Citat:
Ursprungligen postat av
Fyllskalle
Ryssland har startat krig som leder till hundratusentals människors död. Ryssland ville starta krig, de vill fortsätta kriget de kan åka hem när som helst och avsluta kriget. Ryssland är krigshetsarna nr 1.
Nu bedriver du vad Saruman kallar för relativisering, en enligt honom falsk argumentationsmetod.
Skämt åsido håller jag med. Ryssarna är militarister och andra världskriget är närmast religiöst för dem. Där var säkert många i östukraina som krigshetsade också. Jag brukar passa på att tipsa om ett extremt bra paper från 1994, "National Identities in Post-Soviet Ukraine", som visade att de i Donetsk var mycket pro-ryska MEN väldigt få ville vara självständiga från Ukraina. Dvs de ville dominera Ukraina och det var också vad de tidvis gjorde fram till 2013. De mest radikala där ville säkert ha krig och hoppades på att resten av Ukraina skulle falla. När Yanukovich blev störtad så insåg de att den tanken var död, och många som varit för ett enat (men pro-ryskt) Ukraina blev istället seperatister.
Men de andra sakerna jag nämner är där Merkel räknade fel; cocktailen av fanatiska etnonationalister, att klockan tickade, och att hökar från USA hetsade.