Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-04, 00:21
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Den är inte felfri, om jag säger så.
Här är en enkel gymnasiematte-"gåta" och dess svar:

Min kommentar:
Logiskt uppställda förutsättningar: C<B<L , B<T
Det enkla svaret är att Teddy och Lily kan ha samma ålder, ingen annan.
Men det är allmänt känt att den inte är bra på matte, så mattefrågor ger man den inte.

Men frågor i nätverksteknik på högskolenivå är den rätt hygglig på så länge det inte är grafiska diagram inblandade.
Citera
2023-01-04, 09:46
Medlem
Retropropagations avatar
Citat:
Microsoft is preparing to add ChatGPT to Bing (bloomberg.com)

https://news.ycombinator.com/item?id=34242193

Första kommentaren just nu:

Citat:
ChatGPT fabricates lots of stuff, it's deceptive for common queries, but for programming related output, it's easily verifiable and delivers as an extremely valuable search tool. I can easly ask ChatGPT to explain stuff e.g. eBPF details without wasting time looking up the manuals. I hope Bing dominates Google and stackoverflow in this.

Instämmer...
Citera
2023-01-04, 09:49
Medlem
Finns en bugg i bot:en. Om man efterfrågar ett bevis för att det finns oändligt många primtal, så påstår han att det heltal som är 1 större än det största kända primtalet inte är delbart med något av de redan kända primtalen. Beviset bygger på detta påstående. Men detta är falskt. 3 är ett primtal, och 3 + 1 = 4 är delbart med 2. Eftersom alla primtal större än 2 är ojämna så är, bortsett det första, alltid det första heltalet större än det största kända primtalet jämnt.
Senast redigerad av Heymid 2023-01-04 kl. 09:52.
Citera
2023-01-04, 12:04
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Finns en bugg i bot:en. Om man efterfrågar ett bevis för att det finns oändligt många primtal, så påstår han att det heltal som är 1 större än det största kända primtalet inte är delbart med något av de redan kända primtalen. Beviset bygger på detta påstående. Men detta är falskt. 3 är ett primtal, och 3 + 1 = 4 är delbart med 2. Eftersom alla primtal större än 2 är ojämna så är, bortsett det första, alltid det första heltalet större än det största kända primtalet jämnt.
Det är konstaterat sedan tidigare att ChapGPT för närvarande inte alls är särskilt bra på matematisk problemlösning, vilket är lite förvånande för en datormodell, men så är det. Jag skrev i en annan tråd att botten misslyckades helt med att lösa en elementär övningsuppgift i matte från Gymnasiet. Dock, som vanligt, så svarar den helt fel med en air av högsta självförtroende.
Citera
2023-01-04, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Bör väl gå att rätta till. Skäll på den när den säger att negrer inte är undermänniskor osv.

Den klarar inte ens av att hålla sig till fakta gällande IQ mellan olika grupper.
Citera
2023-01-04, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Förlåt för sent svar.

Jo, den ljuger. Det finns ingenting i schack som heter Sveska-öppningen. Ingen schackspelare har någonsin hört talas om ordet ”sveska” varken i schacksammanhang eller i andra sammanhang. Var den fick det ordet ifrån är ett mysterium och kan inte vara något annat än att den hittade på det för att inte lämna frågan obesvarad. Konfabulering, för att använda psykiatrispråk.

Jag tycker det är mycket illavarslande med en konfabulerande AI som inom kort kan ha viktiga uppgifter i vårt samhälle.
Chatgpt ljuger inte av den enkla anledningen till att den inte förstår vad ljuga är för något.
Det är ingen människa, det är ett dator program.
Citera
2023-01-05, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Det jag menar, chatgpt är så politiskt korrekt så det blir tråkigt, så väldigt politiskt vänster att följa deras narrativ.
politiskt korrekt vetefan... möjligtvis från början men du kan ju få den att uttrycka sig som Joakim Lamotte om du fyller den med en massa skit, kanske tar några timmar och när du öppnar en ny chatt kommer allt du lärt den försvinna
Citera
2023-01-07, 18:18
Medlem
ChatGPT kommer ju absolut kunna göra skoluppgifter. Skolorna borde hitta andra sätt testa elevernas kunskaper på inlämningsuppgifter.

