2023-01-06, 08:24
Medlem
Knarkpojkens avatar
JVM är nu färdigspelat och Kanada vann.
JVM blev väldigt populärt på Flashback och många som var i matchtrådarna.
Såg dem i studion för ett par dagar sen prata om deras drömkedja ifrån turneringen och jag valde at göra ett lag istället samt använda mig av floppa och annat.
Ni får gärna göra likadant, ni behöver inte resonera eller så varför ni tycker vad ni tycker?.

Med rubriken menar jag att ni kan ta ut ett lag eller så räcker de med den bästa kedjan.
Jag tog ju ut 9 backar tex tror jag. Men man måste ju ha backup.
Är medveten om att all grammatik inte är rätt och att stavfel säkerligen kan förekomma skrev från igårkväll till nu.
Men har ju haft avbrott med att kolla hockey o sånt.
Hoppas ni gillar.

PPG = points per game om det skulle vara någon som inte förstår vad jag menar med det.

Detta är mitt JVM-lag från denna turneringen, dem spelarna jag tycker har spelat bäst helt enkelt.

Målvakter

Carl Lindbom Sverige (Draftad av Vegas)
Det var en del snack inför turneringen på om Sverige skulle klara sig utan Jesper Wallstedt.
Själv var jag aldrig orolig angående målvaktsfrågan då jag som håller på Djurgården men inte direkt följer dem ständigt visst om hans kvalitéer och har haft en grym form i Allsvenskan iår.
21 matcher i DIF iår 93.6 i räddningsprocent och 1.78 i insläppta per match.
Allsvenskan är inte enkel alls, det är en tuff liga att spela i absolut.
Imponerande siffror i DIF och imponerande siffror i denna turneringen.
1.78 insläppta per match och räddningsprocent på 93.6 hade han inför bronsmatchen i JVM

Visst var han rätt svag i bronsmatchen dock, men han var nog rätt knäckt efter att ha åkt ut emot Tjeckien igår på ett sådant sätt.
Hävelid måste tänka annorlunda här och borde ha låtit Ian Blomquist stå i målet istället.
Det där är en bra målvakt som var utvilad och enligt mig borde ha fått stå istället.
Men jag kan ha fel. Grym turnering utav Carl Lindbom
2.59 insläppta per match och .91,4 i räddningsprocent blev det tillslut.
Men ja jag tycker han borde vilat vid bronsmatchen eller mot Kanada i gruppen.
Det är tufft att spela så intensivt och Blomquist är en grym backup som borde fått spela någon match så att Lindbom kunde vilat.
Svårt att gå in mot ett USA och dominera efter vad som hände mot Tjeckien speciellt i en så låg ålder
Nej Hävelid du gjorde fel.

Nästa år är han för gammal, kan Hugo Hävelid axla hans roll eller blir det någon annan?.
Pappa är ju tränare så båda sönerna kommer med såklart med all rätt dock om dem inte tappar alt.
Så jag vet inte, han måste skärpa sig. Spelar han såhär nästa år och blir förstamålvakten är det pga hans far. Målvakter som är 04-05 är jag lite tveksam kring ifrån Sverige dock.
Men det finns en svensk målakt vid namn Alexander Hellnemo född 2004 och gjort 5 matcher i Skellefteå A-lag iår och absolut inte gjort bort sig 2.28 insläppta mål per match och 90.4 i räddningsprocent. Kan han fortsätta växla in i rollen så har vi en av våra målvakter nästa år.
Oskar Blomgren i Redhawks om lämnar malmö och lånas ut till ett Allsveskt lag är ett.
Nej jag vet inte om jag litar på nästa års uppsättning utav målvakter direkt..
Nog om dem

En yngre målvakt som var extremt bra TV-Pucken är Love Härenstam född 2007 kommer ju inte med nästa år ifall ingenting galet händer om Härenstam tar över målet efter skador och dominerat helt. Nejmen ha är dock en riktigt galen talang dock. Han kan bli hur bra som helst enligt mig.
Chris Härenstams son, blir kul att höra honom kommentera honom i framtidens JVM
Finland känns starkare kring 04-05 födda målvakter. Niklas Kokko, Topias Leinonen och supertalangen Eemil Vinni född 05 i december dessutom och har redan debuterat i Liiga. Sen har dem Noa Vali också som är född 05 och gjort ett bra år i U20. Bör dock avancera och testa lyckan i Mestis istället för U-20. Liiga är han inte redo för dock. Sverige slår finland i 02-03 generation, Finland slår Sverige i 04-05 generationen. Sen är ju dem långt ifrån fullutecklade men just nu sår det så.

Anledningen till att vi borde ligga före Finland bland 02-03 i form av Wallstedt och Lindbom bland annat.. Calle Clang kanske kan höja sig med i Rögle. Finland har Joel Blomquist som exploderade totalt i den finska ligan förra säsongen med sina 20 Matcher 1.32 insläppta mål per match .940 räddningsprocent så imponerade han stort. Galet bra i för en kille född 2002 att spela så bra som han gjorde. Iår har han inte varit så nära dem siffrorna men det var för dem siffrorna var övermänskliga ifrån Blomquist. Blomquist har dock fortsatt spela bra iår för sitt Kärpät i Liiga 21 matcher 2.29 insläppta per match .907 räddningsprocent. Blomquist är en talang absolut ändå. Dock har 2 andra 2002-födda målvakter i Liiga båda födda i Finland haft bättre statistik än honom iår och de är Juha Jatkola och Ottawa-draftade Leevi Meriläinen. Nu snackar vi dock bara om statistik i Liiga i Finland när jag jämför dem.
Vi får se hur det blir där.

Målvakt nummer 2

Adam Gajan Slokvaien (Inte draftad)
Vi har hört det förut och vi får höra det igen, en okänd slovakisk målvakt som imponerar extremt under en internationell turnering.
Man får flashbacks ifrån den där turneringen bland män 2001-2002 då Slovakien skrällde och vann guld tillslut.
Målvakten hette Jan Lasak då. Statistik då Matcher:6 Insläppta per match: 2.28 Räddningsprocent. 92.1
Bra statistik men det var ju framförallt under slutspelet som han växte till en absolut mur och tog Slovakien till sitt första VM-guld.
Visst inte var han ensam, fin årgång av slovaker under det året som gjorde det riktigt bra dessutom för sitt landslag under turneringen.
Lubomir Visnovsky den gamle Kingsbacken fanns, sen där fram Peter Bondra, Miroslav Satan och Zigmund Pallfy fanns för att nämna några.

Men Lasak var helt fantastiskt helt enkelt, det har funnits några JVM målvakter från Slovakien som gjort det bra dessutom under åren. Denis Godla var riktigt bra och 2014-15 och var en högt bidrangande faktor till att dem fick brons.
Nu pratar jag lite för mycket historia känner jag, men vill man inte läsa det så är det okej.
Gajans match emot Kanada var helt otrolig, och jag tyckte det var så tråkigt att dem förlorade trots att dem verkligen bjöd på ett grymt motstånd.

Gajan var ju inte förstamålvakt direkt inför turneringen men när dem andra två 2003-födda målvakterna Marinov (som jag trodde på inför turneringen, fin statistik i USHL) och andrisik floppade så tog Gajan platsen och han släppte den aldrig.
Det går bra för Gajan borta i Nordamerika dessutom,
Gjorde det bra i ligan NAHL over there och gjort 2 matcher i USHL nu, 96.1 räddningsprocent och 1 insläppt per match.
Denna killen är riktigt intressant och det glädje mig att vi får se en sådan målvakt under nästa års turnering i GBG. Absolut så ska han ha en plats här i min laguppställning.

Målvakt nummer 3

Thomas Souchanek Tjeckien(inte draftad)

6 matcher, 1.30 insläppta per match 93.8 i räddningsprocent inför finalen. Galna siffror
Var otroligt viktig emot Sverige när han räddade Tjeckien ett flertal gånger under förlängningen bland annat. Kom till JVM med en rätt meh till statistik i WHL.
Låg på nummer 18e plats på WHL över bästa statistiken, var inte den bästa tjeck i den ligan som målvakt.
Den platsen tog 2004-födda Jan Spunar som ligger på 13 plats i samma liga över bäst procent bland målvakter.
Supertalangen till målvakt Hrabal född 2005 och rankas som en top-prospect inför nästa års draft kommer kunna spela för Tjeckien dessutom.
Så nästa års upplaga av Tjeckien ser stabil ut när det kommer tillmålvaktspel kan jag tro.
Schnattinger finns också men årets säsong ifrån honom har inte varit något vidare i WHL.
Varken han eller Spunar imponerade dock i kassen för Tjeckien under U-18 VM
Suchanek är den nya målvakten, ni vet hur det utvecklats i fotboll med att målvakter numera oftast måste vara riktigt bra med fötterna för att spela i en toppklubb.
Well Souchanek har gjort någonting liknande med klubban helt enkelt och stått för hela 4 assist.
Haha nu minns jag inte riktigt hur dem såg ut men jag tycker det är makalösa siffror för en målvakt att ha 4 assist i ett JVM på bara 6 matcher.
Jag vill efter att ha sett finalen säga at den bästa målvakten som jag tyckte spelade var tjeckiens Tomas Suchanek, fantastiska siffror 7 matcher insläppte mål per match 1.52 räddningsprocent .93.4
Vilka otroliga siffror utav en målvakt som höll Tjeckien kvar i finalen medans Kanada presasde på.
Om inte Suchanek gjort så många viktiga räddningar så hade de varit en tråkig final då Kanada var nära 3-0 och då går luften ur många.
Suchanek efter finalen landade på 93.4 i räddningsprocent och 1.52 insläppta per match

Målvakter som inte platsar men som gjorde det bra också

Thomas Milic Canada (Inte draftad)
Var bra helt enkelt och hade kunnat komma med ibland dem 3 bästa faktiskt, men ja han spelar i Kanada. Det blir en hel del enkla räddningar.
Ändå viktigt för Kanada att en måvakt vinner två övertider och håller tätt i sådana lägen
Fina siffror 1.76 i insläppte per match och räddningsprocent på .932.
Men hur mycket testade han egentligen?

