Flashback bygger pepparkakshus!
2023-01-06, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotka
Den här händelsen kommer att leva i människornas tankar i flera årtionden, tyvärr. Redan nu kan man ana, att en brokig skara av flashbackare kommer inte att acceptera den slutliga domen i HD och dödsorsaken, som kommer att hamna någonstans mellan sjukdomsfall och mord. Några kommer inte att acceptera detta i alla fall, vad det nu hamnar i. I vissa ögon kommer JJ och MH att vara kallblodiga mörderskor resten av sina liv.

Jag tänker på liknelser med ett uppmärksammat mord(?) i min barndom på 50-talet i den finska frikyrkliga landsbygden -
inte på liknelser i fallet men liknelser i bevakningen. Fortfarande tar media upp fallet (oftast i tider av nyhetstorka ;-). Flickebarnet som dog höjdes till helgonstatus och detta med rätta: den änglalika konfirmationsbilden kan fortfarande hittas på nätet. Hon jobbade på församlingsexpeditionen och den sexgalna(?) prästen har alltid varit en av de huvudmisstänkta. Andra har varit en random luffare, mystiska grannar, äldre suspekta gummor som utförde olagliga aborter i skogsdungen, bakkammarens mindrebegåvade sexhungriga söner, äldre släktingar som ville utrota Syndens Frukt i Herrens namn, satanister. (Varför inte, ett träd hade slagits genom bröstkorgen.) Jag får kalla kårar när jag kör förbi platsen i den här dystra skogen.

Regelmässigt dyker det upp en och annan virvpanna upp i media och "löser" fallet. Det kan vara en medial förmåga eller en landsbygdsreporter på dekis eller en barsk f.d. kriminalkommissarie. Jag är rädd för att samma sak kommer att hända här. Folk kommer att lusläsa även den här tråden för att hitta guldkorn efter många, många år, på samma sätt som vi finnar läser gamla gulnade tidnigsurklipp om och om igen. Några av er kommer att höjas av internetarkeologer till stjärnkriminalare och några kommer att bli utskrattade: "vilken master-mind" eller "vilken idiot".

Likaså som jag tror på en mer "naturlig" dödsorsak i detta gamla fall (endast underkroppen var bar och skor var uppställda snyggt i skogen en bit från kroppen som de gjorde i tider av olagliga aborter), tror jag på mindre mordiska dödsorsak även här. - Altså: vållande till annans död. . . men kanske är det jag som kommer att bli idioten, när FUPen kommer.

Det bjuder jag på.

Tack för din berättelse och dina funderingar. Det satt bra :-)
Citera
2023-01-06, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Jo men vet inte alla brottslingar om att stänga av sin telefon vid brottslighet??

”Haglöfs bandana and my phones at home case closed, case closed” - rapparen sticky (sitter inne för vapenbrott, tidigare misstänkt för anstiftan till mord)

”Lämna telli, greppa semi snurra din gata som en helli” - rapparen sickan

Om hon har skrivit på snaptchat med sin telefon när dom dumpat kroppen kan jag inte förstå hur korkad man kan vara allt mer tyder ju på att åtminstone en blir dömd till life.

Undrar vad Ice Cube skulle säga om Haglöfsreferensen där…
”Gangsta rap made me do it”

Både att ha mobilen igång och inte ha den igång är korkat. Ett dagsaktuellt exempel är han mördaren i Idaho som stänger av mobilen några få timmar just när brotten begås. Vet inte hur mycket han rappat om det men inte supersmart ihop med annan bevisning. Blir nog case closed där vart det lider också.

Att bryta mönster får polisen alltså upp ögonen för.

Har nu MGM lämnat sina inlogg till polisen och säg de kikar på Snapchat, den fil man kan ladda ner från molnet ihop med det som töms från mobilen så har de nog mer än de behöver när teknikerna ”snurrat” alla appar MGM haft igång den natten.
Citera
2023-01-06, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är skrämmande hur lite man vet om vad tfn har för sig och hur utlämnad man som användare eg är.

Fokus är nog att ha långa lösenord och kanske använda en neutral mejladress till sina konton där man vill vara anonym. Och tvåfaktorsautentisering är inte fel att slå på där sådant erbjuds.

