2012-11-26, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Jag håller med dig om att sannolikheten är mycket stor att CdC dödades och styckades där hon senast bodde. Vet inte vilket hotell du pratar om men jag tyckre "Arkitekten" är mest intressant eftersom hon brukade bo där. Vet inte hur ofta eller hur länge. "Slaktaren" hamnar lägre ner på min lista eftersom jag saknar ett samband mellan Södertälje-Solna.

Den som vet var "Saba" bodde får gärna tala om det. Tycker den här tråden saknar riktigt het info som brukar framkomma i andra trådar. Nu har jag inte läst alla sidor men ganska många. Det borde gå att få fram något hett trots att 27 år gått...

Den geografiska kopplingen är inte så viktig, men den finns, men titta på SG:s bakgrund/profil istället. Det finns ingen het info, utan man får resonera med det man har. Förresten sökte SG lokal i Solna, så han hade huserat där. En viss koppling fanns. Jag vet inte vilket hotell det var, men i Döden är en man nämns hotellvistelsen.

Den första dumpningsplatsen låg förresten intill en plats där sexköpare brukade stanna sina bilar, så det är mkt troligt att den eller de som lämnade säckarna hade koppling till platsen. Ett smidigt ställe att ställa bilen, om man är van och ingen reagerar nämnvärt. Eg är det ju ett minutjobb, med bil. Köra ner, sprinta en bit, langa bort säckarna och gasa iväg, särskilt om man är två, med en spanare. Platsen är ju i sig intensiv och förvillande, med idrottshall, sexköpare och folk i rörelse. Den symboliserar allt och ingenting, och är ju rätt smart som dumpningsplats egentligen.
Citera
2012-11-26, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Har du en källa på alkoholfyndet, obduktionsrapport?

Alkohol är svårt att dra några slutsatser om, varfrån det kommer, om det inte faktiskt bildats i själva kroppen. Kom ihåg att stackars BO befanns i ett skede av förruttnelse, vilket försvårar alla slutledningar om eventuellt alkoholintag innan dödsfallet, och i så fall vad koncentrationen i blodet var, om det fanns något alls.
Citera
2012-11-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Att skära av brösten och framför allt att skära ut underlivet - visst var det väl det som hade gjorts? - indikerar väl rimligtvis något mer än en panikstyckning. Jag tror knappast att BO var så stor att det var av skrymmandeskäl som brösten skurits bort. Underlivet är ju steget värre i ingrepp och kan svårligen bortförklaras som praktiskt. Eller?
Citera
2012-11-26, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Att skära av brösten och framför allt att skära ut underlivet - visst var det väl det som hade gjorts? - indikerar väl rimligtvis något mer än en panikstyckning. Jag tror knappast att BO var så stor att det var av skrymmandeskäl som brösten skurits bort. Underlivet är ju steget värre i ingrepp och kan svårligen bortförklaras som praktiskt. Eller?

Inte om det är en jägmästare eller slaktare, att skära bort brösten, eller juvren ingår väl i djurslakt? Likaså den sk "sotningen" där maginnehållet (?) i djuret tas bort. Det har ju spekulerats i om att det är en jägmästare "på autopilot", sen om det är i panik eller inte vet vi ju inte. Underlivet kan ju även ha innehållit spår av sädesvätska etc.
Citera
2012-11-26, 20:56
Medlem
Citat:
Inte om det är en jägmästare eller slaktare, att skära bort brösten, eller juvren ingår väl i djurslakt? Likaså den sk "sotningen" där maginnehållet (?) i djuret tas bort. Det har ju spekulerats i om att det är en jägmästare "på autopilot", sen om det är i panik eller inte vet vi ju inte. Underlivet kan ju även ha innehållit spår av sädesvätska etc.
OK, men det låter inte som panik, det låter utstuderat, kanske rent av en vanesak...
Citera
2012-11-27, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Har du en källa på alkoholfyndet, obduktionsrapport?

Alkohol är svårt att dra några slutsatser om, varfrån det kommer, om det inte faktiskt bildats i själva kroppen. Kom ihåg att stackars BO befanns i ett skede av förruttnelse, vilket försvårar alla slutledningar om eventuellt alkoholintag innan dödsfallet, och i så fall vad koncentrationen i blodet var, om det fanns något alls.

Nej, tyvärr inte. Jag har iofs letat länge efter ursprungsuppgifter (anteckningar obduktionsfoton dokument) men jag har kammat noll. Uppgiften om alkohol i vävnaden fick jag av en slump, men trodde den var allmänt verifierad och okomplicerad, men alkohol bildas i kroppen vid förrutnelse, det stämmer, och en rättsläkare måste avgöra hur mycket av alkoholen som kommer från en flaska och vad som kommer från kroppen/förruttnelsen. Jag har bara en lös uppgift om promillehalten, och jag kan inte lova att den uppgiften kommit från en rättsläkare som gjort en yrkesmässig avvägning.
Citera
2012-11-27, 09:31
Medlem
Citat:

Diskussionen om motiven bakom styckningen hamnar oftast på ena eller andra sidan tyvärr. Det ena utesluter ju inte det andra. Jag kan rekommendera denna intressanta länk: http://catrine2009.blogspot.se/2009/12/rattslakarna-lars-eriksson-och-peter.html Två medicinska experter uttalar sig koncist om styckningen, och den ene (Peter Krantz) anser att han ser en blandning av offensiv och defensiv styckning. Även ett pervo är ju i behov av transport.

