2023-01-06, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Somalisk mamma fuskade med flerbarnstillägg - barnen hade flyttat hem till Somalia

Väljer forumet (FB) Politik: inrikes för att diskutera inte bara brottet, utan snarare rimligheten i att denna kvinna ens fanns i Sverige och straffet som föreslås.

Solna TR B 2044-22
Stämningsansökan

Tilltalade
M@ry@n @li @den född 1970
Tolkbehov somaliska

M@ry@n @li @den har till Försäkringskassan underlåtit att anmäla ändrade förhållanden som hon är skyldig att göra enligt lag eller annan förordning. M@ry@n @li @denM@ry@n @li @den har inte anmält till Försäkringskassan att hennes barn flyttat utomlands och har således orsakat att barnbidrag, flerbarnstillägg och underhållsstöd felaktigt utbetalats med 88 002 kronor till henne. Det hände vid 42 tillfällen under perioden den 20 juli 2018 till den 20 september 2019 på Ljungbyplan, Spånga, Stockholms stad enligt nedan

M@ry@n @li @den har inte anmält till Försäkringskassan att hennes två äldsta döttrar åkt till Somalia för att gå i skola. Därigenom har hon underlåtit den lagstadgade anmälningsskyldigheten och orsakat felaktiga utbetalningar. M@ry@n @li @den har felaktigt fått barnbidrag och flerbarnstillägg med totalt 48 450 kronor samt underhållsstöd med totalt 39 552 kr.

M@ry@n @li @den har genom att låta bli att anmäla ändrade förhållanden orsakat felaktiga utbetalningar. Barnbidrag och flerbarnstillägg har betalats ut vid 30 tillfällen under perioden 20 juli 2018 – 20 september 2019.

Underhållsstöd har betalats ut vid 12 tillfällen under perioden 25 juli 2018 – 25 juni 2019.

Åklagarens påföljdsförslag: Villkorlig dom och 50 dagsböter ā 50 kronor. Summa: 2500 kronor.
Vet någon mer?

Vad säger ni om detta?

Är straffet rimligt? Verkar det troligt att hon kommer kunna betala eller betala de av åklagaren föreslagna dagsböterna?

Rimligt att Sverige accepterar asylsökande från Somalia samtidigt som somaliska föräldrar uppenbarligen låter sina barn bo och gå i skolan i Somalia?
Varför maskar du hennes namn, hon är väl dömd? Eller har jag missuppfattat något i trådstarten? Är hon dömd ska hon väl hängas ut som alla andra kriminella?
Citera
2023-01-06, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gharris
Så om jag förstått det rätt så har hon fått 88000 i bidrag som hon inte haft rätt till, men kommer bara få böta 2500?
Varför blir hon inte återbetalningsskyldig på hela summan hon fått?

Återbetalningen är väl någon som försäkringskassan driver?

Inte något som en domstol dömmer ut som straff?
Citera
2023-01-06, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Varför maskar du hennes namn, hon är väl dömd? Eller har jag missuppfattat något i trådstarten? Är hon dömd ska hon väl hängas ut som alla andra kriminella?

Hon är åtalad men inte dömd.

Tråden ligger i politik inrikes - jag skrev en motivering i trådstarten. I det här fallet var jag mer intresserad av det verkningslösa straffet och fenomenet svensksomalier som kan bo i Somalia samtidigt som svenska politiker och svensk media vurmar för asylinvandring från Somalia än just den här kvinnan.
Citera
2023-01-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Hon är åtalad men inte dömd.

Tråden ligger i politik inrikes - jag skrev en motivering i trådstarten. I det här fallet var jag mer intresserad av det verkningslösa straffet och fenomenet svensksomalier som kan bo i Somalia samtidigt som svenska politiker och svensk media vurmar för asylinvandring från Somalia än just den här kvinnan.
Okej men då bör du ändra i trådstarten för där skriver du att hon har fuskat, därav min förvirring
Citera
2023-01-06, 19:57
Medlem
Onan-erarens avatar
Jag tycker att det var märkligt att hon ens fick ett straff alls, hon är ju från SOMALIA. Hade hon varit en svenska så skulle hon fått se på faan.
Citera
2023-01-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Okej men då bör du ändra i trådstarten för där skriver du att hon har fuskat, därav min förvirring

Om du anser att trådstarten brister föreslår jag att du rapporterar den eller kontaktar moderator via PM.
Citera
2023-01-06, 20:14
Medlem
feemaxxxs avatar
Självklart förstod hon att hon fuskade. Ej återbetalningsskyldig? Det är just sånt här som får det svenska blodet att koka och ökar rasismen.