Annars är det bara att fokusera på det positiva och roliga med sociala medier.
Och vad gäller mobilen så är det bra att sätta sig in i man hittar eller evtl raderar den på distans så inga foton eller annat kommer på villovägar.

”Big Brother” får man leva med om man sålt sin själ till Google, Snap, Meta mfl ha ha.

MGM verkar ju ha dokumenterat kvällen/natten rätt väl både medvetet och omedvetet får man anta.
Citera
2023-01-06, 13:51
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag är hyfsat bra på att läsa innantill.

Förfest i JJ:s lägenhet
- JJ + MH + ytterligare en väninna (ej Tove) hade förfest i JJ’s lägenhet under kvällen. (AB)
- Stämningen var god och kvinnorna skickar bland annat festvideor i en gruppchatt på Snapchat, enligt en vän till kvinnorna. (AB)

Kan den tredje kvinnan vara hon i huset där cykeln hittades och kompis med Maja?
Citera
2023-01-06, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Tack för info. Blir spännande sedan då när det börjar. De brukar vara så grundliga.

Inte meningen skriva på näsan men det blir ju lite uppståndelse där på ett annat sätt då de tillåter kameror i rätssalen osv.

Både i det fallet och det här inte minst så kunde polisen ringa in MGM väldigt snabbt.

Då det här fallet i Vetlanda är väldigt obegripligt så blir nog fup en fascinerande läsning.
Dels för att försöka förstå gärningen i sig men även hur mycket bevis polisen kunnat samla på sig just vad gäller rubriceringen mord.
Det är inte meningen att vi ska få uppgifter i förväg men där finns det nog en stor nyfikenhet kring hur det ska lösas.

Gravfridsbrottet kan tyckas klappat och klart men även där så behövs det en hel del bevis för att grunda det brottet ordentligt.
Men platsen, evtl meddelanden, kamerabilder och koordinater ska nog räcka ganska långt. Och sen tillkommer det vi ännu inte vet då.
Citera
2023-01-06, 14:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Här en lite daterad men ändå högst aktuell inblick i hur Snapchat funkar i det IT-forensiska.

https://hh.diva-portal.org/smash/get...FULLTEXT01.pdf

” Syftet med denna studie är att ta reda på vilka former av meddelanden och spår som kan hittas hos Snapchat med hjälp av de metoder för uthämtning vi väljer. Då applikationen har egenskaper som tar bort meddelanden efter att de blivit lästa, vill vi utforska detta närmare. Att få fram detta kan hjälpa i att förstå hur applikationen är uppbyggd samt hjälpa i forensiska utredningssyften. Utredningssyften som kan vara till stor nytta för rättsväsendet när de behöver utvinna bevismaterial från misstänkta. Uppsatsen skrivs i syfte att kunna användas som en referenspunkt på vad olika metoder av utvinning kan antas få ut, samt vilka tillvägagångssätt är användbara under olika förhållanden.”

Tack, får se om jag "orkar"/klarar av att ta mig igenom uppsatsen, men ska väl försöka skumma lite. Får som du vet, alltdid typ huvudvärk av att läsa it- tekniska detaljer. Men viktigt, och blir allt viktigar i rättsfall, så gäller att försöka hänga med lite ändå.

Som du påpekar, och även författarna, är undersökningen gjord 2019, vilket kan till synes verka nyss, men ur it- teknisk synvinkel gammalt. Uppdatering av appar sker kontinuerligt.

Läste iaf abstrakten och det första jag tänkte var att deras undersökning är ju gjord genom egna undersökningar, vilket då exkluderar den ev information man kan få från själva Snapchat. Snap raderar ju "sig själv" efter ett antal timmar, och undersökarna kunde få ut info från t ex bilder, texter efter 12 timmar, men inte efter.

From the abstract:

Så frågan är väl hur länge distributören (Snap) lagrar data, och om de är villiga att lämna ut info?
Svaret finns säkert i uppsatsen. Jag har inte läst "tidigare gjorda undersökningar" vilket kanske ger lite mer kött på benen?

En annan sak som jag tänkte på är att den här undersökningen är förutom att den är gjord av killar som gör sin kandidatuppsats, också gör den på en Samsung (Andoid). Hade tjejerna inte iPhones, eller minns jag fel?

