• 1
  • 2
2023-01-09, 21:52
Medlem
Hej, Mina barn börjar komma upp i åldern då dom heldre umgås med sina kompisar än mig, vilket innebär massa fördelar för mig och för dom också.

Men jag har lite svårt med andra föräldrar som vill swicha för sina barn kostnader om jag bjuder med deras barn.
Jag bjuder ju inte med deras barn för deras barn skull, jag bjuder ju med deras barn för att mina barn ska ha det roligare. Och jag vill absolut inte belasta deras ekonomi.
Därför har jag alltid sagt "nej det är lungt" när föräldrar vill swisha. Och om dom är pushiga så säger jag att inte vill påverka deras ekonomi. Så det är "Nej" som gäller.

Speciellt i dessa tider med dyr el och hög ränta så vill jag verkligen inte att nån annan familj ska känna sig tvingad att swisha pga att JAG frågar om deras kids vill hänga på. Och jag vill inte heller att dom ska känna nån tacksamhet pga att jag bjuder. Det har ju igentligen ingenting med deras kids att göra utan jag tar ju bara med dom för att mina kids ska ha det bra.

Hur gör ni andra? vad är standard?
Citera
2023-01-09, 21:59
Medlem
Niggwards avatar
Ifall de säger att de vill swisha så till och med pushar för det så tar du emot.

Annars så slår det åt andra hållet istället, att du leker översittare som tror de inte har råd med sitt egna barn.

Säger du att det är lugnt att du betalar och de inte pushar så låt det vara. Så hade jag gjort
Citera
2023-01-09, 22:16
Medlem
Bjuder man med på aktivitet så står man naturligtvis för kalaset för barnens kompisar.

Vill d föräldrar swisha, så visst låt dem göra det om det känns bättre för dem.
Citera
2023-01-09, 22:29
Medlem
Jag håller med TS och gör som TS, bjuder man med så bjuder man. Men ibland vill mina barns kompisar att man swishar för ditt eller datt, och då gör jag det. Men skulle aldrig komma på frågan att de ska betala för sina barn på aktivitet, bio eller mat med oss. Never!

Standard där vi bor är 2/3 vill att man betalar för eget barn vid aktiviteter och 1/3 är som TS.
Senast redigerad av GoneCrazy 2023-01-09 kl. 22:32.
Citera
2023-01-09, 22:36
Medlem
JuniorDahlens avatar
För 30 år sedan när jag följde med en kompis till badhuset fick jag med mig en slant till inträdet hemifrån. Därför ger jag mina barn en slant hemifrån nu.
Citera
2023-01-09, 22:39
Medlem
.
Senast redigerad av Kalltvader111 2023-01-09 kl. 23:01.
Citera
2023-01-09, 22:47
Bannlyst
Mitt barn hittar massa grejer med en granne hos mina föräldrar. Hennes föräldrar tar med mitt barn på bio, museum mm så tar någon av oss med kompisen på något annat en annan gång. Aldrig några pengar emellan.

Skulle aldrig tänka så där. Såklart om jag går med på att ta barnen ut och äta t ex så var det ju mitt förslag att komma med från början och därför står jag för det. Mycket roligare för mitt barn att umgås med någon annan (har inga syskon). Samma sak med vem de leker hos så det inte blir en belastning för någon (om det funkar alltså, är det en kompis från skolan som inte bor nära som vi så blir det lättare att ha dem här).

Däremot har vi en sniken pappa till en lekkompis vid sommarstugan som har blivit rädd för mig för att jag säger ifrån när han uppenbart lägger över allt ansvar, kostnader, stökande osv på oss. Han försökte tom ha sin båt gratis på våran brygga typ hela sommaren. Fan heller, han fick skriva ett avtal att hyra platsen. Annars kan båten stå där, för vi har ingen längre. Tro inte att mitt barn får följa med dem när de åker ut med båten heller…
Senast redigerad av Roxic 2023-01-09 kl. 22:50.
Citera
2023-01-09, 22:52
Medlem
YP4XQs avatar
Uppläggen är ju olika med enkla att tyda anser jag.

Nån annan frågar: Vill ditt barn följa med? = Jag pröjsar
Nån annan frågar: Vi bjuder gärna med ditt barn = De pröjsar

Finns det några otydliga frågor eller upplägg så slänger jag med pengar för vad jag kan tänka mig det kostar och ber mina barn betala för sig själva, eller skriver jag till ansvarig efteråt hur mycket jag är skyldig. Där får de avgöra om de bjuder eller ej helt enkelt.

Efter ett tag lär man ju känna hur andra arbetar.. Vissa bjuder hela tiden och anser nog som mig ofta att det jämnar ut sig över tid om vi gör så här.
Citera
2023-01-09, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LLFFILLFMD
Hej, Mina barn börjar komma upp i åldern då dom heldre umgås med sina kompisar än mig, vilket innebär massa fördelar för mig och för dom också.

Men jag har lite svårt med andra föräldrar som vill swicha för sina barn kostnader om jag bjuder med deras barn.
Jag bjuder ju inte med deras barn för deras barn skull, jag bjuder ju med deras barn för att mina barn ska ha det roligare. Och jag vill absolut inte belasta deras ekonomi.
Därför har jag alltid sagt "nej det är lungt" när föräldrar vill swisha. Och om dom är pushiga så säger jag att inte vill påverka deras ekonomi. Så det är "Nej" som gäller.

Speciellt i dessa tider med dyr el och hög ränta så vill jag verkligen inte att nån annan familj ska känna sig tvingad att swisha pga att JAG frågar om deras kids vill hänga på. Och jag vill inte heller att dom ska känna nån tacksamhet pga att jag bjuder. Det har ju igentligen ingenting med deras kids att göra utan jag tar ju bara med dom för att mina kids ska ha det bra.

På min tid var standard exakt det du beskriver nu fast med kontanter. Föräldrarna till barnet som blev bjuden skickade med kontanter till utgifter och mat. Sedan var det upp till den föräldrar som bjöd att antingen använda pengarna eller skicka med dem med barnet tillbaka.
Då förväntades föräldrarna säga:
Men ni använde inte pengarna?
Och den föräldern som bjöd skulle svara att de inte behövdes/ gick åt.
Så det låter som samma prat fast det idag används swish.
Citera
2023-01-10, 01:15
Medlem
Förmodligen spelar det ingen roll hur du gör, de dömer dig inte
Citera
2023-01-10, 06:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LLFFILLFMD

Om du har så mycket pengar att du vill bjuda ortens barn på glass kan du ta bort din swish så har du ju ingen. Problemet löst!
Citera
2023-01-10, 08:50
Medlem
Hussefars avatar
Bjuder alltid kidsens kompisar. När mina barn är med andra kompisar så blir de bjudna. Erbjuder mig dock alltid att betala den andre föräldern.

Är väl en dold regel att den föräldern som är med på aktiviteten betalar. Sen i dessa ekonomiska skit-tider så blir det mindre av dem förstås.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in