Vad gäller våldet mot brösten (som diskuterats ofta) anser jag att jämförelsen mellan djur och människa, mellan styckmord och djurslakt, mellan juver och kvinnobröst är extremt långsökt, även om kroppen i övrigt styckats som ett djur. Snälla nån, det ska verkligen vara en anatomiskt extrem kvinna om man måste skära bort brösten för att stycka och transportera kroppen.

De enda människor som är kända för att skära bort hela kvinnobröst är pervon, ibland seriemördare, ibland inte. Jag vidhåller att den enda hållbara mördarprofilen i detta fall tillhör Gonerka, som både var gravt störd (en dödsmisshandel ett styckmord och ett dubbelmord på bara fyra år och det är inte allt) sexköpare och slakteriutbildad.

Gonerka har en riktigt matig biografi (1984 hotade han tex att döda sin sambo och en sambo hade han redan slaktat på 70-talet och hade således tyngd bakom orden) och är på pappret något av en kliché om man letar efter en repetativ och extrem våldsbrottsling. Karln var tydligen en jäkla psykopat. Men hur som helst, en detalj som verkligen pekar åt hans håll är borttagandet av armarna, med skulderbladen kvar, ett förfarande som är udda, till och med i den smala nisch där styckmördare jobbar. Jag kan efter idogt letande (både i böcker och på nätet) inte hitta ett enda förbaskat fall dör offrets armar avstyckats som på en kyckling.

Och att styckningen pekar mot ngn som hanterar djur är svårt att argumentera mot. Tillåt mig att citera vad proffessorn/rättsläkaren Anders Eriksson säger om styckningen:
Ja, vad ska jag säga… Jag skulle vilja klargöra – rättsläkare lär sig ALDRIG att stycka människor. En professionell styckare är slaktare.
Vad gäller frånvaron av Gonerkas namn i CdC:s adressbok, förstår jag inte vad det skulle betyda. Karln var kund på Malmskillnadsgatan, och kunde stöta på CdC när som helst. Och varför i hela friden skulle CdC ta namn och nummer från alla sina torskar? Och varför i hela friden skulle alla torskar ge rätt uppgifter? Nej, jag tänker så här: eftersom SG uppenbarligen var helt hopplös (fyra döda och en styckning på fyra år är extremt) och totalt våldsbenägen, var det bara en tidsfråga innan det skulle smälla igen efter utskrivning 1983. Han var lugn 1977 - 1983 men då var han ju inlåst. CdC hade säkerligen otur. Vi skulle nog lika gärna kunna diskutera ngn annan stackars nattfjäril i denna tråd. CdC kunde ha säkert ha hetat Anna, Mia, Sara, Anette, Klara, Lisa ...
Senast redigerad av Eremona 2012-11-27 kl. 10:04.
Citera
2012-11-27, 10:56
Medlem
Vad gäller frånvaron av Gonerkas namn i CdC:s adressbok, förstår jag inte vad det skulle betyda. Karln var kund på Malmskillnadsgatan, och kunde stöta på CdC när som helst. Och varför i hela friden skulle CdC ta namn och nummer från alla sina torskar? Och varför i hela friden skulle alla torskar ge rätt uppgifter? Nej, jag tänker så här: eftersom SG uppenbarligen var helt hopplös (fyra döda och en styckning på fyra år är extremt) och totalt våldsbenägen, var det bara en tidsfråga innan det skulle smälla igen efter utskrivning 1983. Han var lugn 1977 - 1983 men då var han ju inlåst. CdC hade säkerligen otur. Vi skulle nog lika gärna kunna diskutera ngn annan stackars nattfjäril i denna tråd. CdC kunde ha säkert ha hetat Anna, Mia, Sara, Anette, Klara, Lisa ...

Och om CdC och SG hade någon sorts löpande kontakt, om de brukade ses på särskilda ställen etc, om han var en hemlig/skyddad kontakt som CdC:s övriga kontakter inte hade koll på, det får vi ju aldrig veta. CdC verkar ju ha varit fixig och trixig, och hade flera bostäder och flera hjälpande händer, två tillhörande en välutbildad herre på fashionabla Östermalm till och med. Jag kollade förresten upp det där med hotellet, och det var ett hotellhem, ett enklare ställe, där CdC sista tiden tog emot kunder, så det låter rätt fritt och löst. Hotellhemmet låg i Vasastan, bredvid Solna faktiskt.
Citera
2012-11-27, 13:44
Medlem
Sammanfattning av Torges utredning och Da Costas sista (?) dagar. Finns väl tidigare i tråden men kan ju finnas något av intresse..