Nu förstår jag att din mening med länken är att jag ska kunna läsa på lite hur Snap funkar vid en forensisk undersökning, men kanske du kan lite enkelt förklara utfallet i slutsatsen av uppsatsen?

Vad tror du möjligheterna i det här fallet är att kunna utvinna data från tjejrnas mobiler vad gäller Snap? Snapkartan specifikt?

Från slutsatsen:

I det här fallet kanske konversationer och bilder/filmer (tumnaglar, som påverkar bildkvalitet i förstoring, samt enbart visar första bilden i en filmsekvens) kan vara av intresse också, men hur är det med kartorna, där positionen visas. Det är ju i det här fallet också intressant.
Citera
2023-01-06, 15:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Undrar vad Ice Cube skulle säga om Haglöfsreferensen där…
”Gangsta rap made me do it”

Både att ha mobilen igång och inte ha den igång är korkat. Ett dagsaktuellt exempel är han mördaren i Idaho som stänger av mobilen några få timmar just när brotten begås. Vet inte hur mycket han rappat om det men inte supersmart ihop med annan bevisning. Blir nog case closed där vart det lider också.

Att bryta mönster får polisen alltså upp ögonen för.

Har nu MGM lämnat sina inlogg till polisen och säg de kikar på Snapchat, den fil man kan ladda ner från molnet ihop med det som töms från mobilen så har de nog mer än de behöver när teknikerna ”snurrat” alla appar MGM haft igång den natten.

Det är intressant hur svårt det kan bli att inte avslöja sig, "hur man än gör" nästan.

I Idaho- morden, har uppenbarligen den misstänkte visserligen tänkt på att slå av sin mobil under tiden då morden skedde och han vistades i området, men det ser väldigt misstänkt ut med de överga bevisen nu och kommer säkert att användas mot honom istället.

Avvikelser från vanliga mönster, är alltså mycket graverande. Nu verkar ju tjejerna inte ha tänkt på detta alls, vilket kunde förstås ha varit praktiskt ur synvinkeln att det kunde ha sett ut som att tjejerna sover, istället för att åka ut till Nye. Samtidigt syns ju bilen i en övervakningskamera, vilket blir motsägesefullt om kamerna visar på registreringsskylt, och /eller tydligt visar förare och passagerare.

I Idahofallet sägs ju den misstänkte vara både smart och studerat till "masters degree in crimonologi" och hade också påbörjat en "Ph.D. in criminal justice and criminology", men har ändå lämnat en massa spår, vara många it- tekniska spår. Det brottet verkar ändå ha planerats, vilket visar hur svårt det kan vara att utföra ett brott utan att lämna spår.

Nu kan man inte jämföra USA med Sverige av många, många skäl. Men även här spelar alltså övervakningskameror in, mobiler in, och mycket annat it- tekniskt in för att få in en bild av vad som har hänt innan mordet (planering t ex?) vad som har hänt kvällen och natten för mordet och även efterspelet, med inte bara dumpningen utan konversationer med vänner och whereabouts.

Jag tänker att tjejrna trots allt inte varit så smarta vad som ska raderas, och vad som kan återfinnas på annat sätt. Ytterligare indikation kan detta vara på att de har något att dölja, kanske.
Citera
2023-01-06, 15:36
Medlem
Citat:
Kan den tredje kvinnan vara hon i huset där cykeln hittades och kompis med Maja?
Ja kanske vem vet?
Jag har inte sett något namn på den 3 tjejen så vem är hon? Var hon även vön med TT?
Om jag förstått rätt så var hon med på förfest hos JJ men om jag förstått rätt så följde hon aldrig med till Nöjet
Citera
2023-01-06, 15:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Den här händelsen kommer att leva i människornas tankar i flera årtionden, tyvärr. Redan nu kan man ana, att en brokig skara av flashbackare kommer inte att acceptera den slutliga domen i HD och dödsorsaken, som kommer att hamna någonstans mellan sjukdomsfall och mord. Några kommer inte att acceptera detta i alla fall, vad det nu hamnar i. I vissa ögon kommer JJ och MH att vara kallblodiga mörderskor resten av sina liv.