Nikita Quapp Tystkland (draftad av Carolina

Han säckade ihop rejält under en match mot ett större lag minns jag, självklart suger det försvaret lämnat honom för att bli slaktad flera gånger.
Quapp är Carolina draftad och under turneringen trots att han hade en väldigt dålig match i en av matcher så fick han ihop hela 90,1 i räddningsprocent.
Var riktigt duktig mot Sverige men hans försvar framför honom var bedrövligt.
Hoppas han får bättre hjälp i bättre lag, borde spela kvar i Tyskland.
Statistiken där är inte så bra från han men men
Försvarare 1
Senast redigerad av Knarkpojken 2023-01-06 kl. 08:38.
Citera
2023-01-06, 08:24
Medlem
Knarkpojkens avatar
Försvarare 1

Ludvig Jansson Sverige (Draftad av Florida)
Vilket otroligt jävla genombrott ifrån Ludvig Jansson, jag kan tänka mig att Florida Panther är jävligt nöjda över att fått ett sådan spelare som honom i fjärderundan i draften.
Absolut våran bästa back iår, det var ingen annan i närheten.
Att han slår till med hela 10 poäng och att 4 av dessa är mål tyder på att det finns enorma kvalitéer för denna grabben.
Jag tycker han gör det bra även defensivt men offensiven var jävligt överraskande att se faktiskt.
Trodde absolut inte på förhand att han skulle göra mest poäng bland våra backar och framförallt inte bland hela vårat lag. Där trodde man på Lysell men Lysell fick inte till det tyvärr i denna turneringen och det är sådant som händer. Han är ung, han är en bra spelare i AHL nära NHL.
Gå förfan inte in och ge han för mycket skit över detta nu, Lysell kommer lära sig utav detta hoppas jag och ha en enorm revanschlust och säkert kommer vilja spela med Tre Kronors herrlag i framtiden för att revanschera sig för denna turneringen.
Trist att Ludvig Jansson fyllde år den 27 December för annars hade vi fått se honom nästa år också.
Är lite orolig över backuppsättingen under nästa år eller?...

Försvarare 2

David Jiricek Tjeckien (Draftad av Colubus

Om någon inför turneringen sa till mig "Vilka tycker du är dem bästa försvarana under JVM på förhand" så hade jag svarat 1 David Jiricek, 2 Simon Nemec 3 Luke Hughes.
Och visst, David Jiricek har verkligen levt upp till hypen som har varit kring honom under hela turneringen. Kallats för JVM's bästa back när det kommer till spel just nu och jag håller med dem som säger det.
Vilken otrolig spelare, och det känns som om han är en spelare som kliver fram när det krävs.
Jag minns sommarens JVM då han inte var så bra i gruppspelet men växlade upp enormt under slutspelet.

Nu har han dock imponerat även i kvalet men att han satte dit den mot Sverige visar vilken enorm ledare han är för detta laget tillsammans med bla Svozil och Kulich bland annat men det finns så många andra ledare. Tichachek känns det som folk glömmer hela tiden, fenomenal defensivt och 2 mål och 2 assist är fina siffror för en i grunden defensiv back.
Gillade hans uppoffrande spel i förra årets JVM trots att han bara stod för 1 poäng då på 7 matcher.
Minns han fick pris i någon viktig match där tror de var kvarten som matchens spelare.
Hade kunnat bli draftad absolut trots 03-född, men frågan är om NHL är så sugna på en back på 1.75 m lång. Annars blir han en bra spelare i europa och i tjeckiska landslaget tror jag.
Även om Jiricek avgjorde mot honom så är jag glad att han floppade under sina nhl-chanser han fick.
Jag vill se dem bästa spelarna i JVM, och förövrigt så avskyr jag detroit för dem inte släppte Edvinsson.

Edvinsson hade dominerat absolut och varit Sverige bästa back, Svenska förbundet får fan visa lite pondus mot Red Wings ledningen. Förklara för dem "Ni har vunnit ett flertal Stanley Cup och utan våra svenska spelare som ni hade så hade ni aldrig kunnat göra det, så sluta blockera våra spelare vi behöver till JVM. Sverige står inte i skuld till er, ni står dock i skuld till Sverige så ge oss Edvinsson".
Någonting sådant kunde man säga, fan haft massa spelare där Lidström, Zäta, Kronwall, Franzen, Holmström, Nyquist och säkert ett par fler. Löjliga Detroit.

Jiricek mot Edvinsson hade varit en spännande duell, Ludvig Jansson i all ära men de blir inte samma hype kring det då Jiricek och Edvinsson båda är draftade tidigt i första rundan och är födda på samma år samt så spås båda två en lysande framtid.
Dem har allt som krävs, storleken och fysiken, skridskoåkningen, bra både offensivt och defensivt.
Kan inte se att det går fel för någon av dem. Men jag tror Jiricek kommer bli den bättre offensivt medans Edvinsson blir den bättre defensivt utav dem.

David Jiricek gjorde 7 poäng på 7 matcher under mästerskapet varav 3 stycken utav poängen var mål.
Kommer saka honom under nästa års turnering

Försvarare nummer 3

David Spacek Tjeckien (Draftad av minnesota wild)

Jaha precis som sin underskattade fader Jaroslav så pratar man fortfarande inte så mycket om honom.
Trots att han precis som sin fader spelar ett väldigt bra spel i båda zonerna.
Gick ju odraftad 2021 pga corona och att han inte hade spelat så många matcher under den säsongen
Nästa år gick han till QMJHL i CHL spelade 57 matcher, gjorde 12 mål 38 assist och 50 poäng då.
Detta gav honom en 9e plats i poängligan bland backar.
Bland U20 spelare så låg han 6a bland backar i poängligan och han var 19 år.
Spcek gjorde som sagt 50 poäng som U19 spelare. Det var han bäst med bland U19 och spelare under.
Tyson Hinds som lirar i Kanadas JVM lag tex hade 35 poäng på 60 under samma säsong tex.
Ett antal fler spelare hade mycket mindre poäng än vad David Spacek hade och var inte lika bra i defensiven heller.
Spacek har ingen dålig storlek heller, 183 är stabila siffror i dagens NHL.
Grattis Minnesota Wilds ni har hittat ett kap i 5e rundan ännu en gång.
Kanske inte blir som Kaprizov såklart men jag tror han blir som sin far som var så sjukt underskattad när han spelade.
David Spacek har gjort 6 matcher och 8 poäng, 3 av dem är mål.
Hans assister har inte varit några direkta skit-assister heller utan han har varit högt bidragande i målen som gjorts. Tjeckien har verkligen ett grymt samspel.

Försvarare nummer 4

Simon Nemec Slovakien (Odraftad pga född 2005 och ska draftas till sommaren)

Ja herregud Simon Nemec vilken fantastisk ledare denna mannen är, höll på att tillsammans med ett grymt Slovakiskt lag slå ut självaste Kanada.
Det är inte lätt för Nemec i Slovakien, backuppsättningen är inte som på forwardsidan även om Strbak visade enorma kvalitéer och Kmec är också duktig.
Nemec är utan tvekan den bästa dock, som vanligt visade han vilken fantastiskt bra back han är i båda zonerna. NHL spel snart eller stannar han i AHL säsongen ut?. Jag har nämligen ingenting emot att han lirar AHL i 1 år till. Dvs halva nästa säsong också, Slovakiens 04-06 generation är skrämmande bra. Att förlora den back som kommer klassas som top 3 bästa backar i turneringen, kanske den bäste vore ett tungt avbräck för Slovakien.
Gjorde en grymt fin turnering som vanligt för Slovakien 5 poäng 5 matcher
Bar upp defensiven med Strbak

Försvarare nummer 5

Stanislav Svozil Tjeckien (Draftad av Columbus

Jag gick in inför turneringen och hade delade meningar angående Stanislav Svozil.
Först och främst tänkte jag på att hans rutin i JVM-Sammanhang då han spelat 2 turneringar innan denna turneringen och var redan med det året han var tillgänglig för draft.
Killen var ju en megatalang redan som ung, och året innan hans draftår så spelade han som 16-17 åring bland män i Tjeckiska högstaligan 41 matcher och stod för 5 poäng varav 2 stycken utav dem var mål.

