2022-12-27, 16:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Ja men syftar just på detta med elnätsöverföringsavgiften.
Om det ska vara monopol (vilket är rimligt) så bör det vara statligt. Detta är tillsammans med annan livsviktig infrastruktur, vägar, järnvägar, vatten och avlopp etc. något som aldrig borde privatiseras.

Annars kan man väl ifrågasätta varför vi inte även privatiserar VA som nu åligger kommunerna.

Men Svenska kraftnät är ju ett statligt affärsverk som förvaltar svenska statens stamnät för elkraft och är systemansvarig myndighet för elförsörjningen. Det är inte privatiserat, var har du fått det ifrån?

Kan väl lägga till att privatisering hos vissa fått en olycklig synonymitet med vinstdrivande. Privat står ju i direkt kontrast till allmänt och inget statligt är privat. Elkraftnätet har staten monopol på och har skapat Svenska kraftnät för att driva och underhålla det. Det är precis samma som med Trafikverket för vägar och järnvägar. Vatten och avlopp är däremot kommunal och sjukvården regional.

Telia är emellertid delvis privatiserat genom aktieägande och därigenom även nätägaren Skanova som Telia äger.
Citera
2023-01-05, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
SD:s företrädare hoppades på att en skattehöjning skulle kunna undvikas p.g.a elsocialbidraget men helt säker var han dock inte.

(Rent generellt borde folk skämmas över att ha så dålig ekonomisk framförhållning så att de inte klarar av ekonomiska åtaganden som motsvarar en årslön men det är en annan diskussion. En hink med hål i kan aldrig bli full.)

Nu gick ju regeringen ut och lovade en massa saker innan valet.
Sen kan man ju tycka att det är dålig framförhållning att lita på va dom blåbruna säger förstås.
Citera
2023-01-05, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Fan vad enkelt de skulle kunna gjort detta från början.
De skulle kunna satt ett pristak på elen och sen skulle man stått för överskjutande delen.
Plus en minusgrads koefficient så det blir rättvist beroende på hur kallt man har.

Tex
Max 2kr i områden där snittet varit -2 grader
Max 1,85 i områden där snittet varit -3 grader
Allt ovanför dras av på räkningen (eller kommande räkning)
Osv….

Sen vilken maxsumma som ska vara maxtak är något man behöver kika på beroende på hur stor pott med pengar som finns att tillgå

Jag har för mig att femårsplanerna och Sovjetunionen båda är nedlagda sedan drygt 30 år tillbaka i tiden. Politisk styrning av priserna blir alltid skeva förr eller senare.
Senast redigerad av Konrad 2023-01-05 kl. 06:40.
Citera
2023-01-05, 06:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burksatan
Smart drag av SD får väl erkännas. De föreslår, som enda parti med inflytande över nuvarande regering, att elstödet skall gälla HELA Sverige. Känner många som aldrig mer kommer lägga sin röst på M/KD/L pga det upplägg de hittills föreslagit vad gäller elstödet. ELEN ÄR JU LIKA DYR I NORRLAND FÖRSTÅR NI INTE DET ?!?!

https://www.expressen.se/nyheter/sd-...orra-sverige-/

Debatten blir konstig då elstödet som kommer i februari inte är för denna vinter. Dvs det är för en period då elen fortfarande var billig i Norrland.

Var är debatten om att vi vill ha elstöd för denna vinter? Om man beräknar på samma sätt som förra gången så hade alla fått bidrag.
Citera
2023-01-05, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Nu gick ju regeringen ut och lovade en massa saker innan valet.
Sen kan man ju tycka att det är dålig framförhållning att lita på va dom blåbruna säger förstås.

Färgen på politiker har nog ingen betydelse i detta sammanhang. Marknadskrafterna är betydligt starkare än ett politikerlöfte men det vågar, vill ingen, politiker erkänna.

Vid ett sådant erkännande skulle politikens värde degraderas och folk skulle förlora det inbillade hopp som finns.

Jag låter pessimistisk men ibland måste man ha en krass syn på vad som sker och hur långt politikens makt kan sträcka sig.
Citera
2023-01-05, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag har för mig att femårsplanerna och Sovjetunionen båda är nedlagda sedan drygt 30 år tillbaka i tiden. Politisk styrning av priserna blir alltid skeva förr eller senare.

