2023-01-08, 16:40
Medlem
BästeHrMongolids avatar
"Tesla's goal is to deploy 1500 GWh of storage/yr in 2030 out of a 10k GWh market at that time
That's 375x what they did in 2021 (4 GWh)
That's = to 37 fully operational Lathrop plants.
36 more plants in 8 yrs = ~4.5 new plants/yr"

https://twitter.com/PaperBagInvest/status/1611946812562178048?t=WAivGXGvneDa8ZsEEUrFDg&s=19
Citera
2023-01-08, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
"Tesla's goal is to deploy 1500 GWh of storage/yr in 2030 out of a 10k GWh market at that time
That's 375x what they did in 2021 (4 GWh)
That's = to 37 fully operational Lathrop plants.
36 more plants in 8 yrs = ~4.5 new plants/yr"

https://twitter.com/PaperBagInvest/status/1611946812562178048?t=WAivGXGvneDa8ZsEEUrFDg&s=19

De låter ju galet bra! Ser lika mycket fram emot de som teslas 100gwh inhouse 4680 produktion som kommer 2022!!
Citera
2023-01-08, 19:14
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Gordon Johnson?
Nej vi kommer inte se Tesla till ett P/E-tal under 8.

Vi får väl se, är inte helt orimligt för en biltillverkare med sjunkande marginaler. Jag har nog ändrat mig, riktkurs på tillbaka på 20 NPV efter att ha läst på lite mer. Men vi får väl se, du kanske har rätt och tesla är nu rimligt värderade, men jag är inte den som hoppar på hypes.
Citera
2023-01-09, 01:00
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Vi får väl se, är inte helt orimligt för en biltillverkare med sjunkande marginaler. Jag har nog ändrat mig, riktkurs på tillbaka på 20 NPV efter att ha läst på lite mer. Men vi får väl se, du kanske har rätt och tesla är nu rimligt värderade, men jag är inte den som hoppar på hypes.

Jag tror du menar techbolag som växer i en rasande fart. Vanligt misstag. Och nej, jag anser inte att Tesla är rimligt värderat, utan hiskeligt undervärderat.
Citera
2023-01-09, 11:29
Medlem
Såg nu att det står en Model X Plaid i garaget där jag parkerar min bil, nyfiken gick jag in på Teslas hemsida. Samtliga modeller har nu leverans jan-mars. Undrar när prissänkningarna kommer till Sverige?
Citera
2023-01-09, 12:27
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Såg nu att det står en Model X Plaid i garaget där jag parkerar min bil, nyfiken gick jag in på Teslas hemsida. Samtliga modeller har nu leverans jan-mars. Undrar när prissänkningarna kommer till Sverige?

De som köper Plaid-versionerna bryr sig nog inte så mycket om 10% rabatt hit och dit. När GF Berlin rampat upp rejält kan det dock komma prissänkningar på MY även i Sverige.
Citera
2023-01-09, 22:10
Medlem
Citat:
Man måste vara dum i huvudet om man inte ser vilket fynd Tesla är på dessa nivåer. Jag.

That’s what makes a market!

Finns personer som skulle säga att man måste vara dum i huvudet för att köpa Tesla också.

Och din ton var densamma 230% över var vi är nu så antingen är du lite ”små” dum eller så är du oärlig med att inget fundamentalt har ändrats för tesla
Citera
2023-01-09, 22:41
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
That’s what makes a market!

Finns personer som skulle säga att man måste vara dum i huvudet för att köpa Tesla också.

Och din ton var densamma 230% över var vi är nu så antingen är du lite ”små” dum eller så är du oärlig med att inget fundamentalt har ändrats för tesla

Inget fundamentalt har förändrats i bemärkelsen att Teslas intäkter fortsätter växa i spannet 40-80% per år. Tesla var ingen dålig investering för 1 år sen på 5-10 års sikt och man är dum i huvudet om man tycker aktien är dyr idag. Det är inte mer komplicerat än så.

För all del, samla inlägg på hög om hur du motsätter dig detta. Inte för att det behövs fler.
Citera
2023-01-09, 23:35
Medlem
Jag tror att Teslas försäljning tar stryk av aktiens fall, mer än tvärt om. Förut var ju Teslabilar förknippade med det senaste nya, ständiga framgångar och uppgångar, och Elon: medelåldersnördarnas kung Midas. Allt som bilköparen ville förknippa sig med. Idag känns det annorlunda. Vi har ju knappt ens kvar några teslafantaster här på forumets bilavdelning, förut var de som egyptens gräshoppor.
Citera
2023-01-09, 23:44
Medlem
Citat:
Inget fundamentalt har förändrats i bemärkelsen att Teslas intäkter fortsätter växa i spannet 40-80% per år. Tesla var ingen dålig investering för 1 år sen på 5-10 års sikt och man är dum i huvudet om man tycker aktien är dyr idag. Det är inte mer komplicerat än så.

För all del, samla inlägg på hög om hur du motsätter dig detta. Inte för att det behövs fler.
Klart att det med facit i hand var en urdålig investering för ett år sedan oavsett tidshorisont, hur kan man bara vifta bort 65% nedgång som något brus?

40-80% ökade intäkter i år känns ganska avlägset just nu.
Citera
2023-01-10, 00:22
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Klart att det med facit i hand var en urdålig investering för ett år sedan oavsett tidshorisont, hur kan man bara vifta bort 65% nedgång som något brus?

40-80% ökade intäkter i år känns ganska avlägset just nu.

Bara för att aktien är ner 65% i år betyder inte att jag inte får rätt om utvecklingen på några års sikt. Om du kunde pricka marknadens toppen och botten, grattis, du har blivit oerhört rik?

När det gäller min långtidsstrategi med Tesla så är det köp och behåll sen 2019. Jag har gjort några undantag som både lönat sig och straffat sig. Avyttrar jag aktier igen i närtid så är det en liten mängd. Jag väntar mig kurser sub $100 men skulle absolut inte ta några större korta positioner då Tesla lika gärna redan kan ha en botten inne. De som pratar om att Tesla hör hemma på nivåer som $40 har ingen som helst kunskap utan repeterar bara vad andra okunniga hasplar ur sig.
Citera
2023-01-10, 00:32
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Jag tror att Teslas försäljning tar stryk av aktiens fall, mer än tvärt om. Förut var ju Teslabilar förknippade med det senaste nya, ständiga framgångar och uppgångar, och Elon: medelåldersnördarnas kung Midas. Allt som bilköparen ville förknippa sig med. Idag känns det annorlunda. Vi har ju knappt ens kvar några teslafantaster här på forumets bilavdelning, förut var de som egyptens gräshoppor.

De har tappat lusten att skriva för att forumet blivit kapat av toxiska haters medan forumet egentligen borde finnas för aktieägare som vill föra fram och diskutera konkret information. Vettiga människor brukar vilja gå hem från festen så snart som nån sätter sig och skiter på soffbordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in