2023-01-08, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milliondollarsmile
Hej!
Jag har tyvärr tagit tag i min ekonomi sent i livet. Har varit en slarver tidigare och levt från månad till månad där det sparats i perioder för att sedan sättas sprätt på.
Jag ändrade mitt leverne ganska drastiskt efter att ha pluggat ett par år och skaffat ett jobb där jag ändå tjänar helt okej.
I nuläget har jag ett totalt kapital sparat på 400 000 (280 k i buffert och 120k i fond/aktier) och huslån på 880 000.
Huset är värderat till ca 1.2 milj.
Inga andra krediter.
Jag sparar 16100 i månaden och amorterar 2850 på huset.
Jag har ett sparmål jag tänkte komma upp till som tar ca 1.5 år till för att känna mig lite tryggare och ska efter detta amortera av hårt på huset, lever nu ganska snålt och skulle klara mig på 20.000 i nettoinkomst trots villa och ensamstående vv till 2 barn ifall det krisar. Jag har gjort upp ett strikt schema gällande sparande, avbetalningar och investeringar som jag följer till punkt och pricka, detta baserat på att jag behåller den lönen jag har idag.
Räknar man lite snabbt så har jag:
I nuvarande takt 25-27 månader kvar innan jag har mer kapital än skulder om vi fantiserar att börsen står i 0.
Eller så klarar jag mig 21 månader helt utan inkomst ifall det skulle tryta.

Jag har många gånger funderat på Hur jag står mig mot andra i detta avlånga land?Jag har försökt läsa på statistik men tycker många gånger den kan vara missvisande.
Vet att jag kommer bli utdömd som en fattiglapp härinne, men det är kanske någon som kan med källor visa hur jag står pall ekonomskt gentemot andra när man ser till kapital kontra skulder.
Ser jag runt omkring mig så är det nya fina bilar, nyrenoverade villor och resor, men dessa hushåll har ju ofta två inkomster.
Jag undrar hur många i min ålder som har mer kapital liggandes (pengar man kan ha i näven inom ett par dagar) än skulder.
Jag hoppas iaf att jag hör till den övre halvan vad det gäller ekonomin beroende på mina små utgifter men kanske ligger jag halvvägs upp.
Började ju alltför sent i livet men är på god väg att ta igen det nu.

Vad tror ni? Hur står jag mig i ekonomin kontra gemene svensk mitt i livet?

Att spara svenska kronor på bankkonto idag är rätt dåligt alltså.
Kan du inte investera i någon mark eller något mer på huset?
Det är stor risk att den svenska kronan fortsätter falla, då måste de till slut devalvera den.
Rätt tråkigt när hälften av dina sparpengar försvinner på en dag.
Citera
2023-01-08, 17:40
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Hej!
Jag har tyvärr tagit tag i min ekonomi sent i livet. Har varit en slarver tidigare och levt från månad till månad där det sparats i perioder för att sedan sättas sprätt på.
Jag ändrade mitt leverne ganska drastiskt efter att ha pluggat ett par år och skaffat ett jobb där jag ändå tjänar helt okej.
I nuläget har jag ett totalt kapital sparat på 400 000 (280 k i buffert och 120k i fond/aktier) och huslån på 880 000.
Inga andra krediter.
Jag sparar 16100 i månaden och amorterar 2850 på huset.
Jag har ett sparmål jag tänkte komma upp till som tar ca 1.5 år till för att känna mig lite tryggare och ska efter detta amortera av hårt på huset, lever nu ganska snålt och skulle klara mig på 20.000 i nettoinkomst trots villa och ensamstående vv till 2 barn ifall det krisar. Jag har gjort upp ett strikt schema gällande sparande, avbetalningar och investeringar som jag följer till punkt och pricka, detta baserat på att jag behåller den lönen jag har idag.
Räknar man lite snabbt så har jag:
I nuvarande takt 25-27 månader kvar innan jag har mer kapital än skulder om vi fantiserar att börsen står i 0.
Eller så klarar jag mig 21 månader helt utan inkomst ifall det skulle tryta.

Jag har många gånger funderat på Hur jag står mig mot andra i detta avlånga land?Jag har försökt läsa på statistik men tycker många gånger den kan vara missvisande.
Vet att jag kommer bli utdömd som en fattiglapp härinne, men det är kanske någon som kan med källor visa hur jag står pall ekonomskt gentemot andra när man ser till kapital kontra skulder.
Ser jag runt omkring mig så är det nya fina bilar, nyrenoverade villor och resor, men dessa hushåll har ju ofta två inkomster.
Jag undrar hur många i min ålder som har mer kapital liggandes (pengar man kan ha i näven inom ett par dagar) än skulder.
Jag hoppas iaf att jag hör till den övre halvan vad det gäller ekonomin beroende på mina små utgifter men kanske ligger jag halvvägs upp.
Började ju alltför sent i livet men är på god väg att ta igen det nu.

Vad tror ni? Hur står jag mig i ekonomin kontra gemene svensk mitt i livet?

Hur kan du med två barn ha så pass lågt bolån, bor ni i 1:a i Flen?

Brukar gnälla på när dessa trådar skapas av singel killat utan barn som liksom kan leva på 500 sek och lägga undan allt men du är ensamstående med två barn och verkar trots detta vara i en väldigt bra situation. Du är bara 35 år hur kan du ha så lågt bolån?
Citera
2023-01-08, 18:19
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Jag sattsade mellan 20-50k i månaden i aktier i 20 års åldern. Att jag hade en leasad c klass på 4000/månaden gjorde ingen skillnad.

