2023-01-06, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Frågan är om det är mest paramilitära förband eller mekaniserad förband. Deras territorial defence kan väl på sin höjd genomföra fördröjningsstrid.
Tråkigt om de framöver behöver lokalisera mer ny utrustning dit.

Med tanke på hur bra Ukraina lyckades fördröja den mastodontiska bilkön till Kiev, så att både mat och bränsle tog slut, så är fördröjningsstrid inte att förakta.
Citera
2023-01-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
. Vi skulle ha krävt att nazism, fascism och ultranationalism rensat bort i västra Ukraina.
… och lik förbannat förespråkar du som gammal revolutionskommunist Putins hyllande av Wagners nazister, Putins fascism och Dumans ultranationalister?

Hur fan tänker du då?
Citera
2023-01-06, 20:23
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Säkert, men gjorde de det med automatkanon eller med AGM Maverick-robotar? Som sagt, en 30 mm kanon är inte effektiv mot moderna stridsvagnars pansar. Bara att få in tillräckligt många verkansskott på målet är både svårt och extremt riskabelt så man använde såvitt jag vet A-10 mest som vapenbärare av markmålsrobotar. I tex Afghanistan var situationen såklart annorlunda då talibanerna i extremt liten grad hade tillgång till pansarfordon så där kunde man mata mer automatkanon på den oskyddade fienden.

De Irakiska T72 hade nog inte direkt akrivt pansar! Tror dock A10 kommer att göra ett bra jobb, finns nog en bra anledning till att USA fortfarande använder den!
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Polen meddelade tidigare idag att de är beredda att leverera Leopard 2 (visste inte ens att Polen hade såna) till UAF. Och nyss gjorde en finsk politiker ett liknande utspel.

Citat:
Häkkänen for MTV Uutis: Finland will give Leopard 2 tanks to Ukraine if this is widely adopted in Europe

https://twitter.com/MTVUutiset/status/1611373321089650688
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-01-06 kl. 20:26.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Finland vill nu skicka sina leopard 2. Även polen vill göra det.

Jag tror även Sverige och andra länder hänger på.

Då kan Ukraina inom några månader ha upp till 1000 leopard.

Det finns ingen bättre stridsvagn. T90 är fantastisk men leopard är bättre än alla vagnar som finns.

Jag tror inte att Polen och Finland är beredda att avstå några större antal. De är trots allt Putins grannar.
Citera
2023-01-06, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Finland vill nu skicka sina leopard 2. Även polen vill göra det.

Jag tror även Sverige och andra länder hänger på.

Då kan Ukraina inom några månader ha upp till 1000 leopard.

Det finns ingen bättre stridsvagn. T90 är fantastisk men leopard är bättre än alla vagnar som finns.

Intressant att länder i närheten av Mordor - Finland, Baltikum, Polen vågar skicka mkt mer än länderna som ligger längre bort...Men tysken börjat ändra på sin inställning iaf...
Citera
2023-01-06, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jag tror inte att Polen och Finland är beredda att avstå några större antal. De är trots allt Putins grannar.

Polen har nyligen tecknat avtal med USA för leverans av Abrams-stridsvagnar så det är möjligt. Dessutom så har de avtal med Sydkorea för leverans av K-2 stridsvagnar och jag tror KF-21 stridsflyg.
Senast redigerad av BeHPNemesis12345 2023-01-06 kl. 20:29.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej vi ska inte strypa allt stöd. Bara villkorera det. Vi behöver inte sätta upp blockader och förhindra transporter in i Ukraina.

Varje dag "tvingar" vi miljoner barn att svälta i din terminologi. Och vi "tvingar" kurderna att ge upp, vi tvingar palestinier att ge upp, vi tvingar dem i Yemen att ge upp. Men du och flera andra här blir vansinnigt arga bara för att man argumenterar för att stöd till Ukraina inte behöver vara villkorslöst. Ni är lurade.

Du tror att det är villkorslöst för att du inte förstår, varför, man stödjer ett Ukraina som invaderas av just Putin’s Ryssland.
Det går nog ingen förbi.

Sen kan du fortsätta med relativisering bäst du vill. Tack för ikväll!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
R-36 har provskjutits i Kamtjatka förra året..

Ja, fast endast provskjutning av själva missilen.
Någon kärnladdning har dom inte detonerat sedan 1990.
Citera
2023-01-06, 20:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja

Ca 100-200 var. Sverige kanske 80? Norge? Danmark? Grekland? Tyskland osv
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Polen har nyligen tecknat avtal med USA för leverans av Abrams-stridsvagnar så det är möjligt.
Leveranstid när? Beställde dom inte tanks förra året också som ska leveras?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Ja, fast endast provskjutning av själva missilen.
Någon kärnladdning har dom inte detonerat sedan 1990.

Det är sant, kärnladdningen har de inte testat sedan 1990.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in