2023-01-08, 05:34
Medlem
30-årsåldern.

Bostadsrätt - 2.3mil
Bil - 300k
Aktier/fonder - 6.4 mil
Likvida medel - 2.1 mil
Kryptorelaterade investeringar - ~150k
Ädelmetaller - ~70k
Övriga samlingar - ~300k

Jag har inga lån öht. Lägenheten köptes kontant direkt genom byggherren eftersom att lån inte beviljas av banken med endast kapitalinkomster (glad över det idag förstås, men då var det en liten setback...).

Har en massa annan bråte överallt som jag inte räknar med men som sannolikt skulle inbringa några tiotusen om de säljs.

Investeringar och samlande av värdefulla saker har varit min absolut största hobby sen serietidningstiden. Kul att se att fler börjar inse att den enda vägen ut ur vårt ruttna system är att själv bli en kapitalist

"Give nothing but take from them, everything".
Citera
2023-01-08, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milliondollarsmile
Hej!
Jag har tyvärr tagit tag i min ekonomi sent i livet. Har varit en slarver tidigare och levt från månad till månad där det sparats i perioder för att sedan sättas sprätt på.
Jag ändrade mitt leverne ganska drastiskt efter att ha pluggat ett par år och skaffat ett jobb där jag ändå tjänar helt okej.
I nuläget har jag ett totalt kapital sparat på 400 000 (280 k i buffert och 120k i fond/aktier) och huslån på 880 000.
Huset är värderat till ca 1.2 milj.
Inga andra krediter.
Jag sparar 16100 i månaden och amorterar 2850 på huset.
Jag har ett sparmål jag tänkte komma upp till som tar ca 1.5 år till för att känna mig lite tryggare och ska efter detta amortera av hårt på huset, lever nu ganska snålt och skulle klara mig på 20.000 i nettoinkomst trots villa och ensamstående vv till 2 barn ifall det krisar. Jag har gjort upp ett strikt schema gällande sparande, avbetalningar och investeringar som jag följer till punkt och pricka, detta baserat på att jag behåller den lönen jag har idag.
Räknar man lite snabbt så har jag:
I nuvarande takt 25-27 månader kvar innan jag har mer kapital än skulder om vi fantiserar att börsen står i 0.
Eller så klarar jag mig 21 månader helt utan inkomst ifall det skulle tryta.

Jag har många gånger funderat på Hur jag står mig mot andra i detta avlånga land?Jag har försökt läsa på statistik men tycker många gånger den kan vara missvisande.
Vet att jag kommer bli utdömd som en fattiglapp härinne, men det är kanske någon som kan med källor visa hur jag står pall ekonomskt gentemot andra när man ser till kapital kontra skulder.
Ser jag runt omkring mig så är det nya fina bilar, nyrenoverade villor och resor, men dessa hushåll har ju ofta två inkomster.
Jag undrar hur många i min ålder som har mer kapital liggandes (pengar man kan ha i näven inom ett par dagar) än skulder.
Jag hoppas iaf att jag hör till den övre halvan vad det gäller ekonomin beroende på mina små utgifter men kanske ligger jag halvvägs upp.
Började ju alltför sent i livet men är på god väg att ta igen det nu.

Vad tror ni? Hur står jag mig i ekonomin kontra gemene svensk mitt i livet?
Du har det otroligt mycket bättre än 700 miljoner andra människor:
"over 700 million people living on less than $1.90 a day"
https://lifewater.org/blog/9-world-poverty-statistics-to-know-today/

"4.4 billion people – 71% of the global population of 6.2 billion – lived on $10 or less per day in 2011"
https://www.pewresearch.org/fact-tank/2015/09/23/seven-in-ten-people-globally-live-on-10-or-less-per-day/

Men många svenskar med stora huslån kan snabbt få det ännu värre med en negativ ekonomi när räntan blir hög och överstiger inkomsten, husvärdet går under lånebeloppet, inkomsterna tryter, huset tvångsförsäljs men lån ändå kvarstår o.s.v.

Bankirens våta dröm med många permanent skuldsatta och bankiren kan diktera räntan (sin egen inkomst) efter eget tycke och smak.
Citera
2023-01-08, 06:17
Medlem
scoremaxs avatar
Jag tror du ligger bra till.

Men varför jämföra ens?

när jag skriver "ligger bra till" så menar jag hur länge du skulle klara dig vid en uppsägning, eller hur stort kapital du har sparat, inte vad någon ANNAN har för förutsättningar..
varför är det ens intressant?
Citera
2023-01-08, 06:20
Medlem
Du ligger bättre till än mig iaf

Har väl lite mer pengar på kontot men varken hus, bil eller någon plan öht.

