Citat:
Ursprungligen postat av
Wheeler88
Om obduktionen kan påvisa upprepande våld ex. flera knivugg eller slag med föremål så blir det nog svårt att komma undan med bara misshandel..ex. så kommer åklagaren fråga, visste du inte att ett hugg räcker för att döda en person varför högg du då sex gånger?
Svårt blir det men som sagt gärningsmän har klarat sig tidigare . när de t.ex har huggit massor av gånger med kniv, skjutit offren flertal gånger samt misshandlat offer med flertalet sparka och slag och ändå kommit undan med dråp och grov misshandel då de anses inte vara i stånd till att förstå att offret kunnat dö eller haft uppsåt. Tror dock det var vanligare för 10-20 år sen att folk kunde komma undan lindrigare oftare med detta. Dock så händer det idag med .
Vill dock minnas att något som var väldigt tragiskt för något/några år sedan va väl 2 rök ihop utanför krogen både offret och gärningsman var vänner men rök ihop har jag för mig . Offret utdela slag och gärningsmannen svarar med ett slag som gör offret ramlar och slår i huvudet i asfalts kanten och dör senare. Har för mig har döms för dråp alternativt grovt misshandel.
Här enligt mitt tycke är det ju absolut inget form av övervåld, kan ej tycka det ens är misshandel då om jag mins rätt var det offret som utdela slag först och gärningsmannen utdela ett enda slag . Men så har vi gärningsmän som verkligen misshandlar skiten ur folk även om de inte alla gånger är ute efter att mörda så får dem exakt samma dom. Så har vi dem som har uppsåt att mörda och återigen kommer lindrigt undan med dråp, grov misshandel osv då de inte har haft uppsåt att mörda.
Tycker de flesta inser att någon kan dö av i stort sett minsta lilla men misshandlar man någon med flera sparka och slag ska man dömas för mord enligt mig. sen finns det ju fallet där som uppenbarligen var en tragisk olycka. Som man kan ha olika synpunkter på .
Men min ståndpunkt är som sagt att t.ex är du gammal nog att kunna mörda någon så är du gammal nog att ta ditt straff. inga fjantiga "hem" som de rymmer ifrån.
Och slår du någon så illa som verkligen inte är en tragisk olycka att någon slår i huvudet när den ramlar så ska du dömas för mord. Och är det här båda 2 som utför misshandel samtidigt så vet dem verkligen om att offret kan dö av deras tilltag. Som sagt gruff och knuff och något enstaka slag ja visst döm då till dråp, grov misshandel . Men om t.ex offret ligger ner och du forsätter sparka och slår då vet man att offret kan dö det vet ett barn tom . Sen vet alla att ett slag kan räcka om det tar oturligt nog .