Jag tänker på liknelser med ett uppmärksammat mord(?) i min barndom på 50-talet i den finska frikyrkliga landsbygden -
inte på liknelser i fallet men liknelser i bevakningen. Fortfarande tar media upp fallet (oftast i tider av nyhetstorka ;-). Flickebarnet som dog höjdes till helgonstatus och detta med rätta: den änglalika konfirmationsbilden kan fortfarande hittas på nätet. Hon jobbade på församlingsexpeditionen och den sexgalna(?) prästen har alltid varit en av de huvudmisstänkta. Andra har varit en random luffare, mystiska grannar, äldre suspekta gummor som utförde olagliga aborter i skogsdungen, bakkammarens mindrebegåvade sexhungriga söner, äldre släktingar som ville utrota Syndens Frukt i Herrens namn, satanister. (Varför inte, ett träd hade slagits genom bröstkorgen.) Jag får kalla kårar när jag kör förbi platsen i den här dystra skogen.

Regelmässigt dyker det upp en och annan virvpanna upp i media och "löser" fallet. Det kan vara en medial förmåga eller en landsbygdsreporter på dekis eller en barsk f.d. kriminalkommissarie. Jag är rädd för att samma sak kommer att hända här. Folk kommer att lusläsa även den här tråden för att hitta guldkorn efter många, många år, på samma sätt som vi finnar läser gamla gulnade tidnigsurklipp om och om igen. Några av er kommer att höjas av internetarkeologer till stjärnkriminalare och några kommer att bli utskrattade: "vilken master-mind" eller "vilken idiot".

Likaså som jag tror på en mer "naturlig" dödsorsak i detta gamla fall (endast underkroppen var bar och skor var uppställda snyggt i skogen en bit från kroppen som de gjorde i tider av olagliga aborter), tror jag på mindre mordiska dödsorsak även här. - Altså: vållande till annans död. . . men kanske är det jag som kommer att bli idioten, när FUPen kommer.

Det bjuder jag på.

Underhållande skrivet, och intressanta tankar.

Nu har det hänt väldigt mycket sedan den tid då det sorgliga mordet du beskriver hände och fram till nu.

Idag kommer obducenten inte sällan fram till en dödsorska, även om en kropp hittas en tid efter döden. Det finns en mängd hjälpmedel till detta. Man kan analysera olika saker genom finkänslig apparatur och genom forskning har man mer kunskap om både det ena och andra. Ämnen som man inte ens visste om tidigare, och som man idag kan analysera kan ge svar på hur döden skedde t ex.

Jag tror inte att dödsorsaken kommer att falla inom de orsker som du hintar om: "dödsorsaken, som kommer att hamna någonstans mellan sjukdomsfall och mord".

Såvitt vi vet (i tråden) har inget nämnts om att Toves skulle ha någon sjd, vilket naturligtvis inte innebär att hon kan ha haft någon sådan. T ex är ju diabetes inte helt ovanligt, och kan vara farligt om man dricker alkohol och inte har koll. Bara som ett exempel.

Men vi har inte läst om några sådana saker i media, utan tvärtom är ju tjejerna häktade på sannolika skäl för mord. Så att obduktionen visar på mord, det får vi ändå förutsätta.
Citera
2023-01-06, 15:39
Medlem
Citat:

Det bjuder jag på.

Vållande till annans död
Är typ en olyckshändelse
Så varför kontaktade då inte JJ och Maja polisen?
Citera
2023-01-06, 15:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det kan väl vara vilken tjej som helst i 20-årsåldern boende i Vetlanda eller i närmsta omgivningen.
Citera
2023-01-06, 16:34
Medlem
Rengens avatar
Citat:

Det bjuder jag på.
Går inte att jämföra. Här häktades snabbt i princip två barn som begått ett troligtvis oplanerat vållande/dråp/mord. Fokus direkt i utredningen mot dessa. De har inte en chans mot 2023 års forensik eller vad kameror mobiler osv visar..
Så tror absolut inga ”konspirationsteoretiker” kommer rota i detta i en framtid. Sen exakt vad som hände vid dödstillfället kanske vi inte får reda på. Om nu ingen av GM berättar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in