2023-01-06, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isleban
Alltså nej, såvida man inte tar obskyra doser och ofta.
Nej det är inget problem eller nej du borde inte göra det?
Citera
2023-01-06, 17:29
Medlem
F.Hansens avatar
Tror det är en dålig ide.
Citera
2023-01-06, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Maxdos skall vara omkring 4000mg, eller fyra gram per dygn, sen så är kombon paracetamol + alkohol oftast problematisk vid långvarig hård belastning på levern, av den ena, andra, eller i kombination.
Första tabletten du tog spelar förmodligen ingen roll, beroende lite på när du tog den och när du börja dricka alkohol.
En halvliter sprit samt 500mg bör inte vara några större problem, men att du blir dyngrak på bara en halvliter sprit kanske gör att du har lägre tolerans och förmåga att bryta ner bägge men känns ändå inte som att det skall vara något problem att köra kombon nån enstaka gång.

Sen kan du väl också läsa bipackssedeln.
Känns som att bipacksedeln är skriven av nykterhetsrörelsen.

Du blir inte så full om du dricker en halvliter gin?
Citera
2023-01-06, 17:34
Medlem
islebans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnis
Nej det är inget problem eller nej du borde inte göra det?

Är ok att göra det, såvida man inte stoppar i sig 20 tabletter dagligen och dricker obskyra mängder alkohol dagligen.
Citera
2023-01-06, 17:35
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Det är svenska Läkemedelsverket eller EU-kommissionen via europeiska läkemedelsmyndigheten som godkänner bipacksedeln. Den är tänkt att vara informativ, inte som någon kvällslektyr.
Citera
2023-01-06, 17:37
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Är ok att göra det, såvida man inte stoppar i sig 20 tabletter dagligen och dricker obskyra mängder alkohol dagligen.
Du bör inte ta paracetamol dagligen i mer än en vecka (tror jag det står på bipacksedeln). Och inte tillsammans med alkohol.
Kontakta läkare om symtomen förvärras eller inte förbättras inom 3 dagar vid feber och 5 dagar vid smärta.
Använd inte Alvedon utan läkares ordination om du har alkoholproblem eller leverskada och använd heller inte Alvedon tillsammans med alkohol.
https://www.fass.se/LIF/product?nplId=19750613000031&userType=2#caution
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-01-06 kl. 17:40.
Citera
2023-01-06, 17:39
Medlem
islebans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Du bör inte ta paracetamol dagligen i mer än en vecka (tror jag det står på bipacksedeln). Och inte tillsammans med alkohol.

Jag skiter i vad det står på bipacksedeln. Står mycket skit där. Rekommendationer kan man rentav skita i, det är mer riktlinjer.

Vad som däremot är skadligt är något helt annat.
Citera
2023-01-06, 17:41
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag skiter i vad det står på bipacksedeln. Står mycket skit där. Rekommendationer kan man rentav skita i, det är mer riktlinjer.

Vad som däremot är skadligt är något helt annat.
Vad som anses vara skadligt är vad du ser på bipacksedeln. I övrigt kan du titta på hur en intox av paracetamol bör behandlas på dokumentet jag citerade och länkade till.
Citera
2023-01-06, 17:43
Medlem
islebans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Vad som anses vara skadligt är vad du ser på bipacksedeln. I övrigt kan du titta på hur en intox av paracetamol bör behandlas på dokumentet jag citerade och länkade till.

De enda som tar bipacksedeln på allvar är nya läkare och andra idioter som inte vet vad de pratar om.
Citera
2023-01-06, 17:45
Medlem
Hamsterbolls avatar
Brukade blanda groggar med brusalvedon när jag var ung och groggvirket var slut. Så en Alvedon är knappast någon fara.
Citera
2023-01-06, 17:48
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
De enda som tar bipacksedeln på allvar är nya läkare och andra idioter som inte vet vad de pratar om.
När man ordinerar ett läkemedel så kanske man inte tittar på precis det varumärkets bipacksedel, men absolut så tittar man på rekommenderade doser, eventuella biverkningar, kontraindikationer med mera. Att man sedan har i huvudet dos med mera för paracetamol är en annan sak.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Brukade blanda groggar med brusalvedon när jag var ung och groggvirket var slut. Så en Alvedon är knappast någon fara.
Tog du bara en grogg? Stackars ungdom.

Läste du för övrigt att paracetamolförgiftning är en av de vanligaste läkemedelsförgiftningarna?
Citera
2023-01-06, 17:49
Medlem
Citat:

Du blir inte så full om du dricker en halvliter gin?

Jag blir inte så full (om du syftar på dyngrak) av 50 cl sprit om 40% och jag vet inte om jag har någon vän av det manliga könet som blir dyngrak på 50cl sprit.

Och om du inte har nån fin Gin så skulle jag rekommendera dig att besöka någon närliggande ICA kvantum/maxi-butik för att köpa diverse tonic att ha som groggvirke, de brukar ha rätt fint utbud.
Om inte så kanske du har nån willys-butik, och de har en billig, men ändå rätt god, blanddricka för gin som heter grape tonic läsk och är från Nygårda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in