Gick in inför draftåret som en top-prospect men trots 30 matcher och 3 poäng i högstaligan i tjeckien och 2 poäng på 1 match i tjeckiska andraligan så föll han rejält.
Han spelade u18-VM det året utöver JVM då, och visst förväntningarna var inte att han skulle dominera JVM där det blev 1 poäng på 5 matcher, men när det var dags för 18-VM då trodde många starkt på Svozil, jag kan erkänna att jag var en av dem.

Svagt mästerskap med enbart 1 poäng ifrån Svozil på 5 matcher gjorde i U18 gjorde att aktierna sjönk rejält och relativt snabbt sjönk han på draftlistorna.
Fanns folk som hade honom i 4e rundan minns jag, tokigt helt enkelt killen är ju talangfull.
Tillslut gick han i 3e rundan och som 69 totalt, ett nummer som betydde att han hade gått från uppåt till neråt helt enkelt i draften då....

Svozil lämnade Tjeckien och åkte över till CHL och Regina Pats där han spelar med en viss Connor Bedard. Första året i det nya landet blev det respektabla 59 Matcher 10 mål 31 assist 41 poäng.
Växla upp ännu en växel iår då? varför inte, 37 poäng har han iår på 28 matcher.
Otroligt bra siffror i WHL.
Ligger 3 i poängligan bland backar bakom 05 födda Dragicevic och Thornton.
Men båda dem två andra backarna har spelat 34 matcher medans Svozil spelar 28 matcer.
Detta ger dem två backarna i topp ett poängsnitt på 1.29 på Draigicevic och för Thornton så har han 1.19.
Svozil har däremot ett PPG på 1.32 vilket ger honom en andra plats bland PPG (points per game) i
Elaka röster har sagt att Svozil lever på Connor Bedards enorma poängproduktion i samma lag och att han assisterar enkla må.
Jag kan tänka mig att Svozil tystade dessa kritiker redan i första matchen mot Kanada där han spelade en helt fantastisk Hockey.
7 matcher och 8 poäng blev det tillslut, många viktiga poäng i viktiga skeden.
7 assist 1 mål
Fyfan vad bra han har var i denna turneringen och då har han inte spelat med Bedard heller.
Hatten av för Svozils insas, jag rankar absolut inte från 1-7 här. Svozil hamnar självklart inte så lågt som nummer 5 i min lista. Bättre än så har han vart.
Citera
2023-01-06, 08:25
Medlem
Knarkpojkens avatar
Försvarare nummer 6

Gustavs Ozolins Lettland (odraftad)

Tycker att Ozolins förtjänar en plats i detta laget för hur han spelade i ett hårt arbetande Lettland.
Ett härligt lag, förra året var det Bergmanis för Lettland som gjorde poäng ifrån sin backposition iår så var det Ozolins.
4 matcher i gruppspelet och 3 poäng. Samtidigt som han enbart spelade den första matchen i kvalet mot Österrike och även där gjorde han en poäng.
Jag är medveten om att Hodass en annan back i Lettland också gjorde 4 poäng precis som Ozolins men han spelade 6 matcher, och gjorde ett par av poängen mot enklare motstånd i form av österrike i direktkvalet men cred till honom också för hans insats.
Både han och Ozolins är 03or tyvär, så inget Göteborg för dem nästa år.
Nästa års stora Lettländska back om dem fortsätter spela samma system kommer bli Niks Fenenko.
2 poäng iår men han är 04 spelar borta i CHL i QJMHL. 40 Poäng på 62 förra året, iår har han 18 på 27 vilket är bra. 186m lång, kan väll lägga på sig lite till i kilorna tycker man 80 kg tyngd, tror han mått bra av några kilor tyngre. Kan absolut utvecklas.
Nog om honom, Ozolins var en fröjd att se. Jag gillade hans skridskoåkning och hur han gled in bakom motståndarens blå. En sådan spelare som honom kommer vi få se i Lettlands herrrlandslag innom kort tror jag. Mycket fin spelare, blev väldigt imponerad.
Skönt att Lettland spelar nästa år också, duktig coach det märks och ett lag som jobbar för varandra.

Försvarare nummer 7

Ryan Utko. USA (Draftad av Nashville

En aning anonym tyckte jag under gruppspelet men vilken explosion under slutspelet.
2 poäng mot Sverige, 1 poäng emot Kanada och innan det en 5 poäng match emot Tyskland.
Hela 8 poäng i slutspelet skojar man verkligen inte bort, speciellt när man är försvarare dessutom.
Ett fantastiskt bra JVM utav Utko speciellt i slutspelet då det gäller som mest.
Man pratade om Luke Hughes kaptenen som gått bra i NCAA iår och spås en lysande framtid.
Man pratade mycket om Lane Hutson den Montreal draftade som Montreal fansen brukar kalla för en rejäl steal pga sin statistik i NCCA och att han draftades i som nummer 62 totalt i den andra draft rundan.
Man glömde helt enkelt bort att Ryan Utko också producerat fina nummer i NCAA iår med sina 13 poäng på 16 matcher.
Draftad så sent som i fjärde rundan utav Nashville och här kan dem gjort ett kap.

Försvarare nummer 8

Olen Zellweger Canada (draftad utav anaheim ducks

Visade under förra årets turnering att han även under denna turneringen skulle vara ett stort hot för Kanada offensivt.
Var deras första back i PP och han som skulle styra ifrån blå, detta gjorde han på ett föredömligt sätt.
En spelare som Anaheim ska vara jävligt nöjda över att ha lyckats drafta i 2a rundan.
Gick tidigt dock i den rundan som nummer 34 totalt men kommer att visa i framtiden att han är en back som borde draftats i första rundan.
Anaheim har dock Jamie Drysdale redan, en Pavel Mintyukov som är helt jävla otrolig i OHL med sina 51 poäng på 35 matcher
Framtiden för Anaheim ser ljus ut rent försvarsmässigt. Men kan alla dessa spelarna spela ihop verkligen? vem offras i framtiden om alla tre blir top-backar?.

Försvarare nummer 9

Maxim Strbak Slovkaien (Odraftad pga ålder då han är född 2005

Strbak var enligt mig en riktigt positiv överraskning. Jag visste inför turneringen om att det fanns klass här men jag trodde inte att han skulle vara såhär bra. Killen är född 2005 och är därför tillgänglig för draften under sommarens upplaga.. Han har verkligen avancerat i experternas listor, förvånar mig inte om han går sent i förstarundan.
5 matcher och 3 poäng är absolut bra men det är inte några överdrivet bra siffror, finns försvarare som gjort dubbelt så många poäng som inte kommer med som tex Utko i USA. Men jag såg inte Utko så mycket direkt, jag såg dock Strbak mycket och antar att det var pga hans gallerhjälm.
Men han gjorde knappt några misstag, giillade skridskoåkningen och hans defensiva spel var helt fantastiskt.
Gick från 3e backparet till att spela med Nemec och spela mer och mer pga hur duktigt han var.
Väldigt imponerad utav denna killen, ett stort genombrott från hans sida.
Spelar Nemec i NHL nästa år så har Slovakien ändå Strbak och Kmec.
Slovakiens stora år ju trots allt nästa år då dem som sagt inte förlorar många spelare då dem en rätt svag 03-generation medans dem har en urstark 04-05 generation.
Finns även yngre förmågor födda tidigare som ska vara stora talanger så någonting gör dem rätt där i Slovakien, även någonting görs rätt i Tjeckien speciellt bland backarna.
Det känns som båda dessa lagen är påväg tillbaka, kan Tjeckien lyckas igen på backsidan?.
Minns ni förr i tiden? Tomas Kaberle, Frantisek Kaberle, Marek Zidlicky, Pavel Kubina, Roman Hamrlink, Jaroslav Spacek (sonen David Spacek är lika underskattad som sin far var om inte mer), Marek Malik, Filip Kuba och många mer.
Vad finns i dagens backuppsättning, det finns en bra back som håller hög nivå och det är Filip Hronek.
Tjeckien i framtiden kan få fram en fin uuppsättning igen, Slovakien är mer starka offensivt men Strbak, Nemec och 06an Jakub Chromiak har hypats en del i Slovakien.

Bubblare: Jiri Tichachek, Kalle Ervastri, Kevin Korchinsk, Lian Bichsel

Besvikelser från JVM bland försvarare

Topias Vilén Finland
enorm besvikelse för Finland, visade inte alls dem offensiva kvalitéerna vi sett i Liiga bland annat och var relativt anonym.

David Reinbacher Österrike
Tråkigt lag att spela med för en sådan fin back egentligen, han gjorde ju 2 poäng men det var i kvalet mot Lettlad, tycker han borde kunna visa upp mer trots dåliga lagkamrater. Han hade ingen Marko Kasper, men han hade Vincent Rohrer och han gjorde de bra trots dåliga spelare runt sig. Även om Reinbacher inte kan göra en massa poäng så vill man ändå se honom kunna åka upp och vara farligare framåt samt kunna försvara bättre,

Tomas Hamara Tjeckien

Nej Hamara har inte imponerat offensivt denna turneringen. Lill-Zidlicky som han kallats i Tjeckien pga sin enorma talang offensivt egentligen.
Försvartsmässigt kan man väll inte klaga, och egentligen så ska man inte klaga för mycket på hans offensivt.
Dem har 03'or som Svozil, Jiricek, Spacek och Tichachek som gör poäng framåt.
Hamara har väll fått tagit en lite mer defensiv roll i denna turnering för att släppa fram dessa 03or som varit med i många turneringar nu.
Hamara kommer få en riktigt viktig offensiv roll under nästa års upplaga dock det kan jag garantera.

