilka mer tror på att MH sitter i sin cell ikväll och kollar nyheterna på sin tv och är riktigt förbannad över JJs "erkännande" och bestämmer sig för att berätta hela sanningen imorgon?

Jag tror att MH kommer berätta alla detaljer och att det kommer för mig vara trovärdiga uppgifter med tanke på att JJ precis slängt henne framför bussen.

Jag tror att Rullman är medveten om att det kommer att ske och därför går han ut med att det är i slutskedet utav utredningen.

Min teori: MH kommer avslöja allt och att hennes version kommer vara den rätta.

1. Hur har JJ slängt MH under bussen? MH nämndes inte ens i dag.
2. MH har redan ljugit minst en gång då hon sade att TT gick från lägenheten. Skall man tro på henne i en ny version nu, menar du?
3. Hur ska hon kunna berätta alla detaljer när hon var utslagen av alkohol och var på toaletten och spydde stora delar av tiden?
Citera
2023-01-10, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Kan inte få bort Mcdonaldsbesöket.

Hon åker med grannen för att handla mat. Frågar honom hur hans kväll var. Kommer fram, och säger till grannen "det är min bästa vän, jag måste hälsa på honom". Och hon kallpratar någon minut med några killar i en bil. Åker sedan hem.

Denna scen är uppskattningsvis 20-30 minuter efter att hon mördat/varit delaktig till mord.

Så iskallt.
Mest sannolikt är att hon kom ut från sin lägenhet för att se om kusten var klar för att bära kroppen till bilen, men grannen var i trappan och såg henne. Då hittade hon på att hon vill åka till McDonald och köpa mat för sin kompis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in