Citat:
Ja men god fortsättning!
Visst undrar man varför så mycket i denna utredning försvunnit med tiden och kända spår aldrig kollades upp.
Kan det bero på samtiden? Ett lågprioriterat klassfall och en kvinnosyn som var victim blaming? För att inte tala om den genomsyrande inkompetensen (lathet, okunskap, dålig moral?) hos utredarna att hantera och analysera intressanta vittnen och tekniska bevis?
Att inte bevisen sparats kan det bero på att fallet officiellt ej klassades som mord och således behövde inte bevisen sparas? Vet att denna praxis förekommit bla i England.
Ur en annan synvinkel ser det ut som polisen inte ville bli granskad då man bara sopa det hela under mattan.
Visst undrar man varför så mycket i denna utredning försvunnit med tiden och kända spår aldrig kollades upp.
Kan det bero på samtiden? Ett lågprioriterat klassfall och en kvinnosyn som var victim blaming? För att inte tala om den genomsyrande inkompetensen (lathet, okunskap, dålig moral?) hos utredarna att hantera och analysera intressanta vittnen och tekniska bevis?
Att inte bevisen sparats kan det bero på att fallet officiellt ej klassades som mord och således behövde inte bevisen sparas? Vet att denna praxis förekommit bla i England.
Ur en annan synvinkel ser det ut som polisen inte ville bli granskad då man bara sopa det hela under mattan.
Jag tror att det var en kombination av allt du nämner. Da Costa-fallet var väl lågprio, knarkare hade låg status, det var svamliga människor att förhöra osv. Kompetensen fanns väl inte heller. Men ärligt talat, det fanns ju massor av stoff att jobba med. Bara detta att da Costa var stalkad av Tor Åberg, det var ju lyxigt för en utredare. Han hade för fan full koll på henne sista veckorna, hängde på överallt.
Jag vet inte hur det funkade med byråkratin. Det kan vara som du säger.
Nåt lurt är det ju. Bland det konstigaste polisen gjorde, var att OMEDELBART skjuta Gonerka åt sidan.
Detta var alltså ett 100% sunt tips, som kom redan i augusti. Det sker man direkt i. Gonerka satt i ett slött rutinförhör, hans bil kollades inte osv.
Jag misstänker nästan att polisen inte ville prata med det värsta "buset" på gatan.
Kanske visste "det värsta buset" saker polisen inte ville tala om?