2023-01-09, 01:00
Medlem
Så hemskt och så fruktansvärt sorgligt, man undrar hur det är möjligt att nåt så hemskt kan hända! Och egentligen vet vi ju inte mer än vad tidningarna skrivit ( och gud vet hur mycket sanning som skrivs där) Har läst Hennes blogg som iofs har några år på nacken (finns länkad i tråden) och hon verkar ju haft en extremt jobbig tid när hon väntade sitt första barn,innan förlossning med förvärkar mm och efter, då hennes nyfödde son var rejält sjuk och behövde hjälp att andas och sondmatas pga RS-virus. Jag säger inte att det rättfärdigar brottshandlingar på något sätt. Men någonstans kanske man kan leva sig in i hur det påverkat henne och hur hon reagerat, tänkt och därefter handlat när en liknande situation uppstått vid en för tidig födsel. Jag vet inte om jag är ute och cyklar nu (kanske är lite arbetsskadad jobbar inom psykiatrin) hoppas att barnet klarar sig utan komplikationer, mår bra och aldrig någonsin får veta vad som hänt oavsett.
Senast redigerad av Finulan 2023-01-09 kl. 01:13.
Citera
2023-01-09, 01:30
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamigfaan
Det har väldigt stora chanser att INTE bli kocko… har en släkting född i v 28, och han/hon har inga men pga för tidig födsel. Låg på Neo några veckor med CPAP och värmebädd men kom hem långt innan beräknat födelsedatum.

Bra att få veta det både du och några andra har svarat: att såna flera månader för tidigt födda barn kan utvecklas normalt och bli som vilka ungar/vuxna som helst. Jag trodde faktiskt att det var ganska så kört. Är det efter 5 eller 6 månader ett barn räknas som barn och inte foster? Har för mig att skillnaden mellan missfall och dödfödd går där nånstans.
Citera
2023-01-09, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Bra att få veta det både du och några andra har svarat: att såna flera månader för tidigt födda barn kan utvecklas normalt och bli som vilka ungar/vuxna som helst. Jag trodde faktiskt att det var ganska så kört. Är det efter 5 eller 6 månader ett barn räknas som barn och inte foster? Har för mig att skillnaden mellan missfall och dödfödd går där nånstans.
Man räknar i veckor, inte månader, och gränsen verkar gå vid graviditetsvecka 22+0. Har man passerat 22+0 ombeds man kontakta förlossningen vid blödningar t ex, annars lär det vara gynakuten.
De allra flesta för tidigt födda barn återhämtar sig, men de kan vara infektionskänsliga i några år, ha andningsproblem (lungorna är helt enkelt inte färdiga!) och ha svårt med att t ex lära sig simma senare i livet. Men på de allra flesta märker du ingenting när de är större/vuxna.
Citera
2023-01-09, 03:41
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Tycker inte det är så konstigt.

Barnadråp är trots allt mord med förmildrande omständigheter. Vi kan inte gärna tillåta mordförsök på värnlösa spädbarn.

Nu verkar det här fallet handla om regelrätta mordförsök så det är lite OT.
Vad menar du?
Jag tycker inte att det ska vara förmildrande omständigheter, därav jag skrev konstigt!
Citera
2023-01-09, 04:55
Medlem
Låter som ett par, troligen svenskar, som har tröttnat på eller ångrat sitt barn.
Citera
2023-01-09, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra

Vecka 22+0 numera, tidigare (1 januari 2008) var det v28+0
Citera
2023-01-09, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Är man hjärndöd så är man död.

Enligt svensk lag är en person död när hjärnan oåterkalleligen upphört att fungera
Citera
2023-01-09, 10:47
Medlem
Häktningsprotokoll

https://gofile.io/d/SXyfHk

.
Citera
2023-01-09, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Häktningsprotokoll

.

Intressant att det bara är mannen som delgivits misstanke om den alternativa åtalspunkten synnerligen grov misshandel. Mamman endast mordförsök.
Citera
2023-01-09, 11:29
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Intressant att det bara är mannen som delgivits misstanke om den alternativa åtalspunkten synnerligen grov misshandel. Mamman endast mordförsök.
Nej då, nu har du läst fel.

Citat:
Häktningsframställan, sannolika skäl
Försök till mord alt synnerligen grov misshandel 2023-01-01 -- 2023-01-02 Akademiska sjukhuset
Ing 95-96, Uppsala, Uppsala kommun
Id: POD50-BM2023-1618534705-8X, Ext ärendenr: 5000-K13331-23
Citera
2023-01-09, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Nej då, nu har du läst fel.

Aha, menade denna texten.
Citat:
Åklagaren inleder med att konstatera att Impi Borell inte verkar vara delgiven misstanke
om det alternativa yrkandet om synnerligen grov misshandel och delger därför Impi Borell
detta. Försvaret har inget att erinra mot detta.
Men kanske missförstår
Citera
2023-01-09, 12:04
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Häktningsprotokoll

.
De bor cirka 1.5 timma ifrån varandra. Pappan utländskt namn men mamman svenskt namn, dock nyligen bytt förnamn.
Vilken soppa.
Senast redigerad av Skyliner. 2023-01-09 kl. 12:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in