2023-01-08, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag vet inte vad du håller på med eller om du vet vad ett "transcript" är, men jag citerar och länkar nu för tredje gången:

Washington Post har också en intressant artikel om detta med intressanta citat:

Artikeln är från 2014.

Redan då spekulerade man i om Putin kommer annektera Novorossiya eller inte.

Han presenterar bara fakta där och talar alltså inte om att alla dessa regioner ska invaderas.
Han bekräftar historien kring Novorossiya och ingenting annat.

Det här kan inte användas som bevis för att .ex Putin skulle vilja ta Odessa.

Jag har inte hört något om några Rysk trupper i Odessa.
Det visade sig vara en lögn från din sida.
Citera
2023-01-08, 13:28
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag googlade för att skriva något skeptiskt om att SBU brukar ha fel när de förutsäger såna här saker om tidigare mobiliseringar, men jag mindes inte rätt. De har faktiskt inte haft fel om denna sak förr. Men det låter ändå mer troligt att de vill skrämma ryssar utomlands. Men ett par hundratusen till borde Ryssland mobilisera i H1 2023. Det kommer ta tid att utbilda dem, speciellt eftersom fordon/stridsfordon kommer bli en utbildningsmässig flaskhals.

Igor Girkin antydde tidigare att Rysslands nuvarande mobilisering inte riktigt räcker till:

Citat:
Igor Girkin: "In reality, our army has not grown significantly."

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1604454179208052736

Och det kan vara så att även den ryska staten börjat tänka i samma banor. De behöver mer soldater.
Citera
2023-01-08, 13:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Kristersson öppnar nu för att Sverige inte ska gå med i Nato trots allt

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1035330

– De vill saker som vi inte kan och inte vill ge dem. Nu ligger beslutet hos Turkiet, säger han på Folk och försvar-konferensen.

Man kan tro att han vill sätta press på Nato. Men nej. Här ser Sverige en möjlighet att förbli neutrala. Helt rätt, det ligger i Sveriges DNA att vara neutrala

Och nu är Ryssland inget hot längre så mycket bättre att bygga små allianser verkar man tycka, helt korrekt

Sverige kan inte ’förbli neutrala’. Vi har varken varit neutrala eller påstått oss vara det i över 30 år.

Så mycket för det DNA:t
Citera
2023-01-08, 13:36
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
De är inte alls irrelevanta, det är nämligen delvis det kriget handlar om.

Jag tror inte det blir gynnsamt för Sverige om en enda stormakt (USA) styr världsordningen.
Så det är absolut relevant.

Kriget skulle undvikits, nu pratar man även om Ukraina i EU, ännu en ekonomisk last för Sverige som om vi inte redan hade tillräckligt.
Allt orkestrerat av USA, vi har inte frihet.

Jo de är irrelevanta, du skriver här bara för att nå en större publik till dina nationalistiska förvirrade åsikter som INTE har med ryzzlands krig i ukraina att göra.

FYI, det finna 2 stormakter numera i världen, USA och Kina, du verkar inte ens ha koll på det mest elementära? är det säkert du inte är en ryzzlandsvän?, frågar åt en kompis.
Citera
2023-01-08, 13:37
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
2017 visste alla med insyn att Ryssland skulle anfalla.
USA byggde ju Europas största (största, inte bästa) armé i Ukraina som skulle in och slakta Ryssvänliga separatister i Donbass.

Jaha, alla rysstroll sjöng i kör att Ryssland inte alls tänker anfalla strax innan och hetsade mot NATO och anklagade dem för att smutskasta Ryssland. Bra att du iaf erkänner att Wilderäng har insyn.

Citat:
Återigen tittar bara du och Wilderäng på vad Ryssland gjorde och skulle göra. Ska de acceptera vilken skit som helst? Ska de acceptera det USA gör på Ukrainsk mark?
NATO är en anfallsorganisation och hela målet med Ukraina var att störta Ryssland och få till ett regimskifte. Ditt får

Vad gör USA på Ukrainsk mark? De ger dem vapen att försvara sig med. USA är Ukrainas bästa vän
och en lång mardröm för Ryssland som inte får invadera och skövla ifred.
Amerikanska vapen och hjälp skjuter sönder rysk logistik i luften tillsammans med baser och manskap.

Citat:
Ukraina har utfört Service på Rysslands kärnvapen arsenal samt Ryssland har leasat hamnen i Sevastopol av strategiska skäl. När USA genomförde sin statskupp i Ukraina och tog över landet 2014 så ändrades allt över en natt.

