2023-01-06, 13:18
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Det är väldigt vanligt att se detta fenomen. Män från Mena mellan 18-30 som bor i förorten, saknar högutbildning men som ändå kör runt i bilar värda runt en miljon kronor. Läggs alla pengar de lyckas få tag i på bilen? Är det leasing i många fall? Billån med avbetalningsplan? Hur får de annars tag i pengarna? Är det många som hamnar hos fogden?

Varför är de förövrigt så fixerade vid dessa dyra bilar?

Det där fenomenet förekommer ju i den lede medelklassen också. Åk in i valfritt dött nybyggt villaområde och du får se att utanför varje vit låda så står nya svindyra lyx-SUV bilar från Volvo, KIA, BMW mm. Det verkar som att denna kategori människor heller aldrig skulle acceptera att ställa en gammal bil på uppfarten vid deras grå/vita låda.

Jag trodde i min enfald att det där med bilar som statussymbol är något förlegat som hörde till boomer-generationen.

Hur finansieringen av dessa går till lämnar jag som en övning till Flashbacks expertis.
Citera
2023-01-06, 13:27
Medlem
De bor vanligtvis alla tillsammans trångt i ett hus och alla pengar spenderas på bilar.
Citera
2023-01-06, 13:36
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Araber brukar generellt (av någon anledning som jag inte vet) lägga ner en stor del av sin förmögenhet på en bil.
Dom som har råd med dyra bilar är antingen dom som jobbar eller dom som tjänat mycket pengar på kriminalitet.

Precis, det är ju bara att kolla på de bortskämda oljeshejkerna i Mellanöstern som drar runt i öknen med svindyra bilar bara för att skryta med sin förmögenhet.
När de fastnar i sanden brukar beduinerna skratta åt dem och dra loss dem med sina kameler.
Med andra ord är bilen en högstatussymbol för dem. Förr i tiden var det antalet kameler som var högstatussymbol för araber och visade på hur rik man var.
Numera är det som sagt bara de kringvandrande beduinerna som har kameler.
Citera
2023-01-06, 13:41
Medlem
Fy fan vad kass invandrare jag är. Jag kör en jävla Kia. Jobbar inom industrin. Har hittills aldrig begått ett brott och sköter mig.

Jag måste ju ha kuggat på samtliga babbepunkter. Kanske dags att köpa BMW eller en Merca för att få lite cred
Citera
2023-01-06, 13:47
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Precis, det är ju bara att kolla på de bortskämda oljeshejkerna i Mellanöstern som drar runt i öknen med svindyra bilar bara för att skryta med sin förmögenhet.
När de fastnar i sanden brukar beduinerna skratta åt dem och dra loss dem med sina kameler.
Med andra ord är bilen en högstatussymbol för dem. Förr i tiden var det antalet kameler som var högstatussymbol för araber och visade på hur rik man var.
Numera är det som sagt bara de kringvandrande beduinerna som har kameler.

Citat:
Ursprungligen postat av trajanus87
Fy fan vad kass invandrare jag är. Jag kör en jävla Kia. Jobbar inom industrin. Har hittills aldrig begått ett brott och sköter mig.

Jag måste ju ha kuggat på samtliga babbepunkter. Kanske dags att köpa BMW eller en Merca för att få lite cred
Exakt!
Just BMW har fastnat hos invandrare.
Citera
2023-01-06, 14:11
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Personer som har dyra bilar (eller andra föremål) som de inte kan visa hur de skaffat på laglig väg borde få dem beslagtagna.

Jag håller med. Det är dags för Sverige att skaffa en rejäl finanspolis, en extremt välfinansierad och dimensionerad organisation där polisen och skattemyndigheterna samarbetar för att punktmarkera kriminella gäng, klaner och knarkgäng genom att slå mot deras finanser. En svensk Guardia di Finanza, fast mer fokus på revisorer och kronofogde, och mindre på vapen.

Ett sånt team skulle kunna säkerställa att varenda känd eller misstänkt brottsling utsätts för en kontinuerlig pågående skatterevision, vilket leder till att de inte kan röra sig en meter med något dyrt utan att prylar, bilar och cash utmäts på platsen. Alla omkring dem måste visa exakt hur de har finansierat bilar, klockor, kontanter etc i flera led. Säger de ”gåva” så måste gåvogivaren visa var han/hon fick pengarna ifrån, och sedan utreds nästa led och nästa efter det. Allt som inte har en 100%-igt ren historik förverkas på platsen och används till brottsofferfonden eller nåt. Bilmålvakter med p-böter får fordonen beslagtagna tills böterna är betalade, och eventuella leasingfirmor tvingas lösa ut bilarna mot kraftiga avgifter - så får vi se hur lätt det blir för kriminella att leasa en bil sen.

Det bästa sättet att plocka sönder de kriminella nätverken är att göra det omöjligt att visa upp en livsstil som inte är ekonomiskt försvarbar givet deras beskattning. Inte så jäkla kul att vara kriminell med en 95%-ig marginalskatt.
Citera
2023-01-06, 14:12
Medlem
ConnyJonssons avatar
De bor flera stycken och trängs i små lägenheter och förmodligen äger de "sin" bil tillsammans också och turas om med de andra. Sen kör de ingenstans annat än till närmsta köpcenter där de går in för att promenera runt med nycklarna i handen så alla kan se att de har en fin bmw.

Sen förundras de över svensken som väljer att bo en timme utanför stan för att han ska kunna ha gräsmatta och kuskar runt sin familj i en volvo modell äldre. Alla är vi olika.
Senast redigerad av ConnyJonsson 2023-01-06 kl. 14:15.
Citera
2023-01-06, 14:13
Medlem
Soc betalar deras liv. Medan en son som bor hemma och jobbar utan några utgifter alls har en sådan bil på 2 års jobb.
Citera
2023-01-06, 14:13
Medlem
aquoss avatar
När jag var ute på nyår i stan så såg jag två audis, med en likadan regplåt. F2. Ena var en Audi A4 som stämmre enligt transportstyrelsen, den andra va en Audi A6. Båda var av den nya modellen.
Citera
2023-01-06, 14:24
Medlem
En blatte har andra värderingar ju...glim glim utåt är viktigt ...dyra bilar..dyra sneekers...dyr jacka.. mm.
att dom sen bor i orten i sitt pojkrum hos mamma är inte viktigt.
Citera
2023-01-06, 14:26
Medlem
Klanens svarta pengar. Bilen är regad på ngn släkting med städjobb. Skatteverket blundar. En svenne med liknande jobb och bilägande skulle jagas med blåslampa.
Citera
2023-01-06, 14:27
Medlem
Audi r8, bmw m5 och liknande går få för 3-600k kr så bilarna kanske inte ens är så dyra som du tror om de har några mil/år.

Om de bor hemma och äter gratis så kan man förmodligen jobba halvtid som pizzabagare och plocka ut en bil för en miljon på lån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in