• 1
  • 2
2023-01-08, 16:31
Medlem
Hej,

Detta är nog min favoriträtt! Försökt laga hemma många gånger. Blir gott men saknar alltid det där lilla extra som krogen får till.

Lägg upp era bästa indiska recept! Nu jävlar ska det lagas indiskt så de stinker curry i hela huset. Och det ska lukta om hela mig när jag står i hissen på jobbet! Jag ska lukta som en indier!

Upp med dom bara. Recepten!
Citera
2023-01-08, 16:41
Medlem
trewqs avatar
Detta https://cafedelites.com/butter-chicken/ recept brukar jag laga enligt. Alltid lyckat!
Citera
2023-01-08, 17:36
Moderator
Maviels avatar
Har du en slökokare?

Detta receptet brukar jag köra på - det blir alltid kanon.

https://crockpot.se/recept/butterchicken-murgh-makhani/
Citera
2023-01-08, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Detta https://cafedelites.com/butter-chicken/ recept brukar jag laga enligt. Alltid lyckat!

Har lagat den där.. Blir riktigt bra! Men saknas något ändå. Vettefan varför man aldrig blir helt nöjd. Det är något i de där man får på restaurangen som jag inte lyckas knäcka.

Men god som satan är den
Citera
2023-01-08, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Har du en slökokare?

Detta receptet brukar jag köra på - det blir alltid kanon.

https://crockpot.se/recept/butterchicken-murgh-makhani/

Har ingen slökokare, men blev riktigt intresserad nu. Kanske man skulle köpt en?

Hur skulle du säga att detta recept står sig mot en riktigt bra Butter Chicken på restaurang?
Citera
2023-01-08, 17:50
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Har ingen slökokare, men blev riktigt intresserad nu. Kanske man skulle köpt en?

Hur skulle du säga att detta recept står sig mot en riktigt bra Butter Chicken på restaurang?

Jag tycker det står sig riktigt bra.

Zeina som gjort detta receptet har även flera olika varianter på butter chicken, butter haloumi på sin hemsida som är goda. Men tycker det blir godare i slökokare faktiskt om jag ska vara ärlig.
Citera
2023-01-09, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag tycker det står sig riktigt bra.

Zeina som gjort detta receptet har även flera olika varianter på butter chicken, butter haloumi på sin hemsida som är goda. Men tycker det blir godare i slökokare faktiskt om jag ska vara ärlig.

Kul! Jag ska prova. Ska skaffa en bara.

Är något med butter man får på restaurang kontra hemma. Blir aldrig helt detsamma. Kanske detta kan hjälpa lite :-)
Citera
2023-01-09, 12:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Hej,

Detta är nog min favoriträtt! Försökt laga hemma många gånger. Blir gott men saknar alltid det där lilla extra som krogen får till.

Lägg upp era bästa indiska recept! Nu jävlar ska det lagas indiskt så de stinker curry i hela huset. Och det ska lukta om hela mig när jag står i hissen på jobbet! Jag ska lukta som en indier!

Upp med dom bara. Recepten!
Jag gör som originalet och de som kom på Butter chicken.
https://www.jamieoliver.com/recipes/...utter-chicken/
Finns en video också om man vill titta hur de gör, en hel del moment är det.

Det svåra är att hitta bra tomater för ändamålet, och alldeles för ofta så får man reducera tomaterna pga de är mest vatten och för lite smak.(Det blir fantastiskt gott ändå, men det blir så mycket bättre med riktiga tomater för ändamålet.)

Andra recept inser jag man bara tillsätter mer och mer saker, och rätt långt ifrån där det en gång startade.
Men de är helt säkerligen goda de med.
Citera
2023-01-09, 15:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Enig. En bra butter chicken ska smaka mycket tomat!

Har du tips? Kan man köra lite tomatpuré för att förstärka kanske?
Jag tänkte lite på detta innan, men känner inte det finns ett enda bra alternativ och mot färska goda solmogna tomater.
Funderat på som du säger tomatpuré, men anser själv det tar tomatsmaken till annat ställe och är samtidigt rätt sött också.
Funderat på hela tomater, men det går till ett tredje ställe av tomatsmak.(Krossade funderar jag inte ens på.)
Men skulle jag välja, så skulle jag nog ha testat hela tomter först, och sen berätta för sig själv det kommer inte smaka som det brukar, så kanske det funkat okey.

Men problemet är att man har smakbilden av färska tomater, så vet inte ens om jag ska testa annat ens.
Men suget kanske blir för stort någon gång, för det är en mycket god rätt.

Första gången trodde jag det skulle vara en massa smör i, men liknade mer en lät blankning som man gör i andra såser som tex rödvinssås.
Citera
2023-01-09, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag gör som originalet och de som kom på Butter chicken.
https://www.jamieoliver.com/recipes/...utter-chicken/
Finns en video också om man vill titta hur de gör, en hel del moment är det.

Det svåra är att hitta bra tomater för ändamålet, och alldeles för ofta så får man reducera tomaterna pga de är mest vatten och för lite smak.(Det blir fantastiskt gott ändå, men det blir så mycket bättre med riktiga tomater för ändamålet.)

Andra recept inser jag man bara tillsätter mer och mer saker, och rätt långt ifrån där det en gång startade.
Men de är helt säkerligen goda de med.

Enig. En bra butter chicken ska smaka mycket tomat!

Har du tips? Kan man köra lite tomatpuré för att förstärka kanske?
Citera
2023-01-09, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag tänkte lite på detta innan, men känner inte det finns ett enda bra alternativ och mot färska goda solmogna tomater.
Funderat på som du säger tomatpuré, men anser själv det tar tomatsmaken till annat ställe och är samtidigt rätt sött också.
Funderat på hela tomater, men det går till ett tredje ställe av tomatsmak.(Krossade funderar jag inte ens på.)
Men skulle jag välja, så skulle jag nog ha testat hela tomter först, och sen berätta för sig själv det kommer inte smaka som det brukar, så kanske det funkat okey.

Men problemet är att man har smakbilden av färska tomater, så vet inte ens om jag ska testa annat ens.
Men suget kanske blir för stort någon gång, för det är en mycket god rätt.

Första gången trodde jag det skulle vara en massa smör i, men liknade mer en lät blankning som man gör i andra såser som tex rödvinssås.

Mm jag kör med stavmixern. Sen blankar den med en god smörklick i slutet. Men jag har jagat och jagat den där äkta smaken. Tycker inte jag får till den så ofta tyvärr
Citera
2023-01-09, 18:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Mm jag kör med stavmixern. Sen blankar den med en god smörklick i slutet. Men jag har jagat och jagat den där äkta smaken. Tycker inte jag får till den så ofta tyvärr
Jag mixar inte, jag silar av alla kärnor och skal i en trådsil.

Kom på en som kan göra det gott också, och att man rostar tomaterna, men det blir dock inte riktigt samma då heller, men helt klart en mer komplex smak än dåligt mogna tomater.

Har du testat receptet som jag tog upp och som anses originalet, det var son eller sonson till den som uppfann butter chicken tydligen som gav dom receptet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in