2023-01-08, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg tror det sitter langt inne for de nærmeste å bryte tausheten.

Jeg har til sammenligning hatt litt å gjøre med manipulative personer, om enn ikke av en slik
alvorlighetsgrad man er vitne til i denne saken. Manipulatoren lager seg et "skjold" av mennesker
rundt seg, som vil et.
Det dreier seg også litt om en arv på mange millioner kroner som man mentalt har innstilt seg på? Ikke nødvendigvis fordi man er grådig, men ønsker det beste for seg og sin kjernefamilie.

Jeg regner med barna har fått løfter og ikke hard cash, så langt.
Citera
2023-01-08, 14:10
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Det dreier seg også litt om en arv på mange millioner kroner som man mentalt har innstilt seg på? Ikke nødvendigvis fordi man er grådig, men ønsker det beste for seg og sin kjernefamilie.

Jeg regner med barna har fått løfter og ikke hard cash, så langt.

Selvsagt, i et tilfelle som dette vil nok penger veie tungt. Jeg ser ikke bort fra
at håpet om en slant av pappas formue er medvirkende, og sannsynligvis også
bevisst brukt som en "gulrot". Men som TH selv uttrykker det - pisk og gulrot, med
hovedvekt på pisk. Frykten for pisk lurer i bakgrunnen. Alltid. Hvis den pisken også
innebærer arveløshet, gjør det ikke situasjonen lettere for dem som er under åket.
Citera
2023-01-08, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Har sett at andre har sammenlignet drapet på Janne Jemtland i desember 2017, med drapet på Anne-Elisabeth i oktober 2018.

VG+ har i dag en artikkel der bror til Janne Jemtland gir pårørende og etterlatte et ansikt og en stemme. Jeg har kommentert artikkelen her (FB) Norge: Janne Jemtland saknad 2017-12-29. Funnen död 2018-01-13 efter erkännande..

Når drapsmannen ikke forteller hele sannheten om drapet, og ikke tilstår fullt ut, så blir drapet til et vedvarende og pågående overgrep mot de etterlatte.

Drapsmannen bruker den makten han fremdeles innehar, altså kunnskapen om hva som egentlig skjedde, til å påtvinge etterlatte, og samfunnet forøvrig, sin egen syke virkelighetsoppfatning, sin egen konstruerte og løgnaktige forestilling om hva som skjedde. Dette rammer etterlatte og pårørende aller mest og verst.

Å oppleve å få sin mor drept, må være helt fryktelig. Grusomt.

I Hagen-saken er det så mange tilleggs-grusomheter. Kidnappingsplottet. Det forsvunne liket. Pengemotivet. De grusomme ektepaktene.

Jeg håper absolutt alle som kan ha den minste bitte lille informasjon som kan bidra til oppklaring av saken, tar til seg mot og tar ubehaget med å gi informasjonen videre til politiet.

Så det kan bli en slutt på iallfall deler av denne helt unødvendige tilleggs-lidelsen for barn og barnebarn.

Ja, den saken er interessant på flere måter i forhold til enkeltmomenter og sammenligninger.

Det ene er de falske SMSene som GM konstruerte, det andre er spørsmålet om medvirkere.
Det tredje momentet er hvordan GM manipulerte både barn, familie og etterforskningen.
Veldig bra at pårørende forteller. Interessant nok går GM til angrep på VG for å belyse saken.

Men lignende angrep har vi jo også sett i forsvinningssaken, så heller ikke det er helt ukjent.
Vi så jo i tillegg hvordan SJ var tidlig ute med å kritisere politiet. Alt sammen var bare et teater.
Citera
2023-01-08, 14:40
Medlem
Citat:
Jeg tror det sitter langt inne for de nærmeste å bryte tausheten.

Jeg har til sammenligning hatt litt å gjøre med manipulative personer, om enn ikke av en slik
alvorlighetsgrad man er vitne til i denne saken. Manipulatoren lager seg et "skjold" av mennesker
rundt seg, som vil forsvare ham og lyve for ham for selv å slippe manipulatorens vrede og straff.
"Angrep" utenfra, f.eks. uttrykk for misnøye, blir avfeid og bagatellisert av menneskene som utgjør
dette "skjoldet". Jeg mener jeg ser tendenser til det hos HHB1, i avhørene som er gjengitt i boka.

