2023-01-08, 13:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Tänk att det efterblivna puttler-ryssland inte uppfunnit lastpallen ännu.

Dessutom: Det går bra att producera/uppgradera till moderna T-80 tanks, så länge man har kvar avancerad västerlänsk teknik i förråden. Det är inte heller omöjligt att skaffa ny sådan för RySSland, trots sanktioner. Men det blir mycket dyrare, och svårt att få in i stor mängd. Samma sak gäller när det kommer till produktionsutrustning och underhåll av den.

Tyvärr så är det svårt att knäcka, snabbt, en krigsekonomi. Det gäller den rySSka, där man kommer att gå ifrån 24 procent av statsbudgeten till 30 procent, vad gäller krigsansträngningar/intern säkerhetsapparat.

https://youtu.be/Q9w17Ne1S0M

Och det finns mer att ta utav. 1942 så lade Sverige halva statsbudgeten på rustning och beredskap, trots att vi inte befann oss i krig!

Vad gäller Ukraina så klarar man sig fint, tack vare stöd ifrån väst,, trots att BNP sjunkit med 30-35 procent under 2022. Detta under förutsättning att väst fortsätter sitt ekonomiska och militära stöd, och att ukrainarna kommer att fortsätta att hålla ut, vilket de kommer att göra! Vilket annat val har de?

Det som kan förkorta kriget väsentligt är en total ukrainsk seger på slagfältet. Dvs att alla rySSka trupper tvingas bort ifrån hela Ukraina. Hoppas att det händer, redan i år!

Slava Ukraini!
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-01-08 kl. 13:54.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Det är du som försöker desinformera och ljuga - på vanligt ryskt vis. Eller så fattar du helt enkelt inte bättre.

Washington Post fattade i alla fall. Redan för 8 år sedan:

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2014/04/18/understanding-novorossiya-the-latest-historical-concept-to-get-worried-about-in-ukraine/

Ryssarna var på väg mot Odessa, de var djupt inne i Mykolaiv som ligger på vägen till Odessa, men hade inte kraft nog att fullfölja. Det visar kartan tydligt:

https://pbs.twimg.com/media/FPA-OrAXIBI2Lll?format=jpg&name=large

Sedan ljög du att jag sagt att det fanns ryska soldater i Odessa, men artiklar/rapporter om det fanns det vid krigets början. Det stämmer. Här några exempel:

Vad jag tänker mest på är de rapporter/artiklar om stundande attacker som publicerades:

samt kartor från den tiden, bland annat kartan som jag hänvisat till. Den visar ryssarnas anfallsriktningar.

Efter Mykolaiv väntade Odessa. Odessa ingår i Putins Novorossiya.

Du använder Washington Post och CNN.. Du använder nyhetskanalen där världens största stormakt (USA) pratar om en fiende. Hål i huvudet på dig? Lögner i vanlig ordning.

Återigen, inga bevis för att "NovoRossiya" är hela målet.
Det är inte tillräcklig bevis. Du kan inte bara länka en gammal artikel som hävdar trupper i Mykolaiv som ett bevis för att Ryssland vill återinföra hela NovoRossiya.

Återigen , krig är inte 1800-talet längre. Man anfaller där man behöver .Det betyder inte att man har som mål att hålla den platsen, utan snarare förgöra fienden på bästa sätt.

Men du är autistiskt så svårt att förklara. En händelse implicerar inte automatiskt en annan händelse.

Ryska trupper i Mykolaiv => Putin vill återinföra hela NovoRossiya. (Källa, fiendens nyhetskällor CNN).
Det här är på långa vägar inte tillräckligt.
Citera
Avslutad
Ryssland har sprängt en kasern med 600 ukrainska soldater som hämnd. Detta krig är vansinnigt

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=119512
Citera
2023-01-08, 13:53
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. Det stämmer. Det skrevs så i tidningarna vid invasionens start:

Några dagar senare skrev man också bl.a:

Lite oklart vad som är sant och vad som är rykten, men det råder ingen tvekan om att Ryssland hade gått in i Odessa om de haft kraft nog för detta. Strategiskt hade det ju varit en stor vinst för Ryssland eftersom de då hade skurit av Ukraina helt från landets samtliga hamnar.
Tack. Jag trodde för egen del att de lyckats med att snabbt knipa Odessa, p.g.a. radioskugga. Det var ju extra lite som sipprade ut de första dagarna. Tror jag landade i att hela amfibiemanövern var just ett rykte — liknande försök ska ju ha ägt rum på andra sidan, vid Azovska sjön.

Odessa = prioriterat mål.
Citera
2023-01-08, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Jag erkände inte att Wilderäng hade insyn, hans autistiska scope är inte så brett, men han kände åtmisntone till att en invasion var oundviklig.

Jag skiter väl i vad Rysstroll skrev innan kriget, vad har det med mig att göra, jag hävdade länge att Ryssland skulle invadera.