Axel Sandin Pelikka Sverige

Född 2005 men det är en spelare som Maxim Strbak också tex defensivt och det ska inte vara någon bortförklaring.
Tyckte inte om hans spel, tyckte han verkade lite rädd trots att han spelat på denna nivån innan under SHL. Iochmed att hans form varit stark i SHL på senaste så hade jag stora stora förhoppningar då Sverige blev av med ett par backar inför turneringen och då tänkte jag att Sandin-Pelikka skulle få en stor roll, men så blev inte fallet och han kändes väldigt anonym och gjorde inte heller några poäng under turnering. Nej det var en besvikelse men vi får hoppas han höjer sig till nästa års turnering..
Varför chansade vi på honom ens? att man inte tog ut en spelare som Oskar Asplund när vi behövde en riktigt bra PP-back som dessutom var i bra form är ett enormt tjänstefel av Sverige

Aleksi Heimosalmi Finland

Grym i somras för finlands JVM lag då.
Ingen bra turnering iår 2 poäng på 5 matcher är inte urusel men det är inte den klassen som han skulle komma upp i direkt då vi vet vad han kan iochmed sin turnering i somras då han var grymt bra för Finland.
7 Poäng på 7 matcher förra året i JVM men iår blev det bara 2 poäng på 5.
Trist då han kändes väldigt anonym dessutom. En del dumma utvisningar dessutom från hans sida.
Citera
2023-01-06, 08:26
Medlem
Knarkpojkens avatar
Dario Sidler Schweiz
Hade högre tankar kring denna spelaren som efter Bischel är Schweiz bästa back egentligen.
Den på förhand skickliga korte 171 cm långe backen har iår spelat i NLA i schweiz efter att han förra året gjort det såpass bra i andraligan i Schweiz med sina 20 poäng då på 43 matcher.
Iår har han spelat i NLA och är en duktig talang där med sina 4 poäng på 27 matcher.
En aning kort och det är därför han gått odraftad antar jag men jag tycker inte han höjt sina aktier i detta JVM om att bli draftad som överåldrig spelare och tyvärr har han haft otur med växten.
Det är väldigt svårt för en 171 CM lång back att komma till NHL tyvärr.
5 matcher och 0 poäng ifrån Sidler håller inte, han var assisterande kapten men var totalt anonym hela tiden jämför det med deras kapten Attilo Biasca som var en riktig ledare för detta Schweiz.

Bästa Forwards under JVM

Forward nummer 1

Connor Bedard Kanada (Odraftad)
Ja vad ska man säga, vi alla visste att han skulle dominera men att han skulle dominera såhär enormt är otroligt.
Herregud att som spelare vara tillgänglig för draften slå till med dessa siffror 7 Matcher 9 mål 14 assist och hela 23 poäng.
Generational talang utan tvekan, blir han ingen McDavid för McDavid är helt sinnessjukt bra år kommer han vara nära honom. Snälla kom till flyers i draften för så ni säkert alla redan vet nu rå är han född 2005 och som alla vet så är han tillgänglig inför draften iår och som alla vet så kommer han att gå etta.
Bästa talangen i hockey sedan Connor McDavid, det finns inte en chans att han floppar i NHL enligt mig. Han blir en sådan som gör 100 p varje säsong.
Vann poängligan överlägset på helt otroliga siffror, varenda match så dominerade han.
Varenda byte han gjorde så låg Kanada i offensiv zoon känns det som.
En grym spelare som jobbar jävligt hårt både fram och tillbaka.
Men NHL är NHL, killen är inte alls lika stor som McDavid då han är 185 lång och stark.
Men Bedard är vältränad han med, får hoppas inte dem skadar honom.

Forward nummer 2

Filip Bystedt Sverige (Draftad utav San José Sharks)
Detta är en spelartyp som NHL-klubbar absolut älskar. Stor och stark som kan hålla i pucken lite extra pga sin skicklighet och storlek. Var absolut Sveriges bästa forward och var bra i varje match.
10 poäng på 7 matcher. 3 poäng i bronsmatchen och 2 poäng mot Finland visar att det är en spelare som inte försvinner bort när det väl gäller.
Verkar vara en otroligt jämn spelare och det ska bli kul att se honom nästa år igen i JVM.
Men han passar perfekt för NHL men vi får hoppas San Jose som draftat honom inte försöker få in honom i NHL för tidigt.
Låt honom lira i AHL nästa säsong istället.

Forward nummer 3

Logan Cooley USA (Draftad utav Arizona)
Cooley har varit fantastisk under hela JVM. 4 poäng i kvartsfinalen mot Tystkland, 1 emot Kanada i semifinalen och 2 i bronsmatchen emot Sverige. Utöver detta slutspel så var han magisk i gruppspelet för USA där han stod för 7 poäng på 4 matcher.
7 Mål och 7 assist och hela 14 poäng är grymma siffror, han är ju född 2004 dessutom .
Men finns chans att han inte spelar nästa år, Arizona är inte så bra direkt och Cooley är en del utav deras framtid och har varit grym i NCAA iår och verkar bara behöva en säsong där då han står för
19 matcher 10 mål 15 assist och 25 poäng.
Kom 2a i poängligan, deras kedja med Cooley, Snuggerud och Gauthier var otroligt bra ihop.
37 poäng gjorde dessa tre killarna ihop.

Forward nummer 4

Peter Repcik Slovakien (Odraftad)

6 poäng på 5 matcher är riktigt bra siffror ifrån Slovaken Repcik.
En spelare som inte hypades upp mycket inför turneringen men som visade scouterna som var där och tittade på Slovaien att han borde bli draftad som överåldrig spelare.
Hans spelartyp passar bra i NHL, spelar med otroligt mycket energi precis som hans lagkamrat Adam Sykora. Sykora gillar jag med men hade inte den offensiva produktionen som Repcik hade.
Båda två hade en forechecking utav världklass, speciellt emot Kanada och mot USA.
Repcik är född 2004 och det ska bli trevligt att se honom nästa år i GBG.

Forward nummer 5

Attilio Biasca Schweiz (Odraftad)

Kaptenen Biasca som visade förra året redan vilka kvalitéer han har, vann den schweiziska poängligan även då trots att han hade en fin generation 2002-födda spelare i samma lag i form utav Dario Allenspach, Joshua Fahrrni och Simon Knak. Och även om dem två förstnämnda gjorde en bra turnering så var Biasca ännu bättre. 6 poäng då utav Biasca som var bättre än Fahrrni och Allenspasch's 4 poäng som var närmast honom i poängligan. Iår så gjorde han 4 poäng men ledde laget som en riktig kapten, gjorde mål i någon straffturnering när det som mest behövdes dessutom.
Snacka om en bra kapten, 27 poäng på 28 matcher i QMJHL iår, ett bra JVM och en rätt bra storlek med sina 185 CM. Kommer nog gå i senare omgångarna som en överåldrig spelare. Vore dumt att inte chansa på en sådan spelare i ett sent val tror jag.

Forward nummer 6

Cutter Gauthier USA (Draftad utav Philadelphia Flyers

7 matcher och 10 poäng vilket är riktigt bra siffror för Gauthier som bildade en av JVM's absolut bästa kedjor ihop med Cooley och Snuggerud. Är draftad utav Flyers som nummer 5 totalt.
Som Flyers-fan vet jag att det var höga röster angående det beslutet då många ville ha Jiricek istället.
Är mest en målskytt egentligen men visade att han även är en underskattad spelare när det kommer till att spela fram andra. Stod för 6 assist iår av sina 10 poäng, I NCAA har han stått för 13 matcher 10 mål och 6 assist.
Kul att han gör både och, tycker det bådar gott inför framtiden med Gauthier i Flyers, lär inte spela i Flyers nästa år vilket betyder att vi får se honom i JVM nästa år med antagligen då han är född 2004.
Skulle tippa att han spelar AHL-spel nästa år för Flyers farmarlag.
Citera
2023-01-06, 08:26
Medlem
Knarkpojkens avatar
Forward nummer 7

Jimmy Snuggerud. USA. (Draftad av ST Louis)

Var bara en poäng bakom Logan Cooley när det kom till poäng, 13 poäng blev det och en tredjeplats i den totala poängligan i detta JVM. Bara Bedard och Cooley var bättre.
En steal utav St-Louis känns det som just nu, 27 poäng på 20 matcher i NCAA är otroliga siffror för en kille som draftades i somras och som gör sin första säsong i NCAA och spelar med äldre mest då han är som Logan Cooley och Gauthier alla födda 2004.
Får vi se alla tre under nästa års turnering isåfall kommer USA vara räknade som favoriter tror jag.
Ingen Bedard,Zellweger, Clarke och Shane Wright lär spela för Seattle.
Snuggerud gjorde en riktigt bra turnering.
5 mål och 8 assist så han gör lite av varje vilket är bra.