Raseriutbruddet i brevet fra HHB2, mener jeg viser en person som er litt i grenseland, som ikke
utenkelig forakter det som skjer, men samtidig står i en undertrykt posisjon i forhold til manipulatoren.
Bryter hun ut, blir hun "persona non grata" hos alle i nær familie. Det er forståelig at slikt kan være
vanskelig, særlig hvis man er "groomet" til en slik tilværelse gjennom hele livet.

De nærmeste pårørende har verken plikt til å forklare seg overfor politiet, eller vitneplikt i retten.

Jeg tenkte mer på andre mennesker rundt Tom Hagen. Som kan ha kunnskap og erfaringer rundt hans påstand om å være teknologisk tilbakestående.

Altså, erfaringer rundt hans mobilbruk, om han har gjort lydopptak noen gang, om hans våpeninteresse, hva slags pistoler han har brukt eller eid, om han har kunnskap om kryptovaluta, tidligere volds- og trusselepisoder, osv osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Ja, den saken er interessant på flere måter i forhold til enkeltmomenter og sammenligninger.

Det ene er de falske SMSene som GM konstruerte, det andre er spørsmålet om medvirkere.
Det tredje momentet er hvordan GM manipulerte både barn, familie og etterforskningen.
Veldig bra at pårørende forteller. Interessant nok går GM til angrep på VG for å belyse saken.

Men lignende angrep har vi jo også sett i forsvinningssaken, så heller ikke det er helt ukjent.
Vi så jo i tillegg hvordan SJ var tidlig ute med å kritisere politiet. Alt sammen var bare et teater.

Drap er grusomt nok i seg selv.

Men disse detaljene, og skuespilleriet rundt drapshandlingen, gir tilleggsdimensjoner av ren uhygge.

Grøssende uhygge.
Citera
2023-01-08, 16:14
Medlem
Kanskje man får se ønsker om å lette på lokket når en viss annen får det skrudd på?

Ser ikke bort fra at arveoppgjøret kan komme til å by på store overraskelser for enkelte. Slike lever ofte ikke opp til forventningene. Ekteskapskontrakten burde kanskje fortelle enkelte litt om mulig beløps størrelse tiltenkt av alt. Om ikke alt da i dette tilfellet gis bort før TH skal i pennalet.
Tror ikke han er fremmed for å ville komme med noen overraskelser i negativ forstand for de som tror de står han nærmest. Helst før «avgang», da får man hygget seg med å se reaksjonene.
Senast redigerad av Kokadu 2023-01-08 kl. 16:15. Anledning: Rette
Citera
2023-01-08, 17:43
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
De nærmeste pårørende har verken plikt til å forklare seg overfor politiet, eller vitneplikt i retten.

Jeg tenkte mer på andre mennesker rundt Tom Hagen. Som kan ha kunnskap og erfaringer rundt hans påstand om å være teknologisk tilbakestående.

Altså, erfaringer rundt hans mobilbruk, om han har gjort lydopptak noen gang, om hans våpeninteresse, hva slags pistoler han har brukt eller eid, om han har kunnskap om kryptovaluta, tidligere volds- og trusselepisoder, osv osv.

Rent juridisk har ikke nære pårørende noen plikt. Det er ikke det jeg sikter til heller.

Jeg tenker på det rent sosiale aspektet - eller skal vi si "antisosiale", når det gjelder
måten familien tydeligvis nekter å forholde seg til realitetene, og i stedet bygger en
slags mur rundt TH. Jeg har tidligere sammenlignet dette med mønsteret man
ser i religiøse sekter som f.eks. JV. Frykten for å støtes ut i mørket er stor, og styrer
valgene til medlemmene.

