Citat:
Ursprungligen postat av
manfredkaltz
Jag är alltså påverkad av rysk propaganda för att jag påtalar hur jävla kasst Väst blivit?!?! Hur lyckas ryssarna med den bedriften? Äger dom tidningar och TV-stationer i Väst eller hur kommer dom åt oss och lyckas hjärntvätta oss? Är riktigt nyfiken på om du kan förklara det för mig.
Enkelt, Twitter, Telegram, YouTube, Breitbart, m.m. plus sina officiella nyhetskanaler. De som hela tiden pumpar ut att västmedia bara ljuger och de själva står för den absoluta sanningen. Att kalla det hjärntvätt är fel men definitivt en påverkan. Man kopplar ihop det med konspirationsteorier om hur väst har hemliga mål, som bara de vet. Falska anklagelser och dokument som sprids på nätet. Extrema vinklingar.
Ekonomiskt är Ryssland en miniekonomi jämfört med väst, så det kommer inte att fungerar, speciellt då de andra, östliga ekonomiska stormakterna inte ställer upp på deras sida, då de är helt beroende av väst ekonomiskt. Kina vill inte gå tillbaka till ett maoistiskt självförsörjande samhälle, för det skulle de bara förlora på. De har insett att makten sitter i att de själva blir rika och det kan de bara bli genom att göra som väst, genom frihandel. Ryssarna har totalt missat vad deras expansionspolitik leder till ekonomiskt, för dem själva. De har en felaktig självbild och tror de är något.
Jag anser att väst förfallet också och borde gå tillbaka till de grunder som ledde till västs storhet. Men, att tro att Ryssland ska förändra det genom det här kriget, är den stora dumheten. Något som ryssarna pumpar ut hela tiden. Men liksom alla som tror på det, kan de inte förklara hur det ska gå till rent praktiskt. Hur ryssarna ska påverka väst så att det sker, kan ingen förklara. Kan du?