2023-01-07, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nnic
Det är för att man inte vet om de kan räddad eller inte förrän kan försökt.

Hela räddningskampanjen var meningslös och kostsam och det hade varit mer ekonomiskt att använda en bårbil snarare än en helikopter.
Citera
2023-01-07, 18:11
Medlem
Nnics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suntsiezinak
Hela räddningskampanjen var förgäves och kostsamt och det hade varit mer ekonomiskt fördelaktigt om bårbil använts än snarare en helikopter.
Men grejen är att man inte vet det innan. Det går inte att se på en nedkyld kropp om det är för sent eller inte.
Citera
2023-01-07, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suntsiezinak
Men vad förstår du inte med dyra räddningsaktioner inte lönar sig?

De var döda när de drogs upp ur vattnet och det går inte att hävda att de kommer till liv igen bara om räddningsinsatsen genomfördes med sjöräddningshelikopter och kustbevakningsbåtar och livräddningsbåtar.

Det hade räckt med en livräddningsbåt för att konstatera att de var döda och lämna fallet till polisen som får ringa efter en bårbil.

Var det så? Var de döda och utan möjlighet till hjälp? Var du på plats? Du verkar sitta med info som ingen annan har.
För du har väl inte hittat på alltihop!
Citera
Hobbybondes avatar

Moderatormeddelande

Postat av Hobbybonde 2023-01-07, 18:44
Medlem

Då håller vi oss till ämnet och drar inte iväg i någon diskussion gällande fastställande dödförklaringar och liknande på ett allmänt plan.
/Mod.
2023-01-07, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skiljedomaren
Var det så? Var de döda och utan möjlighet till hjälp? Var du på plats? Du verkar sitta med info som ingen annan har.

Jag förstår att räddningsinsatser är nödvändiga och krävs enligt lag.

Men vad jag inte förstår är varför man alltid måste överdriva från myndigheternas sida, speciellt i det här fallet där man hade en påkostad räddningsaktion.
Citera
2023-01-07, 19:44
Medlem
Förstår inte att denna tråd dragit till sig många idioter och ordbajsare.

Återupplivning - googla återupplivning drunkning kallt vatten, man kan bli återupplivad ganska lång tid efter drunkningen, upp till 90 minuter, och i det här fallet så larmades det väl ganska tidigt så fullt pådrag med helikopter och hela skiten är det som gäller.

Värst att någon kritiserar dottern för att hon postat inlägg, jag tycker det är starkt av henne, hoppas hon får ro.

Sen själva dykningen kan vi bara spekulera i. Jag har ingen information vem som är tredje dykaren eller hur de la upp dykningen. Jag har själv dykt på platsen några gånger och jag har tagit alla mina PADI-cert (upp till Rescue) i minusgrader i Sverige på vintern. Faktiskt en gång när vi dök på Stavsnäs så var det en självsäker dyker som fick panik på 8-12 meters djup och sparkade av mig min mask. Han fick gå upp och jag fick masken i handen, satte på och tömde på vatten och dök vidare.

Vad vi kan konstatera är att kvinnan inte var erfaren dykare, troligen inte tränad, oklart om hon hade utbildning i vinterförhållanden. Även om mannen dykt länge vet man inte hur färsk hans kunskap var och fysik. Att dra på sig all utrustning är tungt bara det, inte mycket reservenergi kvar om något går fel, sen om kvinnan får problem så stannade mannen kvar till slutet för att hjälpa henne, eller tvärtom. Kanske hjärtproblem etc etc? Hursomhelst tragiskt.
Citera
2023-01-07, 20:09
Medlem
Vad ska gammal övre medelklass hålla på med dessa äventyr för hela tiden.
Alltid ska det provas något nytt, rida på hästar eller dyka eller vad fan som helst.

Vad vi har är nog ett typiskt par i 50 års åldern, övre medelklass i Stockholm som konstant ska ut på strapatser , dykande, resa till iniden osv.