Som et eksempel fra egen erfaring vil jeg nevne en person i en lederstilling på min
arbeidsplass. Vedkommende bruker smiger for å egge sine nærmeste underordnede, som
regel på tomannshånd, og ikke sjelden gjennom sammenligning med andre ansatte.
Eksempelvis "du er den flinkeste til X oppgave, de andre er dårlige til dette". Det forekommer
også at lederen forteller enkelte ansatte at andre navngitte ansatte baksnakker vedkommende.

Hen tar seg ikke sjelden til rette overfor andre, ved f.eks. å plutselig ta avtalte arbeidsoppgaver
fra enkeltpersoner, uten forvarsel, og uten forklaring. Evt. kan hen si "nei, det har vi aldri avtalt".
Hvis offeret for dette klager eller uttrykker misnøye direkte til lederen, blir vedkommende "frøset ut" -
enten i en periode, inntil vedkommende føyer seg, eller i ytterste konsekvens totalt. Men uten å
sparke vedkommende. Det ender ikke sjelden med sykmelding.

Uttrykker offeret misnøye til sine kolleger, blir lederens oppførsel nærmest uten unntak
bortforklart eller bagatellisert på en måte som plasserer skylden hos andre, eller som ofte
er tilfelle, hos offeret selv.

Høres dette kjent ut?

I arbeidslivet kalles det fryktkultur. I det sosiale liv kalles det manipulering.
Citera
2023-01-08, 18:34
Medlem
Citat:
Rent juridisk har ikke nære pårørende noen plikt. Det er ikke det jeg sikter til heller.

Jeg tenker på det rent sosiale aspektet - eller skal vi si "antisosiale", når det gjelder
måten familien tydeligvis nekter å forholde seg til realitetene, og i stedet bygger en
slags mur rundt TH. Jeg har tidligere sammenlignet dette med mønsteret man
ser i religiøse sekter som f.eks. JV. Frykten for å støtes ut i mørket er stor, og styrer
valgene til medlemmene.

Som et eksempel fra egen erfaring vil jeg nevne en person i en lederstilling på min
arbeidsplass. Vedkommende bruker smiger for å egge sine nærmeste underordnede, som
regel på tomannshånd, og ikke sjelden gjennom sammenligning med andre ansatte.
Eksempelvis "du er den flinkeste til X oppgave, de andre er dårlige til dette". Det forekommer
også at lederen forteller enkelte ansatte at andre navngitte ansatte baksnakker vedkommende.

Hen tar seg ikke sjelden til rette overfor andre, ved f.eks. å plutselig ta avtalte arbeidsoppgaver
fra enkeltpersoner, uten forvarsel, og uten forklaring. Evt. kan hen si "nei, det har vi aldri avtalt".
Hvis offeret for dette klager eller uttrykker misnøye direkte til lederen, blir vedkommende "frøset ut" -
enten i en periode, inntil vedkommende føyer seg, eller i ytterste konsekvens totalt. Men uten å
sparke vedkommende. Det ender ikke sjelden med sykmelding.

Uttrykker offeret misnøye til sine kolleger, blir lederens oppførsel nærmest uten unntak
bortforklart eller bagatellisert på en måte som plasserer skylden hos andre, eller som ofte
er tilfelle, hos offeret selv.

Høres dette kjent ut?

I arbeidslivet kalles det fryktkultur. I det sosiale liv kalles det manipulering.

Manipulatorer er også gode på splitt og hersk.

Og som du sier, voksne mennesker blir ofte sykemeldte når de blir utsatt for slik behandling.

Jeg vil vel egentlig ikke tenke på hvordan det påvirker barn.

Det jeg håper på er at noen med litt avstand til TH kan røpe noe inkriminerende om han. Det går an å varsle politiet anonymt også.

Dette har pågått alt for lenge. Alle vet at han er skyldig. Men, så er det blitt noe kluss med bevisene. En formalitet av ett eller annet slag. Ett eller annet.

Nei, det er ille.
Citera
2023-01-08, 19:48
Medlem
Citat:
Manipulatorer er også gode på splitt og hersk.

Og som du sier, voksne mennesker blir ofte sykemeldte når de blir utsatt for slik behandling.

Jeg vil vel egentlig ikke tenke på hvordan det påvirker barn.