Jag insåg också veckorna före den 24 februari att Ryssland troligen skulle komma att svara med att gå över gränsen i stor stil, det var inte extremt svårt att lista ut, helt enkelt utifrån de sakuppgifter och underrättelser som var tillgängliga i media just då. Många som senare stått och hejat på Ukraina var då helt säkra på att Ryssland inte skulle korsa gränsen. Det spelade ingen roll ifall man var för elller emot Ryssland för att kunna inse vad som skulle komma.
Citat:
USA hjälper Ukraina för att USA vill äga Ukraina.[/b] Lika mycket som Ryssland.
Du är på en 5 årings nivå där du ser USA som de goda och Ryssland som de onda. Sådant existerar inte.

Det som blir kvar av Ukraina kommer att bli USA ägd och tvingas gå i den riktning USA vill. Alltså en marionettstat till USA

Ja, precis. Det 'r förbryllande hur många här som inte klarar av deenna analys, eller ser den som direkt brottslig på något sätt.
Citera
2023-01-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Kriget har undvikits om rySSnaZZarna har gett fan i att anfalla Ukraina. Svårt att förstå?
Detta är en dåraktig teori som man ofta ser från personer som har svårt att analysera komplexa situationer. Den verkar yttras av folk med olika ideologiska värderingar vilket gör det otroligt oroväckande.

Vänsterns lockelse för den här teorin
”Folk dör, mänskliga rättigheter bla bla”

Högerns lockelse
”Nationen först, nästa steg är att dom kommer för vår nation”

Vet inte vilka som blivit lurade mest av den här dåraktiga teorin men en intelligent person på högersidan har nog närmre till att avslöja hur efterbliven teorin är genom att inse att det finns stora skillnader på Ukraina och Sverige om man ser förbi att vi delar färger på flaggan. Vi har inte 1/5 rysktalande befolkning här för att nämna en
Citera
2023-01-08, 13:58
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Jag erkände inte att Wilderäng hade insyn, hans autistiska scope är inte så brett, men han kände åtmisntone till att en invasion var oundviklig.

Jag skiter väl i vad Rysstroll skrev innan kriget, vad har det med mig att göra, jag hävdade länge att Ryssland skulle invadera.

Fan vad korkar du låter "Amerika är Ukrainas vän". Helt borta eller? USA använder Ukraina i sina intressen, d.v.s att försvaga Ryssland och det är Ukrainska män som dör, hur många som helst, kvinnorna tvingas fly till EU och leva på prositution , sälja sex till araber och dylikt och försöka fostra någon unge.

Fertiliteten var redan låg i Ukraina, de är dömda för generationer att komma.

USA hjälper Ukraina för att USA vill äga Ukraina.
Lika mycket som Ryssland.
Du är på en 5 årings nivå där du ser USA som de goda och Ryssland som de onda. Sådant existerar inte.

Det som blir kvar av Ukraina kommer att bli USA ägd och tvingas gå i den riktning USA vill. Alltså en marionettstat till USA
1000000 ggr bättre att vara marionett åt Usa än ryZzland
Citera
2023-01-08, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ryssland har sprängt en kasern med 600 ukrainska soldater som hämnd. Detta krig är vansinnigt

Nej, det är ett påstående, lika trovärdiga som tidigare påståenden från Kreml.
Citera
2023-01-08, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
1000000 ggr bättre att vara marionett åt Usa än ryZzland
Detta uttalande antyder att du är OK med att politiker som i teorin ska jobba för oss är marionetter. Kul att du rösträtt
Citera
2023-01-08, 14:01
Medlem
Taggads avatar
Vapenvilan som inte var en vapenvila utan en sedvanlig bluff för att framställa massmördaren som en vanlig människa inför den (med hot om fängelse) lobotomerade hemmapubliken är nu över.

Citat:
Ryssland: Vapenvilan slut – nu fortsätter vi
Ryssland har officiellt avslutat den ensidiga vapenvilan, och lovar nu att fortsätta striderna i Ukraina. Det rapporterar Reuters, med hänvisning till statliga ryska medier.

Vapenvilan skulle pågå i 36 timmar, men den ryska beskjutningen uppges ha fortsatt längs frontlinjen under hela tiden.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707

Ukrainas sak är vår 🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Citera
2023-01-08, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81

Det är väl vad krig går ut på döda så många fiendesoldater som möjligt.

Hämnd säger sjougin så om ukraina inte sprängt skolan med ryska soldater skulle ryssland
inte döda några ukrainare alls m a o - ja dom är ju sååå snällla ryssarna
Citera
2023-01-08, 14:03
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Nej, det är ett påstående, lika trovärdiga som tidigare påståenden från Kreml.
Som vanligt när ryssen kommer med sina fabler, så är det alltid större och mäktigare än vad någon gjort med de. Och för att inte glömma, ofta total avsaknad av bevis och en ”tro mig ”inställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in