Citat:
Ursprungligen postat av
Neroxx
Fast det är ju dock inte sant, skulle en kvinna köpa sexuella tjänster och torska för det skulle ju den individen även straffas. Dock är det större risk att en man åker dit rent statistiskt pga att majoriteten av köparna är män. Lika som att majoriteten av de som åker dit för våldsbrott är män.
I sak har du rätt, men jag skulle nog vilja hävda att inställningen till manliga och kvinnliga sexköpare är väldigt olika. Det skulle kunna vara lika många kvinnor som köper sex och man skulle ändå lägga så gott som all medial uppmärksamhet på männen som köper sex, likaså åklagare.
Skulle man inför förbud mot sexköp i utlandet också, så kan jag garantera att man från polisens sida och för den delen, medias sida, inte lägga någon större vikt vid kvinnor som köper sex i Karibien eller Afrika.
Med tanke på hur svensk media genom åren har framställt sexköpande kvinnor i dessa delar av världen som kärlekstörstande, så tror jag inte de skulle börja ändra sig vid en ny lag. En stor del av deras konsumenter är ändå kvinnor som inte ser några problem med att ha sex med en yngre man/ kille, även om det involverar pengar.
Sen är lagen överlag löjlig. Istället för att lägga alla dessa resurser på att bokföra sexköpare (män), så hade man kunnat lägga dessa på de som säljer sex istället och ge dessa bättre alternativ än att sälja sig själva.
Men det är väl för mycket att förvänta sig av "feministerna" som har lobbat för detta skämt till lag.