Det jeg håper på er at noen med litt avstand til TH kan røpe noe inkriminerende om han. Det går an å varsle politiet anonymt også.

Dette har pågått alt for lenge. Alle vet at han er skyldig. Men, så er det blitt noe kluss med bevisene. En formalitet av ett eller annet slag. Ett eller annet.

Nei, det er ille.

Det er flere i nær familie som har vært i kontakt med politiet som har vitnet om at de tror TH er skyldig i siktelsen om drap eller medvirkning til drap på AE. De har også gitt opplysninger om oppvekst, psyke og forholdet til AE for å underbygge sine meninger. Blod er ikke alltid tykkere enn vann heldigvis. Det er også mange mer perifere venner og bekjente som har gitt innkriminerende vitnemål som setter TH i et svært dårlig lys sett i sammenheng med siktelsen som henger over hans hode. Vi venter alle på tiltale, rettssak og dom, og det ligger dramatikk i lufta🧐
Citera
2023-01-09, 00:10
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troverdig
Det er flere i nær familie som har vært i kontakt med politiet som har vitnet om at de tror TH er skyldig i siktelsen om drap eller medvirkning til drap på AE. De har også gitt opplysninger om oppvekst, psyke og forholdet til AE for å underbygge sine meninger. Blod er ikke alltid tykkere enn vann heldigvis. Det er også mange mer perifere venner og bekjente som har gitt innkriminerende vitnemål som setter TH i et svært dårlig lys sett i sammenheng med siktelsen som henger over hans hode. Vi venter alle på tiltale, rettssak og dom, og det ligger dramatikk i lufta🧐

Nå er det vel ingen av disse vitnene som kan si noe eksakt om hva som har skjedd, annet
enn vitnemål om THs vesen og adferd. Såkalte karaktervitner. Det som behøves er vitnemål
fra folk som omgikkes ham på forsvinningsdagen, folk som detaljert kan beskrive hans bevegelser.
Noen som f.eks. kan utfordre alibiet, eller så tvil om THs egne forklaringer om hvor han var til
gitte tidspunkter.

Forøvrig er det vel også slik at flere av dem i nær slekt og familie som støtter ham, også er
personer som har blitt utsatt for hans mørkere sider. Men som likevel står ved hans side.
Jeg tenker igjen på parallellen jeg skrev ovenfor. Fryktkultur og manipulasjon. Litt på samme
måte som når mishandlede ektefeller og partnere velger å bli i forholdet. Leste nettopp om
en sak der en mann står tiltalt for grov mishandling av samboeren. Mye av tiltalen bygger på
hennes forklaringer. Plutselig har hun snudd helt om, og vil ikke lenger at mannen skal straffeforfølges.
Til tross for at påtalemyndigheten har beviser nok til å få ham dømt etter tiltalen.

Slik det dessverre ofte er med mennesker som er kuet av mishandling og manipulering.

Forferdelig å tenke på.
Citera
2023-01-09, 12:01
Medlem
Citat:
Nå er det vel ingen av disse vitnene som kan si noe eksakt om hva som har skjedd, annet
enn vitnemål om THs vesen og adferd. Såkalte karaktervitner. Det som behøves er vitnemål
fra folk som omgikkes ham på forsvinningsdagen, folk som detaljert kan beskrive hans bevegelser.
Noen som f.eks. kan utfordre alibiet, eller så tvil om THs egne forklaringer om hvor han var til
gitte tidspunkter.

Forøvrig er det vel også slik at flere av dem i nær slekt og familie som støtter ham, også er
personer som har blitt utsatt for hans mørkere sider. Men som likevel står ved hans side.
Jeg tenker igjen på parallellen jeg skrev ovenfor. Fryktkultur og manipulasjon. Litt på samme
måte som når mishandlede ektefeller og partnere velger å bli i forholdet. Leste nettopp om
en sak der en mann står tiltalt for grov mishandling av samboeren. Mye av tiltalen bygger på
hennes forklaringer. Plutselig har hun snudd helt om, og vil ikke lenger at mannen skal straffeforfølges.
Til tross for at påtalemyndigheten har beviser nok til å få ham dømt etter tiltalen.