Forward nummer 8

Jiri Kulich. Tjeckien (Draftad av Buffalo)

Förra sommaren var grabben ny på JVM-scenen, visst hade han gjort en rätt bra rookiesäsong i den tjeckiska högstaligan med sina 14 poäng på 49 matcher, visst hade han imponerat under U-18 VM för tjeckien dessutom. Där han gjorde hela 11 poäng på 6 matcher vilket var väldigt imponerande och gav honom en delad 3e plats med isaac Howard.
Dem som var äldst i sommarens JVM var generationen 2002 som alla gjorde sin sista turnering.
Kulich var två år yngre och gjorde sin första turnering, trots att siffrorna i ligan varit bra för en rookie så fanns de mycket folk som sa att Kulich är med för att lära, det tog relativt snabbt för coacherna att förstå att Kulich är en spelare som ska spela och lära andra inte kolla på sämre medspelare och lära av dem.

Det var ju nämligen i slutändan så att Kulich var en av dem istället.
Trivdes väldigt bra ihop med Jan Mysak, 8 poäng på 6 matcher blev det som en spelare som var inne på året han dratades.
Kulich iår var helt fantastisk och togs ut i allstar-laget dessutom med sina 9 poäng på 7 matcher där 7 av poängen av mål.
Vilken spelare asså, vi får se om han är i NHL nästa år eller i JVM.

Forward nummer 9

Gabriel Szturc Tjeckien (Odraftad)

Vilken fantastisk turnering utav Szturc, självklart visste man att han hade potencial till att göra en riktigt bra turnering iochmed hur han spelat i CHL iår 37 poäng på 26 matcher är grymma siffror i WHL.

Han var i ligorna där runt omkring så han kände till klimatet och behövde inte acklimatisera sig direkt.
Sjukt bra jobb han la ner runt sargerna och tog ett hårt jobb i många andra moment.
7 matcher och imponerande 5 mål och 3 assist utöver det, ah det var många Tjecker som gjorde poäng.
Vi välkomnar honom till draften nästa år även om han är överåldrig så kommer han plockas i senare rundor.
Vilken härlig spelare.

Foward nummer 10

Logan Stankoven Canada (Dallas draftad)

Ni som håller på Dallas kan vara lyckliga för deras prospects är utav yppersta klass, Stankoven är en av dessa talanger 7 matcher 3 mål och 8 assist. Stod för ett fint sammarbete med Connor Bedard måste jag säga. Men var någon ens tveksam kring att Stankoven skulle göra en dålig turneringen?.
Han hade en fin turnering under förra årets upplaga med sina 10 poäng på 7 matcher.
En spelare som alltid har producerat för Kanadas JVM, U-18 lag. och även för 17 åringar.
Grymt bra mästkerskap av Stankoven.

Forward nummer 11

Matyas Sapovaliv Tjeckien (Draftad utav Vegas)

Var spänd på att se denna killen i sommarens turnering då han hade gått i andra rundan
Det är dock så att han är 2004 född och den turneringen så spelade även folk födda 2002.
Fanns ju andra mer rutinerade spelare som gick före i PP tex och i speltid än Sapovaliv.
Kändes anonym, gjorde 2 mål på 7 matcher under turneringen. -18 i den statistiken var inte särskilt bra dock, även om det kanske inte det är den så viktig statistik för många så är det värt at anmärka med tanke på hans nästa säsong i samma lag Saginaw Spirit i OHL då.

I årets turneringen tänkte jag att han vuxit in i kostymen lite mera, nu hade han två säsonger borta i WHL. Och även om debutsäsongen var bra med 52 poäng på 68 matcher och också gjorde så att han blev draftad i andra rundan av vegas. Så har han iår vuxit ut till en exakt 1 PPG-Spelare i Saginaw Spirit och dessutom gått från -18 min till +12.
Personigen tyckte jag han såg bra ut defensivt som center under tuneringen.
Finalen som han gjorde mot Kanada höjde hans värde enormt för vegas om någon skulle fråga efter en trade. I årets upplaga av JVM så spelade han enormt smart framförallt, många fina passningar som medspelare borde förvaltat bättre, i finalen var han världsklass i JVM-mått. Under hela turneringen så var han också extremt bra och kommer vara en av deras absoluta ledare nästa år.
7 poäng på 7 matcher iår, alla assist.

Forward nummer 12

Joshua Roy Kanada (Draftad av Montreal)
11 poäng på 7 matcher talar sitt tydliga språk, delad 4 i poängligan tillsammans med Stankoven.
Men vad som absolut imponerar med hans poängskörd är att han gör ungefär lika många mål som assist.
11 poäng 5 mål och 6 assist. Killen är helt enkelt väldigt allround vilken visat i årets säsong borta i QMJHL 26 matcher 18 mål 25 assist 43 poäng. Killen är allround helt enkelt och det är skrämmande att han redan har så mycket i sig i en så ung ålder.
En av dem absolut viktigaste spelarna för Kanada iår, tror han får en bra och lyckad nhl-karriär.
Gjorde det bra , är starkare i kroppen och mer fysisk än vad han ser ut att vara.

Forward nummer 13

Jakub Brabenec (Draftad utav Vegas Golden Knights
Ännu en juniorspelare i Kanada folk underskattat inför turneringen. Dessa tjecker gör det utmärkt borta i juniorligorna där. Brabenec gör det även han bra där.
Han har spelat i QMJHL inne på sin andra säsong och uppe i 86 matcher 25 Mål 64 assist 89 ett PPG på 1.03.
Tjeckien är verkligen på väg framåt då många sticker från landet och drar till CHL eller andra ligor. Tjeckiska högstaligan är väldigt dåliga på att släppa fram talanger. En spelare som Eduard Sale får 7-8 min varje match och aldrig får han spela PP. Bedrövligt men tur att Kanada framförallt hjälper Tjeckien att bli en grym hockeynation igen.
Angående Brabenec så hoppas jag han lycks i nhl, gillar hans spelartyp.
Han har ju Sapovaliv som är draftad av samma lag, tror dock han kommer lyckas bli en NHL spelare.
Sapovaliv har ett spel som passar Nhl bra

Forward nummer 14

Filip Mesar Slovakien (Draftad av Montreal)

Denna spelare är fenomenal, en spelare som det ibland känns som han har ögon i nacken.
Vilken fantastisk forward och den passningen han slog emot Kanada vet inte om de var reducering eller kvittering då men var den finaste assisten i JVM.
Slovakien har mycket fin offensiv men Mesar tyckte jag var bäst på förhand och han visade hur pass bra han är. 6 poäng 5 matcher, ska bli kul nästa år när han är tillbaka i JVM igen då han är född 2004.
Men ah detta är en speciell spelare

Bubblare: Leo Carlsson, Eduard Sale, Dalibor Dvorsky, Adam Sykora, Chaz Lucius

Flopparna under JVM offensivt.

Brad Lambert
Nej det blev ingen Aatu Räty historia här inte, Rääty var ju med ett år för att sedan bli petad under sitt draftår (han har sen födelsedag) och kom tillbaka förra året och dominerade med Kemell och Hirvonen kedjan.
Lambert förra året var katastrof och blev bänkad helt rätt, alla jävla turnover den nonchalanta idioten som lyssnar mer på sin idiot till far som själv inte blev de man trodde han skulle bli trots talang.
Han borde ge fan i Brads utveckling då han själv inte lyckades ta steget att bli det folk trodde om honom.
Lambert som har så mycket verktyg men så funkar de ändå inte tillslut, åkningen, tekniken.. Killen har så mycket han påminner om en annan gammal supertalang som numera spelar i KHL tror jag Alexander Burmistrov. Tror Lambert går samma möte och blir en liigaspelare trots hans enorma talang.

Simon Robertsson. Sverige (Draftad utav St.Louis Blues

Såg honom inför turneringen som en spelare som skulle göra minst tre mål i detta JVM.
En darkhorse hos mig som jag sett göra en del mot på senaste i klubblaget vilket är bland män därför blev jag chockerad att det inte fungerade i denna turneringen för honom då der var hans sista.

Ville Koivunen Finland (draftad av Carolina)

Såg knappt någonting av honom då han inte gjorde så mycket i matcherna, var assisterande kapten men gjorde enbart 2 poäng på 5 matcher.
På förhand hoppades man han skulle göra minst 1PPG men det blev inte så. Koivunen som är en av dem som imponerat mest av de finska U20 spelarna under säsongen som gått i deras klubblag.
Nej det var en dålig turnering av honom helt enkelt.

Liam Öhgren Sverige (Draftad utav Minnesota Wilds

14 poäng på 26 matcher iår i Djurgården är ju fina siffor, gjorde så bra ifrån sig när vi vann U-18 VM men har fortfarande inte lyckats i U20. i somras var han ju fortfarande väldigt ung då han är 04 och det är inte ofta en som är tillgänglig för draft blir uttagen men nu blev han de ändå ihop med DIF-Kedjan.
Nej det funkar inte i landslaget i U20 för Öhgren, det visade han iår igen med dåliga 2 poäng på 7 matcher.
Slarvar och är den svaga länken enligt mig i DIF-Kedjan, gillar ju framförallt Östlund starkt.
Han var bra och får godkänt med sina 4 poäng, men han skapade mycket.
Även Letterimäki skapade en del och stod för 4 poäng, kanske dags att Öhgren skärper till sig i U20 snart.
Han kommer spela sin sista turnering nästa år, dags att leverera nu Öhgren.

