Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-01-09, 13:33
Medlem
GrillTeknikers avatar
Började diskutera tåg med en kollega idag, och för mig som mycket sällan åker tåg så består erfarenheterna främst av Kustpilen som gick till Karlskrona för 15 år sedan och Öresundståg som går "vid Öresund" (och sedan vidare på en massa andra ställen som inte har det minsta med Öresund att göra).

Vi var iallafall rörande överens om hur rörigt tågåkande i Sverige är, med en massa kufiska namn som "Krösatåg", "Pågatåg", "Öresundståg", "X2000", osv. Det borde heta "lokaltåg" respektive "fjärrtåg", och bokas vi en enda portal (som förr i tiden när SJ var samma sak som "tåget").

Hursomhelst, min kollega tycker att Öresundstågen är helt okej komfortmässigt. Jag tycker de är plastigt billigt skit. Jag jämför som sagt framförallt med det som hette Kustpilen och gick i Karlskronatrakterna förr ett tiotal år sedan. Vill minnas att de var tysta och hade bekväma stora säten som man kunde sova i. Öresundstågen upplever jag som typ hälften tunnelbanevagn och hälften bussäten från nån skolbuss på 90-talet.

Hur fan kan detta vara tågstandarden i ett av världens "mest utvecklade" länder år 2023?! Är andra lokaltåg lika efterblivna komfortmässigt? Kommer det någonsin bli bättre? Man skäms ju liksom med tanke på att vissa (som vi betraktar som) U-länder har bekvämare tåg...
Citera
2023-01-09, 13:43
Medlem
snooper123s avatar
Jag tycker dom är mysiga.
Citera
2023-01-09, 13:46
Medlem
Trivselgruppens avatar
Jag är fullkomligt likgiltig inför inredningen i dem. Det är ett betydligt större problem att de aldrig kommer fram i tid och att svinen i Stockholm tycker att det är rimligt att varenda tåg ska stanna 20 minuter i Hyllie för att tillfredsställa deras runkfantasier om gränskontroll.
Citera
2023-01-09, 13:49
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Jag är fullkomligt likgiltig inför inredningen i dem. Jag tycker att ett betydligt större problem är att de aldrig kommer fram i tid och att svinen i Stockholm tycker att det är rimligt att varenda tåg ska stanna 20 minuter i Hyllie för att tillfredsställa deras runkfantasier om gränskontroll.

Dom är inte jätteroliga att köra, X2000 och loktåg är roligare.

LL
Citera
2023-01-09, 14:58
Medlem
godboys avatar
Jag tycker de är ganska obekväma, f f a om man ska sitt ett antal timmar. De är, som nämnts ovan, som pimpade tunnelbanevagnar. Så när jag väl ska åka tåg så brukar jag välja bort dessa.
Citera
2023-01-09, 15:35
Medlem
De tar resenären från punkt A - B osv.
Resten är totalt ointressant!!
Citera
2023-01-09, 16:12
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Tycker Öresundstågen är ok. Även nattågen är mysiga, även om de är lite av "the old school".
Dubbeldäckare, X40 funkar även om dessa känns som att verkligen packa ihop folk och det blir ofta trångt, inte lika rörligt tycker jag som Kustpilen. Men jämför jag med Kustpilen idag så är den väldigt sunkig, känns otroligt billigt och är slitet.
Dock slår inget "rälsbussen" som förr trafikerade. Folk satt som packade sillar och ett ständigt pysljud brusade med jämna mellanrum oavbrutet.
Gillar dock regionaltåg som Östergötland, känns verkligen som en skön pendlartåg med enkla uttag för att ladda telefonen då många andra saknar detta.
Citera
2023-01-09, 16:15
Medlem
olasvenssons avatar
Jag tycker Öresundstågen är bra komfortmässigt. Däremot är dess WIFI lite trögt.
Citera
2023-01-09, 20:16
Moderator
Neksnors avatar
Öresundstågen är helt OK för att vara regionaltåg. Envisas man med att åka hela sträckan Göteborg-Köpenhamn så får man finna sig i att det kanske inte är så kul. Ungefär samma sak som SJs dubbeldäckare som går Göteborg-Stockholm och stannar lite överallt.
Citera
2023-01-09, 20:23
Medlem
Girlnextdoor751s avatar
Jag tycker Öresundstågen är bra, relativt bekväma och rymliga sittplatser. Däremot pågatåg är väldigt obekväma.. får ont i hela kroppen av sätena, trånga och osköna.
Citera
2023-01-10, 01:47
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Jag är fullkomligt likgiltig inför inredningen i dem. Det är ett betydligt större problem att de aldrig kommer fram i tid och att svinen i Stockholm tycker att det är rimligt att varenda tåg ska stanna 20 minuter i Hyllie för att tillfredsställa deras runkfantasier om gränskontroll.
Speciellt irriterande dom gånger polisen/tullen inte ens där men tåget ändå måste vänta in sin tid.
Citera
2023-01-10, 10:16
Medlem
JdeKoofs avatar
Öresundstågen är ju komfortmässigt en dröm jämfört med pågatågen, sen att rälsen stundtals är skakig kan man inte lasta tågen för.

3 dagar i veckan pendlar jag Malmö-Kristianstad med Öresundståg och i åtminstone 95% av fallen funkar det utmärkt.

Sen - Sverige ett av "världens mest utvecklade länder" år 2023?? Pytt heller, åk tåg i Tyskland-Frankrike-Spanien så ska du se att Sverige är ett U-land av rang.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in