Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
USA spenderade dock de pengarna utan att de lyckades få talibanerna att ge upp i en utdragen konflikt. Jag hör vad du säger, Team USA har mycket större ekonomi, men du kan putsa på argumentet...Ett inte helt omöjligt scenarie är att Ryssland pressas tillbaka till 2014 års gräns, men de ger sig inte, utan fortsätter slåss. Det är inte mitt huvudscenarie, men kan heller inte uteslutas. Fast ditt argument var kanske inte att USA kommer att vinna, utan bara att det blir ett evigt långt krig?
Mitt argument är att det är löjeväckande att tro att det är Nato inkl. USA som har problem om det blir ett långvarigt krig i Ukraina. Rysslands ekonomi motsvarar knappt delstaten Texas, eller knappt halva Storbrittanien. Med denna ekonomi skall man hålla försvarstyrkor i ett enormt land, strategiska kärnvapen inklusive hundratals (tusentals?) rymdraketer i form av ICBM, samt en kärnvapenbestyckad ubåtsflotta. Ja, och så ett litet krig som redan kostat runt 10 000 stridsfordon av olika typer, samt 1000+ missiler av olika slag.
Att operationen/kriget i Afghanistan i slutänden var ett misslyckande är i sammanhanget oväsentligt, ja förutom att det visar att USA är beredda att spendera astronomiska belopp på krig långt bort utan att någon på hemmaplan egentligen bryr sig.