2023-01-06, 15:59
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JMGL
Det är alltid olika regler utifrån vilket land man kommer ifrån. Aldrig har en norrman blivit bestraffad för någonting medans man gärna lägger till minuter på svenskar. Inte direkt första gången det händer.

Kläbo fråntogs ett VM-guld på femmilen efter regelbrott. Men visst, reaktionerna från norskt håll var ju enorma och fullständigt oförstående till detta, och visade väl kanske att de hade räknat med att aldrig nånsin bli bestraffade. Man vänjer sig.
Citera
2023-01-06, 16:04
Medlem
Citat:
– William var inblandad i två situationer. Först skejtade han där han inte fick och sen obstruerade han en annan utövare. Det gav honom två gula kort och en automatisk diskvalificering, säger Fis tävlingschef Michal Lamplot.

Tror jag räknat ut det. Fanns någon speciell zon tidigt på banan där det inte var tillåtet att skejta.
Citera
2023-01-06, 16:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Också märkligt att få gult kort för skejt i ett lopp där han blir diskad för foul. Diskningen borde väl betyda att loppet inte skall räknas.

Han blev väl nedflyttad, inte diskad, för det.
Citera
2023-01-06, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Han blev väl nedflyttad, inte diskad, för det.
Han blev diskad. Men i en tour omvandlas det till ett 3-minutersstraff så att man ska kunna tävla vidare.
Citera
2023-01-06, 16:06
Medlem
rainbowias avatar
Såg om finalen. Kläbos två-tre sista skejtskär var "onödiga" om jag hade varit jurymedlem.
Citera
2023-01-06, 16:10
Moderator
Hjv9s avatar
Blir Myhrvold + Weng x2, Skistad till Planica då.

Glad att detta inte är VM-banan.
Citera
2023-01-06, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Pallar hon det, eller ska dagens 'miss' hämnas?

Hehe, det är en helt annan sak, ja
Högst oklart alltså.
Citera
2023-01-06, 16:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Han blev diskad. Men i en tour omvandlas det till ett 3-minutersstraff så att man ska kunna tävla vidare.

Jag menade den första händelsen innan han fick straffet för skejt.

Jag kommenterade följande:
...märkligt att få gult kort för skejt i ett lopp där han blir diskad för foul. Diskningen borde väl betyda att loppet inte skall räknas.
Citera
2023-01-06, 16:13
Medlem
rainbowias avatar
Förra året var Tiril 55 sek efter Krista på fajnall klajmb. Kerttu 50 sek före Tiril. Så pallplatserna är ej givna trots att Tiril har stolpe in för tillfället.
Citera
2023-01-06, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Förra året var Tiril 55 sek efter Krista på fajnall klajmb. Kerttu 50 sek före Tiril. Så pallplatserna är ej givna trots att Tiril har stolpe in för tillfället.

Finskorna har en potentiell superetapp imorgon jämfört med Wengarna, ifall materialet sitter där. 5km extra på den här banan kommer göra mycket för damernas lopp, och dom 5km går helt i finsk favör. Antagligen även Fridas.
Citera
2023-01-06, 16:22
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Finskorna har en potentiell superetapp imorgon jämfört med Wengarna, ifall materialet sitter där. 5km extra på den här banan kommer göra mycket för damernas lopp, och dom 5km går helt i finsk favör. Antagligen även Fridas.

Ja, jag hyser inget hopp för Tiril. Hon har dessutom gjort magplask tidigare på denna masstart. Kanske även ska räkna in Hennig i ekvationen? Tror hon kan matcha Niskanen åtminstone. Heidi har två bra dagar kvar fast har halkat efter.
Citera
2023-01-06, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag menade den första händelsen innan han fick straffet för skejt.

Jag kommenterade följande:
...märkligt att få gult kort för skejt i ett lopp där han blir diskad för foul. Diskningen borde väl betyda att loppet inte skall räknas.
Står tydligt i tävlingsreglerna att ett regelbrott som inte ger någon fördel för slutresultatet eller negativ konsekvens för motståndaren ska bestraffas med en skriftlig varning (gult kort) eller en muntlig varning. Se 352.1.1.1 på sidan 79. https://assets.fis-ski.com/image/upload/v1672828784/fis-prod/assets/ICR_CrossCountry_2023_clean_Nov.2022.pdf

Juryn ska alltså ta hänsyn till konsekvenserna av regelbrottet men har all rätt att godtyckligt välja mellan gult kort och muntlig varning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in