2023-01-07, 18:48
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Hittar inte honom på lexbase

Jag har maskat med mellanslag... ta bort och han hittas
Citera
2023-01-07, 18:53
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Jag har maskat med mellanslag... ta bort och han hittas

Ok. Har du kollat vad han har gjort?
Citera
2023-01-07, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sankalpa
Impi B*rell

Ayman Dah*un

*= o

Om namnet för mannen stämmer finns han på krimfup .se
Fup: sexuellt ofredande mot kvinna 18 år eller äldre…

Var det för mannen ett oönskat barn (?)
Citera
2023-01-07, 19:02
Medlem
Hur misslyckas man, om man nu är ute efter att döda? Påkomna eller ångrar sig och kan inte slutföra?
Citera
2023-01-07, 19:06
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
När någonsin har ett åtal för mord kommit redan efter 2 veckor?
Det är Kling och Klang vi pratar om. Inte ens när det är ringa stöld (snatteri) kommer ett åtal efter 2 veckor.
Jag har aldrig hört om mordåtal inom 6 månader.

Der kommer inte komma ett åtal om två veckor. Om åklagaren anser de misstänkta ska vara kvar i häkte kommer åtalsförlängning begäras. Häktningsfrågan ska prövas regelbundet, därför får åklagaren em åtalsfrist, i regel två veckor åt gången, och så håller det på å, i ett halvår eller ännu längre. Se RB 24:18 3 st

”Om inte åtal väcks inom två veckor ska rätten, så länge den misstänkte är häktad och till dess åtal har väckts, med högst två veckors mellanrum hålla en ny förhandling i häktningsfrågan och därvid särskilt se till att utredningen bedrivs så skyndsamt som möjligt. Om det med hänsyn till utredningen eller av någon annan anledning är uppenbart att förhandling inom den nu angivna tiden skulle vara utan betydelse, får rätten bestämma längre tids mellanrum.”
Citera
2023-01-07, 19:06
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Tror de låg kvar på sjukhuset eftersom brottet begicks där.
Men det kan nog vara som du säger, att de inte ville behöva ta ansvar för mer omsorgsbehov för flickan, som skribenten ovan också skrev.
Hon verkar ju ha ett äldre barn sedan tidigare
Om vi spekulerar att det är de här personerna som brottet handlar om och att det de facto har begåtts ett brott, så har jag intrycket att mamman verkar mycket aktiv i arbetslivet. Det skulle bli en stor förändring att ta hand om ett vårdkrävande barn. Barnet hon redan har fick hon väl under gymnasietiden vilket måste vara tufft och en utmaning i sig.

Alla förväntar sig ett friskt barn den dagen de blir föräldrar. Nu blir det inte alltid så utan livet kan ställas på ända. Att ta hand om ett svårt sjukt barn förändrar hela ens livssituation kan jag tänka mig.

Hoppas verkligen att sjukhuset har dragit fel slutsats. Är för sorgligt annars. Ser bilden framför mig av klippet på fb då den lilla ligger där och får modersmjölk insprutat i den lilla lilla munnen
Citera
2023-01-07, 19:39
Medlem
fermions avatar
Skulle ha nått vecka 40 i mars, då är barnet antagligen fött vecka 28-29. Var är förespråkarna för sen abort? De hävdar ju att det är kvinnans val - vad är skillnaden på om barnet är i eller utanför mamman?
Nej jag tycker det är fruktansvärt det de tycks ha gjort, men saknar brottet "barnadråp".
Citera
2023-01-07, 19:44
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Skulle ha nått vecka 40 i mars, då är barnet antagligen fött vecka 28-29. Var är förespråkarna för sen abort? De hävdar ju att det är kvinnans val - vad är skillnaden på om barnet är i eller utanför mamman?
Nej jag tycker det är fruktansvärt det de tycks ha gjort, men saknar brottet "barnadråp".

Brottsbalken 3 kap
3 § Dödar kvinna sitt barn vid födelsen eller eljest å tid då hon på grund av nedkomsten befinner sig i upprivet sinnestillstånd eller i svårt trångmål, dömes för barnadråp till fängelse i högst sex år.
Citera
2023-01-07, 19:47
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion

Hur menar du med saknar? Att det inte finns eller att det borde använts här? I så fall skulle det ju vara ”försök till barndråp”.

Barnadråp finns fortfarande. BrB 3:3. Senast någon dömdes som jag kan hitta var 2020.

https://sverigesradio.se/artikel/7561778
Citera
2023-01-07, 19:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Om vi spekulerar att det är de här personerna som brottet handlar om och att det de facto har begåtts ett brott, så har jag intrycket att mamman verkar mycket aktiv i arbetslivet. Det skulle bli en stor förändring att ta hand om ett vårdkrävande barn. Barnet hon redan har fick hon väl under gymnasietiden vilket måste vara tufft och en utmaning i sig.

Alla förväntar sig ett friskt barn den dagen de blir föräldrar. Nu blir det inte alltid så utan livet kan ställas på ända. Att ta hand om ett svårt sjukt barn förändrar hela ens livssituation kan jag tänka mig.

Hoppas verkligen att sjukhuset har dragit fel slutsats. Är för sorgligt annars. Ser bilden framför mig av klippet på fb då den lilla ligger där och får modersmjölk insprutat i den lilla lilla munnen

Något har uppenbarligen hänt på sjukhuset - flickan är för liten för att lämna sjukvården - så det är personal som slagit larm, säkerligen i samråd med social jour.
Citera
2023-01-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exuviance
Åtal ska väckas senast 20 januari enligt SVT nyheter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/tva-gripna-for-mordforsok-pa-litet-barn

Hur svårt är det att fatta att ett åtal ska väckas i slutet av en häktningstid annars ska häktningstiden omprövas vid en häktningsförhandling och där begär åklagaren i fråga personerna fortsatt häktade tills åtal kan väckas. Precis som alla andra utredningar. Var 14e dag omprövas häktningen där åklagaren berättar att förundersökningen fortfarande pågår och åtalet väcks när förundersökningen är klar. Det där är formalia och det kommer INTE vara något åtal väckt inom 2 veckor, högst jävla osannolikt. Läs på
Citera
2023-01-07, 20:05
Medlem
Mordförsök eller dråpförsök skulle ju kunna vara att föräldrarna har avbrutit viktig behandling och försökt ta med barnet från sjukhuset ogiltigt. Att det är den högre misstankegraden kanske tyder på ovanstående? Jag menar, polisen tycks ha väldigt mycket att gå på tidigt i utredningen. Föräldrarna har försökt lämna sjukhuset varpå läkare har larmat. När polis är på plats frågar dom läkaren hur viktigt det är att barnet är kvar, läkaren svarar livsviktigt och där har vi försök till mord.

Jag är 99% säker på att åtalet kommer ändras till Max försök till grov misshandel.

Hoppas barnet är okej!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in