Sen känner jag folk betydligt äldre än oss som lever månad till månad. Du är väl ingen Bill Gates men låter inte som det går kasst heller.

Lycka till
Citera
2023-01-08, 06:22
Medlem
scoremaxs avatar
I ett separat inlägg (pga anledning) så vill jag påpeka att en av dom viktigaste sakerna du kan göra för dig själv är att följa "Man blir som man umgås"

kasta bort meningslösa relationer med byfånar som inte ger dig annat än problem.
Detta gäller i alla områden, och även ekonomi.

Umgås du med folk som är intresserade av detta, så kommer du att marineras i det tänket.

umgås du med "Diesel-Doris" vars högsta mål i livet är den veckovisa fyllan på fredagen, så blir resultatet därefter.

Det kommer tjäna dig väl.
Citera
2023-01-08, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Passande namn ändå Det är nog bra mycket bättre än 95% av landet. Visst, bor man i centrala Sthlm så finns det väl en hel del med större förmögenheter, men antagligen rätt mycket större lån också.

Sparar du 5000 kr i månaden tar det ca 12 år och då räknar jag med 0 avkastning. Att ha ett jobb där man kan spara 5000 kr vid 23 års ålder är ingen konst
Citera
2023-01-08, 07:52
Medlem
Germanofils avatar
Du är ensamstående med två barn och äger ett hus men kan ändå spara 16k i månaden??? Detta torde vara hyfsat unikt. Antar att barnen är små och inte kostar så mycket pengar ännu?
Citera
2023-01-08, 07:57
Medlem
PW-Gerssons avatar
Se till att hitta en balans mellan att njuta av livet nu och planera för framtida njutning.

Jag har hört för många historier om de som sparar till senare och aldrig får uppleva något senare.
Citera
2023-01-08, 08:10
Medlem
Szalenstwos avatar
Det går ju extremt bra för dig jämfört med oerhört många andra.

Hade jag varit du så hade jag lagt lite pengar på att investera i självförtroende och självkänsla då du tycks tro att du har gjort dåligt ifrån dig trots att du har alla möjligheter att leva ett bra liv.

Ge fan i att jämföra dig själv med andra. Men om det glädjer dig så har du kommit bra mycket längre än vad jag har gjort, men sen får jag ju ut ca 20k netto med.

Jag vet inte om du vill ha en klapp på huvudet eller om du vill skryta, oavsett så har du ju väldigt goda ekonomiska möjligheter.
Citera
2023-01-08, 08:16
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Du är ensamstående med två barn och äger ett hus men kan ändå spara 16k i månaden??? Detta torde vara hyfsat unikt. Antar att barnen är små och inte kostar så mycket pengar ännu?

Ja det reagerade jag också på...

men, allt är möjligt..
Citera
2023-01-08, 08:19
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Szalenstwo
Det går ju extremt bra för dig jämfört med oerhört många andra.

Hade jag varit du så hade jag lagt lite pengar på att investera i självförtroende och självkänsla då du tycks tro att du har gjort dåligt ifrån dig trots att du har alla möjligheter att leva ett bra liv.

Ge fan i att jämföra dig själv med andra. Men om det glädjer dig så har du kommit bra mycket längre än vad jag har gjort, men sen får jag ju ut ca 20k netto med.

Jag vet inte om du vill ha en klapp på huvudet eller om du vill skryta, oavsett så har du ju väldigt goda ekonomiska möjligheter.

detta borde du egentligen inte ha beröm för, då ärlighet mellan män borde vara normen.

men du får det ändå:
Bra jobbat, du är ärlig i din situation (jag kopplade ihop tidigare inlägg du gjort), det kräver en positiv förstärkning.
Citera
2023-01-08, 08:20
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
30-årsåldern.

Bostadsrätt - 2.3mil
Bil - 300k
Aktier/fonder - 6.4 mil
Likvida medel - 2.1 mil
Kryptorelaterade investeringar - ~150k
Ädelmetaller - ~70k
Övriga samlingar - ~300k

Jag har inga lån öht. Lägenheten köptes kontant direkt genom byggherren eftersom att lån inte beviljas av banken med endast kapitalinkomster (glad över det idag förstås, men då var det en liten setback...).

Har en massa annan bråte överallt som jag inte räknar med men som sannolikt skulle inbringa några tiotusen om de säljs.

Investeringar och samlande av värdefulla saker har varit min absolut största hobby sen serietidningstiden. Kul att se att fler börjar inse att den enda vägen ut ur vårt ruttna system är att själv bli en kapitalist

"Give nothing but take from them, everything".

Hur fick du din grundplåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in