Det är länder som krigar och är jävliga mot varandra, ingen är bättre än någon annan. USA försöker knäcka Ryssland, och det svagare Ryssland försöker desperat överleva som "stormakt". Ryssland är grymma, USA är totalt hänsynslösa

Till och med EU:s häxa Ursula erkände 100k + döda Ukrainska soldater för mycket längeseeeen.

Något som sedan raderades och felaktigt ändrades till skadade hahaha.

Wilderäng har såldes fel.

Man raderar inte något så snabbt om det inte visade sig vara känslig information som inte fick läcka ut. De Ukrainska förlusterna är högre.
Jag ser att du inte har mer att komma med än absurda spekulationer.
Det kan inte vara lätt att vara rysk nätorch och försvara pisslandet Ryssland.
I hysteri får du en tia, i sakliga argument en nolla.
Citera
2023-01-08, 13:39
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Jag googlade för att skriva något skeptiskt om att SBU brukar ha fel när de förutsäger såna här saker om tidigare mobiliseringar, men jag mindes inte rätt. De har faktiskt inte haft fel om denna sak förr. Men det låter ändå mer troligt att de vill skrämma ryssar utomlands. Men ett par hundratusen till borde Ryssland mobilisera i H1 2023. Det kommer ta tid att utbilda dem, speciellt eftersom fordon/stridsfordon kommer bli en utbildningsmässig flaskhals.

Du är rolig du

Dessvärre är det så att Ryssland är för sent ute . De har inte resurserna längre eller tiden för att utbilda högre förband . Samtidigt har Ukraina haft soldater utspridda i Europa för utbildning samt träning . Samtidigt som väst fyller på med materiel.

Att sålla ut dugligt ledarskap samt skapa en sund ledarskapskultur tar tid och då från lägsta till högsta befattning. Ha dessutom i åtanke att Ryssland mer eller mindre utrotat sin yrkesmilitär så rekryteringsunderlaget är något tveksamt och vem ska utbilda dem när trupputbildarna redan är döda ? Samt att det högre militära ledarskapet ligger ca 30 år efter sin tid . Ja och sedan var det den där lilla detaljen med utrustning förstås .

Vore iofs rätt kul att se shoigu eller någon av hans generaler försöka lära ut något . Du får gärna skicka en youtube video om de lyckas
Citera
2023-01-08, 13:42
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
De är inte alls irrelevanta, det är nämligen delvis det kriget handlar om.

Jag tror inte det blir gynnsamt för Sverige om en enda stormakt (USA) styr världsordningen.
Så det är absolut relevant.

Kriget skulle undvikits, nu pratar man även om Ukraina i EU, ännu en ekonomisk last för Sverige som om vi inte redan hade tillräckligt.
Allt orkestrerat av USA, vi har inte frihet.

Kriget har undvikits om rySSnaZZarna har gett fan i att anfalla Ukraina. Svårt att förstå?
Citera
2023-01-08, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jaha, alla rysstroll sjöng i kör att Ryssland inte alls tänker anfalla strax innan och hetsade mot NATO och anklagade dem för att smutskasta Ryssland. Bra att du iaf erkänner att Wilderäng har insyn.

Vad gör USA på Ukrainsk mark? De ger dem vapen att försvara sig med. USA är Ukrainas bästa vän
och en lång mardröm för Ryssland som inte får invadera och skövla ifred.
Amerikanska vapen och hjälp skjuter sönder rysk logistik i luften tillsammans med baser och manskap.

Jag ser att du inte har mer att komma med än absurda spekulationer.
Det kan inte vara lätt att vara rysk nätorch och försvara pisslandet Ryssland.
I hysteri får du en tia, i sakliga argument en nolla.

Jag erkände inte att Wilderäng hade insyn, hans autistiska scope är inte så brett, men han kände åtmisntone till att en invasion var oundviklig.

Jag skiter väl i vad Rysstroll skrev innan kriget, vad har det med mig att göra, jag hävdade länge att Ryssland skulle invadera.

Fan vad korkar du låter "Amerika är Ukrainas vän". Helt borta eller? USA använder Ukraina i sina intressen, d.v.s att försvaga Ryssland och det är Ukrainska män som dör, hur många som helst, kvinnorna tvingas fly till EU och leva på prositution , sälja sex till araber och dylikt och försöka fostra någon unge.

Fertiliteten var redan låg i Ukraina, de är dömda för generationer att komma.

