2023-01-06, 16:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Som du skriver tar det tid att få piloter, inte bara funktionella- dessutom till att effektivt kunna verka i lufthav. Men det finns ändå- sedan en tid något på gång...

Ukrainas önskan under våren var i första hand F 16 men det beslutades efter en tid att det blir A 10 Warthog som kommer till undsättning, den saken hade med motorers placering att göra. Start/landningsbanor är svåra att hålla damm- och grusfria under de förhållanden Ukraina utkämpar sin kamp varför man valde A 10 då dess motorer ligger högre placerade på detta flyg- till skillnad mot F 16 som har lägre placerade motorer som riskerar suga i sig skräp och grus vid framför allt start. Dessa saker fick jag förstå i vårt eget vapen/militärforum, det var den eminente skribenten Ormen Långe som berättade kring detta.

Ukrainska piloter är på plats för utbildning och träning av detta flygande vapen --> https://time.com/6207115/ukraine-tra...pilots-russia/

Slovakien kommer skicka (eller har skickat) upphottade MIG 29 till Ukraina, de är pimpade på så sätt att de anpassats för att kunna bära och bestyckas med Natoanpassade vapensystem. --> https://www.thedefensepost.com/2022/...g-29s-ukraine/ och https://www.euronews.com/2022/08/18/...vides-a-nation

Jag ville med detta inget annat än att ge den information jag själv fått ta del av.

Lite motsägelsefullt med tanke på att Mig-29 har luftintagen undertill precis som F-16 men jag säger inte emot.
Senast redigerad av Rouen 2023-01-06 kl. 16:09.
Citera
2023-01-06, 16:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Haha, ska medges att det här ju är rätt troligt om man tänker på't. De har ju haft visst utbyte, de där två.

Kirill underlättar för Putin när Putin vill framträda som försvarare av "traditionella värden". Putin själv är väl pånyttfödd kristen, mer eller mindre. Vet att jag läst om hans väg tillbaka till kyrkan någonstans. Han lät döpa sig för inte så jäkla länge sen.

Ryssland är möjligen ett land som är mer moralkonservativt i vissa avseenden än andra i Europa, men som inte alls är det ur andra. Ryssland kan vara hyfsat dekadent. Men en rysk-ortodox familjejul är säkert trevlig.

Nog möjligt att Putin blivit mer religiös, men med en gammal KGB-are som Patriark, så känns det väl inte helt genuint. ;-))
Citera
2023-01-06, 16:04
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Zelensky har förbjudit många partier, fackföreningar, och har ingen pressfrihet under krig. Regim är en utmärkt beteckning.
Gud vilket kverulerande du håller på med. De har infört krigslagar eftersom de blev invaderade av en hord med orcher från Sibirien. Alla länder som blir invaderade inför krigslagar, eftersom krig ger särskilda förutsättningar för landet att kunna överleva.

Det som är anmärkningsvärt är att Ryssland, som alltså INTE invaderats, infört krigslagar med obefintlig pressfrihet och fängelse för den som kallar kriget för krig. Vilka jönsar.
Citera
2023-01-06, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Lite motsägelsefullt med tanke på att Mig-29 har lufintagen undertill precis som F-16 men jag säger inte emot.

Mig-29 har även luftintag på ovansidan, kan alltså stänga de på undersidan om det är skitig landningsbana.

Från wikipedia.
As an adaptation to rough-field operations, the main air inlet can be closed completely and the auxiliary air inlet on the upper fuselage can be used for takeoff, landing and low-altitude flying, preventing ingestion of ground debris.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_MiG-29
Citera
2023-01-06, 16:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Mig-29 har även luftintag på ovansidan, kan alltså stänga de på undersidan om det är skitig landningsbana.

Från wikipedia.
As an adaptation to rough-field operations, the main air inlet can be closed completely and the auxiliary air inlet on the upper fuselage can be used for takeoff, landing and low-altitude flying, preventing ingestion of ground debris.
Ja det stämmer ju! Ser ut som gälar va?
Citera
2023-01-06, 16:10
Medlem
Drozds avatar
Scott Ritter tror att von der Leyens (bortcensurerade) uppgift om 100k döda ukrainska militärer är en grov underskattning. Ritters estimat är att upp till 250k soldater fått sätta livet till hittills. Ritter är f.d. underrättelseofficer i USMC och chef för FN:s vapeninspektion i Irak för den som inte vet det, så han är ingen lallare på området.

https://www.bitchute.com/video/fxifSyQN3JWs/

Helt sjukt när man betänker att detta vansinne kunnat undvikas om Kiev bara följt Minsk-avtalen som de själva skrivit under. Minsk-avtalen var egentligen bara ett sätt för Kiev att köpa tid inför det planerade kriget mot Ryssland (enligt Porosjenko, Hollande, Merkel m.fl.).
Citera
2023-01-06, 16:13
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD

Frågan är hur länge orcherna är villiga till att bli slaktade för absolut ingenting?
Som det verkar nu kommer dom fortsätta ett bra tag till.
Vi ska nog inte räkna med fred 2023.
Ryssarna tycks vara jävligt lojala mot sin uraltsar och det ska krävas jävligt mycket för att han ska packa sina väskor och fly till Venezuela.
Citera
2023-01-06, 16:13
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Gud vilket kverulerande du håller på med. De har infört krigslagar eftersom de blev invaderade av en hord med orcher från Sibirien. Alla länder som blir invaderade inför krigslagar, eftersom krig ger särskilda förutsättningar för landet att kunna överleva.

Det som är anmärkningsvärt är att Ryssland, som alltså INTE invaderats, infört krigslagar med obefintlig pressfrihet och fängelse för den som kallar kriget för krig. Vilka jönsar.

Ja håller med. Tragiskt att det blev Putin och inget annat efter Jeltzin.
Citera
2023-01-06, 16:14
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
A-10 fungerar inte som vapenplattform på ett modernt slagfält. Det var i princip redan ute när det byggdes. Det funkar att jag snubbar som inte kan skjuta tillbaks.

https://www.youtube.com/watch?v=WWfsz5R6irs&t=1652s

https://www.youtube.com/watch?v=gq1ac2CALeE&t=771s

Britterna sa till att inga A-10 fick flyga i deras flygzon i Irak. Då planet var lika farligt för britterna som irakierna.

Har du en riktig källa på att Ukrainarna fick lära sig flyga A-10 i Aug. Ge Ukrainarna JAS med meteor-roboten i stället.

A10 är ett extremt uppskattat flyg som understöd till marktrupper. Planet utvecklades för att slå ut ryskt pansar vid en eventuell konflikt i Europa under Sovjettiden. Eftersom ryskt pansar i stort sett är av samma kvalitet som då - T72, BTR60, BTR80, BMP och BMD så bör flygplanet kunna vara effektivt.

Fungerar även för att slå ut trupp i skydd.

A10 är inget jaktflyg utan ett långsamtgående bepansrat attackflyg.

På vilket sätt skulle A10 vara farlig för brittisk trupp i Irak?
Citera
2023-01-06, 16:14
Medlem
A-10 blir ett mycket bra plan för Ukraina, även om det är gammalt. Ja det är långsamt men det är en stridsmaskin och Ukraina kan men drönare fatställa före uppdragen att det inte finns avancerat luftvärn varefter den flygande stridsvagnen kan flyga in mot bögryska pansarkolonner och även mot andra fordon och truppkoncentrationer.

Dom flyger lågt.

Men hur långt har utbildningen avancerat? Vi vet väldigt lite men vi vet att Ukrainas flygvapen är aktivt. Och det är egentligen ganska överraskande att Ryssland misslyckats med att slå ut Ukrainas flygvapen.

Det är märkligt!
Citera
2023-01-06, 16:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Scott Ritter tror att von der Leyens (bortcensurerade) uppgift om 100k döda ukrainska militärer är en grov underskattning. Ritters estimat är att upp till 250k soldater fått sätta livet till hittills. Ritter är f.d. underrättelseofficer i USMC och chef för FN:s vapeninspektion i Irak för den som inte vet det, så han är ingen lallare på området.

https://www.bitchute.com/video/fxifSyQN3JWs/

Helt sjukt när man betänker att detta vansinne kunnat undvikas om Kiev bara följt Minsk-avtalen som de själva skrivit under. Minsk-avtalen var egentligen bara ett sätt för Kiev att köpa tid inför det planerade kriget mot Ryssland (enligt Porosjenko, Hollande, Merkel m.fl.).

Men i verkligheten är antal döda ca 25.000-35.000 eftersom 100.000 syftar på casualties. Inte döda:

https://www.flashback.org/sp82988399

Scott Ritter är en mytoman. Och arbetar bl.a för rysk statlig media. Så vad han säger saknar betydelse.

Vapeninspektör mm var han på 90-talet. Det är ett tag sedan.
Senast redigerad av -Info- 2023-01-06 kl. 16:24.
Citera
2023-01-06, 16:17
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja håller med. Tragiskt att det blev Putin och inget annat efter Jeltzin.
Det hade varit toppen om Ryssland kunde demokratiseras så att de kunde delta i globala handeln. Istället är det bara raketer och våld de intresserar sig av. Enorma parader med stora missiler som folk ska applådera åt. Vad är det för sjuka människor som klappar händerna åt massförstörelsevapen? Det verkar som att det ligger i ryssen mörda, spränga och lemlästa, och de kanske aldrig kommer kunna bli ett normalt land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in