8 juni 1984
Tor Åberg träffar Catrine Da Costa i Kungsträdgården, hon bär på en stor radiobandspelare. Hon väntar på två vänner som hon skall få bo hos. De två vännerna är Saba Selassie och en lång man, känd som Claes Burger. Den långe mannen ber Tor att skjutsa Catrine till T-centralen med prylarna där de skall förvaras. Catrine dyker inte upp som planerat hos Saba.
Tor Åberg är alltså ”den svartsjuke finnen”, dömd för våldtäkt i Finland men enligt Catrine är han ok. Det är sannolikt han som skjutsar Catrine från hennes anhöriga tidigare, omnämnt i Catrine och Rättvisan. Han var en äldre man och var Catrines chaufför och beskyddare och hade försökt hjälpa henne komma ur sitt missbruk. Hon hade tidigare bott med honom i Småland.

15 juni (?) 1984
Ungefär en vecka efter mötet i Kungsträdgården träffar Saba Catrine Da Costa igen, i Kungsträdgården, mellan Café Opera och Sverigehuset. Da Costa ger som förklaring till att hon inte dök upp tidigare med att hon hade problem med polisen. Hon har inte med sig radiobandspelaren.
Detta är sista gången Saba ser Catrine vid liv enligt hennes utsago.

På kvällen runt kl 19.00 träffar Jan Ericksson (”Bengt”) Catrine Da Costa på Gamla Brogatan, hon är en gammal bekant från Luleå. Da Costa är tillsammans med en man, han är stressad och narkotikapåverkad, de två talar ej med varandra. Mannen är svensk och i medelåldern, han har ”kort halvlångt hår.” Catrine säger att hon har det struligt i byn men snart ska härifrån. Hon säger även att hon har ett ärende på centralstation. Sannolikt skall hon dit för att hämta radiobandspelaren och andra tillhörigheter. Det är alltså nu som Catrine ska flytta hem till Saba. Något händer hos Saba. Catrine dör och styckas.

17 juni
Tor Åberg träffar en kvinna, "Kristin", som säger att Catrine "träffat en kille som nyligen släppts från fängelset och åkt bort, har det bra och det skall jag inte bry mig om".

22:a augusti
Saba förhörs, hon nämner inte den långe mannen, CB vid mötet i Kungsträdgården. Det gör däremot Tor Åberg.
Senast redigerad av echoesofglory 2012-11-27 kl. 13:58.
Citera
2012-11-27, 17:11
Medlem
Mannen som är med Catrine på Gamla Brogatan är alltså CB, "ett huvud längre" än Tor Åberg.
Citera
2012-11-27, 17:48
Medlem
Citat:
Mannen som är med Catrine på Gamla Brogatan är alltså CB, "ett huvud längre" än Tor Åberg.

Det finns en Claes Burger i Sverige (enligt förteckning över skattebetalande medborgare alltså) och denne Claes var 27 år 1984. Efternamnet är udda. Jag har aldrig någonsin stött på ngn som heter Burger. Den Claes jag menar är skriven i Bålsta. Om han har viktig info borde den sannerligen ha läckt ut vid det här laget. Jag tror inte att denne Claes varit i närheten av något likstyckande.

Historien med Saba & Co är såklart allmänt intressant, med tanke på hur lite handfast info som finns om CdC:s absolut sista dagar i livet. Däremot vet jag inte om den leder direkt till någon skyldig person eller ens någon i närheten. CdC dyker inte upp till ett möte, Saba mörkar en mans närvaro, CdC träffar sin vän och har med sig en påtänd och stressad kille. Låter verkligen inte som tecken på kommande likstyckning och eventuellt mord. Historien innehåller väl snarast vardagsprylar i knarkarsvängen. Med all respekt för Olle Torges fina arbete tycker jag ändå att historien är porös och bara möjligen suspekt. Saba kan ha mörkat mannens närvaro för att han gjorde andra dumheter än att styckmörda hennes kompis. Han kan ha sagt att han inte vill bli indragen i något alls etc.
Citera
2012-11-27, 18:02
Medlem
Det är den Claes Wilhelm Burger i Bålsta ja. Håller med om att det är tunn historia, om Catrine skulle bo hos Saba varför var prylarna kvar på t-centralen? Åkte Saba CB dit efteråt och lade tillbaka dem?
Mannen som Catrine sågs med kan ju vara vem som helst, men inte Gonerka.

I en annan version var väl Saba + Catrine och på väg till någon för att göra nån drogaffär, som uppenbarligen spårade ur rejält. Om Sabas bostad var i närheten av Solna skulle det ge historien mer tyngd såklart. Och ja man undrar, varför träder inte folk fram och berättar vad de vet? Torge fick ju nåt tips från någon kriminell som visste var mordet ägde rum, varför träder denne person eller andra personer med info fram, om än anonymt och kontaktar polisen/media etc? Eller människor i Sabas närhet, vore intressant och veta om Saba någonsin pratade om Catrine, i vilket sammanhang, tonläge m.m.
Senast redigerad av echoesofglory 2012-11-27 kl. 18:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in