USA hjälper Ukraina för att USA vill äga Ukraina.
Lika mycket som Ryssland.
Du är på en 5 årings nivå där du ser USA som de goda och Ryssland som de onda. Sådant existerar inte.

Det som blir kvar av Ukraina kommer att bli USA ägd och tvingas gå i den riktning USA vill. Alltså en marionettstat till USA
Citera
2023-01-08, 13:47
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Ja det finns också de som gör den tolkningen, ja. Håller med om att det var en slags nice-to have-mål. Håller inte med om NATO/avnazifieringen men det är diskuterat hundra gånger, bättre starta en ny tråd än att älta det igen i denna skittråd.
Du verkade glömma några städer😂
Citera
2023-01-08, 13:48
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Han presenterar bara fakta där och talar alltså inte om att alla dessa regioner ska invaderas. Han bekräftar historien kring Novorossiya och ingenting annat. Det här kan inte användas som bevis för att .ex Putin skulle vilja ta Odessa.

Jag har inte hört något om några Rysk trupper i Odessa. Det visade sig vara en lögn från din sida.

Nej. Det är du som försöker desinformera och ljuga - på vanligt ryskt vis. Eller så fattar du helt enkelt inte bättre.

Washington Post fattade i alla fall. Redan för 8 år sedan:

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2014/04/18/understanding-novorossiya-the-latest-historical-concept-to-get-worried-about-in-ukraine/

Ryssarna var på väg mot Odessa, de var djupt inne i Mykolaiv som ligger på vägen till Odessa, men hade inte kraft nog att fullfölja. Det visar kartan tydligt:

https://pbs.twimg.com/media/FPA-OrAXIBI2Lll?format=jpg&name=large

Sedan ljög du att jag sagt att det fanns ryska soldater i Odessa, men artiklar/rapporter om det fanns det vid krigets början. Det stämmer. Här några exempel:

Citat:
Russian troops have landed in Odessa and are crossing the border, Ukrainian official says.

https://edition.cnn.com/europe/live-news/ukraine-russia-news-02-23-22/h_18d0932fdfd8dfd966f2e70486436d26
Citat:
Det kommer också rapporter om att ryska trupper gått in i Ukraina i staden Odessa.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/invasionen-i-ukraina-detta-har-h%C3%A4nt-24-februari-timme-f%C3%B6r-timme-1.66627214

Vad jag tänker mest på är de rapporter/artiklar om stundande attacker som publicerades:

Citat:
11 military landing crafts set off from Crimea to Odessa, Armed Forces are ready to repel.

An adviser to the head of the Presidential Office of Ukraine Oleksiy Arestovych stated that 11 military landing crafts had left the ports of the occupied Crimea to debark in Odesa. Ukrainian Armed Forces are ready to repel.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/02/28/7326646/

samt kartor från den tiden, bland annat kartan som jag hänvisat till. Den visar ryssarnas anfallsriktningar.

Efter Mykolaiv väntade Odessa. Odessa ingår i Putins Novorossiya.
Citera
2023-01-08, 13:48
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Instämmer, sedan tror jag att i många länder hade regeringen, ställda inför samma situation, till slut bara sneddat över hörnet och offrat kurderna för att få saken överstökad, även om det hade väckt ett ramaskri i delar av media. Ifall vår regering inte är beredda att vara skamlösa på det sättet och köra över både lag, rätt och moral så är det i alla fall ett gott tecken, hur trutten hella NATO-processen än annars har varit.
Ryska araberna är så desperata att vi är påväg in i nato. Ren och skär komedi.
Men vi kommer gå med Hepcap oroa dig inte
Citera
2023-01-08, 13:49
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det var en välkommen markering i sak. Naturligtvis ör Uffe helt tydlig med sin uppfattning att Sverige bör komma med i NATO, och han talar länge och väl om vad vi skulle kunna tillföra alliansen - men han gör det alltså tydligt att vi *inte* är beredda att gå hur långt som helst för att behaga Turkiet och därmed få Erdogan att byta fot. Han medger också - vilket t ex DN aldrig gör - att det kan fnnas en verklig målkonflikt här mellan Sverige som rättsstat, vår tilltro till ett öppet samhälle - och en NATO-process där vi tvingas svassa för Turkiet.
Usch ja, det ska vi inte göra!
Bättre återuppta egenutvecklade kärnvapen, då det verkar vara det enda som kan få ryssen till avhållsamhet från folkmordsinvasioner och rysk överhöghet i allmänhet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in