Mannen var antagligen rätt hyfsad, men skulle ändå släpa med kvinnan som var orutinerad på något dyk i kallt vatten. Tragiskt att det gick som det gick.

Men varför ska folk hela tiden hålla på med halvfarliga äventyr? och även besöka farliga länder.
Varför inte fixa en mer spännande vardag istället som inte kräver massa halvfarliga strapatser.

Dessutom gamla gubbar och kärringar 50 +, så typiskt svensk övre medelklass
Citera
2023-01-07, 20:10
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Logiskt, det går nämligen inte att fridyka med torrdräkt.

Det går alldeles utmärkt att fridyka med torrdräkt.
Citera
2023-01-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Inom all räddningsverksamhet kör man ”järnet” intill att allt hopp är helt ute.

Men tänk om hoppet redan var förlorat och att dra en räddningsaktion var värdelös?

Vad kan man dra lärdom av fallet?

Jag hoppas att polisen och räddningstjänsten arbeta effektivt och inte drar på sig onödiga utgifter som ger konsekvenser i efterhand med långa köer och ouppklarade brott.
Senast redigerad av suntsiezinak 2023-01-07 kl. 20:43.
Citera
2023-01-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Konstig diskussion detta, men jag har inte läst detaljerna. När räddningtjänsten larmas vet ingen säkert vad som hänt. Flera dykare skadade, kanske olika uppgifter hit och dit. Man måste ta det säkra för det osäkra och köra fullt pådrag. Det är inte där Sveriges pengar slösas. De vill och behöver träna, dessutom.

Träning ger färdig? Inte alltid. Man måste effektivisera om man vill uppnå mål och det gäller i alla verksamheter.
Citera
2023-01-07, 20:43
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skiljedomaren

Nej det var ingen som initialt kunde avgöra om de olycksdrabbade dykarna var döda eller ej.

En dykare i nöd kan komma upp till ytan och sjunka ner igen flera gånger. Han kan fortfarande ha luftventilen i munnen, han kan ha fått en klämd slang och få luft men för lite, han kan sitta fast och få luft genom en annan dykares reserv, han kan ha tapppat orienteringen och blivit djupberusad men fortfarande ha luft osv osv.

Bara för att man får en rapport att någon dykare inte setts till på en stund innebär ju naturligtvis inte att han drunknade omedelbart när man tappade kontakten.

Man satsar självklart på full livräddning tills motsatsen bevisar att det inte finns ett behov.
Citera
2023-01-07, 20:44
Medlem
trngws avatar
Den första tanken när man hör om en dylik dykolycka med två omkomna är att de gjort en okontrollerad uppstigning.

Under rådande förhållanden skulle en sådan kunna ha förorsakats av regulatorfrysning. Vad jag förstått var kvinnan nybörjare och mannen i förhållandet erfaren, och även den tredje okända mannen erfaren. De två männen borde ha kunskap att använda frysskydd. Men även kvinnan borde veta att se till att ha rätt anpassad utrustning för aktuellt dyk.

Sedan läste jag att kvinnan hittats på 7-8 meters djup, vilket motsäger en för snabb uppstigning. Det motsäger dock inte frysning. Uppenbarligen har något gått snett under ytan och man har försökt lösa det där nere eller av någon anledning helt enkelt inte kunnat ta sig till ytan. Ett sätt att hantera frysning är att stänga flaskan och vänta tills frysning tinar och släpper. Det kräver dock att man har alternativ luft, exvis parkamratens, men också att den luften räcker till. En sidan manöver är inget man skall initiera med en nybörjare. Bättre då att omgående göra en kontrollerad uppstigning.
Det är också viktigt att notera att stänger man av flaskan förlorar man förmågan till avvägning. Är man då redan lite tung, kommer man inte upp innan man öppnar flaskan igen, eller blåser manuellt i västen,med en nybörjare, i januari, på 30m, i svenskt vatten. Ja, ni fattar.

Vi får se om vi framöver för detaljerna kring hur det var med utrustningen, om det fanns luft kvar i flaskorna, om någon ventil var stängd, osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in