Om man på något sätt ska få bot på sådant här fusk måste man ta till okonventionella metoder.

Här skulle man sonika minska biståndet till Somalia med summan som hon fuskat till sig (en del av fuskpengarna har ju med stor sannolikhet redan hamnat i Somalia).
Citera
2023-01-06, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gharris
Så om jag förstått det rätt så har hon fått 88000 i bidrag som hon inte haft rätt till, men kommer bara få böta 2500?
Varför blir hon inte återbetalningsskyldig på hela summan hon fått?

Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Återbetalningen är väl någon som försäkringskassan driver?

Inte något som en domstol dömmer ut som straff?

Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Självklart förstod hon att hon fuskade. Ej återbetalningsskyldig? Det är just sånt här som får det svenska blodet att koka och ökar rasismen.

Om man på något sätt ska få bot på sådant här fusk måste man ta till okonventionella metoder.

Här skulle man sonika minska biståndet till Somalia med summan som hon fuskat till sig (en del av fuskpengarna har ju med stor sannolikhet redan hamnat i Somalia).

Precis som Stegbil skriver blir kvinnan återbetalningsskyldig, men det är inget som hanteras av Tingsrätten utan Försäkringskassan driver in pengarna. Enligt fup har kvinnan 40.000 i skulder och inget jobb. Var och en får väl bedöma om pengarna någonsin kommer in.

Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Dagsböter är en ganska meningslös påföljd när personen saknar inkomst. Samhällstjänst vore betydligt bättre.
Delar din uppfattning att dagsböter är verkningslöst. Däremot tycker jag rätt påföljd är fängelse. En annan viktig aspekt är att man redan dagen man sätter sin fot i Sverige ska informeras att man är skyldig att känna till lagstiftning och skriva under att man är införstådd den skyldigheten innan man får ett öre i bidrag. Därtill ska man förstås utvisas efter all form brottslighet utöver att gå mot röd gubbe.
Citera
2023-01-06, 20:43
Medlem
SmyghukareNs avatar
En annan kul variant som Somalierna är kända för, är att man lånar barn av varandra.

Allt för att maxa bidragen.

Typ om man kommer hit med två barn, då lånar man tio till när man söker asyl.

Blir pling i kassan, och större lägenhet.

Bluffen brukar avslöjas när barnen skall börja skolan, dom brukar då mystiskt försvinna.

Fast inget mystiskt med det, detta då dom aldrig har funnits i verkligheten.
Citera
2023-01-06, 20:47
Medlem
Casual-Cultures avatar
Som en annan påpekat det finns inget egentligen inget asylskäl för somalier 2023 till Sverige hur dom lyckas en då det får ni tacka den vita kvinnan för.
Som turist och som somalie är det tryggt att besöka Somalia idag.
Det är samma sak med kurdistan, irak mm alla dessa folkgrupper borde återvända dom har fastnat rejält riktiga myggor.
Citera
2023-01-06, 20:48
Medlem
Sternensoldats avatar
Detta borde naturligtvis rendera i en snar utvisning. Skit i pengarna, hon har dem inte, kommer aldrig ha dem och att bli av med henne är en tillräcklig besparing. Kommer löna sig inom några månader.

Lustigt också hur somalier knappt klarar att knäppa på en taklampa eller åka rulltrappa, men lura systemet kan de.

Till syvende och sist kan påpekas att hon är ett jävla as.
Citera
2023-01-06, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Denna plundring av svenska skattebetalare är självklart helt oförsvarlig.

Står det något alls i MSM/etablissemangsmedia:s nyhetsbevakning om det här fallet?

Lyfts det av MSM/etablissemangsmedia:s ledarsidor?

Uppmärksammas och ifrågasätts det av SR/SVT/UR?
De plundrade,pensionärer och sjuka orkar inte protestera utan får söka sig till soppköken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in