Jovisst men det handlar ju om en temporär lösning.
Och om man ändå ska ta fram en lösning så kan man ju göra den så bra och rättvis som möjligt för alla.
Citera
2023-01-05, 08:19
Medlem
Problemet de gjorde från början var att använda retroaktiva beräkningar för att få fram en summa framåt.
De borde satt ett tak rakt av per kwh framåt.
Tex max 1,50kr/kwh from november.

Har för mig att Tyskland gjort detta redan?
Citera
2023-01-05, 12:27
Medlem
Citat:
Jovisst men det handlar ju om en temporär lösning.
Och om man ändå ska ta fram en lösning så kan man ju göra den så bra och rättvis som möjligt för alla.

Vi fär verkligen hoppas att det är en temporär lösning men vis av erfarenhet så betvivlar jag. De höga elpriserna har kommit för att stanna är min tanke. Kom ihåg att omsen, föregångaren till momsen, också var en s.k temporär lösning när den introducerades i början på 60-talet.
Citera
2023-01-05, 18:31
Medlem
Citat:
Problemet de gjorde från början var att använda retroaktiva beräkningar för att få fram en summa framåt.
De borde satt ett tak rakt av per kwh framåt.
Tex max 1,50kr/kwh from november.

Har för mig att Tyskland gjort detta redan?

"Moderaterna föreslår maxtak för elräkningar"

"Moderaterna vill skydda hushållen mot höga och oförutsägbara elräkningar med ett tillfälligt högkostnadsskydd. Om priserna skenar i vinter ska staten betala delar av räkningen, enligt förslaget.

– Ingen ska behöva gå från hus och hem i vinter på grund av en elräkning, säger Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson på en presskonferens i dag."

"Då kan staten exempelvis stå för 75 procent för allt som går över 1 kr per kilowattimme. Det kan innebära 6 000 kronor för en villaägare, säger Elisabeth Svantesson."

"Förslaget bygger på en modell som används i Norge. Det innebär att om elräkningen når en viss nivå ska staten gå in och kompensera hushållen"

"Moderaterna vill enligt ett förslag som presenterades under tisdagen införa högkostnadsskydd för elpriser. – Det gör att människor får en förutsägbarhet hur stor elräkning kommer att bli, säger Carl-Oskar Bolin, energipolitisk talesperson för (M)"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...d-for-elpriser

jag vet inte vad som hände sedan?
Citera
2023-01-05, 18:33
Medlem
sedan kan man ju fråga sig varför vår högerregering inte sänker skatten på el istället för att gödsla med bidrag?
Citera
2023-01-06, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Moderaterna föreslår maxtak för elräkningar"

"Moderaterna vill skydda hushållen mot höga och oförutsägbara elräkningar med ett tillfälligt högkostnadsskydd. Om priserna skenar i vinter ska staten betala delar av räkningen, enligt förslaget.

– Ingen ska behöva gå från hus och hem i vinter på grund av en elräkning, säger Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson på en presskonferens i dag."

"Då kan staten exempelvis stå för 75 procent för allt som går över 1 kr per kilowattimme. Det kan innebära 6 000 kronor för en villaägare, säger Elisabeth Svantesson."

"Förslaget bygger på en modell som används i Norge. Det innebär att om elräkningen når en viss nivå ska staten gå in och kompensera hushållen"

"Moderaterna vill enligt ett förslag som presenterades under tisdagen införa högkostnadsskydd för elpriser. – Det gör att människor får en förutsägbarhet hur stor elräkning kommer att bli, säger Carl-Oskar Bolin, energipolitisk talesperson för (M)"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...d-for-elpriser

jag vet inte vad som hände sedan?

Det kommer längre fram.
Citera
2023-01-06, 11:33
Medlem
Citat:
Det kommer längre fram.

Ytterst tveksamt att de kommer över huvudtaget då dom tycker modellen som är just nu var bättre. Sen hade ett tak kostat mellan 20-30 miljarder om dom hade tagit
Med företag. Smartaste dom hade kunnat göra hade vart o tvinga eu o gå med på beken-modellen tillfället tills kraftnätet är
Utbyggt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in