Citat:
Ursprungligen postat av
kornblomst
De nærmeste pårørende har verken plikt til å forklare seg overfor politiet, eller vitneplikt i retten.
Jeg tenkte mer på andre mennesker rundt Tom Hagen. Som kan ha kunnskap og erfaringer rundt hans påstand om å være teknologisk tilbakestående.
Altså, erfaringer rundt hans mobilbruk, om han har gjort lydopptak noen gang, om hans våpeninteresse, hva slags pistoler han har brukt eller eid, om han har kunnskap om kryptovaluta, tidligere volds- og trusselepisoder, osv osv.
Rent juridisk har ikke nære pårørende noen plikt. Det er ikke det jeg sikter til heller.
Jeg tenker på det rent sosiale aspektet - eller skal vi si "antisosiale", når det gjelder
måten familien tydeligvis nekter å forholde seg til realitetene, og i stedet bygger en
slags mur rundt TH. Jeg har tidligere sammenlignet dette med mønsteret man
ser i religiøse sekter som f.eks. JV. Frykten for å støtes ut i mørket er stor, og styrer
valgene til medlemmene.
Som et eksempel fra egen erfaring vil jeg nevne en person i en lederstilling på min
arbeidsplass. Vedkommende bruker smiger for å egge sine nærmeste underordnede, som
regel på tomannshånd, og ikke sjelden gjennom sammenligning med andre ansatte.
Eksempelvis "du er den flinkeste til X oppgave, de andre er dårlige til dette". Det forekommer
også at lederen forteller enkelte ansatte at andre navngitte ansatte baksnakker vedkommende.
Hen tar seg ikke sjelden til rette overfor andre, ved f.eks. å plutselig ta avtalte arbeidsoppgaver
fra enkeltpersoner, uten forvarsel, og uten forklaring. Evt. kan hen si "nei, det har vi aldri avtalt".
Hvis offeret for dette klager eller uttrykker misnøye direkte til lederen, blir vedkommende "frøset ut" -
enten i en periode, inntil vedkommende føyer seg, eller i ytterste konsekvens totalt. Men uten å
sparke vedkommende. Det ender ikke sjelden med sykmelding.
Uttrykker offeret misnøye til sine kolleger, blir lederens oppførsel nærmest uten unntak
bortforklart eller bagatellisert på en måte som plasserer skylden hos andre, eller som ofte
er tilfelle, hos offeret selv.
Høres dette kjent ut?
I arbeidslivet kalles det fryktkultur. I det sosiale liv kalles det manipulering.