Vet inte om han kan kallas flopp den där Oliver Kapanen men som kapten över ett Finland så förväntar man sig mer än 3 poäng på 5 matcher, dessutom så kunde han undvikit att bölat över att ta med hans urusla kusin konsta kapanen för hade dem tagit med Miko mätikä istället så hade de säkerligen blivit bättre.

Finns säkert fler floppar men nu måste jag åka hemifrån.
Citera
2023-01-06, 09:34
Bannlyst
Oj, grymt TS! Ska läsa detta mastodontinlägg senare. Skummade igenom namnen och jag vill bidra:

Målvakter:

Tomas Suchánek - Tjeckien #30
Han står!

Adam Gajan - Slovakien #30
Vilken kung att kunna slänga in!

Backar:
Luke Hughes - USA #43.
Väldigt hög nivå rakt igenom enligt mig.

Stanislav Svozil - Tjeckien #5.
Blev rädd på riktigt för hans hästslägga till skott!

Forwards:

Connor Bedard - Kanada #16
Alien.

Roy - Kanada Kanada #9
Grym på att hålla i puck. Karismatisk.

Brennan Othmann - Kanada #7
En attackhund som smäller på allt!

Shane Wright (C) - Kanada #15(?)

Logan Cooley - USA #92

Mycket Kanada.

Riktigt snyggt av dig Knarkpojken att skriva upp både Tjeckien och Slovakien inför JVM!

Själv fick jag in en 22 oddsare (trippel) nu när Kanada tog guldet. Spelade dem som vinnare av turneringen till 3,5 i odds direkt efter torsken mot Tjeckien i gruppspelet.

Tänkte bara droppa 5 namn här, sen såg jag ditt inlägg. Ju mer jag läste (har inte läst allt än) och ju mer jag skrev, ju fler namn vill jag skriva. Hinner dock inte för jag måste röra på mig. Mitt inlägg är en röra, sorry. Skriver från mobilen.
Citera
2023-01-06, 11:08
Medlem
thebyebyemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkpojken
Såg dem i studion för ett par dagar sen prata om deras drömkedja ifrån turneringen och jag valde at göra ett lag istället samt använda mig av floppa och annat.
Ni får gärna göra likadant, ni behöver inte resonera eller så varför ni tycker vad ni tycker?.

Med rubriken menar jag att ni kan ta ut ett lag eller så räcker de med den bästa kedjan.
Är medveten om att all grammatik inte är rätt och att stavfel säkerligen kan förekomma skrev från igårkväll till nu.
Hoppas ni gillar.

PPG = points per game om det skulle vara någon som inte förstår vad jag menar med det.

Detta är mitt JVM-lag från denna turneringen, dem spelarna jag tycker har spelat bäst helt enkelt.

Målvakter

Carl Lindbom Sverige (Draftad av Vegas)
Det var en del snack inför turneringen på om Sverige skulle klara sig utan Jesper Wallstedt.
Själv var jag aldrig orolig angående målvaktsfrågan då jag som håller på Djurgården men inte direkt följer dem ständigt visst om hans kvalitéer och har haft en grym form i Allsvenskan iår.
21 matcher i DIF iår 93.6 i räddningsprocent och 1.78 i insläppta per match.
Allsvenskan är inte enkel alls, det är en tuff liga att spela i absolut.
Imponerande siffror i DIF och imponerande siffror i denna turneringen.
1.78 insläppta per match och räddningsprocent på 93.6 hade han inför bronsmatchen i JVM

Visst var han rätt svag i bronsmatchen dock, men han var nog rätt knäckt efter att ha åkt ut emot Tjeckien igår på ett sådant sätt.
Hävelid måste tänka annorlunda här och borde ha låtit Ian Blomquist stå i målet istället.
Det där är en bra målvakt som var utvilad och enligt mig borde ha fått stå istället.
Men jag kan ha fel. Grym turnering utav Carl Lindbom
2.59 insläppta per match och .91,4 i räddningsprocent blev det tillslut.
Men ja jag tycker han borde vilat vid bronsmatchen eller mot Kanada i gruppen.
Det är tufft att spela så intensivt och Blomquist är en grym backup som borde fått spela någon match så att Lindbom kunde vilat.
Svårt att gå in mot ett USA och dominera efter vad som hände mot Tjeckien speciellt i en så låg ålder
Nej Hävelid du gjorde fel.

Nästa år är han för gammal, kan Hugo Hävelid axla hans roll eller blir det någon annan?.
Pappa är ju tränare så båda sönerna kommer med såklart med all rätt dock om dem inte tappar alt.
Så jag vet inte, han måste skärpa sig. Spelar han såhär nästa år och blir förstamålvakten är det pga hans far. Målvakter som är 04-05 är jag lite tveksam kring ifrån Sverige dock.
Men det finns en svensk målakt vid namn Alexander Hellnemo född 2004 och gjort 5 matcher i Skellefteå A-lag iår och absolut inte gjort bort sig 2.28 insläppta mål per match och 90.4 i räddningsprocent. Kan han fortsätta växla in i rollen så har vi en av våra målvakter nästa år.
Oskar Blomgren i Redhawks om lämnar malmö och lånas ut till ett Allsveskt lag är ett.
Nej jag vet inte om jag litar på nästa års uppsättning utav målvakter direkt..
Nog om dem

En yngre målvakt som var extremt bra TV-Pucken är Love Härenstam född 2007 kommer ju inte med nästa år ifall ingenting galet händer om Härenstam tar över målet efter skador och dominerat helt. Nejmen ha är dock en riktigt galen talang dock. Han kan bli hur bra som helst enligt mig.
Chris Härenstams son, blir kul att höra honom kommentera honom i framtidens JVM
Finland känns starkare kring 04-05 födda målvakter. Niklas Kokko, Topias Leinonen och supertalangen Eemil Vinni född 05 i december dessutom och har redan debuterat i Liiga. Sen har dem Noa Vali också som är född 05 och gjort ett bra år i U20. Bör dock avancera och testa lyckan i Mestis istället för U-20. Liiga är han inte redo för dock. Sverige slår finland i 02-03 generation, Finland slår Sverige i 04-05 generationen. Sen är ju dem långt ifrån fullutecklade men just nu sår det så.

Anledningen till att vi borde ligga före Finland bland 02-03 i form av Wallstedt och Lindbom bland annat.. Calle Clang kanske kan höja sig med i Rögle. Finland har Joel Blomquist som exploderade totalt i den finska ligan förra säsongen med sina 20 Matcher 1.32 insläppta mål per match .940 räddningsprocent så imponerade han stort. Galet bra i för en kille född 2002 att spela så bra som han gjorde. Iår har han inte varit så nära dem siffrorna men det var för dem siffrorna var övermänskliga ifrån Blomquist. Blomquist har dock fortsatt spela bra iår för sitt Kärpät i Liiga 21 matcher 2.29 insläppta per match .907 räddningsprocent. Blomquist är en talang absolut ändå. Dock har 2 andra 2002-födda målvakter i Liiga båda födda i Finland haft bättre statistik än honom iår och de är Juha Jatkola och Ottawa-draftade Leevi Meriläinen. Nu snackar vi dock bara om statistik i Liiga i Finland när jag jämför dem.
Vi får se hur det blir där.

Målvakt nummer 2

Adam Gajan Slokvaien (Inte draftad)
Vi har hört det förut och vi får höra det igen, en okänd slovakisk målvakt som imponerar extremt under en internationell turnering.
Man får flashbacks ifrån den där turneringen bland män 2001-2002 då Slovakien skrällde och vann guld tillslut.
Målvakten hette Jan Lasak då. Statistik då Matcher:6 Insläppta per match: 2.28 Räddningsprocent. 92.1
Bra statistik men det var ju framförallt under slutspelet som han växte till en absolut mur och tog Slovakien till sitt första VM-guld.
Visst inte var han ensam, fin årgång av slovaker under det året som gjorde det riktigt bra dessutom för sitt landslag under turneringen.
Lubomir Visnovsky den gamle Kingsbacken fanns, sen där fram Peter Bondra, Miroslav Satan och Zigmund Pallfy fanns för att nämna några.

Men Lasak var helt fantastiskt helt enkelt, det har funnits några JVM målvakter från Slovakien som gjort det bra dessutom under åren. Denis Godla var riktigt bra och 2014-15 och var en högt bidrangande faktor till att dem fick brons.
Nu pratar jag lite för mycket historia känner jag, men vill man inte läsa det så är det okej.
Gajans match emot Kanada var helt otrolig, och jag tyckte det var så tråkigt att dem förlorade trots att dem verkligen bjöd på ett grymt motstånd.

