2023-01-07, 20:24
Medlem
Måste vara svårt som förhörsledare att inte tappa besinningen och stänga av ljud och bildupptagning från förhörsrummet, för en stund..
Citera
2023-01-07, 20:24
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thunderbow
Sant.
Facebookbilderna (efter diverse ingrepp och hårfärgning) får henne att se helt annorlunda ut. Jag var lite för snabb i mitt första inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av vergissmeinnicht
Hur menar du med saknar? Att det inte finns eller att det borde använts här? I så fall skulle det ju vara ”försök till barndråp”.

Barnadråp finns fortfarande. BrB 3:3. Senast någon dömdes som jag kan hitta var 2020.

https://sverigesradio.se/artikel/7561778
OK my bad! De sades vara misstänkta för mord.
Citera
2023-01-07, 20:43
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thug4life
Mordförsök eller dråpförsök skulle ju kunna vara att föräldrarna har avbrutit viktig behandling och försökt ta med barnet från sjukhuset ogiltigt. Att det är den högre misstankegraden kanske tyder på ovanstående? Jag menar, polisen tycks ha väldigt mycket att gå på tidigt i utredningen. Föräldrarna har försökt lämna sjukhuset varpå läkare har larmat. När polis är på plats frågar dom läkaren hur viktigt det är att barnet är kvar, läkaren svarar livsviktigt och där har vi försök till mord.

Jag är 99% säker på att åtalet kommer ändras till Max försök till grov misshandel.

Hoppas barnet är okej!!
Låter märkligt att de skulle rubricera ett sådant tilltag som mordförsök. Grov misshandel räcker gott för häktning. Nej, det känns som föräldrarna kommits på med något mer uppsåtligt dödande än att försöka ta med barnet hem.
Citera
2023-01-07, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Trist att läsa ..
Föräldrande Har många år bakom galler att se fram emot hoppas jag

Det är Sverige, här ges inte stränga straff.
Ett par vändor hos psykolog och sen om något år vill de ha ungen tillbaka och då har de ihjäl den.
Citera
2023-01-07, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Låter märkligt att de skulle rubricera ett sådant tilltag som mordförsök. Grov misshandel räcker gott för häktning. Nej, det känns som föräldrarna kommits på med något mer uppsåtligt dödande än att försöka ta med barnet hem.

Ja det kanske låter märkligt. Men jag tror fortsatt polisen börjar högt. Minsta lilla chans till en högre rubricering och dom lär ta den. Mycket möjligt att jag är helt ute och cyklar, fick bara en magkänsla. Vi ser i framtiden vad detta rinner ut i.
Citera
2023-01-07, 21:05
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thug4life
Mordförsök eller dråpförsök skulle ju kunna vara att föräldrarna har avbrutit viktig behandling och försökt ta med barnet från sjukhuset ogiltigt. Att det är den högre misstankegraden kanske tyder på ovanstående? Jag menar, polisen tycks ha väldigt mycket att gå på tidigt i utredningen. Föräldrarna har försökt lämna sjukhuset varpå läkare har larmat. När polis är på plats frågar dom läkaren hur viktigt det är att barnet är kvar, läkaren svarar livsviktigt och där har vi försök till mord.

Jag är 99% säker på att åtalet kommer ändras till Max försök till grov misshandel.

Hoppas barnet är okej!!
Enligt expressen har mordförsöket skett den 1 eller 2 januari. Det verkar ju som att personalen har kommit på något i efterhand eftersom man inte tycks veta exakt när brottet skedde

Kan ju vara som du antyder, dvs att föräldrarna tagit med sig barnet från sjukhuset och att man upptäckte det först den 2:a och att man inte vet men säkerhet om det skedde natten mellan den 1:a och 2:a
Senast redigerad av kungenslillapiga 2023-01-07 kl. 21:22.
Citera
2023-01-07, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Enligt expressen har mordförsöket skett den 1 eller 2 januari. Det verkar ju som att personalen har kommit på något i efterhand eftersom man inte tycks veta exakt när brottet skedde

Kan ju vara som du antyder, dvs att föräldrarna tagit med sig barnet från sjukhuset och att man upptäckte det först den 2:a och att man inte vet men säkerhet om det skedde natten mellan den 1:a och 2:a

Man rondar minst 2 ggr om dagen så det borde uppdagats direkt om föräldrarna tog barnet med sig.

Jag tror att en av föräldrarna stängt av livsavgörande andningsstöd - bara spekulation såklart.
Citera
2023-01-07, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Tror det är fel personer som pekas ut. Vi får avvakta häktningsförhandlingen
Vad får de att tro de ?
Citera
2023-01-07, 22:08
Medlem
Om ”spädbarnet” legat på sjukhus lär det ju varit sjukt av något. Troligt då att föräldrarna valt att avsluta behandling, antingen av barmhärtighetsskäl eller för att de inte ”tror på” den sortens behandling.
Citera
2023-01-07, 22:20
Medlem
_killahs avatar
Enligt Uppsala nya tidning så anges det att brottet begåtts PÅ Akademiska Sjukhuset iaf.

Det är ju ändock en luddig förklaring.
Citera
2023-01-07, 22:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RoastnToast
Om ”spädbarnet” legat på sjukhus lär det ju varit sjukt av något. Troligt då att föräldrarna valt att avsluta behandling, antingen av barmhärtighetsskäl eller för att de inte ”tror på” den sortens behandling.

Barnet är inneliggande på neonatal pga för tidig födsel - behöver inte innebära att barnet är sjukt.
Citera
2023-01-07, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Barnet är inneliggande på neonatal pga för tidig födsel - behöver inte innebära att barnet är sjukt.

Var står det någonstans? 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in