2023-01-06, 17:36
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ur ett utvecklingsperspektiv är stora delar av ukrainas befolkning förlorare på detta krig och händelseförloppet sedan 2013. Det tycker jag är relevant.
Hela Ukrainas befolkning är förlorare på Rysslands invasion. Samtliga har påverkats negativt sedan invasionen av Krim och Donbass 2014.
Citera
2023-01-06, 17:36
Medlem
Citat:
Ur ett utvecklingsperspektiv är stora delar av ukrainas befolkning förlorare på detta krig och händelseförloppet sedan 2013. Det tycker jag är relevant.

det är ju givet, länder som invarderas tjänar sällan på det i det korta perspektivet. speciellt inte när det är folkmördar diktaturer som ligger bakom invasionen.
Citera
2023-01-06, 17:37
Medlem
Citat:
Ja det var första våldtäkten att "man" (nazisterna) sparkade ut honom på det viset, istället för att låta honom torska i valet som annars kommit några månader senare. En våldtäkt på en ung demokrati. Sedan kom Putin och våldtog en gång till.

du glömmer att han själv lämnade landet.

inte sparkades ut.
Citera
2023-01-06, 17:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Är varje projektil utrustad med egen radar och söker sig automatiskt till målet? Hur är det med enklare, äldre luftvärnsraketer? Hur är det möjligt att träffa ett flygplan i hög fart med en pjäs från 80-talet?

Elektronik fanns även på 80-talet :-) Svenska sjömålsroboten ”Robot 04” utvecklades på 50-talet och lanserades 1961. Den hade målsökande aktiv radar.

Och ja, sjömål är inte flygplan.
Citera
Medlem
Citat:
Många brottsoffer har dragit nitlotten. Där är ingen motsättning mellan de två.
Det beror på hur det presenteras, t ex nu av dig. Du ser ukrainaren som en man med en nitlott. Du väljer att inte nämna hur nitlotten hamnat i dennes hand. Jag väljer att peka på brottslingen Vladimir Putin som orsakat denna situation för ukrainaren. Vi skiljer oss åt där.

Du skuldbelägger ukrainaren indirekt. Jag skuldbelägger Vladimir Putin. Utan Vladimir Putins imperialistiska dröm så hade ukrainaren kysst sin fru, gått till jobbet och arbetat som vanligt idag. Nu är det inte så, utan ukrainaren besökte sin frus grav på väg till vägarbetet som han arbetar på utan lön för att reparera en drönarattack på nyårsafton. Du tycker det är okej, att ukrainaren förtjänat detta - jag tycker inte det är okej. Det handlar om moral och kanske uppfostran.

Jag vet inte orsaken bakom ditt problem, hur det kunde blir så fel på dig men något verkar ha gått alldeles snett under din uppväxt.
Citera
Medlem
Bledsaters avatar
Citat:
Ja det var första våldtäkten att "man" (nazisterna) sparkade ut honom på det viset, istället för att låta honom torska i valet som annars kommit några månader senare. En våldtäkt på en ung demokrati. Sedan kom Putin och våldtog en gång till.
Bara hoppas ryska folket får tummen ur och "våldtar" Kreml.
Citera
2023-01-06, 17:41
Medlem
En rimlig röst om tillståndet i Ryssland.
https://www.expressen.se/debatt/det-gor-ingen-skillnad--om-putin-forsvinner-/

Jag tycker ändå att det är värt att döda Putin. Även en ny "galning" skulle trots allt ha chansen att agera i Rysslands intresse, skylla allt på att Putin förlorade förståndet och dra tillbaka armen från Ukraina.
Citera
2023-01-06, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Javisst är det så. Den som invaderat, är den kriminella. Ukrainarna är brottsoffer men försvar sig bra.
psychicsailor har använt många dagar, många inlägg får att vrida och vända på begreppen runt detta.
Ja man undrar hur det kan gå så fel hos en människa. Men det får han leva med, hans ångest bekommer mig inte.
Citera
2023-01-06, 17:44
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Mars var det jag skrev din tönt och nej, det är inget faktum det är tro, hopp och propaganda.
Ett år var vad du skrev, och ditt sätt att debattera är lägre än putler själv.

Jag har aldrig påstått att ryssens ammunition tog slut för ett år sen men du håller mig ansvarig för ditt hittepå och anser att jag/ vi inte får diskutera de problem ryssen bevisligen har idag med flödet av ammunition...
som sagt, du är botten!
Citera
2023-01-06, 17:45
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Hela Ukrainas befolkning är förlorare på Rysslands invasion. Samtliga har påverkats negativt sedan invasionen av Krim och Donbass 2014.

Om man är optimistisk, kan den unga generationen kan bli vinnare. Den som föddes 1950 i Sydkorea hade en tuff uppväxt men idag är de rikare än sina generationskollegor i Kina. Men det finns en hög procentuell risk att det inte blir likadant i Ukraina. De har 30 år av dåligt track record i sitt ledarskap. Så jag skulle inte sätta pengar på det. Har de tur så renas nationen av krig - en fascistisk tanke, men den kan vara sann ändå.
Citera
Medlem
Citat:

Du menar att strävan efter frihet är meningslös?

De flesta i 50-årsåldern är stora nog att först vad kriget handlar om.

Att bekvämligheten i att slippa fria val och fri vilja är en livsfilosofi för de flesta ryssar, det vet vi. Strävan efter annat än lögner och förtryck är helt främmande för er.

Du kan tycka att dina tankar är hur relevanta som helt men dom blir inte mer så för att du svarar med intetsägande one-liners.

Du vet helt enkelt inte hur det hela slutar, även om ni vatniks påstår annat.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Mars var det jag skrev din tönt och nej, det är inget faktum det är tro, hopp och propaganda.
Ungefär som de som sagt att Ryssland kommer att vinna och inte kunnat se hur verkligheten ser ut, med ständiga tillbakadraganden och misslyckade anfall.

De som hoppas att Ryssland, genom att vinna i Ukraina ska förändra väst. Hur kan de inte själv förklara, bara en fantasi om att det ska ske, på något sätt. Patetiska drömmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in