Gajan var ju inte förstamålvakt direkt inför turneringen men när dem andra två 2003-födda målvakterna Marinov (som jag trodde på inför turneringen, fin statistik i USHL) och andrisik floppade så tog Gajan platsen och han släppte den aldrig.
Det går bra för Gajan borta i Nordamerika dessutom,
Gjorde det bra i ligan NAHL over there och gjort 2 matcher i USHL nu, 96.1 räddningsprocent och 1 insläppt per match.
Denna killen är riktigt intressant och det glädje mig att vi får se en sådan målvakt under nästa års turnering i GBG. Absolut så ska han ha en plats här i min laguppställning.

Målvakt nummer 3

Thomas Souchanek Tjeckien(inte draftad)

6 matcher, 1.30 insläppta per match 93.8 i räddningsprocent inför finalen. Galna siffror
Var otroligt viktig emot Sverige när han räddade Tjeckien ett flertal gånger under förlängningen bland annat. Kom till JVM med en rätt meh till statistik i WHL.
Låg på nummer 18e plats på WHL över bästa statistiken, var inte den bästa tjeck i den ligan som målvakt.
Den platsen tog 2004-födda Jan Spunar som ligger på 13 plats i samma liga över bäst procent bland målvakter.
Supertalangen till målvakt Hrabal född 2005 och rankas som en top-prospect inför nästa års draft kommer kunna spela för Tjeckien dessutom.
Så nästa års upplaga av Tjeckien ser stabil ut när det kommer tillmålvaktspel kan jag tro.
Schnattinger finns också men årets säsong ifrån honom har inte varit något vidare i WHL.
Varken han eller Spunar imponerade dock i kassen för Tjeckien under U-18 VM
Suchanek är den nya målvakten, ni vet hur det utvecklats i fotboll med att målvakter numera oftast måste vara riktigt bra med fötterna för att spela i en toppklubb.
Well Souchanek har gjort någonting liknande med klubban helt enkelt och stått för hela 4 assist.
Haha nu minns jag inte riktigt hur dem såg ut men jag tycker det är makalösa siffror för en målvakt att ha 4 assist i ett JVM på bara 6 matcher.
Jag vill efter att ha sett finalen säga at den bästa målvakten som jag tyckte spelade var tjeckiens Tomas Suchanek, fantastiska siffror 7 matcher insläppte mål per match 1.52 räddningsprocent .93.4
Vilka otroliga siffror utav en målvakt som höll Tjeckien kvar i finalen medans Kanada presasde på.
Om inte Suchanek gjort så många viktiga räddningar så hade de varit en tråkig final då Kanada var nära 3-0 och då går luften ur många.
Suchanek efter finalen landade på 93.4 i räddningsprocent och 1.52 insläppta per match

Målvakter som inte platsar men som gjorde det bra också

Thomas Milic Canada (Inte draftad)
Var bra helt enkelt och hade kunnat komma med ibland dem 3 bästa faktiskt, men ja han spelar i Kanada. Det blir en hel del enkla räddningar.
Ändå viktigt för Kanada att en måvakt vinner två övertider och håller tätt i sådana lägen
Fina siffror 1.76 i insläppte per match och räddningsprocent på .932.
Men hur mycket testade han egentligen?

Nikita Quapp Tystkland (draftad av Carolina

Han säckade ihop rejält under en match mot ett större lag minns jag, självklart suger det försvaret lämnat honom för att bli slaktad flera gånger.
Quapp är Carolina draftad och under turneringen trots att han hade en väldigt dålig match i en av matcher så fick han ihop hela 90,1 i räddningsprocent.
Var riktigt duktig mot Sverige men hans försvar framför honom var bedrövligt.
Hoppas han får bättre hjälp i bättre lag, borde spela kvar i Tyskland.
Statistiken där är inte så bra från han men men
Försvarare 1

Stankoven
Bedard
Cooley
Svozil
Jansson
Lindbom
Citera
2023-01-06, 16:50
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkpojken

Hoppas ni gillar.

Wow vilken tråd du levererar. Ska slänga in ett lag med 3 målvakter 7 försvarare och 14 forwards senare idag. Men ville bara reagera lite på dina inlägg först.

Hade helt gått förbi mig att Chris Härenstam har en son som dessutom verkar vara en riktig stortalang, har i stort sätt bara bra statistik, fortsätter han så lär han vara första keeper i ett JVM om några år.

Du tar inte med Luke Hughes? Håller med om att han inte kom upp i nivå, han var ju bästa back i tidigare JVM i höstas men kom inte alls upp i nivå denna tunering. Trodde han skulle dansa genom hela tuneringen. Trots allt hade jag nog haft med honom, han har haft lite oflyt men ingen annan back i tuneringen kan åka baklänges som Hughes och han var i många matcher över allt och ingenstans.

Jag håller på Skellefteå i SHL så tänkte skriva några rader om Sandin Pellikka, håller med dig om att han var en besvikelse, trots detta verkar alla expter tokhylla honom och Hävelid gav honom mycket speltid.
Men bara en assist på 7 matcher av en back som vill och ska spela ett offensivt spel är alldeles för dåligt. Håller inte med om att han såg rädd ut, snarare tvärtom, han kom in med ett bra självförtroende då han varit lysande i Skellefteå. Men i denna tunering tyckte jag mest att han försökte för mycket, höll i pucken förlänge som oftast sluta med att han bara dumpa ner pucken i offensiv zon och Sverige förlora den. Men han är ju bara 17år och har aldrig varit med i sådana här sammanhang, varken på J18 eller J17. Tyvärr kan detta JVM resultera i att Sandin Pellikka tappar några positioner inför årets draft, han har tidigare legat runt mitten av första rundan och tom runt topp 10, nu lär han ligga runt slutet av första rundan. Kollegan i Skellefteå, Salomonsson som skulle varit med om han inte skadades tippades ju länge gå i första rundan men föll tidigt i andra rundan, kan bli samma för Sandin Pellikka om han inte går svinbra i Skellefteå nu. Ska dock bli spännande att följa nästa tunering där både Salomonsson och Pellikka får spela.

Edvinsson och Salomonsson hade nog varit framstående i denna tunering, varför i hela friden kom inte Oskar Asplund med?

Simon Robertsson fick han aldrig riktigt chansen, matchades som extra forward och sparsamt med speltid, vilket är märkligt då han är en av dem som har bättre ppg i SHL bland juniorer.

Angående Jonathan Lekkerimäki, gör nu sitt andra JVM och även denna gång riktigt svagt, oroande formkurva för en kille som plockades som spelare 15 i draften. Så håller med om att han är en besvikelse.

Fabian Lysell får ses som Sveriges och hela tuneringens stora besvikelse.
Citera
2023-01-06, 23:55
Medlem
Knarkpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Du tar inte med Luke Hughes? Håller med om att han inte kom upp i nivå, han var ju bästa back i tidigare JVM i höstas men kom inte alls upp i nivå denna tunering. Trodde han skulle dansa genom hela tuneringen. Trots allt hade jag nog haft med honom, han har haft lite oflyt men ingen annan back i tuneringen kan åka baklänges som Hughes och han var i många matcher över allt och ingenstans.

Näh för mig var han varken topp eller flopp.
Jag förväntade mig mer ifrån honom såg honom som en top 5 back inför turneringen.
Rankar Jiricek högst sen kommer backar som Nemec, Hughes tex.
Men han gjorde en stabil turnering men var inte så wow som man trodde han skulle vara på förhand.

Tycker dock om det jag sett av honom i NCAA det lilla jag har tittat och han kommer bli bra.
Tror dock han blir den sämsta i brödraskaran, Jack är ju fantastiskt sen är Quinn Hughes riktigt bra i Vancuover och har varit det sen första säsongen.

Jag känner ett mörker idag, detta är fan höjdpunkten på året denna tid.
JVM hemma i värmen medans det är iskallt ute är ett helt underbart tidsfördriv.
Vill dock aldrig se Österrike där igen, låt Ryssland bilda ett lag som dem gjorde förr under ett annat namn.
Athleterna ska inte behöva straffas tycker jag. Jag är extremt stort fan av JVM och det har grämt mig inför och under hela turneringen att vi inte fick se Rysslands 03-05 generation.
Nästa år ska dem fan få vara med, vore kul att dra till GBG och helt plötsligt dyker Matvei Michkov upp

Orättvist att Ryssland alltid straffas men aldrig USA.
Citera
2023-01-07, 03:26
Medlem
Carrocks avatar
Målvakter:
1. Tomas Suchanek, Tjeckien
2. Carl Lindbom, Sverige
3. Adam Gajan, Slovakien
Bubblare: Thomas Milic, Kanada

Suchanek och Gajan kommer hem till Tjeckien och Slovakien som hjältar, punkt. Lindbom orkade inte i matchen mot USA, annars var han svinbra. En miss av Hävelid att inte vila honom mot Österike.

