Citat:
Ursprungligen postat av
LLFFILLFMD
Hej, Mina barn börjar komma upp i åldern då dom heldre umgås med sina kompisar än mig, vilket innebär massa fördelar för mig och för dom också.
Men jag har lite svårt med andra föräldrar som vill swicha för sina barn kostnader om jag bjuder med deras barn.
Jag bjuder ju inte med deras barn för deras barn skull, jag bjuder ju med deras barn för att mina barn ska ha det roligare. Och jag vill absolut inte belasta deras ekonomi.
Därför har jag alltid sagt "nej det är lungt" när föräldrar vill swisha. Och om dom är pushiga så säger jag att inte vill påverka deras ekonomi. Så det är "Nej" som gäller.
Speciellt i dessa tider med dyr el och hög ränta så vill jag verkligen inte att nån annan familj ska känna sig tvingad att swisha pga att JAG frågar om deras kids vill hänga på. Och jag vill inte heller att dom ska känna nån tacksamhet pga att jag bjuder. Det har ju igentligen ingenting med deras kids att göra utan jag tar ju bara med dom för att mina kids ska ha det bra.
Hur gör ni andra? vad är standard?
På min tid var standard exakt det du beskriver nu fast med kontanter. Föräldrarna till barnet som blev bjuden skickade med kontanter till utgifter och mat. Sedan var det upp till den föräldrar som bjöd att antingen använda pengarna eller skicka med dem med barnet tillbaka.
Då förväntades föräldrarna säga:
Men ni använde inte pengarna?
Och den föräldern som bjöd skulle svara att de inte behövdes/ gick åt.
Så det låter som samma prat fast det idag används swish.