• 1
  • 2
2023-01-06, 10:40
Medlem
Hej!

Kan någon rekommendera en mycket enkel och smidig tjänst för att kvickt dela filer mellan enheter, i första hand mobil och dator. Ska funka över plattformar (android vs mac) och helst vara gratis.

Har använt google drive men det är lite för krångligt, måste tex ladda ned filerna i flera steg från driven till datorn.
Citera
2023-01-06, 10:47
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnemanic
Hej!

Kan någon rekommendera en mycket enkel och smidig tjänst för att kvickt dela filer mellan enheter, i första hand mobil och dator. Ska funka över plattformar (android vs mac) och helst vara gratis.
sharedrop.io

(Inte att förväxla med en uppsjö snarlika domäner som kräver appar och/eller betalning)
Citera
2023-01-06, 10:56
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Dropbox är smidigt. Kostar för större lagring men du får 2gb gratis.

Hade betald plan innan och delade filer mellan dator, platta & mobil snabbt och smidigt.

Annars vilken molntjänst som helst egentligen som är mindre krånglig än Drive då
Citera
2023-01-06, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
sharedrop.io

(Inte att förväxla med en uppsjö snarlika domäner som kräver appar och/eller betalning)

Verkar bra men hade hellre haft en app som dyker upp när jag väljer "share" på mobilen och typ en mapp på datorn där samma filer finns. Antar det är typ så dropbox funkar...
Citera
2023-01-06, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliSwimmer
Dropbox är smidigt. Kostar för större lagring men du får 2gb gratis.

Hade betald plan innan och delade filer mellan dator, platta & mobil snabbt och smidigt.

Annars vilken molntjänst som helst egentligen som är mindre krånglig än Drive då

2gb räcker långt för mig om det bara är för överföring...handlar mest om bilder. Men kanske finns nåt liknande som har fler GB i gratisversion...
Citera
2023-01-06, 14:53
Medlem
Det är väl bara att slå på det trådlösa nätverket på routern o koppla upp sig?
Annars kan man använda kabel o koppla direkt i datorn/telefon o föra över filerna den vägen.

Att blanda in något skit på internet skulle inte jag rekommendera.
Vem vet vars en filer hamnar till slut o vem som tar del av dessa?
Citera
2023-01-06, 15:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Hej!

Har använt google drive men det är lite för krångligt, måste tex ladda ned filerna i flera steg från driven till datorn.
Google drive har du väl som en mapp på datorn? Du sparar filen på mobilen i drive och vips finns den i mappen på datorn och tvärt om, hur sjukt enkelt som helst...
Citera
2023-01-06, 16:25
Medlem
Om det inte är filer som du alltid ska ha tillgång till på alla (som med dropbox), utan just bara få över en fil från en enhet till en annan då och då tycker jag det är smidigast med diverse chatprogram som är multiplatform å utan massa jobbig centraliserad inlogg.

Ha ett tox-program på var nod/pc/mobil etc.
Tex utox på PC, antox på android, skapa en användare på varje och lägg till, så är det bara att skicka filen. De är direktkopplade med varandra P2P och går inte genom någon server.

Annars är ironiskt nog onionshare det smidigaste överföringsprogrammet jag när det bara gäller att överföra enstaka filer. Alltså jag har använt det inte för den extra säkerheten med onionrouting, utan rent för att det fungerat så bra. Så skickar man bara länken över chat till den andra enheten (med tex session som också är helt decentraliserat och man kan ändå använda samma användare över flera enheter, och ha ett chattfönster för bara sig själv, perfekt att skicka text från mobil till PC där QR inte går att använda. Inkl onionshare-links - men är tyvärr gräns på filstorlek i själva session av någon anledning) - tyvärr är jag osäker på om onionshare fungerar på mobilen, verkar bara få å skicka, inte ta emot, och då behöver man istället tor browser i tillägg och blir kanske lite krångligt om man inte får till en rutin, men var sjukt smidigt mellan PC:s.

Är det att man alltid ska ha tillgång till de, så är det någon cloud-lösning som dropbox som gäller, men skulle inte kalla det enkelt, tunga program som alltid körs och måste först laddas upp och sen laddas ner. Tycker de är tunga.

Så finns ju alltid bayfiles.com och liknande om man vill skicka stora filer utan hastle pch man inte behöver/vill överföra den direkt, men om några timmar när man är på ett annat ställe med tex mobilen men utan PC:n.
Senast redigerad av workinman 2023-01-06 kl. 16:37.
Citera
2023-01-06, 18:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hej!

Dropbox

Google Drive är inte alls krångligt om du laddar ned Google Drive-klienten till Macen.
Citera
2023-01-06, 18:23
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
2gb räcker långt för mig om det bara är för överföring...handlar mest om bilder. Men kanske finns nåt liknande som har fler GB i gratisversion...
Om det främst är bilder så är Google Photos väldigt smidig.
Citera
2023-01-06, 19:18
Medlem
Jag betalar ingenting för 50GB på Mega.
Citera
2023-01-07, 10:02
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Verkar bra men hade hellre haft en app som dyker upp när jag väljer "share" på mobilen och typ en mapp på datorn där samma filer finns. Antar det är typ så dropbox funkar...
Länken jag gav är för _direkt_ överföring mellan enheter utan lagring i molnet.
Dom andra alternativen i tråden lagrar filerna på en enhet i molnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in