Slik det dessverre ofte er med mennesker som er kuet av mishandling og manipulering.

Forferdelig å tenke på.

Ja, dessverre er det slik du beskriver det, og i dette tilfellet er det i tillegg enormt mye penger med i spillet, noe som også kan påvirke de aller nærmeste fra å stå frem med det de vet. Jeg tror uansett saken vil bli løst, og TH dømt før eller senere. Legg merke til stillheten fra politiet og påtalemyndighetene, og forsvarerne er også helt tyste. Jeg tolker dette som at det allerede er samlet inn mange beviser og indisier, politiet har full støtte fra statsadvokaten til å fortsette etterforskningen så lenge det er behov for det, og forsvaret v/Holden har nok sine gode grunner til å holde munnen lukket. Vi kaller denne tilstanden for «stille før stormen»🧐
Citera
2023-01-09, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troverdig
Ja, dessverre er det slik du beskriver det, og i dette tilfellet er det i tillegg enormt mye penger med i spillet, noe som også kan påvirke de aller nærmeste fra å stå frem med det de vet. Jeg tror uansett saken vil bli løst, og TH dømt før eller senere. Legg merke til stillheten fra politiet og påtalemyndighetene, og forsvarerne er også helt tyste. Jeg tolker dette som at det allerede er samlet inn mange beviser og indisier, politiet har full støtte fra statsadvokaten til å fortsette etterforskningen så lenge det er behov for det, og forsvaret v/Holden har nok sine gode grunner til å holde munnen lukket. Vi kaller denne tilstanden for «stille før stormen»🧐

Hvem er "vi"?
Citera
2023-01-09, 15:54
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Leste nettopp om

Forferdelig å tenke på.
Ja dette er forferdelig å tenke på. At hun snudde om i eksemplet du nevnte har sikkert med at hun fryktet represalier fra sin voldelige samboer selv om han ble dømt for mishandling.

Det finnes dessverre flere eksempler på at kvinner som skiller seg eller som avslutter forhold blir utsatt for trusler eller i værste fall drap etter samlivsbrudd. De frykter for sine liv. Hvilke alternativer har disse kvinnene egentlig? Leve på skjult adresse resten av livet..😣

Tilbake til saken man diskuterer.
Hvis telefonbevegelsene viser at telefonen ble lagt i ro på bordet rett etter «fall» ned trapp blir det lite tid til en GM å få AEH inn på badet i 1. etg for å kvele henne - for deretter å dra tilbake til trappen, ta opp telefonen og legge den på bordet.

Fordi hvis noen angrep AEH på toppen av trappen som førte til at hun og/eller telefonen dro ned trappen ville neppe en GM ha prioritert å i det hele tatt å tenke på en telefon etter ett fall. Det eneste GM i et slik scenario måtte ha tenkt på var at AEH ikke måtte unnslippe - en telefon ville mest sannsynlig ikke ha vært i GM’s tanker.

Ja, man skulle ha visst nøyaktig hvilke telefonbevegelser som ble registrert, både før og etter fall samt hvor lang tid det tok fra telefonen eventuelt traff gulvet nedenfor trappen til den ble lagt på bordet.

Så lenge politiet ikke klarer å sette sammen et hendelsesforløp håper jeg at AEH klarte å komme seg bort. At hun nektet å leve resten av livet i frykt, hevnet seg og fikk sin rettferdighet. Hvis hun ble lurt av noen håper jeg politet finner ut av hvem det var som lurte henne.

Hvis TH står bak håper jeg selvsagt at får sin straff. Har sånn sett lite sympati for TH men kan skjønne problemet hans hvis dette skjedde, og da er det nok samtidig vanskelig og tidkrevende for politiet å oppklare saken.
—-
For min del som følger saken fra media hadde det bare vært interessant hvis det ble rettssak en gang. Da kunne man sikkert fått vite flere detaljer og kanskje svarene på gåtene politet har skrevet om i media. Tror en løsning og en oppklaring hadde vært bra for alle uansett hva som skjedde.
Senast redigerad av Legokatt 2023-01-09 kl. 16:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in