2023-01-08, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Kan någon förklara vad grejen är med dessa norskar och deras namn? Höstflo, Horlund, alla har tre-fyra dubbelnamn där det ena är bisarrare än det andra.

På damsidan verkar det vara ett krav att alla åkare ska heta något på "Weng". Hur hänger detta ihop, är de släkt, lesbiska, eller bara råkar ha samma namn allihopa?

Tacksam för om någon kan reda ut detta. Frågar åt en vän.
Lotta och Tiril Weng är tvillingar. Heidi Weng är deras fyrmänning.
Citera
2023-01-08, 20:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av biello
Ja men hon ska ju klara att vila(och äta) upp sig också! Hon har ju mognat nu men kan tänka mig att det är lätt att man kör igång för fort. Elofsson hade ju inte en hel tour i kroppen.

Äta upp sig behöver hon inte, men lite vila skadar inte (aktiv vila då såklart), göra slut med sin autistiske pojkvän samt plugga lite logik och sannolikhetslära.
Citera
2023-01-08, 20:50
Moderator
Hjv9s avatar
🏆

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

💌
Citera
2023-01-08, 20:53
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det vete fan.

Det är många idrottare som har kollapsat de senaste två åren...

Jesse Diggins kollapsar ju i princip alltid efter loppen, jag ser upp till folk som ger sitt allra yttersta, något som vi vanliga dödliga har olika spärrar som gör att vi ger upp långt innan.
Jag körde ett maxpulstest för ett år sedan på assualt bike för skojs skull, var inte i form den dagen och trots att jag blev liggande en liten stund så var jag flera mil ifrån dessa utövare
Citera
2023-01-08, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biello
Otränade ger upp långt innan kollaps, såvida det inte är väldigt varmt. Synar att en normalfrisk hamnar på sjukhus i flera dagar. Det sker inte. Håller med om att det förstoras upp, löjeväckande när de satt i studion å pratade om otäcka bilder på Frida. Tror snarare hon tål mindre än andra skidåkare. De tar ut sig helt och går därifrån själv.
Nej det beror på hur mentalt stark individen är.

Nej självklart hamnar inte alla normalfriska på sjukhus om de tar ut sig, men risken är betydligt större än för någon som är vältränad.
Skador som hade dödat otränade hade dött av är det vältränade som överlever som exempel.
Tränar man på gränsen till vad man kroppen klarar av så pressar man gränserna för vad kroppen kan klara av/överleva.

Fast nej hon har ju bevisligen vunnit tour the ski
Att vinnarna i uthållighets sporter skulle tåla mindre än andra tävlade som presterar sämre är ju skrattretande.
Vinnarna vinner ju för att de är tuffare.

Vill man vinna eller göra saker som andra inte klarat av så måste man våga och klara av att pressa sig till kollaps.
Det är en hårfin gräns om man vill vinna.
Citera
2023-01-08, 21:23
Avslutad
Frida behöver nog bygga muskler och bli starkare. Att vara så där "anorektisk lagd" är det som gör att hon kollapsar. Finns inga marginaler liksom. Inga extra depåer att ta av. Nästa gång kanske det är hjärtat som lägger av och det vore ju väldigt hemskt och inget någon vill se.
Citera
2023-01-08, 21:31
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Frida behöver nog bygga muskler och bli starkare. Att vara så där "anorektisk lagd" är det som gör att hon kollapsar. Finns inga marginaler liksom. Inga extra depåer att ta av. Nästa gång kanske det är hjärtat som lägger av och det vore ju väldigt hemskt och inget någon vill se.
Jag tycker delfinen är ännu tunnare. För övrigt är jag imponerad av att Frida tar efter Hellner
Senast redigerad av DreamTwister 2023-01-08 kl. 21:34.
Citera
2023-01-08, 22:03
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:

De är ju oerhört starka och vältränade vilket är motsatsen till anorektiker. Håller man på i elitnivå i konditionssporter så ser de flesta rätt tunna ut och de som inte gör det beror mest på genetiken. Det var ju inte så att johaug var så mycket "grövre" än Frida.

Du har säkert vänner eller bekanta som är tunna men som lever ett mer ohälsosamt liv, kost och träningsmässig och du har säkert även andra som tränar hur ofta som helst och äter rätt men som inte blir "smalare".
Citera
2023-01-08, 22:35
Moderator
Hjv9s avatar
Svårt att tro nu att både Lisa Vinsa och Moa Molander Kristiansen var före Tiril Udnes Weng i TdS totalen för fyra år sedan.
Citera
2023-01-08, 23:25
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Svårt att tro nu att både Lisa Vinsa och Moa Molander Kristiansen var före Tiril Udnes Weng i TdS totalen för fyra år sedan.
Tirils utvecklingskurva är väl inte helt olika Jonnas, med skillnaden att Tiril hela tiden satsat på såväl distans som sprint? Nu verkar dessutom LUW vara på gång så nästa år kanske även hon är med och slåss i toppen av totalen?
Men jag håller med, känns oerhört märkligt att en relativ medelmåtta som Vinsa kan ha slagit Tiril.
Citera
2023-01-08, 23:55
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Tirils utvecklingskurva är väl inte helt olika Jonnas, med skillnaden att Tiril hela tiden satsat på såväl distans som sprint? Nu verkar dessutom LUW vara på gång så nästa år kanske även hon är med och slåss i toppen av totalen?
Men jag håller med, känns oerhört märkligt att en relativ medelmåtta som Vinsa kan ha slagit Tiril.

Ja trenden påminner lite om Jonna. Med kurvan lite lägre ner på skalan. Även Tiril och Lotta har väl dessutom varit rätt sjukdomsbenägna förr i tiden.

Tror inte LUW har tillräckligt med potential på distans för att slåss i någon total, men i sprint har hon chans att bli bättre än syrran.
Citera
2023-01-09, 00:04
Medlem
Citat:
Frida ser ut som hon gör av flera anledningar.
1. Genetik
2. Hon tränar hårdare än de flesta.
3. Hon vet att hon maxar sina resultat om hon är lätt i kroppen.

Man kan ju t.ex se tydligt på Fridas mentalitet att hon vill mer än t.ex Moa Ilar som ju nästan ser lite småmullig ut. Hade Moa haft samma vilja som Frida hade hon varit betydligt smalare och trimmad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in