2023-01-03, 23:18
Medlem
Fejkits avatar
Cool Company tar ju en del % för administrationen också, 4-6% om jag inte är helt ute och cyklar.

Dvs, skickar du en faktura på 100,000 kommer det se ut såhär (med exempel på 5%)

Din kund ska betala 125,000 till Cool Company.
Cool Company tar 5,000
De betalar ut 72.300 kronor till dig innan skatt
Efter skatt får du ut ca 50,000 (om du inte ber dem dra 50% eller liknande)
De betalar 22.700 till Skatteverket i arbetsgivaravgifter

Cool Company får 125,000 av din kund
De behåller 100,000
De betalar 25,000 i moms till Skatteverket

Gör vi detta 12 gånger har du betalat 60,000 för deras tjänster
Du har fått ca 600,000 nettolön.

Jag hade valt AB med en omsättning som i ditt exempel. Månad 6 har du tjänat ihop de 25,000 du behöver sätta in + de 3,000 det kostar att starta. Dessutom har du kunnat handla momsfritt och skatteplanera för att få ut mycket mer än 600,000 netto (vilket dessutom är för högt = restskatt).
Citera
2023-01-06, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du kan inte "ta ut" något ur en enskild firma, om du med "ta ut" menar lön.
Firmans vinst blir din inkomst, vare sig du vill eller inte. Egna uttag påverkar inte resultatet.

Varför blir enskild firma bättre än cool company enligt dig?
Citera
2023-01-06, 11:42
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke

Frågan var inte ställd till mig men har man låg omsättning är det nog värt att ta cool company eller liknande för att slippa all admin
Citera
2023-01-06, 11:47
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke

Du slipper en stor kostnad och du lär känna ditt företag, du blir företagare på riktigt.
För den som har ett rymligt skattesamvete finns det flera möjligheter med en enskild firma än med Cool Company.
På lång sikt är en enskild firma ett bra skatteplaneringsinstrument, tex med hjälp av skog och/eller hyresfastighet.

Det sistnämnda är det knappt någon här på Flashback som förstår och jag orkar inte förklara, du kan söka på nätet.
Senast redigerad av trottwell 2023-01-06 kl. 11:52.
Citera
2023-01-06, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du slipper en stor kostnad och du lär känna ditt företag, du blir företagare på riktigt.
För den som har ett rymligt skattesamvete finns det flera möjligheter med en enskild firma än med Cool Company.
På lång sikt är en enskild firma ett bra skatteplaneringsinstrument, tex med hjälp av skog och/eller hyresfastighet.

Det sistnämnda är det knappt någon här på Flashback som förstår och jag orkar inte förklara, du kan söka på nätet.

Sedan kom jag på att om man vill ha hjälp av löpande bokföring kan en redovisningskonsult göra det åt mig. Därmed antar att de kan erbjuds exakt samma som cool company, om det tar 9% så fine men då får jag affärsrådgivning kanske på köpet.
Citera
2023-01-06, 14:18
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memorander
Hej

Säg att det finns ett företag som erbjuder mig ett jobb där jag ska fakturera dem istället för att få lön.
Säg att jag kan varje månad skickra dem en faktura på 100TKR.
Min fråga är då: hur maximerar man den lön som man tar ut, genom att starta eget (enskild firma helst) eller genom att använda sig av såna företag som coolcompany/frilansfrilans etc?

Om jag går på coolcompanys hemsida och skriver att jag ska skicka en faktura på 100 000 kronor till dem, då får jag som svar att de skulle betala ut en lön på exakt 50% av beloppet till mig, dvs 50 000 kronor. Enligt vad det står på sidan, då ska alla skatter vara betalda.
Så de betalar en lön på 50 000 netto till mig varje månad och jag ska inte betala några andra skatter. Stämmer detta verkligen? Eller kommer jag på något sätt behöva betala nån skatt kanske i efterhand (kanske när man deklarerar nästa år)?

Varför jag ställer denna fråga beror bl a på att jag inte riktigt fattat det här med hur mycket man kan ta ut för lön om man kör eget. De flesta pratar om "räkna med att ca 50% av det du fakturera ska betalas som skatt". Det är jag med på. Men då undrar jag: av det som är kvar, i detta fall 50 000, ska det betalas ytterligare skatt om man tar ut detta som lön?

Om så skulle vara fallet då fattar jag inte heller varför det skulle vara bättre att starta enskild firma istället för att använda sig av coolcompany (under förutsättning att den lönen på 50tkr de betalar inte medför andra skatter).

Nån som har koll och kan ge ett tydligt svar på detta?

Om du börjar köra med Frilans finans så vet jag att du får c.a hälften av det du fakturerar.
Dessa pengar är skattade och klara.
Citera
2023-09-27, 16:09
Medlem
Tjena, inte hundra rätt kanske men jag skickar mina fakturor via Cool och jag har hört att Skattmasen jagar dem för en skuld på 50 miiljoner - någon som vet om de är på väg att konka?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in