Än så länge är ChatGPT svara ofta ganska bristfällig, så behöver ju granska det själv innan man lämnar in uppgiften.
Citera
2023-01-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
ChatGPT kommer ju absolut kunna göra skoluppgifter. Skolorna borde hitta andra sätt testa elevernas kunskaper på inlämningsuppgifter.

Än så länge är ChatGPT svara ofta ganska bristfällig, så behöver ju granska det själv innan man lämnar in uppgiften.

Jag tycker den fungerar bra för små snippets. Det går ibland snabbare än att läsa dok för APIet och sedan skapa motsvarande metod.

Tex skapa en unity metod som tar två meshfilters och ett Epsilon, jämför meshes i world space. Returerna true om minst två vertices är inom Epsilon-avstånd i world space.

Den spottar ur sig helt korrekt kod. Går mycket snabbare än själv skriva den, on man inte vet exakt vilka metoder man ska använda dvs
Citera
2023-01-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Jag tycker den fungerar bra för små snippets. Det går ibland snabbare än att läsa dok för APIet och sedan skapa motsvarande metod.

Tex skapa en unity metod som tar två meshfilters och ett Epsilon, jämför meshes i world space. Returerna true om minst två vertices är inom Epsilon-avstånd i world space.

Den spottar ur sig helt korrekt kod. Går mycket snabbare än själv skriva den, on man inte vet exakt vilka metoder man ska använda dvs

Absolut för enkla programmerings uppgifter funkar det bra. Men inte för mera komplexa programmerings uppgifter. Jag bad den göra ett ganska enkelt integration test av C# metod som anropar dokumentations databas med enkelt filter returnera samtliga dokument uppfyller villkoret. ChatGPT skapade 3 test fall och fick dem gå igenom men problemet var att det inte testa metoden korrekt.
Citera
2023-01-08, 21:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Chatgpt ljuger inte av den enkla anledningen till att den inte förstår vad ljuga är för något.
Det är ingen människa, det är ett dator program.
Den ljuger inte medvetet, det tror jag inte. Men, ibland har den gett mig helt felaktiga svar men samtidigt uttryckt dessa som en självklar sanning. Det medför ju att vi människor upplever detta som en lögn. När en människa som inte riktigt vet säkert försöker svara då brukar den ärligt säga det.

Det märkliga är att när ChatGPT ibland gett mig felaktiga svar inom programmering och jag har påpekat felet, då har den bett om ursäkt och rättat till felet. Men då hade den ju ett bättre svar från början(!?)
Citera
2023-01-08, 21:42
Medlem
Runkpappers avatar
Har lekt runt lite nu i 3 dagar och är rätt imponerad.
En intressant grej som hände igår var att den den slutade att vilja skriva essäer i olika författares signum. I förrgår kunde den göra det relativt generiskt men ändå imponerande men idag och igår får man bara ett standardsvar att den inte klarar av det. Den skrev en ganska rolig Hunter S Thompson essä om vår samtid.
Undrar om det är en limitation dom satt för att spara på datakraft eller om dom vill begränsa den kreativt av någon anledning.

idag testade jag några av dom svåraste logiska och matematiska frågorna från några av världens svåraste IQ test och den lyckades med bravur med dom flesta.
Om man skulle sätta ett mänskligt IQ på den är den säkert över 170+. Både skrämmande och imponerade att detta bara är början. Början på vår intellektuella redundans som art. Eller iaf i mitten på vår början.

Förövrigt märkar man att den är programmerad att vara en "blåpillrad normie" vilket inte är så konstigt med tanke på Tay's avarter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in