Varför bor du inte gratis i skogen i tält? Då kan du slänga in ett par tusen till i aktier istället för hyra/amortering!

Varför äter du inte nudlar och sparar mer som du kan slänga in på börsen?

Ser du hur jävla dumt det låter?

När man träffar klienter kan man inte dyka upp i en gammal skit bil. Då blir det ingen deal och pengar alls att investera.
Du hade kunnat lägga 22-52k i månaden med en hälften så dyr bil. Ingen svår matematik.

Alla har sina prioriteringar. Vissa värderar en flådig bil, andra ser det enbart som transportmedel. Det förändrar dock inte kalkylen.
Citera
2023-01-08, 18:33
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Haha va fan. Jag är också 35. Har nybyggt hus värderat till 4.1, lån på 2.7. 3 ungar och studerande fruga. Vi har typ 28000 kr sparat, allt har gått till huset. Vi har även ett billån på 180k.

Du ligger rätt bra till vill jag påstå. Sen är varken jag eller frugan några som gillar att lägga pengar på hög. Räcker med att vi klarar en förutsedd utgift. Skulle det kris kan vi däremot dra ner en hel del på saker.

Innan man blir idiotförklarad så ska jag kanske tillägga att vi grovt hade underskattat kostnaden för trädgård när vi byggde, därav så lågt på sparkontot nu.
Vilka kostnader underskattade ni med trädgården? Behövde den grävas i, eller murade ni in den?
Citera
2023-01-08, 18:55
Medlem
Du har nog mer pengar än de flesta jämnåriga i din bostadsort.

Har många gånger funderat på att hoppa av från min bostadsort och casha ut - flytta någonstans där man kan få ett bra hus för dryga miljonen.

Min kompis sålde sitt barndomshem nyligen. Hon fick 1,3 miljoner för ett ok tegelhus från 70-talet. Har ett liknande objekt i finförort och får närmre nio för ett egentligen lika ointressant objekt.

Så hur mycket kapital folk har blir skevt då förutsättningarna är så olika beroende på var man bor.
Citera
2023-01-08, 19:09
Medlem
Om det är till någon tröst ligger du bra till gentemot mig.
Pågående skuldsanering med drygt 4 år kvar.
Har 5000kr på ett sparkonto och inga tillgångar förutom om jag säljer en bil, telefon och dator.
Citera
2023-01-08, 19:16
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
(280 k i buffert och 120k i fond/aktier) och huslån på 880 000.
Låter bra förutom 280k i buffert, helt onödigt att ligga över 50k i buffert, låt pengarna göra mer pengar istället.
Citera
2023-01-08, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Vilka kostnader underskattade ni med trädgården? Behövde den grävas i, eller murade ni in den?

Ja det blev extra fyllning i trädgården för 60k. Sen kom man på mer och mer när tiden gick. Vi byggde in en pool i altanen som vi 7nte hade räknat med. Vi fick göra ett dräneringsrör på 30m som vi inte hade räknat med.

Helt enkelt mycket sådant som man kommer på när man väl är igång, att "det är lika bra att göra det nu, för det blir dyrare och krångligare sen".
Citera
2023-01-08, 19:35
Medlem
Medelsvensson. Du är dessutom lika skitnötig som medelevensson med ditt letande kring siffror. Kulturellt urkiljer sig medelevensson just med att fokusera på hur man ser ut i siffror, snarare än vilket liv man lever eller vilket liv man ger andra.

Så du kan somna om, få är mer medelevensson än dig.

I global kontext har du det ganska knapert ställt mot medel i rika länder, men väldigt bra ställt mot medel i fattiga länder. Men eftersom du är medelsvensson antar jag att det är mindre intressant, bara du har icke-skämmiga siffror mot grannen.
Citera
2023-01-08, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Hur kan du med två barn ha så pass lågt bolån, bor ni i 1:a i Flen?

Brukar gnälla på när dessa trådar skapas av singel killat utan barn som liksom kan leva på 500 sek och lägga undan allt men du är ensamstående med två barn och verkar trots detta vara i en väldigt bra situation. Du är bara 35 år hur kan du ha så lågt bolån?
Barn är billiga (speciellt upp till tonåren), sluta skylla din kassa ekonomi på andra.
Citera
2023-01-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Flashback är fel ställe att fråga detta. Alla här är multimiljonärer som äger 2 pampiga villor med elräkningar på 60k i månaden, lägger undan 50k i kryptovalutor och lägger resterande 50k av månadslönen på knark och horor.

Glöm inte våra stora flashbackpenisar!
Citera
2023-01-08, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Låter bra förutom 280k i buffert, helt onödigt att ligga över 50k i buffert, låt pengarna göra mer pengar istället.

Håller med. Ett högt månadssparande är en buffert i sig då dessa pengar kan användas för att släcka de bränder som uppstår(såvida det inte gäller något som påverkar inkomsten). Några %-enheter extra årlig avkastning på 250.000 blir hundratusentals kr skillnad över ett arbetsliv. Går man nätt och jämt runt en månad kan man behöva resonera annorlunda.
Senast redigerad av Bushbuck 2023-01-08 kl. 19:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in