Backar:
1. Simon Nemec, Slovakien
2. Ludvig Jansson, Sverige
3. David Spacek, Tjeckien
4. Stanislav Svozil, Tjeckien
5. Ryan Ufko, USA
6. Brandt Clarke, Kanada
7. Luke Hughes, USA
Bubblare: David Jiricek, Tjeckien

Hughes var lite av en besvikelse sett till vilka förväntningar man hade, han var ju tuneringens back i höstens JVM-22, men tycker ändå Hughes åker och spelar över hela planen som ingen annan, ett driv på mål och en fart genom mittzonen till offensiv zon som få kan matcha, trots det så var det Ufko som var USA bästa back. Clarke spelade fantastiskt och speciellt i finalen. Snygg tunering av Jansson, Simon Nemec är en back jag gillar skarpt han var en av de absolut bästa backarna, och sedan Tjeckiens backar som såg ut som seniorer under hela tuneringen, imponerande.

Forwards:
1. Connor Bedard, Kanada
2. Filip Bystedt, Sverige
3. Libor Nemec, Slovakien
4. Logan Cooley, USA
5. Jimmy Snuggerud, USA
6. Joshua Roy, Kanada
7. Logan Stankoven, Kanada
8. Cutter Gauthier, USA
9. Dylan Guenther, Kanada
10. Jimmy Snuggerud, USA
13. Jiri Kulich, Tjeckien
14. Shane Wright, Kanada
Bubblare: Gabriel Szturc, Tjeckien

Libor Nemec, är väl min skräll här, de andra känns ganska självklara men Nemec gillade jag skarpt, bra fart rivig med bra storlek. Filip Bystedt påminner mig om Zetterberg, en drömspelare för varje lag, han behärskar det mesta. Gillar det jag såg av Joshua Roy en extremt smart spelare. Logan Cooley behärskar det mesta, bra passningspelare och bra avslut i kombination med en riktigt bra fart. Cutter Gauthier som ju faktiskt är född i Skellefteå men uppväxt som en amerikanare, denna spelare ror ingen på i sargduellerna, använder sin storlek på ett riktigt imponerande sätt. Tjecken Kulich gör alltså 7 mål, med det så hamnar han på en 2a plats i målligan tillsammans med NHL-spelaren Guenther och supertalangen Cooley.

Om man ska avsluta med några ord om Bedard då.

Jag tror inte vi kommer se någon dominera en JVM-tuneringen på det här sättet igen på vääääldigt länge, hans galna produktion och talang är inte det enda som gör honom så speciellt. Det är som att han har det i sitt DNA att vara det stora affischnamnet för Kanada, en stjärna bland stjärnor och den absolut största av dem. Det var så självklart när han gjorde det avgörande målet mot ett hårt kämpande Slovakien, det fanns liksom inget annat när han väl hade bestämt sig.
Citera
2023-01-07, 04:26
Medlem
Knarkpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Suchanek och Gajan kommer hem till Tjeckien och Slovakien som hjältar, punkt. Lindbom orkade inte i matchen mot USA, annars var han svinbra. En miss av Hävelid att inte vila honom mot Österike.

Hughes var lite av en besvikelse sett till vilka förväntningar man hade, han var ju tuneringens back i höstens JVM-22, men tycker ändå Hughes åker och spelar över hela planen som ingen annan, ett driv på mål och en fart genom mittzonen till offensiv zon som få kan matcha, trots det så var det Ufko som var USA bästa back. Clarke spelade fantastiskt och speciellt i finalen. Snygg tunering av Jansson, Simon Nemec är en back jag gillar skarpt han var en av de absolut bästa backarna, och sedan Tjeckiens backar som såg ut som seniorer under hela tuneringen, imponerande.

Libor Nemec, är väl min skräll här, de andra känns ganska självklara men Nemec gillade jag skarpt, bra fart rivig med bra storlek. Filip Bystedt påminner mig om Zetterberg, en drömspelare för varje lag, han behärskar det mesta. Gillar det jag såg av Joshua Roy en extremt smart spelare. Logan Cooley behärskar det mesta, bra passningspelare och bra avslut i kombination med en riktigt bra fart. Cutter Gauthier som ju faktiskt är född i Skellefteå men uppväxt som en amerikanare, denna spelare ror ingen på i sargduellerna, använder sin storlek på ett riktigt imponerande sätt. Tjecken Kulich gör alltså 7 mål, med det så hamnar han på en 2a plats i målligan tillsammans med NHL-spelaren Guenther och supertalangen Cooley.

Om man ska avsluta med några ord om Bedard då.

Jag tror inte vi kommer se någon dominera en JVM-tuneringen på det här sättet igen på vääääldigt länge, hans galna produktion och talang är inte det enda som gör honom så speciellt. Det är som att han har det i sitt DNA att vara det stora affischnamnet för Kanada, en stjärna bland stjärnor och den absolut största av dem. Det var så självklart när han gjorde det avgörande målet mot ett hårt kämpande Slovakien, det fanns liksom inget annat när han väl hade bestämt sig.

Kul att se din lista, ja jag håller helt med dig om Luke Hughes. Jag tog inte med honom pga förhoppningarna kring honom var enorma. Han var för mig en top 3 back med Jiricek och Nemec inför turneringen enligt mig. Jag förväntade mig att han skulle vara mycket bättre offensivt, att han skulle vara mycket mer delaktig i målen än vad han var.
Men trots det så gör han absolut en bra turnering och kommer med största sannolikhet ha en riktigt bra karriär med brorsan i Devils.
Devils har ett ungt och spännande lag, det är ju inte bara Hughes som ska in bland backarna utan även Simon Nemec och Shakir Mukhamadulin ska också in där.
Blir jobbigt om några år med cap-situationen om alla dessa tre talanger når upp till den enorma talang dem alla besitter.
Utöver Dougie Hamilton så har inte Devils så mycket andra backar som är speciella, möjligtvist att Siegenthaler är bättre än vad han får beröm för då jag själv finner honom underskattad.
Stor och stark och duktig defensiv, fina +statistik iår i +/- statsen.
Börjar växla upp offensivt dessutom, bra i de matcher jag sett honom i iår.

Brandt Clarke var riktigt bra. Det kan jag hålla med om, han föll precis när jag tog ut mitt lag.
Jag kunde inte släppa det jag såg utav Ozolins och Strbak i mindre lag, det gick nte jag vart så otroligt imponerad utav framförallt Strbak som är född 2005.
Jag hoppas verkligen på Slovakien i GBG nästa år, Sverige ska vinna men Slovakien har seriöst medaljchans om nu Simon Nemec inte spelar i Devils då.
Jag håller med dig angående Libor Nemec, vilken otroligt underlig spelare alltså.
Kolla in honom på Eliteprospect och så ser man hur jävla kass statistik han har i U-20 i Finland asså.
https://www.eliteprospects.com/player/542971/libor-nemec

Han har ju dock storlek och har alltid spelat bra i Slovakien, vart ju även bra i sommarens JVM.
Kul för honom dock då det inför turneringen inte stod någonting om att han skulle gå till USA.
Han har pga turneringen fått ett kontrakt i ett NCAA-lag till nästa säsong.
Fan va kul för honom, sen för att anpassa sig så åker han över till USHL nu efter turneringen.
Kan vara rätt för honom, verkar som att mindre rink passar honom bättre.

Libor Nemec är dock det ända som dem tappar pga ålder till nästa års turnering.
Det är därför det är nästa års turnering som dem verkligen ska blixtra till er då 04-05 kullen är såpass bra, speciellt 04-kullen.
Det ska bli kul vad dem kan uträtta, kommer Kanada vara någonting speciellt nästa år tex?.
Dem blir av med massor utav spelare, Bedard i NHL, Zellweger, Clarke, Othmann, Stankoven, Guenther, Roy, Milic för att nämna några försvinner pga ålder.
04or som Shane Wright och Adam Fantilii känns som spelare som kommer att spela i NHL under nästa år.
Fantilii möjligtvist inte men Wright känns som ett lock för Seattle Kraken nästa år.
Fantilii dominerar borta i NCAA, och han spelar rätt fysiskt dessutom så han kanske är redo.
Ju mer bra Kanadensare borta desto bättre blir det, trött på att de vinner så ofta och på vilka sätt dem gjort det på under de senaste åren.

Tjeckien tappar för mycket, enbart Hamara kvar där bak typ tillsammans med Ales Cech som jag inte alls tycker platsar egentligen.
Jiricek, Spacek, Tichachek, Svozil är alla borta pga ålder tyvärr, blir riktigt svårt att ersätta.
Vi lär dock se minst 3 utav dem i landslaget för Tjeckien under VM i framtiden. Bra 03-generation dem fått fram.
Framåt är nästan allt borta, Kulich, Sapovaliv och Sale är alla unga nog att spela nästa år, även Sapousek. Men vi får se, tjeckien har många unga spelare som går till nordamerika och imponerar där.
Spelare som Adam Jecho (06 född) och Adam Benak räknas vara stora talanger i Tjeckien.

Bakåt är det Dominik Badinka som gäller en riktig stortalang det där, lillebror Jiricek ska med vara rätt hypad.
Vi får se vad som händer helt enkelt nästa år, detta JVM var dock svinbra.
Hoppas inte Sverige fittar sig med att överdriva priserna nästa år, ser bättre ut för oss om det är svinmycket folk på nästan varje match pga bra priser och sånt
Då kanske vi får fler mästerskap, vore kul om Danmark, Norge och Sverige ansökte om Fotbolls VM/EM tex.
Citera
2023-01-07, 07:44
Medlem
Lundbondens avatar
Nice tråd OP
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto